X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לעמרם מצנע אין את היכולת להחיות את השמאל בישראל. אין לו מה לחדש. התפיסה שלו ושל הנהגת מפלגת העבודה נשענת על העבר מחייה השמאל, חייב להודות בפומבי שכל אותן "הגנות" שחינכו אותו להאמין בהן, לא יחזיקו מעמד. גם אם זה יהיה נאומו האחרון, זה יהיה יומו הראשון של השמאל החדש
▪  ▪  ▪
עמרם מצנע [צילום: AP]

למרות כל הפרסומים בנושא, לעמרם מצנע אין את היכולת להחיות את השמאל הישראלי. ולא, זה לא אישי. הבעיה נעוצה בתפיסה שלו ושל הסובבים אותו את השמאל כחלופה פוליטית. השינוי צריך להיות חלק מהגדרה יותר רחבה של מדינת ישראל כקבוצה. ולשם כך הוא צריך לענות על שאלת המפתח - מה ומי היא קבוצת האנשים שנקראת מדינת ישראל. התשובה לשאלה זו, היא שתעצב את השמאל הפוליטי החדש.
היא תגרום ללידה מחודשת של מפלגת העבודה ותגדיר לה מטרות ויעדים ברורים שישמשו מסגרת רעיונית מוצקה מספיק ויציבה מספיק שתחזיר אותה להיות חלופה ראויה של גוש הימין בזירת הפוליטיקה הישראלית. האם עמרם מצנע מסוגל לענות על שאלה זו ולהגדיר את מדינת ישראל בצורה ברורה, נחרצת כך שכל אחד יוכל לראות אותה בעיני רוחו? התשובה לדעתי היא לא.
מנהיג הרוצה לצור מפלגה עם תפיסה שמאלנית שיש לה "בשר" במובן של תמיכה ציבורית יהיה צריך להגדיר את הגבולות וליישם אותם. בגבולות הכוונה היא לקו המפריד בין האישי לציבורי, בין הערבי ליהודי, בין הישראלי לכל שכניו, בין דתי לחילוני ובין עצמאות לתלות במעצמה. התאוששות השמאל תלויה ביכולות אלו המנהיגים אותו להתמקד בחזון ולא בכיבוי שריפות. את זה ביבי עושה מצויין.
ברק ופואד כאשר פנו למצנע, בהנחה שעשו כן, ראו בו כלי לשימור כוחם הפוליטי יותר מאשר ממריץ לשינוי כלשהו במפלגת העבודה. על זה לטעמי הם בכלל לא חשבו. יש במצנע משהו תמים, נקי, זך מרפש פוליטי ולאחר תקופת הצטננות בדרום הארץ התווספה לו גם חזות חיוורת ואנונימית מספיק כדי להצעיד את השמאל הישראלי לעוד קדנציה של שלטון הליכוד. כזו שתשאיר את אותם אנשים, על אותם כסאות.
האמת היא שהתזמון לשינוי לא יכול להיות טוב יותר מבחינת מפלגת העבודה. המערכת הפוליטית המקומית, המצב הביטחוני במזרח התיכון, עליית הימין באירופה והתחזקות כוחה של המפלגה הרפובליקנית בארה"ב הם כולם רכיבים הנותנים לעוגת הלך הרוח הציבורי בישראל, טעם ימני של ליכוד. אומרים שהקרקעית היא המקום המושלם להתחדשות והמציאות הפוליטית של השמאל, כזו של אבדון, בידוד, חוסר תמיכה ואפילו יש שיגדירו אותה כאטרופיה פוליטית, היא נקודת זמן מצויינת לשינוי יסודי מהשורש, אם יודעים לנצל אותה כראוי.
המהלך הטוב ביותר שיכול מצנע לעשות כעת הוא להתמנות לתפקיד ולעשות בדיוק הפוך ממה שמצפים ממנו. הוא צריך להתמקד עד הבחירות הבאות בבניית אידיאולוגיה ברורה של שחור ולבן, כזו שתשפוך תוכן מודרני, עכשווי למושג שנקרא "מדינת ישראל". אידיאולגיה עליה הוא יבסס בשנים הקרובות חלופה הולמת לימין שאיבד מזמן את עמוד השדרה האידיאולוגי של ז'בוטינסקי ורעיו.
אבל הוא לא יעשה זאת. לא מכיוון שהוא לא מבין את המצב, אלא מכיוון שאין לו מה לחדש. התפיסה שלו ושל ההנהגה הנוכחית של מפלגת העבודה נשענת על העבר, תקופה בה המדינה הצעירה הייתה צריכה למצב את עצמה בתוך בליל של מדינות עויינות, תחת מלחמה קרה בין מזרח למערב ועם משק כלכלי שמונה בקושי שני מיליון לקוחות פוטנציאלים. אבל התקופה הזו נגמרה. ועל-אף שיש כאלו החושבים אחרת, המציאות מוכיחה שצריך כעת שינוי על-מנת לשמר את ההצדקה למדינה של יהודים. אסון השואה כבר לא מספיק מול כסף הנפט וקצב הילודה של האיסלאם. גם כוחם של יהודי התפוצות יורד בשל תרבות הצריכה שהביאה להיחלשות השווקים באירופה וארה"ב ונשק גרעיני הופך להיות נחלתן של מדינות עויינות.
הפתרון לא טמון באלימות, לא ברחמים ולא בתלות. העצמאות של מדינת היהודים והמשך קיומה טמון ביכולת ההסתגלות שלה לסביבה. וכן , כולם יודעים שירושלים תחולק כפי שזורק מצנע בימים האחרונים לאמצעי התקשורת, אבל לא התוצאה חשובה אלא הסיבה. ואת זו אין למצנע. הוא מכבה שריפות ונגרר למחול יחסי הציבור של אותם יועצים פוליטיים להם מקשיב נתניהו.

תאריך:  28/12/2010   |   עודכן:  28/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמרם מצנע
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עמרם מצנע לא יכול
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מצנע -חבל לבזבז אנרגיה
א.פוליססט  |  28/12/10 09:35
2
מצנע רץ מיד לד"ר להכחשת השואה ל"ת
רוצח ילדים מקצועי  |  28/12/10 10:42
3
אחרי המפגש המחפיר ברמאללה
ע. הנביא  |  28/12/10 15:10
4
עוד סמולן הזוי מספר סיפורים...
מטאטא  |  28/12/10 19:30
5
השמאל שולט בכל המשאבים
מסעודה לייבוביץ  |  29/12/10 05:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
כדי להצדיק את תמיכתה בגירוש אלפי יהודים מביתם, הבטיחה ציפי לבני תמורה חיובית ברמה היסטורית: סילוק בעיית הפליטים מהמו"מ העתידי עם הפלשתינים. האם דיברה אמת? רק אלוהים יודע. האם סולקה בעיית הפליטים? את התשובה כולנו יודעים - לא!
איתמר לוין
פרוקטול הדיון בהארכת מעצרו של ראש עיריית נצרת עלית חושף תמונה עגומה של הצורה המקוממת בה מוארך מעצרם של חשודים
דניאל גיגי
תופעת הלוביסטים מאפשרת לבעלי ההון להשתלט על המערכת השלטונית בארץ וליצור פה "פלוטוקרטיה", שהיא שלטון בעלי ההון    השליטה של בעלי ההון בשלטון גורמת להגדלת הפערים החברתיים, להחרפת תופעת העוני בישראל ולפשיטת רגל של המדינה
איתן קלינסקי
כשם שרוב רובה של האוכלוסיה בישראל מתנגד להיות מיעוט במדינה אחת דמוקרטית מהירדן עד לים, הבה לא נהיה אנחנו המדינה המפלה בתחומיה כ-20% מאזרחיה, כי אימצנו נקודת מוצא שהם אזרחים זרים לא רצויים
מתן פלג
החברה הישראלית לא תוכל לשמור על צביונה הייחודי כמדינה יהודית ודמוקרטית, ללא שמירה רצופה על הקשר הערכי והמוסרי שלה עם המפעל הציוני ועם האמונה בצדקת דרכו    תרצה או לא, אתה שחקן משמעותי במפעל הציוני רק בשל העובדה שנולדת בא"י
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il