X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המדינה יכולה וצריכה הייתה לצפות כי היעדר היערכות שירותי הכבאות ומחסור בחומרי כיבוי עלולים להביא לחוסר שליטה של המדינה במקרה של התפרצות אש לפיכך, קמה למדינה חובה לפצות את התושבים, עת לא קיימה את חובת הזהירות המוטלת עליה
▪  ▪  ▪
השריפה בכרמל [צילום: AP]

בתאריך ה- 02.12.2010 החלה שריפה בכרמל אשר כילתה מעל ל-50 אלף דונמים והביאה לנזק רב לבתים ביישובים שנפגעו מהשריפה, וזאת מבלי לתת את הדעת על חיי האדם היקרים אשר גבתה.
עולה השאלה: הכיצד תפצה המדינה את הניזוקים?, קרי האם עסקינן בנזק הנופל תחת חוק מס רכוש וקרן הפיצויים, התשכ"א-1961 (להלן: "חוק מס רכוש") או שמא מחויבות המדינה להעניק פיצוי במקרה דנן, ככל שקיימת, מעוגנת במסגרת אחרת?
חוק מס רכוש מחיל על המדינה חובה לתשלום פיצויים בגין נזק שנגרם עקב מלחמה, נזק עקיף ובצורת. "נזק עקיף" מוגדר בחוק כ"הפסד או מניעת רווח כתוצאה מנזק מלחמה בתחום ישוב ספר, או מחמת אי-אפשרות לנצל נכסים המצויים בתחום ישוב ספר, עקב פעולות מלחמה על-ידי הצבאות הסדירים של האויב או עקב פעולות איבה אחרות נגד ישראל, או עקב פעולות מלחמה על-ידי צבא הגנה לישראל". כמו-כן, החוק מעניק לשר האוצר אפשרות ליתן פיצוי בגין מעשי אלימות ומפנה להגדרת "פעולות איבה" כמשמעותו בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל-1970 אשר קובע, כי יינתן פיצוי בגין פגיעה שנגרמה עקב הסכסוך הישראלי- ערבי.
בשנת 2008 אירעו מהומות בעיר עכו אשר הביאו לנזק רב לרכוש. המדינה סירבה להעניק לתושבים פיצויים במסגרת חוק מס רכוש וגם חברות הביטוח מיאנו להעניק פיצוי כאמור. לפיכך, הציע שר האוצר להעניק מענק פיצויים מיוחד, אשר יוענק לעומדים הקריטריונים קובעים. בין היתר, רשאי להגיש תביעה מי שנגרמו לו נזקים ישירים לרכוש, במהלך המהומות, וכתוצאה ישירה מהן, ושהוא המציא למס רכוש מסמכים המאשרים, כי בשל האירוע שבו נפגע הרכוש, הוגשה סמוך לאירוע תלונה למשטרה או לכוחות הביטחון, או שהאירוע נחקר על ידם גם בלא תלונה. כמו-כן הניזוק התבקש לצרף העתק פוליסת ביטוח המתייחסת לנזק הרכוש נושא הפנייה, ככל שקיימת פוליסה כאמור.
עוד נקבע בקריטריונים, כי נפגע הזכאי לסעד חלופי בשל הנזק, על-פי דין או הסכם ביטוח, או שזכה להטבת נזיקין ממאן דהו יהיה הוא זכאי לסיוע, בניכוי הסכום שלו הוא זכאי כסעד חלופי.

הפיצוי בגין נזק השריפה יכול לחסות תחת דיני הנזיקין

נותרת בעינה השאלה הכיצד יפוצו האזרחים בגין נזק הרכוש הפרטי מקום בו לא קיים להם כיסוי במסגרת ביטוח הדירה או ביטוח המשכנתה שברשותם. בהקשר זה, דומני, כי הפיצוי בגין נזק השריפה יכול לחסות תחת דיני הנזיקין שכן, בשנת 1952 נקבע בחוק הנזיקין האזרחיים (אחריות המדינה) כי: "דין המדינה, לעניין אחריות בנזיקין, כדין כל גוף מאוגד, פרט לאמור להלן בחוק זה". לאמור, המדינה חבה בחובת זהירות כלפי תושביה ובמקום בו יוכח, כי התרשלה תחוב היא באחריות בגין הנזק הנגרם.
כך למשל, בע"א 862/80 עיריית חדרה נ' זוהר קבע השופט ברק, כי הרשות חבה חובת זהירות מושגית בנזיקין גם לעניין פעולות פרטיות שלה וגם לעניין פעולות מנהליות, בין אם הן מעוגנות בהוראות חקיקה ספציפיות ובין אם הן פעולות יום-יום של הרשות.
יתרה מכך, בתא (נצ') 1283/04 אדרי דוד ואח' נ' מדינת ישראל מיום ה- 30.11.2010 נקבע, כי הן רשות הניקוז בהיותה התאגיד המופקד על הגנה מפני שיטפונות והן במדינה עצמה בהיותה הגורם המפקח על פעולות רשות הניקוז אחראיות בנזיקין לנזקי החקלאים בגין הצפה שמקורה במימי תעלות הניקוז של הירדן וממי נגר עיליים.
השופט בנימין ארבל מצטט את הלכת בית המשפט העליון בדנא 1740/91 בנק ברקליסט דיסקונט בע"מ נ' פרוסט, פ"ד מז(5) 81-85 (1993) בו נקבע, כי רמת הזהירות מחייבת לנקוט אמצעים לא רק כלפי סיכון ידוע, אלא גם כלפי סיכון בלתי ידוע, ואשר קיימת לגביו הסתברות סבירה של התרחשות.
מה גם, שבית המשפט העליון קבע זה מכבר בע"א 2906/01 עיריית חיפה נ' מנורה חברה לביטוח בע"מ אשר ניתן ביום ה- 25.05.2006, כי באזור בו התרחשו אירועים דומים בעבר ניתן לצפות הישנותה של תופעת הטבע ואין היא בגדר תופעה נדירה. לענייננו, אין ספק כי שריפות בכרמל הינן תופעות טבע חוזרות ונשנות, אשר אינן בגדר תופעת טבע נדירה לפיכך, מן הראוי היה, כי המדינה וכפועל יוצא שירותי הכבאות בישראל ייערכו לאפשרות קיומה של השריפה.
לפיכך, במקרה דנן קיימת חובת זהירות קונקרטית של המדינה כלפי התובעים. המדינה יכולה וצריכה הייתה לצפות כי היעדר היערכות שירותי הכבאות ומחסור בחומרי כיבוי עלולים להביא לחוסר שליטה של המדינה במקרה של התפרצות אש וזאת, בעיקר בעידן של התחממות גלובאלית ולאור ריבוי השריפות שאירעו בעת האחרונה.
לפיכך, קמה למדינה חובה לפצות את התושבים, אשר בתיהם ניזוקו בשריפה עת לא קיימה את חובת הזהירות המוטלת עליה, ופי כמה וכמה ככל ותובהר הסיבה לשריפה הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל.

השריפה בכרמל אינה נופלת בהגדרת "נזק עקיף"

השריפות בכרמל אף הן אינן נופלות בגדר הגדרת המונח "נזק עקיף" בחוק מס רכוש (וזאת, ככל ולא יוכח, כי עסקינן בהצתה מכוונת על-רקע לאומני) משכך, ניתן מהיקש ללמוד, כי ראוי שגם במקרה דנן שר האוצר ימצא לנכון להעניק פיצוי לנפגעי השריפה בדמות מענק פיצויים מיוחד כפי שארע בשנת 2008.
יחד עם זאת, לעניות דעתנו, אין מקום להחלת פיצוי ישיר מכוח חוק מס רכוש שכן, תכליתו של חוק מס רכוש הינו מתן פיצוי בגין נזקים מחוץ לבית ולא בגין נזקים מבית לאמור, החוק עוסק בפיצוי בגין נזקים שאירעו בשל פעולות איבה ואינו בא להעניק פיצוי בגין נזקי טבע. לפיכך, קיימת בעייתיות להרחיב את תחולת חוק מס רכוש במקרה דנן, שכן הדבר עלול להוביל למדרון חלקלק, אשר יחיל חובה על המדינה לפצות בגדר חוק מס רכוש הן נזקי רעידות אדמה, הן נזקי הצפות ונזקי טבע נוספים.
החוקים השונים הקיימים כיום בנושא אסונות טבע כדוגמת, חוק פיצוי נפגעי אסון טבע (פיצוי בשל נזקים לתשתיות חקלאיות) התשמ"ט-1989 אינם נותנים מענה לנזק שנגרם לרכוש הפרטי שכן, חוק זה עוסק אך ורק בנזקי חקלאות. כמו-כן, סעיף חוק למניעת שריפות בשדות, תש"י-1949 מטיל אחריות על המחזיק בכביש או דרך, לנקותם מצמחים ברוחב 3 מטרים לאורך גבולותיהם יחד עם זאת, החוק מטיל אחריות עונשית על המפר אך אינו עוסק בפיצוי בגין הנזק שייגרם בגין הפרתו.
הצעת חוק חשובה המונחת על שולחן הכנסת בהקשר זה, הינה הצעת חוק פיצוי נפגעי אסון טבע, התשס"ט-2009 אשר מרחיבה את החוק הקיים בנושא חקלאות משנת 1989 ומחילה את חובת הפיצוי בגין הנזק שייגרם לכל רכוש, עקב תופעת טבע שהוגדרה על-ידי הממשלה כאסון טבע. יחד עם זאת, הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת באפריל 2009 ועד ליום זה טרם הבשילה לידי חוק.
יצוין, כי בכל הנוגע לרכוש הציבורי הממשלתי הרי, שרכוש זה ברובו מבוטח על-ידי חברת הביטוח הממשלתית, "ענבל" אשר תעניק פיצוי לביצוע השיקום.

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
הכותבים שותפים במשרד עוה"ד מלכא, ליבוביץ, שער ושות' המתמחה במיסים, נדל"ן ובמגזר החקלאי והכפרי.
עו"ד אבישי מלכא שימש בעבר כיועץ משפטי למשרדי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין בצפון הארץ.
עו"ד אביגדור ליבוביץ מומחה בנושאי מינהל ומגזר חקלאי וכפרי.
תאריך:  29/12/2010   |   עודכן:  29/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השריפה בכרמל - מאין יגיע הפיצוי?!
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כרגיל עורכי דין ירוויחו מהפקר
ירון זכאי  |  29/12/10 15:14
2
בפארק יוסמטי בארה"ב
חגי  |  29/12/10 19:38
3
מי שגר בלב יער
נועה1  |  29/12/10 19:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און סבורים כי יש להניף את פטיש-השופטים בגין התרחשות השריפה ברכבת ישראל    במקום צקצוק שפתיים - הטלת אחריות פלילית    במקום הנדת ראש והשתתפות בצער המשפחות - ענישה מחמירה, אשר תמחיש כי חיי אדם אינם הפקר
אורן פרסיקו
בכנס בירושלים הספיד נחום ברנע את דב יודקובסקי ודיבר על שילוב התכונות הנדיר שהפך אותו לאחד העורכים הגדולים בתקשורת הישראלית
איתמר לוין
המעקב אחרי התנהלות השופטים מגיע לבית המשפט העליון    השופט אשר גרוניס מפגין תקיפות וחוסר סובלנות כלפי עורך דין שניסה להטעות את בית המשפט, ואמפטיה וסבלנות כלפי נתבע בא בימים
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
68 מאיירים חברי אגודת המאיירים בישראל מציגים 111 איורים שהם מסע ויזואלי באגדות ובספרות הילדים    תערוכה בגלריה יד לבנים ברעננה - לא רק לילדים!
ד"ר מוטי לוי
אתם בין הגילאים 45-18? כדאי שתעצרו לרגע    מי מכם שמנסה לדחוס 48 שעות אינטנסיביות ב-24 שעות, יווכח מהר מאוד לדעת שמה שייצא לו מזה בעיקר הוא לחץ רב, כאבי ראש, בעיות עיכול, עצבנות וגם דיכאון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il