X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם החקיקה השלטת כיום במדינת ישראל הנוגעת להגרלות ולהימורים, מותירה אפשרות חוקית לקיום פעילות של הגרלות אלטרנטיביות לאלו שנערכות על-ידי מפעל הפיס או על-ידי המועצה להסדר ההימורים בספורט? עו"ד טל קדש סוקר את גישת בתי המשפט
▪  ▪  ▪
הימורים בישראל? [צילום: AP]

חדשות לבקרים אנו שומעים על אתרי הימורים הצצים ברשת האינטרנט ועל מבצעי החורמה למיגור התופעה הננקטים על-ידי רשויות האכיפה. כיועצים משפטיים לחברות, לעמותות וליזמים בתחום ההגרלות וההימורים במדינת ישראל, מצאנו לנכון דווקא בשעה זו לפרוס בפני הקוראים, מאמר נוסף בסדרת מאמרים בתחום, הסוקר את גישת בתי המשפט לתופעת ההימורים במדינת ישראל ולארגוני הימורים פרטיים בפרט.
במדינת ישראל מותר לערוך הגרלות והימורים תחת שתי מסגרות חוקיות: חוק העונשין, התשל"ז - 1977, וחוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז - 1967. יוצאות מן הכלל הן ההגרלות בהיתר משרד האוצר, שהינן הגרלות מוסדרות הבאות להעניק מסגרת חוקית ליצר ההימורים תוך ניתובם למסגרות מבוקרות.
בארץ פועלים שני גופים העורכים הגרלות או פעילות של הימורים, תחת היתר משרד האוצר: מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט.
מפעל הפיס, מוסד הפועל ללא כוונת רווח, עורך הגרלות לוטו בהן משתתפים מאות אלפי אזרחים והיקפן השנתי עולה על מיליארד שקלים. המועצה להסדר ההימורים בספורט הינה תאגיד סטאטוטורי, שהוענק לו מונופול בשוק ארגון ההימורים על משחקי ספורט בישראל.
נשאלת השאלה, האם החקיקה השלטת כיום במדינת ישראל הנוגעת להגרלות והימורים, מותירה אפשרות חוקית לקיום פעילות של הגרלות אלטרנטיביות לאלו שנערכות על-ידי מפעל הפיס או על-ידי המועצה להסדר ההימורים בספורט?
בשתי סיטואציות אשר נקרו בפניו של התארגנות הימורים פרטית אשר הובאו לפתחו של בית המשפט העליון, האחת בתחום ההימורים בספורט (פרשת הטוטו הספרדי), והשנייה בתחום ההגרלות (פרשת לוטונט) עליהן אמון מפעל הפיס, נפסק כי המדובר בארגוני הימורים.
פרשת הטוטו הספרדי
בפרשת הטוטו הספרדי ביקשה המועצה להסדר ההימורים בספורט, לקבל צו מניעה כנגד מועדון מינויי טוטו זהב בע"מ, אשר ביצע פעולות הקשורות לארגון ולמשלוח של טפסי השתתפות בטוטו הספרדי לגבי משחקי ליגת הכדורגל שם (ע"א 3552/01 מועדון מינויי טוטו זהב נ' המועצה להסדר ההימורים בספורט (פורסם בנבו), בש"א (י-ם) 5013/00).
בית המשפט קבע כי הטוטו הספרדי או טוטו מכל מדינה אחרת שבה הוא מתנהל כדין, אינו רשאי לפתוח במדינת ישראל סניף להזמין את הציבור להמר בו. לכל ישראלי באשר הוא, נפסק, נתונה הזכות לנסוע לחו"ל ואם רצונו בכך הוא יוכל להמר שם כאוות נפשו בהימורים חוקיים לפי דיני המקום.
בית המשפט קבע כי יש לראות בפעילותו של המועדון בכל הנוגע לטוטו הספרדי "ארגון" הימור, האסור על-פי סעיף 225 לחוק העונשין. בסעיף זה נקבע כי המארגן או העורך משחק אסור, הגרלה או הימור, דינו מאסר שלוש שנים או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.
פרשת לוטונט
בפרשת לוטונט דן בית משפט העליון בשאלת קיומה של הפר חובה חקוקה שבוצעה לכאורה על-ידי חברת לוטונט אשר ניהלה והפעילה מועדון חברים לשירותי משלוח טופסי משחק של מפעל הפיס. באותה פרשה, עלתה הטענה כי פעילות לוטונט היא עבירה לכאורה על הוראות חוק העונשין האוסרות ארגון או עריכה של הגרלה או הימור והאוסרות מכירה או הפצה של כרטיסי הגרלה ומשכך עולה הפעילות כדי הפרה של חובה חקוקה (ע"א 610/02 מפעל הפיס נ' לוטונט מועדון חברים בע"מ, פ"ד נז(5) 97).
בית המשפט העליון בפרשת לוטונט הגיע למסקנה כי המניע העיקרי להתנגדותו של מפעיל הפיס לפעילותה של חברת לוטונט מצוי באינטרסים כלכליים ולא בדאגה למניעת התפשטות נגד ההימורים על סכנת ההתמכרות שבו.
בית המשפט אומנם קבע כי למפעל הפיס לא עומדת עילת תביעה בגין הפרת חובה חקוקה אך בנוגע לשאלת חוקיות הפעילות של לוטונט עצמה נקבע כי המדובר ב"שאלה שהתשובה עליה אינה פשוטה כלל ועיקר. סוגיה זו מן הראוי שתיבדק על-ידי הרשויות המוסמכות, ועל אלה להחליט אם יש מקום לנקוט הליכים כלשהם".
בשתי הפרשות נקבע כי הפעילות עצמה אינה עולה כדי הפרת חובה חקוקה כלומר הפרה של דבר חקיקה במדינת ישראל: בעניין לוטונט נקבע כי האינטרסים הכלכליים של מפעל הפיס הם אלו אשר עמדו בבסיס התובענה שהוגשה ולא האינטרסים החברתיים נגד התפשטות נגע ההימורים המוגנים מכח חוק העונשין. בעניין הטוטו הספרדי, לעומת זאת, נקבע כי הנזק שהנזק הנובע מפגיעה במונופול של המועצה להסדר ההימורים בספורט, אינו עולה בקנה אחד עם הנזק אליו כיוון המחוקק בקובעו את אזור ההימורים.
הננו מוצאים לנכון להדגיש כי בשתי הפרשות נדונו אספקטים אזרחיים בלבד ולא בהשלכות הפליליות הנובעות מקיום הפעילות דנא, עם זאת בשתי הפרשות גם יחד הובעה על-ידי בית המשפט התייחסות להשלכות הפליליות של הפעילות והונחה התשתית הנדרשת למתן הכרעה פלילית, אם וכאשר יובא עניין דומה לפתחן של הערכאות.

המאמר בגדר מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי ו/או תחליף לקבלת חוות דעת משפטית. הכותב אינו נושא באחריות כשלהי כלפי הקוראים ויש לראות בכתוב כמתן הסבר כללי ולא מחייב ובכל מקרה אין לראות במאמר משום מצג ו/או חוות דעת.
הכותב הוא שותף ומייסד במשרד עורכי הדין אלסברג קדש ושות'.
תאריך:  29/12/2010   |   עודכן:  29/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 היפר חובה חקוקה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארגוני הימורים תחת העין הפקוחה של הערכאה המשפטית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
יש משהו קטן שמעיב על כל תהלוכות המחאה למען הפליטים    זו לא חוכמה גדולה להפגין למענם בעוז ועזוז עד לשעה 5 אחה"צ ואח"כ להיפרד בלבביות, אלה למעונם החמים והמטופח, ואלה לחצרות העלובות שלהם בעיבורי הערים. המתחיל במצווה אומרים לו – גמור!
אלכס נחומסון
ארדואן וממשלתו הורגלו לסגנון אחר, למין פירואט של צעד לפנים-צעד לאחור, לסוג של גמגום חצי מסביר וחצי מתנצל, ולפתע שומו שמים מטיחים להם את האמת בישירות לתוך הפרצוף    טורקיה שותקת
יהודה דרורי
במערכות המודיעין במערב ובמדינות ערב, ברור כיום שנכרת הסכם סודי בין האויבים - הסוני-טורקי וזה האירני-שיעי במטרה לפלוש בו-זמנית לעירק עם צאת האמריקנים. עד אז, שתי המדינות הללו חייבות להוכיח לעולם הערבי והמוסלמי, עד כמה הן דתיות-אדוקות ובעיקר - עד כמה הן נגד ישראל
אסף גולן
בעיית מהגרי העבודה מאפריקה לישראל אינה רק של הימין הציוני בישראל אלא גם של השמאל הציוני
ראובן לייב
דב יודקובסקי, שהלך אתמול לעולמו, נמנה עם אחרוני דור הנפילים של העיתונות הישראלית. זו שהייתה ואיננה עוד    הפך את ידיעות אחרונות לעיתון המוביל בארץ    עבר למעריב יריבו בשל מאבק מתיש על הנהגת "ידיעות" - נקמה שלא צלחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il