X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות
אולי ההזדמנות האחרונה לחולל שינוי בתחום הדיור בישראל
▪  ▪  ▪
אטיאס, נדרש לפתור את מצוקת הדיור [צילום: פלאש 90]

מכובדי שר השיכון,
מחצית הקדנציה של הממשלה עומדת לקראת סיומה, מה שמותיר אך כשנתיים כדי לעשות מעשה ולהשפיע באמת על אפשרויות המגורים של מה שמכונה "שכבת הביניים" שהיא, מטבע הדברים רוב רובו של העם הסובל בציון. אנחנו יודעים שאתה מסוגל, כשאתה רוצה, לחולל שינוי. ראינו זאת בכהונתך המוצלחת כשר התקשורת בקדנציה הקודמת עת הכרזת מלחמה למען הציבור והצלחת בה. שווה בנפשך כי תיחרת לעד בזיכרון הקולקטיבי כשר שחולל שינוי בתחום הדיור בישראל.
זה אפשרי אפילו בתנאים המיוחדים לנו. אם תאמץ את קווי הפתרון הבאים, תזכה, ללא ספק, גם בתמיכתו של ראש הממשלה נתניהו. למה?, כי הדבר הוא הטרנד החדש בארה"ב ואנגליה וביבי אוהב דברים כאלה. האמת, גם אם לא תעשה כלום זה יגיע לכאן כמו כל דבר אמריקני - בריטי שאנחנו אוהבים לאמץ ולחקות, אז למה שלא יירשם על שמך?. אני בטוח שאתה באמת רוצה לפתור את מצוקת הדיור,
גם שר האוצר וגם ראש הממשלה וודאי רוצים. לפני הכל, לפני הבראה חשוב שנכיר במציאות, בכך שאין סיכוי, בדרכים הנוהגות עתה, למצוא מזור לבעיה שיש לומר ביושר שלא אתה הקמת עלינו, לקודמיך יש יותר מיד ורגל בעניין. אלא שעתה זה עומד להתפוצץ, במשמרת שלך או מייד אחריה כמורסה הנושאת על גבה מכאובי עוני וחברה רבים. הדיור הוא הרי באמת המצרך הבסיסי שכולנו זקוקים לו, הוא מכתיב את איכות חיינו, את הסיכוי של ילדינו והוא גם הרכוש הכי יקר שיש לנו, או שאנחנו רוצים שיהיה לנו.
זמן קצר אחרי שנכנס לתפקידו הקים אובמה את "המשרד ליזמות חברתית והשתתפות אזרחית (Office of Strategic Initiatives & Corporate Partnerships,OSIP). המשרד הזה אמור להניע ולקדם שותפויות בין יזמות של הממשלה, ההון הפרטי היזמים הפרטיים והציבור. לצד המשרד הקים אובמה קרן פיננסית שרק במחצית הראשונה של 2010 השקיעה כ-150 מיליון דולר כספי פילנטרופיה במגוון יעדים לחיזוק החלשים בחברה. ממש בסמוך להודעה על יוזמת אובמה הודיע ראש ממשלת בריטניה הצעיר, קמרון, על שותפות דומה של יזמות חברתית, ארגוני צדקה ופעילויות התנדבותיות.
בריטניה התוודעה אגב לגישה הזו כבר בימי טוני בלייר שהקים משרד מיוחד לעבודה עם ארגונים הפועלים שלא למטרת רווח. ה"יזמות החברתית" הזו היא המודל העסקי להתמודדות עם בעיות חברתיות בעידן בו מדינת הרווחה המסורתית הולכת ומסיגה עצמה. כנסי יזמות הם האירועים "החמים" באוניברסיטאות ובבתי הספר המובילים בעולם, הם הפלטפורמה לגיוס כסף ציבורי, פילנתרופיה ויעילות בפתרון בעיות אל מול המסורבלות הישנה.
הגורו בתחום נחשב פרופ' סטיבן גולדסמית, מורה בהרווארד ומי שחיבר את הספר The Power of Social Innovation (כוחה של חדשנות חברתית) שאת שירותיו שכר ראש עיריית ניו-יורק (שגם עיטר את הספר בהקדמה משלו). גולדסמית אומר שעכשיו הגיעה תורה של היזמות הזו, אחרי גל של מיקור חוץ שהיינו עדים לו ושלחם לא רע במוסרות הביורוקרטיה אך הצלחתו הייתה מוגבלת בעיקר בשל חתירת יתר לחיסכון בעלויות.
את הגישה הזו ניתן וצריך לאמץ עתה לפתרון מצוקת הדיור שלנו. מאחר שברור שהקבלנים לא יבנו דירות קטנות, גם ראשי הערים חומקים מאחריותם החברתית בעניין, יש, ראשית ולאלתר, לחוקק חוק שמתנה מתן אישורי בניה לקבלנים באחוזי בניה של דירות בינוניות וקטנות. יש להשית מס מופחת על מי שרוכשים דירה ראשונה לצד השתת מס גם על מי שמשכירים דירה ראשונה והם פטורים היום מתשלום מס שכזה.
השינוי המשמעותי ביותר צריך לבוא מרתימת יזמים, בעלי הון, לבניית ומכירת דירות לבני המעמד הבינוני ולשכבות החלשות על-ידי מענקים כדוגמת מה שהיה נהוג בפרויקט "שיקום השכונות" של שנות ה- 80. אל מול כל שקל של היזם תשקיע הממשלה שקל או שווה שקל מצידה ובכך תהפוך את הבנייה והמכירה של הדירות הללו לאטרקטיבית עבור היזמים. אלה, לצד הסרת חסמים ביורוקרטים, יחלצו את צוואר הבקבוק שנוצר ומאיים בישראל על המערכת החברתית כולה.

הכותב הוא סטודנט לתואר שני בלימודי משפחה במכללה למנהל, המסלול האקדמי, ראשל"צ.
תאריך:  29/12/2010   |   עודכן:  30/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 טוני בלייר  טוני בלייר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכתב גלוי לשר השיכון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מצוקת הדיור
שוש נמרון  |  31/12/10 10:28
2
בחירות
יניב187  |  24/10/12 13:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רמי הלפרין
רועי אורן
פול רפסדל הוא עיתונאי נורבגי אשר מתעד קבוצות גרילה שונות ברחבי העולם. התעקשותו ללוות את הקרבות בין כוחות הטליבאן לחיילים האמריקנים, כמעט עלתה לו בחייו. תקרית זו לא תניאו מלהמשיך בתחום עיסוקו זה בעתיד
אריה גל
בשנת 2008 אושרה למישהו בנייה, לפי התב"ע, של 66 יח"ד. בשנת 2009 אושרה "הקלה" ל-78 יח"ד. אם מותר להגדיל ב-20%, למה לא מלכתחילה? היש כאן מתן במודע של סוכריה לראשי הערים?
רועי אורן
תיקון להצעת חוק יאפשר לחולים סופניים לסיים את חייהם בכבוד; כמה חבל שהביורוקרטיה תהרוס גם את זה
ניסן ג'רבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il