X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
'מבחן בוזגלו ללא חנינה' זעקה כותרת אחת בעיתון, ובאחת הזכירה לנו כי מבחינת הקליקה המתנשאת קצב היה ונשאר בוזגלו, אולי אפילו מבחינתו; ובכן, מיהו בוזגלו? מדוע מורמי העם, שופטים ועיתונאים לא חדלים להשתמש במושג?
▪  ▪  ▪
קצב, נציג 'ישראל השנייה' [צילום: AP]

ישנם מושגים שעוברים מעלינו כאילו היו מטוס כיבוי ענק, שבא להצילנו. אחד מהם הוא 'מבחן בוזגלו', אותו הגה מי אם לא כבוד השופט האקטיביסט מר אהרן ברק, בשנת 1976. אותו ברק, שנתיים מאוחר יותר, ב'יושבו' כיועץ משפטי לממשלה, דחה את בקשתו של בוזגלו אחר למשפט חוזר, היה זה בוזגלו אמיתי, מזרחי מעכו חף מפשע שהורשע ברצח והיה לשעיר לעזאזל של כל המערכת המשפטית המתנשאת, רק כי היה בוזגלו, הוא מר עמוס ברנס היקר.
ברנס היה קורבן של יוקרת המערכת שבאה לשוות לאשר ידלין האשכנזי מעמד של 'בוזגלו' המרוקאי: "דין ידלין - כדין בוזגלו", הגה מי שאף פעם לא היה בוזגלו, לא יהיה בוזגלו, לא מכיר את בוזגלו, ולא מבין את ההתנשאות בקביעת המושג המנציח את המזרחי, גם בשנת 2011, כאדם החלש. ואם המזרחי החלש הוא 'בוזגלו' מה יהיה על אלמו האתיופי?
אהרן ברק בא לעשות טוב, כמעט כמו בן-גוריון שבא "לחנך מחדש" את "אבק האדם" ממזרח, כך כונה על-ידי אבי תורת ה'סלקציה'. זוהי התנשאות מולדת.

אנסי-בוזגלו

ואולי דווקא קל יותר להרשיע נשיא-בוזגלו בודד ורם מעלה יהא אשר יהיה מאשר לחסל את הפשע בישראל, להחמיר בעונשם של אנסי-בוזגלו, עליהם לא כותבים בעיתונים, הם לא תוקפים את הפרקליטות ואת ערוץ 2, חלקם נולדו במעברה ונשארו במעברה, לא מכירים אותם ולא יקדישו להם אלפי מילים ותמונות.
ואם כבר פני הדור כפני הכלב, אם כבר צומצם הפער הנשיאותי בין רמי-דרג לפשוטי העם, מכנים אותם 'בוזגלו', ולא 'וויצמן' או 'אולמרט' או 'מיליקובסקי', או 'שיינרמן', מדוע לא נפסיק להרגיש מנצחים כל אימת ששר בכיר נופל בפח השחיתות, ונתעלם מאחריות בית המשפט כל אימת שהוא מועל בתפקידו כאשר מדובר בבוזגלו אמיתי, שהוא גם בוזגלו, גם שיינרמן, שרון, כהן, לוי קצב ואיינשטיין, אשכנזי וברזני. בוזגלו שהוא אחד העם הפשוט, או פשוט אחד העם - רק בלי המונח 'בוזגלו'...

המבדיל בין בוזגלו לבוזגלו

המערכת השתמשה ב'בוזגלו' ומייד נטשה אותו. מבחן בוזגלו היה אמור לשמש מבחן תרבותי של ישראל החדשה, לאחר שנגמלה, לכאורה, מגילויי הגזענות הגלויים שידעו שנות החמישים, השישים והשבעים של האומה העברית הצעירה, וכעת התפנתה לעסוק בשיווין כללי (ולא עדתי) בין חזק לחלש, בין בוזגלו לגולדברג, אך מייד נפלה לבור שאותו כרתה.
השם הנבחר הוא שם מזרחי, ממוצא מרוקאי, העדה שהעלתה על נס את מאבקה בשנות השבעים על-ידי תנועת 'הפנתרים השחורים'. ברק בעצם קבע כי מזרחי זוהי מילה נרדפת לחלש. כנראה שברק לא ציפה ששנה מאוחר יותר בגין ומזרחיי-בוזגלו ייטלו את השלטון, והתכונן לעוד שלושים שנות בוזגלו באופוזיציה. מבחן בוזגלו נותר על אילן גבוה, עד כדי 'מבחן בוזגלו ההפוך', בו הזנב מכשכש בכלב השמירה על הצדק, בו מערכת אכיפת החוק מחפשת "דג שמן" להתפאר בו. היא כל כך התאהבה בדגים האלה, עד ששכחה את הסרדינים.
פושעים בלתי מוכרים אשר מקבלים עונשים מגוחכים ובעצם מעודדים את הפשיעה בישראל. עד ששופטים הפכו למטרה, כמובן. רק אז, קליקת המשפט נבהלה, שלפה סיסמאות קדושות ממגירת המלכותיות. מאוחר יותר 'מבחן בוזגלו' שינה כיוון וחצה את הגבול: שנות כהונתו של ברק, שאינו מבדיל בין בוזגלו לידלין, המציאו בוזגלו אחר: בוזגלו הערבי, הנחות, המסכן, בוזגלו המחבל, זה שמשתמשים בשכן שלו, על-מנת לשמור על חיילי צה"ל היקרים, בניהם יש ודאי הרבה הרבה בוזגלו. נו, ומי יבחין כעת בין בוזגלו לבוזגלו??

מבחן חיים כהן

ברנס זוכה לאחר עשרים ושמונה שנות מאבק, לא מפני שעמד בגרסה שונה של מבחן בוזגלו, אלא בגלל שברנס התעקש והאמין בחפותו, והעמיד את כל המערכת על הרגליים. שני שופטים דחו בקשות של עמוס-בוזגלו-ברנס למשפט חוזר.
שניהם הבינו את גודל הטעות, שנים רבות מאוחר יותר. רק אחד, חיים כהן, נטש את כס המלכות (בשנת 1983), עת ברנס שהה בכלאו, ואמר לו בחן וברגש: "עבדך אני, לא לך יש אות קין על המצח, אלא לנו, למערכת המשפט. תילחם על צדקתך מבחוץ", אמר כהן כרחם אב על בנים, עיניו לצדק תלויות. וממיטת חוליו, על ערש דווי, צלצל לשופטת דליה דורנר וביקש להודות לה: "אני מודה לך על שתיקנת את העוול שעשיתי, תזכי לאריכות ימים".
והיו גם מי שכתבו על "הבושה של הפריפריה", כאילו עמדה היא למבחן במשך 62 שנה, כאילו מישהו מביט מהצד ומצפה לנפילה צפויה של מייצג הפריפריה, בוגר המעברה, משה קצב, אחד היחידים שהיו לבוזגלו עוד בנשיאותם: רבים נעו במקומותיהם בחוסר נוחות עת התבשר ישראל כי נציג 'ישראל השנייה' ניצח את נציג 'ישראל הראשונה', שמעון פרס. וכעת, כאילו צמצום הפער המלאכותי בין אלו לאלו, ירדו לטימיון עם הקלון הנשיאותי. ההתנשאות העיתונאית, הממסדית, המובנת מאליה, המולדת – קיימת, נושמת, אך לא בועטת במושגים ישנים ורעים.
ואולי היא העומדת היום למבחן בוזגלו?

תאריך:  04/01/2011   |   עודכן:  04/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קצב איש בוזגלו
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אתה מדהים!
אדל  |  5/01/11 00:59
2
"אבק אדם"=היו גם יהודי אירופה
קורןנאוה טבריה  |  5/01/11 06:38
3
התבלבלת
איפכא מסתברא  |  5/01/11 08:47
 
- נשיא שמאלני חילוני ואשכנזי לא
קורןנאוה טבריה  |  5/01/11 09:27
4
גם מרגלית הר שפי היתה קורבן יו
קורןנאוה טבריה  |  5/01/11 09:52
5
נאווה אחותי כמה צודקת...
אורה הכפולה  |  5/01/11 14:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יבשם עזגד
מחשבות על אמנות לאחר ביקור בתערוכה ”ניאו ברבריזם” של "רוטשילד 69” והמסלול לקולנוע ניסיוני של הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה    האם יש כאן, באמת, אמנות ניאו-ברברית?
רפאל בוכניק
מקרה מותה של ג'והאר אבו-רחמה מאפיין אף הוא שיטת פעולה מוכרת לניצול מתוכנן של מוות ממחלה או בתאונת דרכים כמקרה המשוייך לפגיעה בזדון המייוחס ל"צבא הכיבוש"    נדרשת פעילות מתוכננת לחשיפת המזימה של הצד הפלשתיני
נרי אבנרי
על הקטעים בהם תוכלו לצפות כאן - נאמר: כל המוסיף, גורע...    השקר הגדול של הנשיא האמריקני ה-42 של ארה"ב נודע לעין כל העולם    העצה של הנשיא ה-8 של מדינת ישראל תשמש אותו    גלגל חוזר בעולם...
אברהם בן-עזרא
מוצע לבטל את מוסד הנשיאות לאלתר. כך ישתחרר ויוסר מעל שכמו של עם ישראל נטל כבד של - הנשיא, פקידיו, יועציו, נסיעותיו, משרדיו, שומרי ראשו, שירותיו, זכויותיו, וכל זאת כפול 6 או 7 כמספר הנשיאים לשעבר בכל תקופה
עו"ד אודליה לוי-אטינגר
איבחת הסכין של הכרעת הדין של קצב, במלוא נחרצותה וחומרתה - מותירה מרחב תמרון קטן מאד לכל הספקנים והציניקנים ומזמנת דין וחשבון נוקב. וכן, אפילו בקשת סליחה. סליחה מקורבנותיו שבמשך חודשים הושפלו תחת מבול דברי הבלע המרושעים של קצב והסובבים אותו    מנהג יהודי ידוע וחשוב הוא לבקש סליחה עם תחילתה של שנה חדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il