X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אריק אשרמן רב, מזכ"ל "שומרי משפט - רבנים למען זכויות האדם" על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
פרשות ספר שמות מסייעות להתגבר על הייאוש והמצוקה, ומעוררות תקווה שכמו המיילדות העבריות וכמו משה – יותר אנשים יתקוממו, ללא אלימות, נגד עוולות של השלטון; נגד הריסת הכפר אל-עראקיב, נגד הריסת בתים בלוד, בירושלים המזרחית ובתוך ישראל כמו משה וכמו מרים – עלינו להתגבר על הספקות האישיים, למען זכויות האדם
▪  ▪  ▪
הניצחון אפשרי! [צילום: פלאש 90]

ספר "בראשית" מביא לנו סיפורים של יריבויות בין אחים, וההתרחשויות בספר "שמות" גוברות על הייאוש והמצוקה. משה נאבק שוב ושוב עם פרעה, עם האנשים שהוא מנסה להיות מנהיגם, עם אלוהים ועם הספקות שלו. הוא מתחנן בפני אלוהים לבחור מישהו יותר מוכשר, ומתייסר. שתי הפרשות הראשונות בספר שמות מסתיימות בכישלון, בשעה שבפרשה השלישית אלוהים מרגיע את משה: "בֹּא אֶל-פַּרְעֹה: כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ" [שמות י', א']. לפי הפרשנים, ברגעים שמשה מטיל ספק בעצמו, אלוהים מרגיע אותו ואומר שפרעה הכביד את לבו בגלל שהוא (אלוהים) רצה כך, ולא בגלל הכישלון של משה.
הפרקים הראשונים של ספר "שמות" בוחנים את המיילדות העבריות. החדשות המרות על ההריסה השמינית של הכפר הבדואי אל-עראקיב הגיעו אל אוזניי בשבוע שבו קראנו על המיילדות. גם כשהפגנתי בשבוע שעבר נגד הריסות בתים בלוד, תחת איומי גז של המשטרה במקום, חשבתי על הפרס שקיבלו המיילדות: "וַיְהִי, כִּי-יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹהִים; וַיַּעַשׂ לָהֶם, בָּתִּים" [שמות א', כ"א]. רוב הפרשנים רואים זאת לא כבתים פיזיים, אלא כרוחניים. כל אחד מהבתים שנהרסו בירושלים המזרחית, בגדה המערבית ובתוך ישראל, היו הרבה יותר מבלוקים ומלט. כשאני חושב על ההריסות האלה, אני יכול רק להתפלל שיותר אנשים היום יהיו כמו המיילדות, ויקומו, ללא אלימות, בפני השלטון.
כחסידי זכויות אדם, אנו נתקפים בייאוש גדול ולפעמים גם בספק. כמו משה, אנחנו נלחמים באופן קבוע בכמה חזיתות. אנחנו עומדים בפני כיבוש וחוסר צדק בבית שלנו. אנחנו צריכים לחיות לאור הערכים היהודיים הגבוהים ביותר בנושא אלו שאינם יהודים. ההשראה המוסרית והערכית נדרשת במיוחד כשאנחנו מודעים לאיומים מבחוץ המוטלים על מדינת ישראל. כמו משה - שגדל עם זכויות יתר, ומרים - שגדלה בעוני רב, אנחנו מגיעים מרקע שונה, וחייבים להתגבר על הספקות האישיים והייאוש כדי להצטרף למטרה המשותפת.
הדבר החשוב ביותר בעיניי הוא שכמו משה, אני מתפלל שנמצא את המקורות הפנימיים שלנו והתמיכה החיצונית שאנחנו מקבלים להמשיך, דווקא כאשר איננו רואים שמשהו קורה כתוצאה מהפעילות שלנו. אני מקווה שנוכל גם להימנע משביעות רצון העוצרת מפעילות, בשדרה ש"אנחנו הטובים" ואנחנו עושים מספיק. מבחן האמונה שלנו הוא כאשר אנחנו צריכים להתקשר בפעם העשירית לאותו "פרעה" שהתעלם מהטלפונים הקודמים, או דחה את דרישותינו. אנחנו נבחנים, כמו משה, כאשר בעשר בלילה עלינו לשלוח עוד דוא"ל או לכתוב עוד מאמר. במקום לזלזל באלו שאינם חולקים איתנו את חזוננו, או חולקים אותו ביושבם בנוחיות בבתיהם, אנחנו חייבים לשאול את עצמנו מה אנחנו יכולים לשנות כדי להמריץ יותר אנשים לחלוק איתנו את הלהט. שלא כמו המסקנה של סיפור יציאת מצרים, אנחנו מאותגרים לחפש לפתרון שבו כולם מנצחים - מעמדות חברתיים שונים בישראל, ישראלים ופלסטינים, אזרחים ופליטים.
בסוף הפרשה אנחנו קוראים על הפסח הראשון במצרים, ומורים לנו לשמור את הפסח לעולם: "וְהָיָה הַיּוֹם הַזֶּה לָכֶם לְזִכָּרוֹן, וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַיהוָה: לְדֹרֹתֵיכֶם, חֻקַּת עוֹלָם תְּחָגֻּהוּ" [שמות י"ב, י"ד]. אנחנו מכנים את הפסח "חג החירות", אך מבקשים מאיתנו לחגוג לפני שבעצם יצאנו ממצרים. במילים אחרות, פסח ראשון זה היה יותר "חג של תקווה ואמונה", או "חירות עתידית". כשאנחנו מתפללים כל בוקר וכל ערב, אנחנו מזכירים את יציאת מצרים בברכת הגאולה, אחרי שמע ישראל ואהבת. באמונה אנחנו קוראים לאלוהים לגאול אותנו היום, כמו שהוא גאל אותנו אז. אולי אנחנו צריכים לחשוב להוסיף לסדר הפסח שלנו דברים שיחזקו את אמונתנו בגאולה שתבוא, אמירות שידרבנו אותנו באופן יצירתי ושמח להאמין - אפילו כאשר האמונה משמעותה לסבול כדי לזכות בסוף בפרס.

תאריך:  05/01/2011   |   עודכן:  05/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לנצח את הייאוש הגדול
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
זכויות אדם
ע. הנביא  |  5/01/11 16:58
 
- אל-עראקיב
הרב אשרמן  |  5/01/11 19:22
 
- מקריות מופלאה
ע. הנביא  |  5/01/11 22:58
2
אם היית באמת "רב" היית יודע מה
פלא יועץ   |  5/01/11 19:53
3
עוד זרזיר ושאלה לאשרמן
יואל קורנבלום  |  5/01/11 21:18
4
איך יודעים שהסמול בפאניקה?
דמר94  |  5/01/11 23:16
5
להכרית את עמלק !!!!
עמיש  |  8/01/11 13:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס נחומסון
לזכיין הפקת הגז יש קייס כי הוא מחזיק בידיו חוזה. על החוזה חתומים שני צדדים, יצחק תשובה ומדינת ישראל. בחוזה מפורט גובה התמלוגים והמיסים שיחולו על הזכיין. מה שמדינת ישראל מנסה לעשות זה להפר חוזה באופן חד-צדדי. הנימוקים להפרה כזאת אינם רציניים
אליקים העצני
גאווה - כי אין עוד מדינה בעולם, שבתנאי מצור ומצוק כשלנו הייתה הולכת כך עד הסוף בהשלטת השוויון בפני החוק    דעה קדומה - על-אף ההשמצות בגזענות ובאפליית ערבים - את הנשיא שפט הרכב שבראשו עמד שופט אזרח ערבי - עובדה שלא זכתה לתשומת לב
מיכאל פואה
הגדלת המיסוי היא גזל. תחת חוקי מיסוי ברורים, השקיעו בעלי החברות כספים רבים באיתור גז טבעי. כעת, משמצאו מצבור גדול, לא ראוי לשנות את כללי המשחק
גורי גרוסמן
הוגה הדעות ההזוי, יוסי ביילין, הטיל פצצת סירחון מבחילה כשקרא לחון את האנס הסדרתי שהורשע בדין, הנשיא לשעבר משה קצב    לפי ההיגיון העקום שלו, יש לשחרר מיד מכלאו גם את שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון
ד"ר רון בריימן
הרהורים על התקשורת עם סיום משפט קצב: אם ידעו ושתקו, מדוע שתקו?    זו מעילה בשליחותם כ"תקשורת חוקרת" וכ"כלב השמירה של הדמוקרטיה"    התקשורת - מבקרת ואינה מבוקרת    הגיעה העת לביקורת יעילה על התקשורת, כדי שזו תמלא תפקידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il