X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר קריאת "מוצא המינים" של צ'ארלס דרווין, מתקשה אני ללכת בדרכם של מפרשים מוּרשים, הגורסים שיש להתחיל את ההיסטוריה של היקום במעשה הבריאה כך קורה לי, שאני מצטמרר מהתנהגותו של עזרא הסופר כלפי נשים לא-יהודיות, לעומת יחס שונה בתכלית השינוי מצד בועז לבת העם המואבי
▪  ▪  ▪
הצד המוסרי שבתנ"ך מושך יותר [צילום אילוסטרציה: Flash90]

בקהילות היהודיות במשך מאות שנים לא נתפש התנ"ך כיצירה עצמאית, שניתן לקרוא בה ללא התיווך הפרשני של התורה שבעל-פה. התנ"ך, למרבה הצער, נתפש כספר שיש להבינו רק באמצעות ההלכה וכמובן דרך מפרשיה המוּרשים לכך, ושלילה מוחלטת של התפישה שיש שבעים פנים לתורה. אם אני, לאחר קריאת "מוצא המינים" של צ'ארלס דרווין, מתקשה ללכת בדרכם של מפרשים מוּרשים, הגורסים שיש להתחיל את ההיסטוריה של היקום במעשה הבריאה - לצערי, יפנו לעברי אצבע מאשימה, שאני בבחינת מי שפוגע בטקסט.
כאשר אני קורא את סיפורי הנסים, אני חש שיש לי חירות ואף צורך להתנתק מהמוּרשים שהוסמכו לכך להסבר הנסים. אני חש חירות גם להשתחרר משלל ההסברים המדעיים שביקשו לתת לכל נס ונס, כדוגמת נס חציית ים סוף. החירות מלווה במתן יראת-כבוד לארון הספרים היהודי. זו יראת כבוד, שאינה מקבלת כל הסבר כמובן מאליו, כמו לדוגמה שהספר "שיר השירים" נכנס לספר הספרים, כי הוא מבטא את חיזוריה של כנסת ישראל אחרי הקדוש ברוך הוא, ולא כמו שאני מבין אותו.
אני שומר לעצמי חירות להתייחס לתופעה שיש לה ביטויים ספרותיים מנוגדים בתנ"ך, ומרשה לעצמי להעדיף את האחד על משנהו. אם בנושא היחס לאישה, בת לעם אחר, שנישאה ליהודי, אני פוגש שני סיפורים, שהאחד רואה באישה הזרה טומאה והשני מתייחס אליה בכבוד, נשמתי יוצאת אל הסיפור האחרון.
כך קורה לי, שאני מצטמרר מהתנהגותו של עזרא הסופר כלפי נשים לא-יהודיות, לעומת יחס שונה בתכלית השינוי מצד בועז לבת העם המואבי, בת לעם שחוקת ספר דברים מחייבת לנדות אותה לנצח נצחים. אני שומר לעצמי את החירות לשלול שלילה מוחלטת את התגובה של עזרא הסופר וכן גם את כל התגובות הפרשניות האוהדות את פועלו. לעומת זאת, אני נשבה ביחסו של בועז כלפי מי שתהיה הסבתא-רבתא הלא-יהודייה של דוד המלך.
אני מרכין את ראשי אל מול רות, בת עם מואב, עם שכאמור עליו גזרה התורה חרם לעולמי עד. אני מעריץ את האישה הזרה המקריבה את עתידה והולכת לארץ זרה, רק לא להפקיר את החמות, אם בעלה האהוב שנפטר. רות ממאנת לקבל את הצעת החמות לשקם את חייה מחדש בקרב בני עמה, בארץ מואב. לעומת זאת, אני סולד מעזרא הסופר שפגע לא רק באישה הזרה, אלא קרע נשים רבות מבעליהן וילדים מאבותיהם, וללא עוול בכפם אימלל את חייהם.
מול המעמד המצמרר - בו תובע עזרא להוציא מקהל ישראל את אלו שהתחתנו "בְּעַמֵּי הַתּוֹעָבוֹת הָאֵלוּ" [עזרא ט', 14] ותבע "לְהוֹצִיא אֶת כָּל הַנָּשִים וְהַנּוֹלָד מֵהֶן" [שם, י', 3] - אני מעדיף את המעמד המקבל בסבר פנים יפות בת עם זר במגילת רות. לכבודה של האישה המואבייה נערך טקס מרשים, בו מברכים אותה ואת מי שביקש את ידה: "ויאמרו כל העם אשר בשער והזקנים עדים, יִתֵּן יְהוָה אֶת-הָאִשָּה הַבָּאָה אֶל בֵּיתְךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׁרָאֵל..." [רות, ד', 11].
בימים של התעצמות ממדי השנאה לאחר, במיוחד כשהשנאה מקבלת גיבוי של מורי הלכה - אני חש צורך פנימי להפנות עורף לוולגריות של עזרא המשתמש באקט של איום בנידוי ובחרמות, כולל החרמת הרכוש [עזרא, י', 8] כלפי מי שלא יציית לצו לגרש את רעייתו וילדיו. ניפוץ התא המשפחתי לרסיסים בעזרא, מול בנייה של תא משפחתי במעטפת של אהבה וכבוד במגילת רות - כשבשני המקרים הגיבורות הן מה שמוגדר "נשים נוכריות" - הם שני קטבים. לצערי, הממסד הרבני, והממשל, שרוקד על-פי חלילו כיום, רואים בעזרא מופת ומנחה דרך, ואני רואה בבועז ובסבתא-רבתא של דוד מורי הדרך.

האישה האחרת - אדם

התנ"ך, אשר נתפש בשלוש תרבויות הדת המונותאיסטיות - יהדות, נצרות ואיסלאם - במשך מאות רבות של שנים כספר קדוש, שהוכתב על-ידי האל כהוכחה להתגלותו ולעליונותו, אני נוטה לקבל את התפישה, כי מדובר ביצירה שנכתבה על-ידי בני אנוש על-מנת לשחזר את עברם. האחד מתייחס לנושא של האישה, בת עם זר, כפי שמתייחס כותבו של ספר עזרא, ויש מי שיחסו הוא כדוגמת כותב מגילת רות. הייתי רוצה שבקרב עמי לא תנשבנה הרוחות הרעות של המילים הבוטות כלפי הזרים ההופכים את ארצי ל"אֶרֶץ נִדָּה" - ארץ טמאה [עזרא, ט', 11]. אני מבקש שבלבבות בישראל תתנחלנה המילים המפליגות בשבחה של האישה לא לפי מוצאה הלאומי, אלא על-פי אופייה ומה שיש בה כאדם; ובמקרה של ספר רות, מעשיה האנושיים וההומאניים הכשירו את הלבבות לראות בבת העם האחר "כְּרָחֵל וְלֵאָה אֲשֶר בָּנוּ שְתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׁרָאֵל..." [רות, ד', 11].

תאריך:  06/01/2011   |   עודכן:  06/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שבעים פנים לקריאה בתורה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מה בא קודם? הביצה או
רפאל1  |  6/01/11 13:01
 
- לרפאל ה-1
רפאל ה-2  |  7/01/11 10:16
2
רואה פנים בתורה שכולן שחורות
איתן הפרשן  |  6/01/11 14:12
 
- איתן רואה הרבה אור בתנ"ך.
שולה.  |  6/01/11 16:27
3
יש הבדל בין זרים שרוצים להשתלב
אלישמע  |  6/01/11 14:29
 
- גם אני מרגיש כמוך
עובר אורח  |  6/01/11 16:36
4
כתבה טובה
יד.  |  6/01/11 16:19
5
רשימה הבועטת במורי ההלכה
בן דוגית  |  6/01/11 21:55
6
מאות פנים לתורה ל"ת
מאות פנים לתורה  |  7/01/11 10:23
7
לא כל החוכמה אצל הטליבאן.
אפיס  |  7/01/11 21:14
8
נאמר בקיצור נמרץ,כי לא ניתן
פלא יועץ  |  9/01/11 12:26
9
תודה לאיתן ל"ת
עמי דר  |  9/01/11 12:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מני ישי
מאז ומתמיד היו אנשים בעם ישראל, שיצאו נגד היהדות ונגד עמם ודתם. מקור הרוע של הערב רב לא פסק עד ימינו אלה    מי הם האנשים הללו? וכיצד קשרו גורלם בעם ישראל?    דברים לפרשת "בא"
נעמי רז
נעמי רז מעמותת "על צד שמאל" מגיבה להחלטת הימין במליאת הכנסת למנות ועדת חקירה פרלמנטרית לחקירת תנועות השמאל    "במקום לבדוק בציציותיכם - אתם מטנפים את הטליתות ומטמאים את ההיכל"
מיכאל שרון
ההכחשות על נסיבות מותה של המפגינה הפלסטינית בבילעין, החזירות והגזענות שבהקמת מחנה מעצר לפליטים בדרום, ההרס השמיני של הכפר אל-עראקיב, ההתנגדות להשכרת דירות לערבים, והעיקשות בהעדפת הבנייה בהתנחלויות על פני התפייסות היסטורית עם הפלסטינים - דורשים הרבה תקווה וחמלה שיצאו מתוכנו
ראובן לייב
הנומרולוגיה, הבנויה על יסוד מתמטי, מתיימרת לפענח את צפונות שמו ותאריך-לידתו של אדם באמצעות עשר הספרות, כשלכל מספר יש משמעות, מהפן החיובי או השלילי שלו    היא גם יודעת לספר מתי כדאי להחליף שם
ציפורה בראבי
גיל ההתבגרות - הם בודקים את העולם. הם בודקים את עצמם. הכל נראה נפלא, עצום ומסקרן. היו בשבילם, וחכו - עם המון אהבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il