X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוול עושה התקשורת לבני משפחות נופלי אסון הכרמל, כאשר "מבינה" את כאבם, "מקבלת" את כעסם ואינה "צולבת" אותם על התנהגותם בטקס הממלכתי לזכרון הנספים "סימפטיה" מעושה זו עלולה להביא לכך שלתקדים מבזה זה יהיו בעתיד ביטויים קשים יותר וחמורים יותר מצד אנשים יציבים עוד פחות, או מצד מי שיחשבו שאובדנם גדול מהאובדן הנוכחי
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

אתמול, 30 יום אחרי אסון האוטובוס בשריפה הגדולה בכרמל, צפו רבים מאיתנו בטכס הממלכתי שנועד לזכרון הנספים וביקש להביע את הערכת העם והמדינה לפועלם. לטכס התיצבה כל צמרת המדינה, משפחות שכולות ורבים שבאו להביע את השתתפותם למשפחות והוקרתם לנספים. במקום טכס ממלכתי, הייתה לנו שערוריה ציבורית תורנית. במקום אזכרה - אכזבה ובמקום מעמד מכובד ורציני, התפרעות של חדלי אישים. חדלי אישים שאינם מבחינים בין טוב לרע, בין ראוי לבלתי-ראוי ובין דרך-ארץ לעם הארץ ובין טכס אזכרה ממלכתי להפגנת פועלים על תוספת של 5% לשכרם. אילו הייתי ראש הממשלה, לא הייתי מניח להוציא את שר הפנים מהאולם והייתי נועל את המפגש מיד לאחר שהתחילה ההתפרעות הפראית במקום.
יש בתוכנו מי שסבור שהעולם סובב סביבו, שאסון אישי חייב להפוך באופן אוטומטי לאסון לאומי, שכל אמצעי מקדש את המטרה שאין הוא חייב דבר לציבור וכל מעשה, יהיה נואל כאשר יהיה, הוא מעשה ראוי. לא כל נציגי המשפחות היו שותפים להתפרעות ולא כולם קיבלו אותה כמעשה הנכון במקום הנכון ובזמן הראוי. אולי בזכותם היה מקום לחזור ולשקול אם להמשיך בטכס, אם לאו.
העובדה שלא נכחו במקום שוטרים או סדרנים שיפנו את המתפרעים לאלתר, ולא יניחו להם "לנהל את המדינה" כפראי-רחוב, היא כשלעצמה תקלה חמורה. "המתלהמים בעם" סברו ברוב איוולתם שהם עושים צדק עם הנספים, ולמעשה ביזו אותם ואת מי שבאו לחלוק להם כבוד לאחר מותם. איש לא התרשם מצעקותיהם. לא כך ניתן לשכנע שיש להם מסר אמיתי הדורש התיחסות עניינית. לא כך ישיגו אהדה ותמיכה ציבורית ולא כך יקדמו שינויים שימנעו בעתיד חזרה על אותו שגיאות. הם כן ישיגו הסתייגות מהתנהלותם, סלידה מדרכם, והתנכרות לעמדותיהם.
עוול עושה להם התקשורת אשר "מבינה" את כאבם, "מקבלת" את כעסם ואינה "צולבת" אותם על התנהגותם. "סימפטיה" מעושה זו עלולה להביא לכך שלתקדים מבזה זה יהיו בעתיד ביטויים קשים יותר וחמורים יותר מצד אנשים יציבים עוד פחות, או מצד מי שיחשבו שאובדנם גדול מהאובדן הנוכחי. אילו החליטו לא להופיע לטכס, ניחא. זו החלטה אישית וזכותם להחליט כך. משהחליטו להופיע וגם לשבש טכס ממלכתי, הפכו לפראי אדם. אין ספק שהם כואבים אבדן כבד. אין ספק שחלק מהם, בצדק או שלא בצדק, סבור שניתן היה למנוע את האסון. אין ספק שחלק מהם גם מגיב מתוך "רגשי נקם". כל הנסיבות הללו אינן מצדיקות את התנהגותם. הם אינם המשפחות השכולות היחידות או הראשונות בישראל. מקרים רבים אירעו בנסיבות שלא הכל סברו שהיו מחייבות המציאות. מותר לדרוש מידע על מה שהתרחש ותשובה לשאלה אם ניתן היה ובאילו תנאים למנוע את אסון האוטובוס, אבל לא כך.
על הדרישה למינוי ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אירוע השריפה, הבעתי את דעתי במאמר נפרד כבר לפני מספר שבועות. אני שולל דרישה זו משום שלדעתי אין צורך בוועדה כזו ומינויה רק יחטיא את המטרה האמיתית - מניעת אסונות בעתיד. פרטי הנמוקים במאמר הנ"ל. אחזור כאן רק התיזה המרכזית. אסון השריפה מורכב משני אירועים נפרדים - השריפה: תחילתה, המציאות בשטח שעה שפרצה, הסיבות להתפשטותה המהירה, אופן הטיפול בה, ומשך הזמן שנדרש לכיבויה; ואסון האוטובוס: מי שלח אותו ומדוע, מה היה ידוע על הנתיב שבו נע, האם היה נכון לשלוח אותו ללא סיור מקדים, האם היה בו ציוד מינימלי למקרה שיקלע לסביבה בוערת, האם פעל הנהג כראוי, האם פעלו המפקדים בשטח כראוי, האם המהלך כולו היה רציונלי? שני האירועים השתלבו זה בזה בתוקף הנסיבות המיוחדות למקרה והתוצאה ידועה. אפשר היה שתהיה שריפת-ענק ללא אסון האוטובוס, ואפשר היה שיקרה אסון לאוטובוס (כפי שאירע שלושה שבועות מאוחר יותר ברכבת) מבלי שתהיה אותה שעה שריפת ענק. יחד עם זאת, מובן שהשילוב החריף והקצין את חומרת התוצאה. את עניין השריפה צריכים לבדוק אנשי מקצוע ולא וועדת חקירה. על הליקויים המוסדיים הצביע כבר מבקר המדינה, ושאלת שליחת האוטובוס וההתנהלות בו וסביבו היא עניין לבדיקה מבצעית מקצועית ולא לוועדת חקירה. הדרישה לוועדת חקירה נובעת מסיבות פוליטיות (פסולות) או מרצון "לערוף ראשים" בין אם יש לכך צידוק ובין אם לאו.
כשם שיש להפיק לקחים מהאסון, יש להפיק לקחים גם מאירועי האזכרה, ולפעול למניעת השנותן של התפרעויות חסרות יסוד וחסרות תכלית מסוג זה שראינו. אסור להרשות שהמדינה תתנהל ברחוב, ושהאלימים שבתוכנו - יהיו נמוקיהם אשר יהיו - יתנו בה את הטון. אם לא נפנים מסקנה זו ונפעל על פיה, אנו צפויים לחזור במהירות לנתיב המסוכן שהביא לרצח רבין ז"ל.
הממשלה הנוכחית לא טיפלה בנושא הערכות העורף לאסונות טבע כראוי. היא רק ממשלה אחת בשרשרת של ממשלות שלא מילאו חובתן לציבור בנושא זה. יש סימנים מעודדים שממשלה זו הסיקה מסקנות והיא מנסה לתקן עיוותים. חיוני שתמשיך בכך בהתמדה ובנחישות גם כאשר ישככו רעשי התקשורת וקולות ה"עליהום" של המתפרעים בעם. סור שתחזור על אותה שגיאה פעמיים, כי לא ייסלח לה הציבור.

תאריך:  07/01/2011   |   עודכן:  07/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך נפלו גיבורים... ובוזו על-ידי בני משפחותיהם
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
על איזה ממלכה אתה מדבר????
אליהו חיים  |  7/01/11 17:26
 
- דוקא בגלל שהמדינה יודעת לשפוט
ירדנה  |  7/01/11 17:41
 
- טול קורה מבין עיניך
רפי לאופרט  |  8/01/11 22:20
2
מאמר ראוי עם תובנות
אסתר בר זאב  |  8/01/11 08:34
3
אילו רק היתה כאן ממשלה אחרת וא
קורןנאוה טבריה  |  8/01/11 09:12
4
לא בוזו ולא ציפורים
אלישמע  |  8/01/11 12:15
 
- ומהיכן התובנות המלומדות שלך?
רפי לאופרט  |  8/01/11 22:26
5
מאמר מצוין וקולע !
1א לנצח  |  8/01/11 21:26
6
אתה משחק לידיהם של הנוכלים  ל"ת
טוני בולר  |  19/03/11 13:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
צה"ל, ברצונו להצטייר כצבא נקי, יורד לצערי מהפסים ופוגע אנושות במוטיבציה לשרת בו, בטח ביחידות קרביות
עמית עוז
הצעתו של יוסי ביילין לחון את קצב מטייחת את השפל המוסרי שאליו הגענו    חשוב שהציבור ייחשף לסכנה שבהצעה של איש ממחנה השמאל ששימש מצפן מוסרי בדעותיו ומעדיף זקיפות קומה לאומית בכל מחיר
אברהם (פריצי) פריד
שבוע עלוב בבג"צ    קרע אידאולוגי בעבודה    צמתים ומסלולים בירושלים    ותודה למתפרעים
נפתלי רז
ראויים לכל שבח על תגובותיהם האמיצות והמכובדות נגד ההחלטה בכנסת למנות ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את ארגוני השמאל, דווקא הפוליטיקאים שחונכו על ה"הדר" הז'בוטינסקאי    רק אחד, בנימין נתניהו שמו, תמך בהחלטה, מהלך שמזכיר את שירו של פיט סיגר "עד המותן בתוך הבוץ"...
שאול אריאלי
סיפורו של הכפר בילעין ממחיש פגיעה מתמשכת בשלטון החוק. בית המשפט העליון חזר וקבע מ-2007 ואילך שיש להעתיק את תוואי גדר ההפרדה במקום. צה"ל חוזר ומשתהה בציות לפסקי הדין, ציות שהיה יכול למנוע את אירועי השנתיים האחרונות בבילעין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il