X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: יח"צ]
בריסל: וגר זאב עם כבש
הפלמים והוולונים - שני השבטים היריבים בבלגיה והמסוכסכים ביניהם - דרים בכפיפה אחת, למרות האיבה הגלויה ביניהם, ויכולים לשמש בכך מופת לאפשרות של חיים משותפים בין הישראלים לפלשתינים בנוסח הפסוק "וגר זאב עם כבש"
[צילום: יח"צ]

מי שנמנה עם המיואשים מכל תקווה לאפשרות של חיים משותפים, אי-פעם, בין ישראלים לפלשתינים, כדאי שייקח דוגמה מן הפלמים והוולונים בבלגיה. הפלמים, שמוצאם הולנדי, והמהווים את הרוב הגדול במדינתם, עוינים את הוולונים, שמוצאם צרפתי ושהם גם משכילים יותר, וזאת בשל ניסיונם התכוף להשתלט על עמדות המפתח במדינה, למרות היותם מיעוט בולט. במיוחד חורה לפלמים על שבריסל, עיר הבירה, האמורה כביכול להיות נייטרלית - נושאת, בכל זאת, את חותמה של התרבות הצרפתית.
על-אף העובדה ששני השבטים חיים, כבר מאות בשנים, בכפיפה אחת במדינה עצמאית, עם בית-מלוכה אחד ודת אחת - לא פוסקות ביניהם המריבות, כשלא אחת מוצאים חילוקי-הדעות את ביטוים באלימות גלויה.
עיר הבירה, בריסל, היא דוגמה מובהקת לקיומו של הפסוק התנ"כי "וגר זאב עם כבש". מלבד היותה מרכז השוק המשותף, היא הפכה בשנים האחרונות גם לאחת הערים המתויירות ביותר, וחבל שדווקא תיירים ישראלים אינם מרבים לפקוד אותה.

הלב הפועם
[צילום: יח"צ]

ה"גראנד פאלאס" - הכיכר הגדולה של בריסל וליבה הפועם - נחשבת בעיני רבים לאחת הכיכרות היפות באירופה, אם לא ליפה שבכולן, כפי שתיאר אותה הסופר ויקטור הוגו. היא מוקפת בניינים עתיקים ומפוארים, ביניהם בית העירייה, שצריחו הגבוה, הנשקף מכל פינה, הפך לאחד מסמליה. מדי יום ראשון בבוקר מתקיים בה שוק הפרחים והציפורים השבועי, אבל הכיכר, הלובשת ופושטת צורה בשמש ובגשם, שוקקת חיים גם מדי יום, מהשכם בבוקר ועד לשעות הקטנות של הלילה, בהן היא שטופה כולה באורות-זרקורים.
מעטות ערי העולם המרוכזות במידה כה מושלמת סביב נקודה אחת כמו בריסל, הסובבת סביב הכיכר שלה. יופייה בולט במיוחד במשטח הרחב שלה, המוקף בניינים ססגוניים מימי הביניים. אלה הם בתי הגילדות של בעלי המלאכה: חייטים, בוני-ספינות וקצבים, שהיוו בזמנם כוח כלכלי ופוליטי רב-עוצמה. עם קצת דמיון אפשר לראות בהם הסתדרות-עובדים והתאחדות-תעשיינים גם יחד.
על בתי הגילדות ועל הכיכר הגדולה שולט בית העירייה - בניין רב-הוד, בן למעלה מ-500 שנה, פאר הארכיטקטורה הגותית. מצריחו של הבניין נראית הכיכר ממעוף הציפור. רושם מיוחד עושים האולמות המוזהבים, שקירותיהם מכוסים גובלנים יקרים, ומהכוכב שבמרכז החצר מודדים את כל המרחקים בבלגיה.

השובב הקטן

מול בית העירייה ממוקם ארמון גותי ובו המוזיאון העירוני, שמתעד את תולדות העיר. יש בו חפצי-אמנות נדירים, וביניהם ציור של ברויגל האב. אך הצידוק העיקרי לביקור מצוי בקומתו השנייה של המוזיאון, שבה מוצגים הבגדים, המדים, אותות ההצטיינות והמזכרות, שהוענקו במרוצת הדורות ל"שובב הקטן", שהוא סמל העיר וגם תושבה המפורסם ביותר, הלא הוא "הילד המשתין".
על-רקע רצינותה המכבידה של בריסל - הוא אפילו מזדקר שבעתיים. המדובר בפסלון של ילדון ערום, המשמש מוצא למעיין מתגבר. סביב הפסל, הניצב באותו מקום כבר מאות בשנים, נרקמו אגדות רבות. אין תייר שלא מצטלם לידו ומדי פעם מלבישים אותו התושבים המקומיים באחד הבגדים הצבעוניים שמוצגים במוזיאון העירוני.
אחרי שמצטלמים ליד הילדון המשתין, פונים לרחוב הסמוך, מולו נשקפים שרידי חומת העיר העתיקה שהקיפה את בריסל לאורך ארבעה ק"מ, ואז מגיעים לכיכר סאבלון - ה"שינקין" של בריסל. זהו אזור של מסעדות, בתי-קפה ובוטיקים יוקרתיים לאופנה. בימי ראשון מתקיים שם יריד-עתיקות לחפצי-חרסינה, כסף, רהיטים, בובות, ספרים, תצלומים וציורים.
ברובע איקסל של העיר ממוקמת "פאלאס פלז'י" - כיכר מרכזית, העמוסה בבארים ובתי-קפה והסמוכה לאגם מוקף מדשאות, שבהם רובצים בימים שטופי-שמש צעירים רבים, משפחות וזוגות-אוהבים. כדאי שלא לפסוח גם על המוזיאון לאמנויות עתיקות, ובו מיטב הציור הפלמי, וגם לא על המוזיאון לאמנות מודרנית, הבנוי לעומק שמונה קומות במעמקי האדמה. ביציאה ממנו מגיעים לארמון המלוכה, המוקף בגן יפהפה. ואיך אפשר בלי תיאטרון הבובות העתיק, המציג מחזות קלאסיים, סאטיריים ואפילו פורנוגרפיים.

תאריך:  19/01/2011   |   עודכן:  19/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בריסל: וגר זאב עם כבש
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
איזו שטחיות
ארז צ.  |  19/01/11 10:28
2
השוואה מופרכת...
מטאטא  |  19/01/11 10:46
3
גירסת קיסנג'ר "וגר זאב עם כבש"
אליהו חיים  |  19/01/11 11:03
4
לא דובים ולא יער
די לשתיקת הכבשים  |  19/01/11 11:40
 
- הטעיה
רונןרמי  |  19/01/11 12:59
5
"וגר זאב עם כבש"?
ג'מאל   |  19/01/11 12:37
 
- התגובה הכי קולעת ל"ת
עודד ב  |  19/01/11 13:34
6
אחד המאמרים המצחיקים ביותר
צפנת  |  19/01/11 15:41
7
שטחיות דמגוגית בהתגלמותה,תחשוב
לפני שאתה כותב  |  19/01/11 16:17
 
- לאחר מחשבה
צפנת  |  19/01/11 20:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
שחר חדש הפציע להוזי "שמאל חדש ומאוחד" להקים תנועת שמאל גדולה, טעונה באידיאולוגיה שפויה, שבצקלונה נוסחת השלום שתכבוש את לב הציבור ושתסלק מהשלטון את ממשלת הימין השנואה    רוחות של אשליה מנשבות בקרב השמאל המפורק
חננאל ובר
את שיא הצביעות והזלזול באינטליגנציה של העם מגלים השמאלנים כאשר מצד אחד הם נלחמים נגד אופייה הציוני-יהודי של המדינה, ומצד שני הם נלחמים בעד מדינה "פלשתינית" כדי לשמור על ישראל כמדינה יהודית    היהודים חייבים לומר בריש גלי: שיטת אהרן ברק לא תעבוד פה
יוסף דוריאל
"מועצת זכויות האדם" של האו"ם, המובילה את ההסתה נגד ישראל, ממשיכה את המודל, שאולי נשכח, של "מועצת השלום העולמית", שהוקמה והופעלה בשירות המסע הקומוניסטי להשתלטות על העולם    האַמונים על בטחון המדינה עדיין חושבים במושגים של התמודדות עם מערכות נשק צבאי, כשהמערכה האמיתית עברה לתחום לחימת המידע והתודעה
הרב אליהו קאופמן
בהפגנה למען הדמוקרטיה במוצ"ש הייתי משתתף (אלמלא סיבה טכנית), למרות שרוב המשתתפים היו ציוניים ולא דתיים, כדי לתמוך בהגנה לקבוצות מיעוט. לא היו חרדים בהפגנה, כי עסקני שס ויהדות התורה הם אנשים קטנים, שאינם מבינים שהימין ירדוף גם את המיעוט החרדי
איתמר לוין
עריקת חברי-כנסת מסיעותיהם חותרת תחת יסודות הדמוקרטיה, לועגת לבוחרים ומסכנת את עצם קיומה של המדינה. אפשר למנוע אותה בחקיקה פשוטה, שתחייב כל ח"כ הפורש מסיעתו להחזיר לה את המנדט. אבל זה לעולם לא יקרה, כי שום ח"כ לא יחסום את עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il