X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ספרון מחמדים לט"ו בשבט "האיש ששתל עצים", אגדה מודרנית ומשל מוסרי אקולוגי ופציפיסטי סיפור נפלא מאת ז'אן ז'יונו, הסופר והמחזאי הצרפתי הידוע; תרגמה מצרפתית אביבה ברק, הוצאת אסיה, 2010 בלוטי האלונים שבהם ספונה תקווה לעולם טוב יותר, מחברים בין פרובאנס לעמק חפר
▪  ▪  ▪
עטיפת הספר "האיש ששתל עצים" מאת ז'אן ז'יונו

ידידה טובה שלי, שיודעת ומכירה את חיבתי הלא נשלטת לעצים, המליצה לי על ספר מחמדים שכבש את לבה. היא התלהבה מאוד מהספרון "האיש ששתל עצים", לא נחה ולא שקטה עד שהביאה לי אותו לקריאה. ואכן, בלעתיו "כבחורה בטרם קיץ"... כמו שאמרו בפלמ"ח... כלומר כבכורת תאנים מתוקה, שהבכירה באביב, ראשונה לתאני העונה. הספר שקראתי, "האיש ששתל עצים", מאת ז'אן ז'יונו, שתרגמה לעברית אביבה ברק, הוצאת אסיה 2010. נהניתי מאוד מהקריאה, ואגב כך מצאתי שהספר תורגם כבר לפני שנים, אך לא זכה לאהבת הקהל.
זהו ספרון מופלא, משל מודרני ומושך, מיושן מעט, על יחסי האדם והטבע. גיבורו של הספר, אדון בופייה הפרובאנסלי, איש פשוט ובעל תכונות של צדיק נסתר וקדוש מתחבא, איש מופת בריא ומאריך ימים, רועה צאן צרפתי מפרובאנס, מקדיש את חייו לנטיעת עצים באזור שומם וקרח, ומשנה במו ידיו את סביבתו. ספר מלא אופטימיות צנועה, רוחניות עלומה, אהבת אדם וצומח. ובא, בין השאר, לרפא את פצעי המלחמות הנוראות שהיכו בצרפת ובז'יונו עצמו, במחציתה הראשונה של המאה העשרים. היום היו מכנים את הספר "אקולוגי ופציפיסטי".
באחרית הדבר לספר, נכתב ש"ערפל קרב" מכוון עטף את הספר, ולא מעט היה זה בשל שגיונו של ז'אן ז'יונו עצמו. והנה, עשרות שנים לאחר שנדפס לראשונה, 1953, עוטה ערפל מסוים גם את הגרסה העברית. למשל הכותר עצמו "האיש ששתל עצים", או שמא "האיש שנטע עצים"? תהיתי על פשר הכותר כבר בעת הקריאה. מדובר בבלוטי אלונים וזרעי עצים אחרים שהקדוש מנביט מזרעים. אם כך, אולי צריך להיות "האיש שהנביט עצים"? או אולי אפילו "האיש שזרע עצים"? אבל אפשר שבצרפתית ובאנגלית הכוונה באמת לאיש שנטע עצים, מבלי להכביד על הקורא העירוני הממוצע, שאינו מצוי בפרטי מקצוע השתלנות...
לאחרונה שמעתי סיפור מעניין על הנבטת בלוטי האלון. שלא כמו זרעי צמחים אחרים, שאנו יודעים היכן ראשם והיכן זנבם, ומקפידים תמיד שייזרעו עם הראש למעלה, הרי בלוטי האלון נוח להם דווקא לנבוט כשהם שוכבים! משונה איך יודעים הנבט והניצן והשרשון הזעירים היכן הקרקע והיכן השמיים? אבל חוכמת הצמחים היא עתיקה, ועדיין לא הבנו את כולה.
בסוף הספרון מובא סיפורה של בתו של המחבר על תולדותיו אפופות הבלבול של הספר. אביה כתב את הסיפור, בשנת 1910, כיוון שפנו אליו ממגזין אמריקני נודע, לכתוב קצרות על "הדמות המופלאה מכל שפגשתי מימי". הסיפור התקבל בתחילה בהתלהבות, אך אחר-כך התנפלו עליו עורכי המגזין, כשגילו שהוא כולו בדיה, והאשימוהו בנוכלות! הם בדקו את סיפורו ומצאו שלא היה מעולם אלזיאר בופייה, הקדוש הנוטע. הבלבול בין אמת לבדיון נמשך עוד שנים רבות, וז'יונו, בצד השבחים על הספר, ספג גם ביקורות קשות וגידופים. עם זאת הפך הספרון ליצירתו הנודעת ביותר והמתורגמת ביותר של ז'אן ז'יונו.
הרבה יותר מנטיעת אלון...
ומפרובאנס לעמק חפר ולשרון. גם אצלנו יש אנשים המתמסרים להחייאת יער האלונים של השרון. מעצב גן הנוי בקיבוץ עין החורש, אמנון ראובני שליט"א, כבר החל להנביט בלוטים של אלון התבור במגרשים הקרחים של המשק לפני עשרות שנים. הוא עשה זאת בהתמסרות ובהתמדה, לא פחות ממר בופייה של ז'יונו. בזכותו ובזכות עוזרו, צפריר טלמון, גם הגיעו אלינו בהמוניהם העורבנים, חובבי הבלוטים. דמותו של אמנון ראובני, כמחדש יער האלונים בחולות עמק חפר, אין בה שום זיקה לקדושים נוצריים, ואף לא לקדושים יהודיים. הוא הפנים את אהבת ארץ ישראל, שנשתלה בו בנעוריו, בתנועת 'השומר הצעיר', והקדיש עצמו לנטיעת עצים. ממנו למדתי שאלונים יש להנביט - יש המכנים זאת לזרוע - בטרם נטיעה. אבל אלון שצמח מבלוט, אין כמוהו לחוזק ולשורשיות.
וכעת ממש מתחדשת היוזמה לשינטוע יער אלוני התבור בפארק השרון. חבורה מסורה של מקדשי-הטבע, ובראשם ארנון גורן איש מעברות, שמה לה למטרה לטעת את הקרחות שנפערו ביער האלונים שבפרק השרון. תמהני אם מישהו מהם קרא אחת משלוש הגרסאות המתורגמות לעברית של הספרון הקסום "האיש ששתל עצים". אבל ממש כמו אלזיאר בופייה, וכמו המספר-המטייל, הלום-המלחמות שבצרפת, בן דמותו של ז'יונו, גם הם מאמינים בכל נפשם שהנטיעה היא מעשה מטהר! פעולה מזככת! בנטיעת האלונים יש הרבה יותר מאשר להצמיח עוד פיסת צל בדיונה של עמק חפר. היא מחברת בין האדם הנוטע לטבע הננטע. בין העולם האנושי לעולם הקוסמי. וממש כמו אדון בופייה, הם רואים בשתילה מופת להתנהלות אופטימית והתנהגות אנושית, ואפילו התנגדות למלחמות ורדיפת שלום. מדהים איך מחברת אהבת האלונים בין פרובאנס לעמק חפר. ומדהימה לא פחות היא האמונה המשותפת בכוחו המטהר של מעשה הנטיעה.

תאריך:  20/01/2011   |   עודכן:  20/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפרובאנס לעמק חפר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
שי יפה לט"ו בשבט. ל"ת
איתן קלינסקי  |  20/01/11 10:32
 
- בא לי להקיא ממחמאה של קלינסקי ל"ת
איתן חולינסקי  |  20/01/11 15:04
2
הערה
וסי שפניר  |  20/01/11 16:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
לא רק בשמאל הרדיקלי מסתתרים עוכרי ישראל    גם בקוטב השני יש יהודים המתחזים לחרדים ופועלים למען אותה מטרה בדיוק    ההירשים מהווים פלג קיצוני בעדת נטורי קרתא המזדהים עם רוצחים פלשתינים ותומכים במיגור המדינה הציונית
אברהם שרון
אנחנו חיים בחברה אשר בהדרגה הופכת להיות חברה שבה העיקרון המכונן שלה הוא 'אני ואפסי עוד'    חברה שבה אדם לאדם – להד"ם    חברה שבה איש לא רואה את זולתו ואיש לא סופר אותו    חברה שבה הזולת, כמאמר הוגה הדעות הצרפתי ז'אן פול סארטר, הוא הגיהינום
ראובן לייב
בגלגולו הראשון הוא היה מועד לחקלאים בלבד לצורך הפרשת מעשר. אחר-כך הוא נחגג כליל שמחת האילנות, ורק מאוחר יותר הוא הפך לחג של נטיעות ושל שמירת הטבע    ט"ו בשבט הגיע, חג ל... למה בעצם?
יהודה דרורי
קשה להבין מדוע המדינה מוותרת לחברות הפיננסיות על סכום של 30 מיליארד שקל השוכב בחשבונות רדומים מבלי שיימצא לו דורש    ועדת שרים לחקיקה אף פסלה חקיקה שתסייע לזיהוי החשבונות    זהו מחדל הדורש לצאת לרחובות
יורם אטינגר
עמי העולם מעוצבים על-ידי ההיסטוריה שלהם    הם תובעים ריבונות ושואבים כוח עמידה מול אויבים ואתגרים, על יסוד הגיאוגרפיה של ערש ההיסטוריה והטופוגרפיה של צרכי הביטחון, שנועדו להגן על ערש ההיסטוריה    ככל שמתעצמת הדבקות בשורשים, כן משודרג כוח העמידה מול סערות מאיימות וכן מתבססת הריבונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il