X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלושת האישים מסמלים גישור בין עמים, צבעים ותרבויות משה רבינו מתייחס לאישה הכושית, צפורה, באנושיות ראויה לשמה וללמידה; וגם יחסו כלפי אביה, יתרו, מדגים חיים אינטלקטואליים ובין-דתיים, שאינם מאופיינים בקונפליקטים ובבוז הדדי איתן קלינסקי בעקבות קריאת פרשת יתרו
▪  ▪  ▪
   איתן קלינסקי
פרשת השבוע - פרשת יתרו

ספרות המדרש מעלה בפנינו מעמדים מאוד מחמיאים במיוחד לצפורה וגם לאביה יתרו. על-פי מדרש מאוחר [ילקוט שמעוני, שמות קס"ח], טרם נישואיו לצפורה, משה הוחזק כאסיר במדיין תקופה ארוכה. "ויהי בהיותו עצור שמה, ותחמול צפורה בת רעואל [בת יתרו, א.ק.] ותכלכלהו לחם ומים". צפורה היא אישה דעתנית, יודעת להשמיע את מה שיש לה, גם להשמיע דברים בסביבה גברית. היא מודעת לכך שהיא בת כהן המדבר ולכוח שיש בידיה, ולכן היא משכנעת את אביה, יתרו, לשחרר את משה מכלאו, כי אין כל סיבה מוצדקת שפליט יישב במאסר ממושך. יתרו מפעיל את סמכותו ומשחרר את משה, ונותן מקלט פוליטי לפליט, הנס ממצרים.
צפורה היא אישה אקטיבית, שקשה לה להשלים שישנם דברים השמורים אך ורק לגברים והם אסורים בתכלית האיסור על נשים. כאשר נולד לה בנה היא מלה במו ידיה את ערלת הבן - בנו של משה וצפורה - "וַתִּקַּח צִפּוֹרָה צוּר וַתִּכְרוֹת אֶת עָרְלַת בְּנָהּ, וַתִּגַּע לְרַגְלָיו, וַתּאמַר: כִּי חֲתַן דָּמִים אַתָּה לִי" [שמות ד', 25]. והדגש הוא על המילה - לי. אני נשאתי אותו בבטני תשעה חודשים, אני ילדתי אותו, אני היא שתבצע את ברית המילה למי שיצא מרחמי. אני האישה, אם הבן הילוד, אני הקובעת. אין בפסוקים אלו רק תיאור של עשייה, אלה פסוקים דקלרטיביים - "אני האשה כמו כל אחד מכם, הגברים".
צפורה, הנסיכה המקומית בת המדבר, הולכת אחרי אישהּ, ההֶלך הנוכרי הנמלט, אל ארץ לא נודעת ושם היא הופכת לזרה מוחלטת. שם היא זרה בשל מוצאה, ויתרה מזאת היא נשואה למי שזר בארץ מצרים ואף שנוא בארץ הזו. הסיפור המקראי פורס בפנינו מעט על היחסים בין צפורה ומשה. בנדיבות מה עושה זאת המדרש המתייחס לפסוק - "עַל אוֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכּוּשִׁית אֲשֶׁר לָקַח". שואלים חז"ל: "וכי כושית שמה? הלא ציפורה שמהּ! אלא מה כושית משונה בעורה, אך ציפורה שונה במעשיה" [בבלי מועד קטן ט"ז, ב']. לכל הגזענים ניתן כאן שיעור מאלף איך יש להתייחס אל הזר החי בתוכנו. אל תשפטו אותו על-פי צבע עורו, על-פי גזעו, גם לא על-פי מראהו החיצוני - יש לשפוט אך ורק על-פי סולם ערכים אנושי והומאני. צפורה, מבחינה לאומית - היא בת עם זר, מבחינה דתית - היא בת דת זרה, מבחינת צבע - צבעה שונה מצבעם של בני ישראל. אך סולם הערכים האנושי שלה מצדיק שתקבל את היחס ההולם, וכך מתייחס אליה משה. הוא הודף כל אמירה גזענית כלפיה, גם אם היא באה מכיוון משפחתו.
מסורת הדיאלוגים בין דתות, לצערי, היא תופעה נדירה. במפגש בין יתרו ובין משה אנו עדים למפגש המדגים חיים אינטלקטואלים ובין-דתיים, שאינם מאופיינים בקונפליקטים ובבוז הדדי. אנו עדים למפגש של כבוד והערכה בין דתות. משה, בן דת אחת, מאמץ מיתרו, בן הדת האחרת, דפוסי ארגון קהילתי ותפקידים חברתיים שאינם יודעים גבולות אתניים ודתיים. "וְעַתָּה שְׁמַע בְּקוֹלִי וְאיעצך וַיְּהִי אֱלוֹהִים עִמְּךָ, הֱיֵה אַתָּה לָעָם מוּל הָאֱלוֹהִים וְהֵבֵאתָׂ אַתָּה אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶה בִּפְנֵי הָאֱלוֹהִים" [שמות י"ח, י"ט]. יתרו אינו מהסס לתת למשה עצה הקשורה בטיב היחסים של העַם עִם האלוהים, וכיצד להנהיג מערכת משפטית, בה יש פיזור סמכויות וקביעת נתונים מתאימים לנושאי תפקיד ציבורי - "אַנְשֵׁי אֱמֶת, וְשוֹנְאֵי בֶּצַע".
המפגש בין משה ובין יתרו שונה מהמפגשים בין דתות בימינו. במפגש הבין-דתי בין משה ויתרו אין היסטוריה של פחדים, הכפשות ודעות קדומות, למרות כל השוני בין התקופות. לפנינו סיפור מאתגר, סיפור הנותן תקווה, שניתן לבנות גשרים.

תאריך:  23/01/2011   |   עודכן:  23/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המגשרים בעם: צפורה, משה ויתרו
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
"וישמע יתרו"-מה ששמע יתרו שמעו
פלא יועץ   |  23/01/11 14:49
 
- לפלא יועץ.
שולה.  |  23/01/11 16:58
 
- פרשת יתרו בזוהר עוסקת בחכמת
פלא יועץ   |  24/01/11 06:17
2
הבט מעניין על פרשת השבוע
ידידיה  |  23/01/11 16:47
 
- אנא פרט רשותיך לחרדים!
איש עצוב  |  25/01/11 00:18
3
איתן,מדוע רשימה שלך מורדת מהר? ל"ת
שולה.  |  23/01/11 17:04
 
- בגלל הבושה ל"ת
גרי  |  23/01/11 17:50
4
הרנטגן החדש
מהפך 77  |  23/01/11 18:46
5
איך אתה שופט את אנשי ש"ס?
איש עצוב  |  23/01/11 20:00
 
- מי הזכיר כאן את ש"ס???
לאיש עצוב  |  24/01/11 16:12
 
- אני הזכרתי.
איש עצוב  |  25/01/11 00:15
6
במבחן התוצאה לא הבנת כלום
הבנתך הדלה בתנ"ך  |  24/01/11 01:05
7
יפה, נחמד, לא משהו. ידע סביר
בתנ"ך  |  24/01/11 07:13
 
- חבל שלא מישמים את יחס יתרו ל -
ניתוח מרשים  |  24/01/11 16:19
8
איזה טרחן נדוש את קלינסקי ל"ת
אלישמע  |  24/01/11 18:05
 
- אלישמע , לא קראת את המאמר. ל"ת
לאלישמע  |  25/01/11 10:49
 
- איזה טרחן נדוש אלישמע בתגובות! ל"ת
לאלישמע הכסיל  |  27/01/11 12:18
 
- תוכי,תחליף את הדיקלום שלך. ל"ת
אלישמע  |  28/01/11 11:52
 
- אין לך להגיד משהו משלך טמבל? ל"ת
יוסף יוסף  |  29/01/11 19:26
9
תפיסה הומאנית של הפרשה
רשימה הומאנית  |  25/01/11 17:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי אבנרי
ההכרה המתרחבת במדינה הפלסטינית לצידה של מדינת ישראל קובעת עובדות חדשות במדיניות הבינלאומית    ארה"ב עשויה להצטרף להכרה, ובמדינות ערב עלולה להתפשט ההתקוממות התוניסאית    מול כל זה, מתחזקת בישראל ממשלת הימין המובילה לאסון
ידידיה שטרן
נדרש גיבוש של רוב ציוני שיתגייס למען גיור באמצעות רבנים אורתודוקסים מתונים, שיפעילו מדיניות הלכתית המחבקת את המבקשים להתגייר. על הכנסת לקבוע כי הסמכות להנפקת תעודות המרה תוענק לרבנות הראשית, הרב הצבאי הראשי וראש מערך הגיור
מאיר גלבוע
שני המינויים הבכירים האחרונים, זה של דנינו למפכ"ל וזה של גלנט לרמטכ"ל, הם הזדמנות נאותה לבדוק את הטענה של רבים, שהפכנו למדינה שבה מועמדים לתפקידים בכירים עוברים "זובור" ציבורי, בעקבות תלונות המוגשות בדקה התשעים
אריה אבנרי
אבנרי מציע חלוקת משימות לשיקום המפלגה: יחימוביץ' אחראית בדק בית    פואד אחראי נכסי המפלגה    הרצוג - מופקד על רווחת החברים    פרץ - קצין הביטחון    ברוורמן יכין מצע חדש וכבל - אחראי על המשמעת הסיעתית
גרשון אקשטיין
זה אומנם נראה היה כמו יומה השחור של המפלגה. אקט קבורתה. הרגע שבו היא נפחה את נשמתה... אבל ארבעה ימים בלבד חלפו ואפשר לקבוע: מהפך! מפלגת העבודה נושמת בכוחות עצמה. מחייכת. נרגשת ומשתוקקת לחיים חדשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il