X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא די לקיים את מצוות הצדקה והחסד משום שזו מצווה אומנם מי שעוזר לזולת אך ורק משום שזו מצווה, מקיים את המצווה בדרגה הבסיסית בלבד, אך הקיום השלם של המצווה הוא כשהאדם חש אכפתיות לזולת ודאגה אמיתית לשלומו
▪  ▪  ▪
מלב אל לב [צילום: AP]

היהדות מטפחת מאוד את תודעת החסד והעזרה לזולת. רבות מהמצוות שאנו מצוּוים עליהן הן מצוות שבין אדם לחברו - השבת אבדה, גמילות-חסדים, ביקור חולים, צדקה, עזרה לנזקקים. מפעלי החסד הרבים, המשגשגים בקהילות של יהודים שומרי תורה ומצוות, משקפים את מקומם של הערכים האלה בחיי היהודי.
אך לפעמים נשמעת טענה כי הגשת עזרה לזולת מתוך הכרה שזו מצווה פוגעת בטוהר החסד והנתינה. בני-אדם חושבים בליבם: "אני רוצה שתעזור לי כי אכפת לך ממני, ולא מפני שאתה רוצה להרוויח מצווה. הייתי רוצה שתבוא לבקר אותי בעת מחלתי משום שאתה דואג לשלומי, ולא מפני שכתוב בתורה שמצווה לבקר חולים".
דרישה להפנים
האמת היא שאין סתירה בין השניים. מי שעוזר לזולת אך ורק משום שזו מצווה, מקיים את המצווה בדרגה הבסיסית בלבד. קיומה השלם של המצווה הוא שהאדם מרגיש הזדהות עם סבלו של הזולת, ועוזר לו מעומק ליבו.
בעניין קיום המצוות בכלל אמרו חז"ל, שלא נכון לומר "אינני מסוגל ללבוש שעטנז", "אינני מסוגל לאכול חזיר", אלא האדם צריך לומר: אני מסוגל, ואיני עושה זאת משום שהקב"ה אסר על כך. אולם הרמב"ם מסביר שכלל זה נכון אך ורק במצוות המוגדרות 'חוקים' - מצוות שהשכל האנושי אינו מחייב אותן. לעומת זה, במצוות שגם השכל מבין שצריך לקיימן, צריך האדם לומר: "אינני מסוגל לעשות זאת".
למשל, אוי לו לאדם שיאמר: "אני מסוגל לגנוב ולרצוח, אך איני עושה זאת משום שזה אסור". מי שאומר כך מעיד על עצמו שהוא אדם מושחת, שמסוגל לעשות פשעים חמורים. במצוות כאלה האדם נדרש גם להפנים את ערכי המצווה בתוך נפשו, עד שלא יהיה מסוגל לעשות דברים כאלה.
עצם העובדה שהמצוות האלה מובנות בשכלנו היא הוכחה שלא די לקיים אותן בקבלת-עול, אלא הקב"ה רוצה שהאדם יגיע להזדהות פנימית עם המצוות ויחוש שמה שאסור - הוא דבר מתועב ופסול גם בתחושתו האישית.
כשעושים מזדהים
כשם שהדברים אמורים באיסורי התורה, כך הוא גם במצוות שבין אדם לחברו. במצוות האלה לא די לקיימן משום שזו מצווה. הקיום השלם של המצווה הוא כשהאדם חש אכפתיות לזולת ודואג דאגה אמיתית לשלומו.
מי שמקיים את המצוות האלה בשלמותן אינו עושה זאת רק כדי 'להרוויח מצווה', אלא משום שהוא הפנים את ערכי המצווה וחש אכפתיות אמיתית לזולת. הוא עוזר לזולת לא כדי לקיים חובה, אלא מתוך מעורבות עמוקה ואהבה לזולת.
ייתכן שההתחלה תהיה מתוך קבלת-עול, אך ככל שיפנים את ערכי הנתינה והעזרה לזולת ויתמיד במעשי צדקה וחסד, יבואו הדברים גם מבפנים, והוא ייהפך לאדם טוב ואכפתי יותר.

המאמר יתפרסם בגיליון השבת של 'שיחת השבוע'
תאריך:  25/01/2011   |   עודכן:  25/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לעזור מתוך אכפתיות אמיתית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עזרה ?? מאין תבוא עזרי ???
monimal  |  25/01/11 22:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נפתלי רז
מלחמת "יום הכיפורים" פרצה בשל יהירות וסרבנות של ראש הממשלה ושל שר הביטחון    ועדת חקירה ממלכתית קבעה שהאחראים למחדלים היו הרמטכ"ל "דדו" אלעזר ושני אלופים    הדרג המדיני יצא נקי    למדנו אז שיש ועדות אי-חקירה. והיום?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
תיקוני החקיקה הקיימים מובילים לשינויים בשיעורי מס השבח. 2011 הינה השנה הראשונה בה שיעור מס השבח לחברות יורד מ-25%. יעמוד השנה על 24% עד שיגיע ל-18% ב-2016    גם ביחס ליחידים קיימים שינויים, וזאת בנוגע לקרקעות ותיקות
ד"ר צ'לו רוזנברג
פרשת גלנט הראשונה ופרשת גלנט השנייה נעצו עוד מסמר בארון הקבורה של הצדק    מצער להיווכח שבמשך שנות קיומה של המדינה קמה לה חונטה של מושחתים שעבורה החוק הוא בגדר של המלצה בלבד    אחר-כך מתפלאים מכך שהציבור אינו מאמין בפוליטיקאים, בחוקים ובמי שאמור לאכוף אותם...
רן שורר
גם בליכוד יש שמאל וימין. אבל ראש הממשלה נגרר על-ידי ליברמן, ישי וברק, שבמשותף גורמים לשקיעה שיטתית של כל ההישגים שאליהם הגיעה המדינה עד כה    צריך להוציא את העגלה מהבוץ    ביבי - תעשה מה שהבטחת לאומה. התחבר עם הגוש המרכזי
ראובן לייב
אף שהמדובר במדינה טוטליטארית, ענייה ומדוכאת להחריד, שולט בה עדיין מיתוס של גיבור אגדי, המרומם את הרוח; ויש גם אתרים מעניינים, חופי-ים מרהיבים, סיגרים משובחים ומוזיקה סוחפת    רשמים מסיור במדינה המאוכלסת ביותר באיים הקריביים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il