X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קובי קמין סופר, עורך ופובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הסופרת רות אלמוג סיפרה לרזי ברקאי בתוכניתו כי הופתעה מגדלותו ומאצילותו של ראש צוות השופטים, הסופר משה שמיר, שבחר בספרה למרות היותו רומן שמאלני "היה זה מעשה אמיץ מצידו", אמרה ברוחב לב
▪  ▪  ▪
שמיר. מעשה "אמיץ"
כל פעולה או הצהרה מצד מי שאינו משתייך למחנה השמאל מתויגת מיד בשלב ראשון כימנית, ובהמשך הופכת בדמיונו של המחנה לפעולה המכוונת למגרו. אנשים בשמאל אינם מסוגלים להעלות בדעתם כי היריב הפוליטי אינו מתכוון לנהוג כלפיהם כפי שהם נהגו כלפיו.

בימים אלה, כשהצווחות "מקארתיזם", "גזענות", "אובדן הדמוקרטיה" ושאר ירקות ממלאות את האוויר, שואל האזרח הסביר את עצמו מדוע בזמן האחרון כל אמירה, הצהרה, או מעשה של מי שאינו משייך את עצמו לשמאל, אך ברור לכל המתבונן כי הם בהחלט במסגרת השיח הדמוקרטי, מביא להתזת רוק צרחנית מבעבעת קצף בהחלט בלתי מידתית מצד אנשי המחנה ה"נאור", ובכללם גם מצד אנשים שעד כה לא נחשדו בקיצוניות החורגת מן המקובל?
התשובה הפשוטה לכך היא כמובן פחד. אבל ממה בדיוק הם מפחדים? לעתים, כאילו כדי לענות על השאלות הללו, מזמנים החיים הפתעות מעניינות, ובעיקר - מאירות עיניים, והפעם בדברים שאמרה לאחרונה בראיון לתוכניתו של רזי ברקאי בגלי צה"ל הסופרת רות אלמוג, מוותיקות ה"אינטליגנציה" המקומית.
תוך כדי השיחה הנעימה, הזכיר רזי ברקאי לאלמוג פרס שקיבלה לפני לא מעט שנים על אחד הרומנים הישנים שלה. אלמוג החברמנית סיפרה לברקאי כי היא מאוד גאה באותו פרס, ובאותה נשימה גם סיפרה כי הופתעה מגדלותו ומאצילותו של ראש צוות השופטים, הסופר משה שמיר, שבחר בספר למרות היותו רומן שמאלני. "היה זה מעשה אמיץ מצידו", אמרה ברוחב לב.
ברי מדבריה ומהפתעתה של אלמוג - נציגה אוטנטית של השמאל הוותיק, המשכיל, התרבותי, האיכותי (לטעמו) - כי הנחת היסוד שלה היא שבאופן טבעי, משה שמיר אמור היה לתת לתפיסת העולם הימנית שלו להשפיע על החלטתו למי להעניק את הפרס, וכמובן מאליו, החלטה שנימוקיה הם ענייניים ואינם מושפעים מתפיסתו הפוליטית של שמיר, "דורשת אומץ לב מוסרי". במילים אחרות, משתמע מדבריה של אלמוג כי לו היה יו"ר ועדת הפרס איש שמאל, ושמיר היה מגיש לשיפוטה ספר פרי עטו בעל אוריינטציה ימנית - היה הספר נפסל אוטומטית, שהרי שמטבע הדברים לנימוקים ענייניים אין מקום במציאות, וכך - לפי תפיסתה האינסטינקטיבית של אלמוג - הם גם אמורים להיות.
זה באמת מפחיד
נראה כי גב' אלמוג אינה ערה עד כמה עולמה היה, והוא עדיין נגוע, בתפיסה הבסיסית המניחה מצד אחד כי השמאל הוא חזות הכל, הוא האבא והאמא של המדינה ואמרותיו הן בהכרח האמת הצרופה, ומצד שני, כי המציאות מתנהלת רק בהתאם לתפיסת העולם של בעליה. כלומר, לפחות בכל הקשור לתרבות, לא ייתכן כי מישהו מסוגל להעריך ולהוקיר את כישרונו ואת תרבותו של "האחר", ואם הדבר בכל זאת קורה, הרי יש בכך חריגה ממהלך הדברים הטבעי. כיום, בעוד שהשמאל עצמו הולך ומאבד מכוחו, אין אנשיו, כמו אלמוג, מסוגלים להעלות בדעתם כי היריב הפוליטי, ה"אחר", אינו מתכוון לנהוג כלפיהם באותו אופן שבו הם נהגו כלפיו.
כך, כל פעולה או הצהרה מצד מי שאינו משתייך למחנה השמאל, זעירה ותמימה ככל שתהיה, מתויגת מיד בשלב ראשון כימנית - קיצונית כמובן - ובהמשך הופכת בדמיונו של המחנה לפעולה המכוונת למגרו ולהשמידו, כחלק מתוכנית אב גדולה, קונספירציה, שבסופה יהפוך הימין לדיקטטורה חשוכה, בדיוק כפי שהם עצמם בהיותם בשלטון השתמשו בכוח שהיה בידיהם לא רק בפוליטיקה, אלא בכל רובדי החיים. הם העניקו לאנשי שלומם תמיכות תרבותיות; הם העניקו לאנשיהם את הכוח לבטל כל יצירה ולזלזל בכל אמן שלא היו מבית מדרשם; הם דאגו להפעיל את מנגנוני החינוך לביצור כוחם באוניברסיטה, אשר מהן הוא זלג גם לתקשורת, ולהדיר מהמוסדות הללו את מי שאינו משתייך למחנה שלהם; הם דאגו למנות את עצמם לשופטים בבית המשפט העליון ולהעצים את כוחו; הם השתמשו בשירותי הביטחון לרדיפת מתחריהם הפוליטיים; הם דאגו לבצר את כוחם של ה"הסתדרות", של חברת החשמל ושל שאר שירותים חיוניים, במטרה לעקר את כוחו הכלכלי של האזרח, לאיים על מקומות העבודה של כל מי ש"אינו חושב נכון" וליצור את אותה דיקטטורה, שעד לפני שנים לא רבות שלטה בכל מוקדי הכוח של מדינת ישראל.
ועכשיו כשהם בירידה, אין הם יכולים שלא לפחד. האמת, שגם אותי זה היה מפחיד.

קובי קמין הוא סופר, עורך ופובליציסט, כותב בגלובס תרבות.
תאריך:  28/01/2011   |   עודכן:  29/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רזי ברקאי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה ששנוא עליך יעשה לך חברך
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
יישר כח
יוא"ב  |  29/01/11 09:06
2
היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל
יפה הבחנת  |  29/01/11 10:17
3
תאור יפה של המצב..הצורך להיות
עין צופיה  |  29/01/11 10:25
4
אין שמאל בארץ.יש חסידים שוטים
ישע  |  29/01/11 10:48
5
כתבה נ ה ד ר ת !! ל"ת
שאפו ענק  |  29/01/11 14:07
6
סיפור דומה גם על עליזה בגין זל
ירדנה  |  29/01/11 14:41
7
הכותרת אנמית למאמר כה עוצמתי
ירדן22  |  29/01/11 15:12
8
משה שמיר אדם יקר ששינה את דעתו
קורןנאוה טבריה  |  30/01/11 02:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
נוכח חיזבאללה השולט כיום בלבנון, ומהומות שמארגנים האחים המוסלמים במצרים, ההזייה כי ערביי האזור ינהגו על-פי תורת הכדאיות, יעדיפו שלום על מלחמה, סחר על החרמה, כבוד הדדי על שנאה - הולכת ומתפוגגת. ההזיה כי רודנות ערבית סמכותית תוכל להרחיק את ההמונים מתמיכתם באיסלאם היסודני גם היא מתכלה בעשן המהומות במצרים ובתוניס
יוסף אורן
גיבור ספרו של אהרון אפלפלד, ברונו, מבטא את הערכתו ואת אהבתו לאביו בהחלטה לכתוב את הכרך "תור הפלאות" שבאמצעותו השתחרר ברונו סופית מתחושת החרפה שבה עטה את זכר אביו שנים כה רבות
נחמן פביאן
מן ההסכם שנחתם בחודש אוקטובר האחרון בטהרן בין שני הנשיאים, עולה כי אירן תציב בוונצואלה טילים מסוג סקאד B וסקאד C ותספק גם טילי שיאהב 3    חברי קונגרס בארה"ב דרשו לקיים בנושא דיון מיוחד בקונגרס    גם לדעת מרכז שמעון ויזנטל, בהצבת הטילים יש כל המרכיבים ליצירת משבר חדש בנוסח משבר הטילים הרוסים בקובה ב-1962
קנת לוין
בעצומה להחרמת המרכז האוניברסיטאי באריאל, אנשים כמו פרופ' ניר גוב ופרופ' איתמר פרוקצ'ה, שכמעט בוודאות מקפידים הקפדה רבה במחקרים הנושאים את שמם, חותמים ללא הסתייגות על טענות מוטות ובעלות אמינות מפוקפקת
מוטי היינריך
האתוס הסוציאליסטי של מדינת ישראל אינו מאפשר קנייה של קרקע, כי זו נמצאת בבעלות ה"לאום"    על-פי אותה אמונה, זכות קניין פרטית על קרקעות היא חטא, וקרקעות אין מוכרים אלא "מעניקים" או "מקצים"
רשימות נוספות
צימרמן מנצחת  /  דניאל פרדקין
מעשיות אלף נכבה ונכבה  /  איציק סיבוש
תוניסיה - משטר שקרס  /  נחמן פביאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il