X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ברוכה הבאה דמוקרטיה, להתראות מובארק [צילום: AP]
המרי במצרים: לקחים ראשונים
הלקח למדינת ישראל: אפילו על אמריקה אי-אפשר לסמוך הלקח לעולם: גם טובי המומחים לא מסוגלים לחזות את פני העתיד האמריקנים ממשיכים להתבלבל במאמץ הנאיבי לכפות דמוקרטיה בעולם איסלאמיסטי
אביב כוכבי. הערכותיו המלומדות על מצרים הושלכו לפח האשפה של ההיסטוריה [דו"צ]

במזרח התיכון, אמר פעם חכם אחד, קשה מאוד להתנבא – ובעיקר לגבי העתיד. המהומה והמבולקה במצרים, נכון לעת כתיבת השורות הללו, עודן בעיצומן ועדיין אין לדעת מה יילד יום. ועם זאת ניתן כבר עכשיו להפיק לקחים מן האירועים המדהימים בגדולה במדינות ערב, מבחינתה של מדינת ישראל.
הלקח הראשון הוא, שאמריקה מסוגלת ללא ניד עפעף לבגוד גם במיטב ידידיה. ההתנערות המהירה ממובארק חשפה, כי המשענת שמספקים האמריקנים למשטרים בני-בריתם, עלולה להפוך תוך 24 שעות למשענת קנה רצוץ. (מפתיע שבתנ"ך דווקא מצרים מכוּנָה בתואר זה: המצביא האשורי רבשקה, משמיע דברי לעג מושחזים כלפי חזקיהו המלך: "עַתָּה הִנֵּה בָטַחְתָּ לְּךָ עַל מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ הַזֶּה, עַל מִצְרַיִם, אֲשֶׁר יִסָּמֵךְ אִישׁ עָלָיו וּבָא בְכַפּוֹ וּנְקָבָהּ, כֵּן פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְכָל הַבֹּטְחִים עָלָיו" [מל"ב י"ח, כ"א].) במשך שנים טיפחו האמריקנים את חוסני מובארק בן-בריתם, ראו בו עוגן מרכזי במדיניותם, קיימו עם ממשלו דיאלוג אסטרטגי, שימנו את משטרו באתנן בסכום דמיוני של 1.2 מיליארד דולר לשנה, הזרימו לקסרקטיניו את הנשק החדיש ביותר שהפיקו קווי הייצור האמריקניים. ודווקא ברגע המבחן הקריטי, כאשר בן-בריתם נקלע לצרה צרורה, בגד הצמד ברק חוסיין אובמה והגב' הילרי קלינטון, נעץ סכין חלודה בגבו של בן-בריתו האולטימטיבי, ואף סובב אותה היטב-היטב, לעיניו הנדהמות של העולם המוסלמי כולו, על-מנת שהמשטרים הפרו-אמריקנים שעוד נותרו בשטח, יבינו שבעצם אין על מי לסמוך.
מסתבר שצדק מי שגרס שחברים יש רק באגד. לא בבית הלבן ולא בסטייט דיפרטמנט. ישראל איננה יכולה לסמוך על חסד אמריקני, גם אם חלילה תרחף סכנת השמדה מעל לראשה. "חֶסֶד לְאֻמִּים חַטָּאת" [משלי י"ד, ל"ד]. מי שבונה על תרחיש, שבכל מקרה רווח והצלה יעמדו לו מידידיו האמריקנים, עתיד לשלם על כך בראשו.
הלקח השני הוא, שאי-אפשר לסמוך על הפרשנים והמומחים והחזאים המדיניים. הם שוב נכשלו, כפי שכשלו לאורך כל ההיסטוריה. איש מהם לא ידע לנבא את התפרצות הזעזוע ובוודאי לא את עוצמתו. רק לפני שבוע התייצב מי שאמור להיות המומחה מספר אחת לזירה הערבית, ראש אמ"ן החדש אלוף אביב כוכבי, בפני ועדת החוץ והביטחון ואמר כהאי לישנא: "אין כרגע חשש ליציבות השלטון במצרים. האחים המוסלמים אינם מאורגנים מספיק כדי לתפוס את השלטון ואינם מצליחים להתלכד למהלך משמעותי".
אך עוד בטרם "יבש הדיו" על הצהרתו - מהפך: הרחוב המצרי התקומם וזרק את הערכותיו המלומדות של המומחה מספר אחת לפח האשפה של ההיסטוריה. המפתיע הוא שהצהרתו של ראש אמ"ן לא הושמעה במסגרת דיון אקדמי מנותק מהמציאות, אלא לאחר קרות המהפכה בתוניסיה שכבר מוטטה את השלטון בה וגירשה את המלך, ובשעה שבמצרים כבר התארגנו גופי האופוזיציה והציבור הרחב, להפגנות ענק כנגד משטרו של מובארק.
לזכותו של כוכבי ייאמר שהוא אינו הראשון ולא האחרון, שכשל בהערכת המציאות המיידית, למרות שלרשותו עומדים ממצאים עובדתיים מן השטח שאינם פתוחים לעיונם של שאר בני-תמותה שאינם מאמ"ן או מהמוסד. קדמו לכשלונו כל אותם מאות סובייטולוגים, שהתפרנסו היטב ממומחיותם-לכאורה לענייני ברית המועצות, שלא הצליחו לנבא לא את קריסת חומת ברלין ב-1989 ולא את התפרקות בריה"מ ב-1991. גם את קריסת השאה באירן ב-1979 ועליית משטר האייתולות האיסלאמיסטי הקיצוני, העוין את העולם הלא-מוסלמי, לא חזה איש, ואף מומחה את המהפך האיסלאמיסטי, האנטי-ישראלי, שחולל ב-2002 רג'פ טאיפ ארדואן בטורקיה.
בזמננו, ממש לא הצליחו המומחים לנבא את המהפכה בתוניסיה, לא את קריסת הבנקים ומשבר המשכנתאות בארה"ב, לא את השתלטות החיזבאללה על לבנון, ואפילו לא את פרישת הפתע של אהוד ברק ממפלגת העבודה. איש מהפרשנים הפוליטיים לא ניבא את מהפך ההינתקות של אריאל שרון שנולד לאחר הצהרת רגיעה: 'דין נצרים כדין תל אביב'; ולאחריה לא חזה הממשל האמריקני, שכל-כך לחץ על ישראל והרש"פ לקיים בחירות דמוקרטיות בעזה, שבחירות אלה יכוננו מדינת חמאסטאן עריצה ופונדמנטליסטית, בת-ברית לאחים המוסלמים ועוינת ישראל והמערב, שיודעת לרוצץ גולגלות ללא רחם, ולהשליך באכזריות תהומית את יריביה לרחוב, ממרומי הבניין הכי גבוה בעזה, וכל יום נוסף של שליטתה בעזה, מאיים על היציבות שעוד נותרה באי-אלו מדינות ערביות סביבנו.
אכן, לא טעו דוד בן-גוריון ותלמידו שמעון פרס כשאמרו כי "כל המומחים והפרשנים הם רק מומחים לגבי העבר"...
הלקח השלישי הוא, שהאמריקנים הלוחצים עכשיו להנהיג דמוקרטיה ליברלית במצרים, ולאפשר להמונים להשתתף בבחירות חופשיות, ממשיכים לטעות ולהטעות. מוסדותיהם המלומדים טרם השכילו להבין, שהמונח 'דמוקרטיה איסלאמית' הוא סוג של אוקסימורון. העולם המוסלמי, הדוגל בסיסמה 'דת מוחמד בסייף', ושהקריאה 'אללה אכבר' מעוררת בקרבו רגשות עזים נגד כל מה שאיננו מוסלמי, אינו בשל עדיין לחיות בצילה של דמוקרטיה ליברלית, פתוחה, בסגנון מערבי.
אבל האמריקנים לא יניחו לעובדות לבלבל אותם. לא מעניינת אותם הסכנה שבחירות אלה יעניקו את ארץ הנילוס לידי קנאי האחים המוסלמים, ששלטונם יהיה הרסני: ביטול הסכם השלום, החדרתו לסיני של צבא מצרי חמוש עד קצה שיניו במיטב הנשק, והצבת איום אסטרטגי על ישראל ועל השקט ששרר לאורך הגבול ב-32 שנות הסכם שלום בין שתי המדינות.
וכשהאמריקנים המתוחכמים מתעקשים להתבלבל, המסקנה היא שאין על מי לסמוך. לא על אמריקה, לא על אירופה ולא על הסכמים עם הערבים העלולים להתהפך כהרף עין. שום נייר לא יבטיח לאורך ימים את האינטרסים הקיומיים של ישראל, אם אינו מעוגן בנכסים ארציים בני-קיימא.
אהוד ברק, בהיותו ראש ממשלה, הבין את זה כשתיאר את ישראל - וילה בג'ונגל. קדמו לו גדולים ממנו: זאב ז'בוטינסקי שדיבר על קיר הברזל, ולהבדיל יצחק שמיר, שפסק כי הים הוא אותו ים והערבים הם אותם ערבים, ועכשיו מסתבר שהג'ונגל הוא אותו ג'ונגל; ולנו לא נותר אלא להפנות למנהיגי ישראל ביטוי חביב המושאל מאחת מתוכניות הטלוויזיה הפופולריות: "נא להתנהג בהתאם".

תאריך:  02/02/2011   |   עודכן:  02/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המרי במצרים: לקחים ראשונים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מי שרוצה להצחיק את הקב"ה שיספר
קורןנאוה טבריה  |  2/02/11 12:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
סגן הנשיא המצרי עומר סולימאן מנסה למצוא "פתרון של כבוד" למשבר הפוליטי במדינה, אך ספק רב אם יוכל להיבחר כנשיא החדש של מצרים    צפוי שהמשטר החדש "אחרי מובארכ" במצרים יהיה אנטי ישראלי ואנטי מערבי שיגביר את המתיחות במזרח התיכון
עו"ד אברהם פכטר
חוק יסוד נשיא המדינה, הוא מקור הסמכות לחנינות נשיאותיות. פס"ד תקדימי שניתן לאחרונה קבע כי סמכות החתימה של שר/ת משפטים היא סמכות עצמאית, שאינה חייבת להתיישב עם שיקול דעתו של הנשיא, ותפקידה כביקורת ובקרה על המערכת השלטונית
איתמר לוין
שלטון חדש במצרים לא חייב להפר בריש-גלי את הסכם השלום עם ישראל כדי לעשות לנו הרבה צרות: בסיוע לחמאס, בהפרות צבאיות קטנות, בעידוד הברחות בני אדם ובסחר הגז. לנו, לעומת זאת, אין שר ביטחון אלא עסקן ואגו-מניאק
קובי לירז
"אמרת שאת רוצה להיות בסביבה כשאני אעשה טעות; ובכן, זה יכול להיות עכשיו" - האן לנסיכה ליה, או אובמה להילרי, ולא בפעם הראשונה    האימפריה האמריקנית שהתנהלה ועודנה מתנהלת כבובת "נחום תקום", תהפוך, בקרוב מאוד, לבובת "נחום לא-תקום"
אורן קאשי
יש ראשי ממשלה נהנתנים ועשירים, יש שר ביטחון זחוח ומיליונר    מה שחסר על-מנת להשלים את הפאזל זה רמטכ"ל פולש וחומד    מבחינה זו, יואב גלנט מתאים    וגלנט מצידו - יושב על הגדר דונם פה דונם שם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il