X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפרשת השבוע, תרומה, פוצח משה רבינו בהתארגנות לקביעת המבנים והכלים בהם ייערך הפולחן השאלה הנשאלת היא - מה חשוב כל-כך בהקמת מקדש לקדוש ברוך הוא, האם הוא זקוק לבית? "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" - במקדש או בלבם של בני-ישראל?
▪  ▪  ▪

פרשת השבוע תרומה ממוקמת לאחר מעמד הר-סיני, האירוע המכונן את אמונת ישראל לדורותיה; ולאחר סדרת כללי התנהגות בחברה ובעם כפי שפורטו בפרשת משפטים. הפרשה נפתחת בהנחיה מפי השם אל משה: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי". כלומר, משה פוצח בהתארגנות לקביעת המבנים והכלים בהם ייערך הפולחן. התהליך נפתח בפנייה לעם לתרום. ונשאלת השאלה - מה חשוב כל-כך בהקמת מקדש להשם, האם באמת הקב"ה זקוק לבית?
"היכן דר השם?" - בשאלה זו הפתיע הרבי מקוצק למדנים אחדים שהתארחו אצלו. הם צחקו עליו. "מה מעלתו סח? הלא מלוא כל הארץ כבודו!". הרבי השיב בעצמו על השאלה: "השם דר במקום שנותנים לו להיכנס". כלומר, למרות שלכאורה, בפרשה עוסקים בצד הגשמי ביותר של הקמת המקדש, מזכיר לנו המקרא מהי המטרה הסופית והאמיתית - הקמת בית להקב"ה.
אברבנאל רואה בצו של הקמת המשכן פעולה סמלית שמטרתה להחדיר בישראל את הדעה כי אלוקים שוכן בכל הארץ, ו"עיניו" פתוחות על כל יושבי תבל, וזאת בניגוד לאלו החושבים כי הקב"ה נמצא בשמיים בלבד. לכן ציווה הקב"ה על עשיית המשכן, כדי לחנך את ישראל באמצעותו שהוא שוכן בתוכנו, ו"עיניו" פתוחות תמיד על מעשינו.
חשוב להדגיש, כי מדובר במשכן זמני, שכן בית המקדש יכול להיבנות רק בארץ ישראל, לאחר כיבושה מידי העמים היושבים בה, כאשר רוב עם ישראל נטועים על אדמתה.
גם המקדש וכליו מתוכננים להפליא, ובמשכן עצמו יש כלים מכלים שונים: ארון, שולחן, מזבחות, מנורה - שכל אלו הן הבחנות שונות בעניין מלכות שמיים. ארון, שולחן ומנורה הם שלושה כלים, כשכל אחד מסמל מהות אחרת. הארון הוא העליון מכולם, הבא לבטא את התורה אליה שייך העם כולו. אחר-כך באים המנורה והשולחן. השולחן מבטא את הפן החומרי (פרנסה והגנה) והמנורה את הפן השכלי המאיר על החומר ויוצק בו תוכן רוחני.
בסיום הקמת המשכן, כבוד ה' מילא את המשכן. אך הקמת המשכן אינה תנאי להשכנת השכינה בכל אחד מבני ישראל. כדי להשיג זאת, עליהם לקדש עצמם במצוות ה'. על האדם לפעול מתוך השאיפה המתמדת לשנות את פנימיותו. שם מטרתו, שם בתוך ליבו, ייבנה המשכן.
יהי רצון שנזכה ויתקיים בנו הכתוב "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם".

תאריך:  04/02/2011   |   עודכן:  04/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
חיינו מתנהלים לא לכיוון הצניעות שבמשכן, אלא לעבר דפוסי הפאר, שהשתית שלמה במקדש. חיינו לא מתנהלים לעבר התכני והערכי שמעלה פרשת השבוע תרומה, אלא לעבר החיצוני המוחצן שמשדר שלמה    לקח ימים עברו מחייבנו ללמוד את פרשת השבוע
דודו אלהרר
מה הפעם, אתם שואלים? הפעם גדעון לוי סבור כי "פני מצרים לדמוקרטיה", אין מדובר במדינת אויב ובישראל סתם מהלכים אימים מפני האחים המוסלמים    כן, בטח, מצרים אינה מדינת אויב, סתם מבהילים אותנו    למה אני קורא את אלו ההבלים, אתם שואלים? כי העיתונאי משמש שופר מטעמי בלב משנאינו מעבר לים
ראובן לייב
פרצופו האמיתי של הנשיא האמריקני ברק חוסיין אובמה נחשף במלוא כיעורו ביחסו העוין לנשיא-מצרים, חוסני מובארק, כשהוא אינו בוחל בהכשרת הקרקע לעלייתה לשלטון של הקיצונית שבתנועות האיסלאם - "האחים המוסלמים"
נסים ישעיהו
יש אדם עם מצפון ויש מי שתוהים עליו, לאן נעלם המצפון שלו. המצפון אמור להתעורר כאשר נכשלים במעשה שלילי ואז יש נקיפות מצפון - "איך זה שאני עשיתי דבר כזה?", כלומר המצפון זה עניין של אגו בלבד וזה רע מאוד
חיים משגב
לא היועמ"ש ולא השופטים בשיבתם כבית-דין גבוה לצדק צריכים לקבוע נורמות חברתיות; שאלות של טעם וריח הן מעניינו של הציבור כולו ביום הבחירות    אי-אפשר להשלים עוד עם מחול השדים המשפטי-תקשורתי שהתרחש כאן בשבועות האחרונים    הגיעה השעה לעשות רוויזיה יסודית בכמה מערכות ציבוריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il