X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במקום שבתי המשפט יפתרו סכסוכים וירחיקו מן החברה גורמים עוינים, הם עברו לניהול אקטיבי של המדינה. כתוצאה מכך נוצר העומס האדיר על השופטים, עימו לא הצליח מוריס בן-עטר להתמודד
▪  ▪  ▪
השופט מוריס בן-עטר ז"ל [צילום: בוצ´צ´ו]
השופט מוריס בן-עטר התאבד: "עומס העבודה הכריע אותי"
עידן יוסף
השופט קיבל הערה על פיגורים בתיקים ואף הועבר לבית משפט לעניינים מקומיים * חנק את עצמו למוות באמצעות שקית ניילון
לרשימה המלאה

לפי הפרסומים, שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, מוריס בן-עטר, התאבד בתלייה, משום שלא הצליח לעמוד בעומס העבודה בו היה שרוי. שופטי ישראל טובעים במספר התיקים בהם הם נאלצים לטפל. האשם בעומס הנוראי הזה הוא אהרן ברק. מי שהכריז כי "הכל שפיט", גרם לכך שכל סוגייה ציבורית נידונה בבית המשפט.
אם בעבר היו לישראל שלוש רשויות - מחוקקת, מבצעת ושופטת; הרי שהיום יש רק רשות אחת שמוסמכת לקבל החלטות - בית המשפט העליון. בית המשפט מדיח וממנה רמטכ"לים, מחליט עבור צה"ל היכן יתקוף, וקובע לכנסת ולממשלה אלו חוקים הן יכולות לחוקק.
ומעבר לכך, התנהלותו של ברק והשלטת האג'נדה האקטיביסטית שלו, גרמו לכך ששופטים זוטרים פחדו לקחת אחריות ולפסוק בצורה חותכת. שופטים רבים נאלצו או רצו לכתוב פסקים שמשתמעים לשתי פנים, כך ששני הצדדים יוכלו לערער לערכאה גבוהה יותר, כדי ששם ידונו "אלו שמבינים באמת" ויכריעו בסוגייה. אלא שבית המשפט העליון, שמקבל את הערעורים, עסוק בלנהל את ענייני המדינה, באמצעות בג"צים שמגישים כל מיני ח"כים וארגונים, בעיקר מן השמאל. כאשר בית המשפט העליון מהווה צוואר בקבוק, כל המערכת השיפוטית הכפופה לו, תקועה אף היא. משפטים רבים נמשכים שנים על גבי שנים, עד שאנשים מתחילים לחשוב פעמיים אם בכלל כדאי לגשת לבית המשפט ולתבוע את המגיע להם.
הפתרון האולטימטיבי לבית המשפט, הוא בתי הדין הרבניים, בעיקר בתי הדין לענייני ממונות, המיישבים סכסוכים בצורה מהירה ויעילה. אלא שלבית המשפט העליון היה חשוב לרוקן את סמכותם של בתי הדין הרבניים מכל תוכן, ואפילו אסר עליהם לעסוק בבוררות. כל זאת כדי שהשולט היחיד במערכת המשפט יהיה המערכת המשפטית בדמותו ובצלמו של אהרן ברק.

אין צורך בעוד שופטים

כדי לשחרר את הלחץ העצום מבתי המשפט, העלו מספר פעמים את הדרישה למנות שופטים חדשים. אלא שכאן שוב הגיעה האג'נדה של ברק וטירפדה את המינויים.
הוועדה למינוי שופטים מורכבת משופטים, מח"כים ומשרים. לשם מינוי שופט דרושה הסכמה של שלוש הרשויות (מחוקקת, מבצעת, שופטת). השופטים, שדאגו תמיד שבבית המשפט העליון תשלוט רק הקליקה שלהם, עשו מספר תרגילים כדי למנוע כניסתם של דתיים, ימניים ומזרחיים לבתי המשפט. ישיבות רבות של הוועדה לבחירת שופטים הסתיימו בלא החלטה, משום שהמועמד של השופטים לא התקבל ולכן פסלו גם את שאר המועמדים. במצב שנוצר, נפל העומס הרב על מספר קטן של שופטים, שגם הם נאלצים לכתוב פסקי דין אמורפיים ופתלתלים.
במקום למנות עוד שופטים, רדו בשופטים הקיימים באמצעות רישום כמות הפסקים שמוציא כל שופט, בלי לשים לב למורכבות המשפט מולו הוא עומד. הסטטיסטיקה הפכה לכלי היחיד בו ניתן לבחון את איכותו של השופט. ואחד מהם לא עמד בלחץ.
הפתרון למצוקת בתי המשפט לא יבוא באמצעות תקנים או ייעול. הוא יבוא בראש ובראשונה מתוך החלטה שלא הכל שפיט. בית המשפט לא צריך ואפילו אסור לו להתערב בכל סוגייה. מרגע שהמערכת המשפטית תבין את מקומה, הרי שגם הציבור יבין ויקלוט את המסר.
החזרת בתי הדין הרבניים למעמדם הראוי והרחבת סמכויותיהם יועילו גם הן להוריד את הלחץ מבתי המשפט, בפרט בענייני בוררות וסכסוכי שכנים. אבל בשביל זה צריך בית המשפט לוותר על כבודו, מה שלא יקרה בתקופה הקרובה.
אהרן ברק לא כרך את החבל סביב צווארו של בן-עטר, אבל באופן רחב יותר, המהלכים שביצע בשלושים השנים האחרונות במערכת המשפטית של מדינת ישראל, הם אלו שגרמו להתאבדות של מוריס בן-עטר.

תאריך:  09/02/2011   |   עודכן:  10/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהרן ברק  מוריס בן-עטר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי אשם בהתאבדותו של השופט מוריס בן-עטר?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כרגיל-הפנאטים כמוך רוקדים על
הדם.יש לך שיבוש   |  10/02/11 11:41
2
"מקום המשפט שמה הרשע ומקום הצד
קורןנאוה טבריה  |  10/02/11 12:36
3
יש עומס כבד של עינוי דין ועיב
ישע  |  10/02/11 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
העלאת המחירים על המים, הלחם והדלק מגדילה את הפערים החברתיים במדינה, ומגדילה את הנטל על המעמד הנמוך ומעמד הביניים    מחקרים מעידים על כך שחוסר השוויון הגבוה גורם לפגיעה
עו"ד משה גולדבלט
טענת עיתון "הארץ" כי הסכם שלום עם מדינה והנהגה לא דמוקרטית יכול לתרום למזרח תיכון חדש ודמוקרטי הזויה ואבסורדית    הסכם שלום עם משטרים לא-דמוקרטיים הנשענים על כוח ודיכוי, ייתכן שיכול בכל זאת להחזיק מעמד זמן רב, אך נדרשת מידה רבה של כסילות לטעון את הטענה לפיה הסכם שלום שהעם לא נשאל כלל אם הוא מעוניין בו תורם לדמוקרטיה וליציבות
דודו אלהרר
השופטת בדימוס עדנה בקשטיין היום: "עם ישראל הוא עם מתדיין!"    אמירתה חשובה ונכונה    טיפול משפטי נכון בבעלי דין המנצלים את מערכת המשפט לתועלתם ובלי צדק, יחייב תשלום נכבד על רוע מעלליהם ויגרום למחשבה עמוקה יותר בקרב "העם המתדיין" אם לבקש סעד משפטי
עו"ד עמית יפרח
פרשת הקרקעות בעניין יואב גלנט העלתה על סדר היום את סוגיית מערכת היחסים בין האגודות, המתיישבים ומינהל מקרקעי ישראל    בעוד המועמדות של גלנט לתפקיד הרמטכ"ל הוסרה - הבעייתיות בהתנהלות מנהל מקרקעי ישראל מול המושבים והאגודות השיתופיות בכלל, רלוונטית מתמיד
עדי פלאוט
מה מניע אנשי עסקים לקפוץ ללא הרף למיזמים חדשים, לפעמים בתחומים שנראה שאפילו לא מוכרים להם? האם זאת תכונה מולדת או משהו אחר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il