X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העובדה ששמו של משה נעדר מפרשת השבוע היא בבחינת התגשמות דבריו של משה מיד אחרי חטא העגל אני חש חובה ליטול על עצמי את העול של תְּצַוֶּה וְתִזְכּוֹר שעל שלושה פשעי ישראל אלוהים היה מוכן היה לקבלם במידת הרחמים, אבל על פשעה הרביעי במישוריות החברתית-מעמדית לא יכול היה לעבור לסדר היום
▪  ▪  ▪
משה רבינו באיורו של אפרים משה ליליין

נר התמיד
איתן קלינסקי
מול הפירוש השכיח שמדובר בנר הדולק ללא הרף, טעמי המקרא מבהירים שלפנינו צו המורה לנו לחזור ולהדליק תמיד את הנר, גם אם כבה, גם אם פקדו אותו ימים קשים וגם אם חשכה השתלטה עלינו ועל חיינו. חשוב שנבחן היטב מה טיב האור אותו אנו מעלים בנר
לרשימה המלאה

לאורך כל פרשת השבוע לא מוזכר שמו של משה, הגם שנוכחותו ומגע ידיו הערכי והמוסרי מורגשים היטב בכל פינה ופינה בחדרי המבנה של בניין הפרשה - פרשת "תצוה". במסורת ישראל מייחסים את היעדר השם לבקשת משה מאלוהי ישראל לאחר מעשה העגל. המסורת מספרת, שמשה ביקש מאלוהים, אם הוא אינו מוכן לסלוח לבני ישראל, עליו למחותו מספרו. לנו ידוע שאלוהים סלח, אך העובדה ששמו של משה נעדר מהפרשה היא בבחינת התגשמות דבריו של משה מיד אחרי חטא העגל.
מחבר "בעל הטורים" מצביע על כך, שאומנם שמו האמיתי של משה אינו מופיע, אך משה עצמו בהחלט קיים ונוכח בפרשה. הקורא את הפרשה כבר בפתיחתה מוּדע לציווי "וְאַתָּה תְּצַוֶּה", כי מדובר במשה החובק בחובו כל אתה ואתה, כל אני ואני מאיתנו.
אני מבקש ללכת בעקבות "בעל הטורים". כן, פרשת "תצוה" היא כידוע הפרשה היחידה בתורה בה לא כתוב שמו של משה מאז הופעתו בפעם הראשונה בפרשת "שמות". לרוב, פרשת "תצוה" נקראת בשבוע שחל בו ז' באדר, ולכן ישנו קשר בין פרשת "תצוה" ובין האירועים המניעים אותנו לציין את פורים דרך עניין ז' באדר מחד-גיסא ופרשת "זכור" הנקראת בשבת שלפני פורים מאידך-גיסא.
ומכאן אני רוצה להמשיך ולפלס את דרכי בפרשה, בה השם משה אינו מופיע, אלא מופיע השימוש במילה אתה, שבשבילי זה אני, זה אנחנו, זה אתם, זה כל אחד מְצֻוֶּה ומחויב לִזְכּוֹר, כל אחד מאתנו חייב לצוות על עצמו יום-יום מארג חיים מוסרי, אותו הוא חייב לזכור להנחיל לילדיו ולנכדיו. כל אחד חייב לראות את עולמו לא כעולם צר כעולם הנמלה, אלא כאל עולם בו יש לנו כוח לראות מעבר למרוץ החיים היומיומי, מעבר לטרדות ומחויבויות העבודה היומיומית וקשייהן, לזכור לאן מועדות פנינו, להעביר זיכרון של תקווה גם לדורות הבאים.
אסור לנו לשכוח את תעצומות הנפש בהן התברכנו, ונרחיק ראות, נשתדל למצוא בעצמנו כוחות להרים ראש מהרגעים העייפים של כותרות העיתונות ומהרגעים המעייפים של עמל היומיום וּלְצַוּוֹת על עצמנו וְלִזְכּוֹר.
אני חש חובה ליטול על עצמי את העול של תְּצַוֶּה, וְלִזְכּוֹר את המחויבות לחברה שוויונית, שהאדם ועבודתו הם ההון האמיתי של החברה ולא תאוות הממון של "הוֹי מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ עַד אֶפֶס מָקוֹם" [ישעיה ה', 8]. אני חש חובה ליטול על עצמי את העול של תְּצַוֶּה וְלִזְכּוֹר את המחויבות לחברה, שחותרת לכתת את רוביה לאתים ואת הזרחן שבפצצות התבערה לזרחן המדשן את האדמה, רק כדי שתאיר פניה למגירים זיעתם כדי להוציא את לחמם ממנה.
אני חש חובה ליטול על עצמי את העול של תְּצַוֶּה וְלִזְכּוֹר את המחויבות לחברה, בה לא תהיה קוטביות מעמדית, כשמצד אחד ניצבות פרות הבשן אשר בהר שומרון העושקות דלים רוצצות אביונים האומרות לאדוניהם הביאה ונשתה ומצד שני "עֲנִיִּים וְאֶבְיוֹנִים מְבַקְּשִׁים מַיִם וְאַיִן" [ישעיה מ"א, 17]. אני חש חובה ליטול על עצמי את העול של תְּצַוֶּה וְלִזְכּוֹר את המחויבות לחברה, בה הפולחן הפך להיות פסגת הכל בצד אטימות לצורך הקיומי של חברה מתוקנת, שמחייבת עצמה "לִפְרוֹס לָרָעֵב לַחֲמָךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בַּיִת כִּי תִּרְאֶה עָנִי וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׁרְךָ לא תִּתְעַלֵּם" [ישעיהו נ"ח, 7].
אני חש חובה ליטול על עצמי את העול של תְּצַוֶּה וְתִזְכּוֹר שעל שלושה פשעי ישראל אלוהים היה מוכן היה לקבלם במידת הרחמים, אבל על פשעה הרביעי במישוריות החברתית-מעמדית לא יכול היה לעבור לסדר היום. אין מקום בעולמו למציאות של "הַשּׁוֹאֲפִים עַל עֲפָר הָאָרֶץ בְּראשׁ דַּלִּים" [עמוס ב', 6]. אין סליחה ואין מחילה לחברה שדוח העוני שלה שולח רבבות-רבבות של ילדים אל מתחת לקו העוני.
כאן המצוה וכאן הזיכרון - המחויבות למגר תופעה זו.

תאריך:  10/02/2011   |   עודכן:  10/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת תצוה: משה רבינו - נוכח או נפקד?
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
גם אני חש חובה ליטול על עצמי
אלישמע  |  10/02/11 19:16
2
ז' באדר,יום פטירתו של משה,חל
פלא יועץ  |  10/02/11 21:23
 
- נאחל לבית הזה חיי נצח על אדמתו
איתן קלינסק  |  10/02/11 22:34
 
- חשבון חכמי ישראל,המתחיל בבריאת
פלא יועץ  |  11/02/11 06:25
 
- פלא יועץ - בית המקדש שלי בלבי.
בית המקדש  |  11/02/11 10:27
3
פרשנות מרגשת. שא ברכה ל"ת
מירה מור  |  11/02/11 00:54
 
- מצטרפת לברכה של מירה מור
גם כן מירה  |  11/02/11 10:57
4
איתן, גישה יפה למורשת הזכור
"זכור" הומאני  |  11/02/11 09:45
5
יש לאמץ את הזכור שבמאמרך
זכור הומאני  |  11/02/11 09:56
6
חובה לצוות
עמי ל.  |  11/02/11 11:21
7
כל אחד מאיתנו מצווה למצוות
כל אחד מאיתנו  |  11/02/11 11:47
8
חברוה פתטית של חוג מה יפית ל"ת
אלישמע  |  11/02/11 16:54
 
- אלישמע המגיב הכפייתי
המורה של הנבוכים  |  13/02/11 15:05
 
- בפעם הבאה אבקש ממך רשות ל"ת
אלישמע  |  13/02/11 20:35
9
נהניתי לראות את המאמר באתר התו
עמרי .  |  12/02/11 17:28
10
ניתוח יפה של הפרשה ל"ת
מורה בישראל  |  13/02/11 10:04
11
איתן אתה עושה חצי עבודה
חצי עבודה  |  16/02/11 11:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור אידר
חיפשנו, אבל לא מצאנו כאן חרסים או חותמות של אלו הצווחים לעומתנו "קולוניאליסטים"    משום כך, חשוב לחזור ולהזכיר בכל שיח דיפלומטי, פומבי ותקשורתי, את הנתונים הפשוטים והידועים, שהקשר של העם היהודי למולדתו חזק ואמיץ ועמוק לאין שיעור מזה של ערביי האזור
יוסף קנדלקר
עצם העובדה שאני מכיר את המותגים, זה אומר שפשוט אי-אפשר לברוח ממה שמפמפמים לנו השכם והערב. אז בטלוויזיה וברדיו אפשר להעביר ערוץ או להנמיך. אבל איך נתמודד עם קרטוני הענק שתנובה פרשה לנו על הכבישים במרכז? אתה מקבל את הפרסום ישר לפנים גם אם הוא מגיע אליך מהדלת האחורית
נעמי טלטש
איפה ההפתעה באירועי מצרים - בהתכנסות זרמים אופוזיציוניים מנוגדים לכדי נחשול אחד שפרץ לכיכר "ללא סימנים מוקדמים"?    המבחן האמיתי במצרים יהיה כש-40 מיליון מצרים ילכו לקלפי בבחירות הבאות, ובישראל - כשהשמאל יקים אלטרנטיבה סוציאל-דמוקרטית
ד"ר אברהם שלום
בישראל יש תקשורת ממלכתית שאנו משלמים עבורה - ערוץ 1, קול ישראל וגלי צה"ל. בכלים אלו שולט השמאל האנטי-ישראלי    אנו זקוקים לכיכר א-תחריר משלנו - כיכר לשחרר את התקשורת הישראלית מידי המיעוט שהשתלט עליה ומונע חופש דיבור וביטוי מן הציבור
ד"ר צ'לו רוזנברג
המהלך הנוכחי של ראש הממשלה מצביע על קריסת המערכת השלטונית. המשילות, המילה הכה אהובה על ראש הממשלה וחבר מרעיו, עומדת על כרעי תרנגולת. היום מחליטים כך, מחר משנים, מחרתיים משנים שוב. ראש הממשלה ושריו מוציאים אצבע מחוץ לחלון כדי לבדוק לאן הרוח נושבת, וזהו המצפן היחידי להחלטותיהם המטופשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il