X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התקשורת כיום חפה מאידיאות לחלוטין, גם בכל הנוגע לה עצמה ולכללי אתיקה פרשנים ופובליציסטים בזירה הפוליטית - פגיעה במערכת הנורמות של חברה דמוקרטית פרופ' דן כספי: הריכוזיות במדיה היא תוצר מצטבר של בעלות צולבת והתפתחותם של תאגידי תקשורת רבי-עוצמה ובראשם התאגיד של ידיעות אחרונות
▪  ▪  ▪
אפקט מצטבר [אילוסטרציה: פלאש 90]

כאשר אנו עוסקים ב"ריכוזיות", זאת מזוהה בדרך כלל עם המשק וההון. אבל היא קיימת אצלנו בתחומים רבים, לרבות המדיה - תמסורת המונים. כמו ריכוזיות במשק, היא צירוף של חולשת הממסד ועוצמת אילי ההון, ככה גם בתחומים אחרים, לרבות התקשורת. זאת תוצאה של משטר רופף וחסר מצפֵן, כאשר התקשורת פורצת לחלל. המדיה, בכל מקרה חייבת למלא את תפקידה ככלב השמירה של הדמוקרטיה ותקינות השלטון. אך עם זאת, כאשר פרשנים ופובליציסטים שיש להם השפעה על האווירה הציבורית לא רק מדווחים ומפרשים, אלא נכנסים לזירה הפוליטית, זאת פגיעה במערכת הנורמות של חברה דמוקרטית. זה קיים גם בעיתונות הכתובה וגם במדיה האלקטרונית, לרבות הערוץ הציבורי - ערוץ 1, שבשידורי האקטואליה שלו אני צופה ואחריהם אני עוקב.
מעקב חלקי אחר הפרסומים ב"עין השביעית" יגלה לנו כי בתקשורת המונים בכלל, ובעיתונות הכתובה בפרט, ישנם כתבים ופרשנים שבעצם אימצו פוליטיקאים וגנרלים, גם אם למערכות העיתונים אין דימוי חד-משמעי לגבי עמדה פוליטית, למעט החינמון "ישראל היום", שמתייצב כמעט דרך קבע מאחורי ראש הממשלה ומדיניותו. ככה כותב בין היתר עורך "העין השביעית", עוזי בנזימן, בטור השבועי שלו ביום א' האחרון, בהתייחסו לקשר שבין הממסד לבין התקשורת:
  • "ייתכן שהמקרה הישראלי הוא דוגמה חולפת בלבד לכוחה המתעצם, הבלתי סביר, המוטרף ממש, של התקשורת: איתרע מזלה של המדינה, והנהגתה בתקופה קריטית זו דומה לעלה הנידף מפני כל נשיפה עיתונאית. אם זה המצב, אפשר להתנחם בארעיותו ולצפות לימים טובים יותר. אבל ייתכן שאנחנו חווים שינוי מהפכני, קבוע, ביחסי הכוחות בין רשויות השלטון לרשות המדווחת - שינוי המחייב המשגה חדשה של כללי המשחק בין התקשורת למושאי סיקורה..."
ובהמשך:
  • "באופן אירוני, ואולי בלתי נמנע, העוצמה החדשה מורעפת על התקשורת בתקופה שבה איכויותיה המקצועיות והתנהלותה האתית נמצאות בירידה. החידושים הטכנולוגיים בעולם התקשורת וההתפתחויות החברתיות והתרבותיות שהם מחוללים מובילים לא רק למהפכות במדינות אוטוקרטיות ולקשב מוגבר של השלטון לרחשי לב הציבור במדינות חופשיות - אלא גם לתחרות פרועה בין כלי התקשורת ובתוכם, ולאובדן רסן במרדף עיתונאים אחר הצלחות אישיות או במאמציהם להשיג יעדים אידיאולוגיים.
    כך, במצב שבו התקשורת הופכת לרשות רבת עוצמה, המחייב אותה לכאורה לאחריות-יתר, היא מועדת, למעשה, לשרך את דרכיה. היא חשופה יותר מאי-פעם בעבר ללקות ביהירות, שרירותיות ותוקפנות. סימנים לכך כבר ניכרו השבוע".
לדעתי, הבעיה היא לא רק ב"תחרות הפרועה" בין שוקי התקשורת, אלא היא גם פנים-מערכתית. כלומר, כפי שאני חוזר ומדגיש בפוסטים שנוגעים למדיה, שאין חיה כזאת כמו "עיתונאי אובייקטיבי". אבל ישנה מערכת והיא חייבת לדאוג שהשקפות ודעות שונות ימצאו ביטוי בפרסום העיתונאי, בין אם הוא משתקף בכתבות או בפובליציסטיקה, למעט מאמרי המערכת. שכן, אחרת אין בינה לבין העיתונות המפלגתית של פעם ולא כלום למעט פרט אחד חשוב, והוא אידיאה. התקשורת כיום חפה מאידיאות לחלוטין, גם בכל הנוגע לה עצמה ולכללי אתיקה.
האפקט הוא אפקט מצטבר ובתור שכזה יש לו השפעה על דעת הקהל, ולו רגעית, או השפעה עמוקה יותר אם המדיניות של הממסד היא כושלת לאורך כל הזירה. אבל קשה להצביע על עיתונאי בודד ויהיה מפורסם ככל שיהיה, שיש לו השפעה ממשית על פעילות הממסד. יתר על כן, אני לא חושב שפרשת גלנט, כפי שהסתיימה, היא יציר כפיה של התקשורת, גם אם זאת יצאה מגדרה. אילו גלנט נקי מכל רבב, התקשורת הייתה מתבזה, בעיני רוב הלקוחות שלה - הקוראים, המאזינים והצופים. במקרה זה, כמו בהרבה מקרים של עיתונות חוקרת, היא קיבלה תימוכין מעשיים ממערכת אכיפת החוק - המשטרה, הפרקליטות והערכאות המשפטיות. היא מילאה את התפקיד שלה, אף שבצורה קצת פרועה, הייתי אומר. התקשורת, בדרך-כלל, אף שיש בה פגמים רבים, היא בסופו של דבר שליח, ואצלנו אוהבים "להרוג את השליח". גם במשטרים תקינים יותר משלנו, באירופה ובאמריקה, הממסד אינו מאוהב בתקשורת. אבל יש לו חוט-שדרה ויש לו מדיניות. ובמקרה זה, ההשפעה של עיתונאים בולטים היא בערבון מוגבל.
נביא לדוגמה את ארה"ב, שבה התקשורת היא חופשית ואין עליה צנזורה ביטחונית. אחד הפרשנים והפובליציסטים הבולטים באמריקה הוא תום פרידמן מ"הניו-יורק טיימס", שמיוחסת לו השפעה על הממשל. פרידמן היה פעם כתב העיתון בישראל, יהודי מודע ואוהב את מדינת ישראל. פרידמן הוא לא רק פרשן, הוא גם בגדר יועץ. מה טוב ומה רע לאמריקה או לישראל. והוא כעוס מאוד אם דעותיו לא מתקבלות. אגב, יש כאלה גם בארץ. עם זאת לא, ראינו בינתיים כי הממשל האמריקני, אף שייתכן מאוד שדעתו של פרידמן מקובלת עליו, יאמץ את ה"המלצות" שלו להעניש את ישראל או לתת לה כתף קרה. זאת בשל התנהגותה של ממשלת נתניהו. אני מבין את פרידמן, ואני גם מסכים איתו, אבל לממשל יש שיקולים משלו. אך כאן מדובר בפובליציסט ובפרשן שכל מה שהוא יכתוב, העיתון החשוב שלו יפרסם. הוא אינו משרת שום גורם חיצוני מלבד דעותיו. שונה הדבר בכל הנוגע לריכוזיות במדיה אצלנו.

המצב בשידור הציבורי ובעיקר בערוץ 1
איילה חסון [צילום: תמר מצפי, באדיבות גלובס]

היא פרשנית וכתבת מעולה, רהוטה בחומרים שהיא מביאה, שוטפת בשפתה ושנונת לשון. היא בדרך-כלל חמורת סבר, אך לעתים בתגובות שלה לשאלת המגיש היא משחילה אי אלו רמזים לעגניים והומור דק בהערה או בתנועת גוף, במידה ראויה

שונה המצב תכלית השינוי בכלי המדיה שהם ציבוריים, ואצלנו אלה קיימים במסגרת רשות השידור הציבורית. כאן חייבת להיות הקפדה יתרה לא רק על כללי האתיקה, אלא על כללי הדיווח, על פרמטרים והבדלים בין דיווח לבין פרשנות וכיו"ב. בחדשות ערוץ 1 יש, כמדומני, שלושה תחומים מרכזיים שעליהם מופקדים שלושה שדרים שניתן להגדיר אותם כעיתונאים בעלי השפעה. לשני נושאים - כלכלה וביטחון - יש דֶסק, כלומר מדור, והם התחום הכלכלי-חברתי והתחום הביטחוני. על התחום הכלכלי אחראי הפרשן המצוין והדעתן חד העמדה והביטוי, עודד שחר. הוא אומנם גם מנחה את המשדר "פוליטיקה", אלא שאופי התוכנית הוא כזה שהבלגאן מתאזן מעצמו. שחר לא מביא למשדר איזה כוכב שמאפיל על כולם, שכן אם יש כזה מעמידים מולו להקה שלמה. בכל מקרה, המתכונת הקיימת עדיפה בעיניי על המקורית - "פופוליטיקה", שהייתה זירה של לודרים, כאשר הלשונות שימשו להם כידונים. מלחמה לשם מלחמה ושעשוע להמונים. בתחום הכלכלי-חברתי, יש הבחנה ברורה בין דיווח של כתבים לבין הפרשנות של עודד שחר. בתחום הביטחוני הפרשן הבכיר, ואני שמניח האחראי על הדסק של ביטחון, הוא יואב לימור. לצידו פועל כתב צבאי, אמיר בר-שלום. בר-שלום בדרך-כלל מדווח, אבל לעתים גם מפרשן, וזאת חריגה נסבלת.
לדעתו של דן כספי, ה"כוכבים" ברשות השידור הם פחות משמעותיים לעומת עמיתיהם בתקשורת המסחרית בסוגייה הנכבדה - ריכוזיות במדיה. בראייה הכללית, אפשר שהצדק איתו. לי ישנה הבעיה הנוספת של היות ערוץ 1 ערוץ ציבורי. בייחוד בכל הקשור בתחום שהוא אצלנו בארץ המוקד, הליבה, של כל האירועים - הנושא המדיני.
הסוגייה שאני מעלה היא הכָתָבוּת המדינית, ליתר דיוק הכתֶבֶת המדינית של ערוץ 1 איילה חסון. איילה חסון עשתה כברת דרך ארוכה מאז שהתמנתה ככתבת מדינית במקום קרן נויבך. איילה חסון היא פרשנית וכתבת מעולה, רהוטה בחומרים שהיא מביאה, שוטפת בשפתה ושנונת לשון. היא בדרך-כלל חמורת סבר, אך לעתים בתגובות שלה לשאלת המגיש היא משחילה אי אלו רמזים לעגניים והומור דק בהערה או בתנועת גוף, במידה ראויה. אני אוהב זאת. בקיצור, אם יש כוכבים בשמי המדיה, איילה חסון היא אחד מהם.
אולם המערכת הייתה צריכה להסתפק בדומיננטיות שלה, באישיותה ובכישורים שלה ככתבת מדינית. התוספת של הגשת היומן היא תמוהה, בלשון המעטה. את היומן עורכים בפועל ענת שרן ומשה נסטלבאום, וחסון היא המגישה. בתחילה היא עשתה זאת עם בן כספית ממעריב, ועכשיו היא עושה זאת סולו. אולם גם מי שאינם מצויים בברנז'ה, מבינים כי לא מתקבל על הדעת שחסון תמלא תפקיד של מלצרית. שֶף שגם מגיש זה סיפור אחר. הביאו אותה, או שהביאה את עצמה, כדי להשפיע על תכנים, כדי להביא אנשים לראיונות בפני המצלמה. לכן זה לא רק מיותר אלא מחזק עוצמה בידי אדם שזאת כבר מצויה אצלו. פעם היה עורך ומגיש אחד של היומן, וזאת הייתה הפונקציה הבלבדית שלו. אין לי ספק שניתן היה למצוא מגיש ראוי גם ל"יומן", מלבד איילה חסון.
אני בשום פנים לא מתייחס לדעות הפוליטיות שלה. אני גם לא יודע מה הן. לא זאת הסוגייה במאמר זה. אני כותב זאת בהקשר של היעדר תשומת לב מצד המערכת לריכוזיות בתחום חשוב מאוד. כתבות מדינית אצלנו היא משרה מלאה פלוס, שכן הכל, הכל, כולל ביטחון, כלכלה ופוליטיקה. אגב פוליטיקה, איילה גם פה ושם פולשת לתחום הזה שעליו מופקד בועז שפירא, וגם במקרה זה הגלישה מובנת וסבירה. ביסודו של דבר, עוצמה לא יודעת גבולות. אבל זאת לא היא. היא בן-אדם, וכל בן-אדם מעדיף כוח על חולשה. זאת המערכת. עם רפורמה או בלעדיה, מישהו שהיה פעם בפנים, הגדיר את המצב שם כ"אנרכיה ממוסדת". אפשר שההגדרה קצת חריפה מדי ונתפשר על "אי-סדר ממוסד". שידור ציבורי, מן הראוי שיקפיד על מערכת נורמות תקינה ככל שניתן. רשות השידור בכלל וערוץ 1 בפרט, מצווים לכך מאה מונים. איילה חסון - חסינה, המערכת - פחות.

ריכוזיות במדיה
פרופ' דן כספי

במאמר שכתב פרופסור כספי על אליטות במדיה, הוא מבחין בין כוכבים חד-ערוציים לבין כוכבים דו-ערוציים ותלת-ערוציים. כל "כוכב" מרכז עוצמה ומעמיק את הפערים בתוך הקהילה העיתונאית, בינם לבין מה שהוא מכנה ה"תאילנדים" המועסקים במשכורת מינימום

על הריכוזיות במדיה שאלתי את פרופסור דן כספי, אחד מחוקרי המדיה הוותיקים בארץ שמלווה את הטלוויזיה מראשית הקמתה, ולימים שימש גם חבר הוועד המנהל של רשות השידור. לדעתו,
חייבים לראות את ההקשר הרחב של ריכוזיות במדיה. "בעניין זה יפה האמירה 'טול קורה'. שכן, עיתונים אחדים, למשל דה-מארקר, אשר מתריעים כנגד ריכוזיות במשק והשלכותיה השליליות, מתעלמים מן הריכוזיות במדיה - הן ברמת המקרו והן ברמת המיקרו", אומר פרופסור כספי.
הוא מציין כי ברמת המקרו, הריכוזיות במדיה היא תוצר מצטבר של בעלות צולבת והתפתחותם של תאגידי תקשורת רבי-עוצמה ובראשם התאגיד של ידיעות אחרונות - החולש על העיתונות הכתובה והמקוונת וכן בערוצי טלוויזיה. אין זה מקרה - מבהיר דן כספי, כי ב-ynet (האתר של "ידיעות" - צ.ג.) ניתנות הפניות לתוכניות ב"רשת", זכיינית בערוץ 2, ולתוכניות של ערוץ הכבלים HOT, אשר בשניהם קשורה משפחת מוזס בעלת "ידיעות" ולא למתחריהם, כמו ערוץ הכבלים yes או לשידורי "קשת". כביתר הענפים, הריכוזיות במדיה מצמצמת את התחרות ואת הפלורליזם, וכן מצמצמת גם את פוטנציאל הניידות של עיתונאים בין אמצעי התקשורת, ועל כך אפשר להרחיב עוד. מי שלא "הסתדר" ב-ynet, לא ימצא עבודה לא בידיעות אחרונות ולא בערוצי הטלוויזיה ואולי גם לא בחברת החדשות של ערוץ 2.
לדעתו של כספי, תרבות התאגידים אחראית במידה רבה גם על ריכוזיות ברמת המיקרו ומטפחת את תופעת הכוכבים כמו דן מרגלית, יאיר לפיד, ירון לונדון, עמנואל רוזן, בן כספית ועוד. במאמר שכתב פרופסור כספי על אליטות במדיה, הוא מבחין בין כוכבים חד-ערוציים לבין כוכבים דו-ערוציים ותלת-ערוציים. כל "כוכב" מרכז עוצמה ומעמיק את הפערים בתוך הקהילה העיתונאית, בינם לבין מה שהוא מכנה ה"תאילנדים" המועסקים במשכורת מינימום. עד כאן פרופסור כספי.

תאריך:  13/02/2011   |   עודכן:  14/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ריכוזיות - במקרו ובמיקרו במדיה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
דיקטטורה זה רע -דיקטטורה תקשור
ישע  |  14/02/11 12:44
2
מר גיל. באמת אינך יודע מהן
חגא  |  14/02/11 13:44
3
השר כחלון, לתשומת ליבך.
הוכחת שאתה יכול  |  14/02/11 13:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
צפוי שחברות הביטוח יפעילו מכבש לחצים כדי לסכל את התוכנית לכלול את שירותי הסיעוד בסל שירותי הבריאות. חלק מן הח"כים ניתנים לשיחוד ולא הייתי סומך במיוחד על תמיכתם בשעת מבחן. כאשר יחל הדיון בכנסת, על כל הגופים המעורבים להפעיל לחץ על-מנת שהכנסת ושר הבריאות יפיקו הסדר ראוי
עו"ד יוסי דר
בשעות קריטיות אלה, כשההפיכה במצרים מחפשת כיוון, מוצאת אל-ג'זירה לנכון להראות שוב ושוב את הנשיא המודח חוסני מובארק לוחץ ידיים עם מנהיגי מדינת ישראל, והמסר ברור: הסתה נגד ישראל ושינוי כיוון על-פי תכתיבי האג'נדה האירנית. כשהמצב כה נזיל ורגיש - אין להסתפק בהחרמת עיתונאי אל-ג'זירה
דודו אלהרר
"כבר יותר מ-17 שנים ש'תיק תקשורת' מתפקדת ככלב השמירה של הדמוקרטיה, ובודקת בזכוכית מגדלת את זירת התקשורת בישראל"    האומנם?!    אז מדוע החליט עמנואל רוזן להעביר לאומה באמצעות כלי תקשורת ממלכתי מידע שקרי?
עליס בליטנטל
מחזהו של המדינאי והפילוסוף-מחזאי ניקולו מקיאוולי (1527-1469) הידוע באמרתו "המטרה מקדשת את האמצעים" - לה מנדרגולה (הדודאים) שנכתב ב-1517 לא איבד טיפה מניחוחו גם כיום    העלילה המצחיקה מלאת ההומור מתעצמת ומקבלת גוון אקטואלי בבימוי של גלעד קמחי את "קבוצת הצעירים"
יהודה קונפורטס
בשנים האחרונות כבר היינו עדים לכמה הכרזות נוצצות בנושא שילוב ערבים בתעשיית ההיי-טק    כל עוד שני הצדדים לא יחליטו להסתער על המשימה ולוודא שהחזון מחלחל מלמעלה כלפי מטה - עד אחרון העובדים בארגון, אנו צפויים לעוד הרבה טקסים בלי שהבעיה תיפתר בפועל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il