X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין אף דמות שיכולה לזכות בתמיכת "הדור הצעיר" או חלקים אחרים של החברה המצרית, אישיות בעלת יכולות מוכחות לבצע מהלכים גדולים. בעגה המדינית קוראים לדמות הזאת בישראל "מחולל השינוי"
▪  ▪  ▪
אין דמות מחוללת שינוי במצרים [צילום: AP]

האליטה הצבאית השולטת כעת במצרים מתקשה להוביל את השינויים והאתגרים בעקבות "מהפכת ה-25 בינואר" וייתכן שהמעבר מדיקטטורה לדמוקרטיה יארך עוד זמן רב. אחד האתגרים הקשים היא ההתמודדות עם המצב הכלכלי החמור במדינה ופריצתה של אינתיפאדה במוסדות הממשלתיים והפרטיים.
"המועצה הצבאית העליונה" שלה העביר הנשיא מובארק את השלטון במדינה כוללת כ-20 גנרלים, רובם אנונימיים לתושבי מצרים ולמערב והיא השולטת כעת במצרים. מדובר בשלטון צבאי שאיננו על-פי החוקה, תהליך קבלת ההחלטות נקבע בכינוס של כל חברי המועצה שבראשה עומד שר ההגנה פילדמרשל (מושיר-בערבית) מחמד טנטאווי.
"מהפכת ה-25 בינואר" הצליחה להתפטר מהנשיא מובארק, בנו גמאל, הגנרל עומר סולימאן ומקורבים נוספים של הנשיא המודח אך לא מהאליטה הצבאית השולטת במדינה מאז מהפכת "הקצינים החופשיים" ב-1952.
במערכת המודיעין הישראלית, ויש להניח שגם בארגוני מודיעין אחרים במערב, מחפשים את הדמות הציבורית שאמורה להנהיג את מצרים ממשטר מובארק הדיקטטורי אל עבר המשטר החדש הדמוקרטי שעליו חולמים פעילי "הדור הצעיר" שחולל את המהפכה, ולא מוצאים.
אין אף דמות שיכולה לזכות בתמיכת "הדור הצעיר" או חלקים אחרים של החברה המצרית, אישיות בעלת יכולות מוכחות לבצע מהלכים גדולים שלהם זקוקה מצרים כעת בתחום שינוי המשטר וביצוע רפורמות חברתיות וכלכליות. בעגה המדינית קוראים לדמות הזאת בישראל "מחולל השינוי". אין כרגע בנמצא "מחולל שינוי" במצרים.
גורמים מודיעיניים הבקיאים בנעשה כעת במצרים אומרים כי "המועצה הצבאית העליונה" בראשותו של טנטאווי מתקשה להוביל את השינוי הדרוש, לכן היא הותירה לתקופה של 6 חודשים את הממשלה הזמנית שמינה מובארק לפני לכתו בראשותו של אחמד שפיק, גנרל בדימוס שמילא את תפקיד מפקד חיל האוויר המצרי.
היא גם דחתה את דרישת האופוזיציה למנות במקומה "ממשלת טכנוקרטים" שאיננה מזוהה עם משטר מובארכ מה שמעיד על כך שהאליטה הצבאית שאליה השתייך מובארכ רוצה שליטה מלאה בנעשה במדינה ואיננה ממהרת לוותר על מעמדה כתוצאה מ"מהפכת ה-25 בינואר".
"מי שמכיר את פילדמרשל טנטאווי העומד כעת בראש המדינה יודע כי אין מדובר ברפורמאטור גדול" אומר גורם בכיר במערכת המדינית הישראלית. מצרים ניצבת בפני אותה הבעיה שבה ניצבו מדינות אחרות במהלך ההיסטוריה, שבהן היו מהפכות נגד משטר הרודנות והדיקטטורה ששלט בהן.
לאחר שמתפוגגות השמחה והאופוריה צריך להתמודד עם האתגר של בניית חברה המבוססת על דמוקרטיה וצדק. אין כל ערובה שמדינה שבה נפל משטר רודני כתוצאה מאינתיפאדה עממית אכן תגיע בטווח הזמן הרחוק לדמוקרטיה.
כך למשל נפל שלטונו הרודני של השאה מחמד רצ'א בהלווי באירן ב1979 ועבר לשלטון דיקטטורי אחר של ההיאתולות של חומייני.
תנועות האופוזיציה במצרים קיבלו את הדחתו של מובארכ בידי האליטה הצבאית ובכך השיגו את מטרתה הראשונה של המהפכה אך אין שום וודאות שהאליטה הצבאית הזו תתיר ל"מהפכת ה-25 בינואר" להמשיך עד השגת כל מטרותיה.
כבר עכשיו יש סימנים המדאיגים את תנועות האופוזיציה,הצמרת הצבאית השלטת מסרבת לבטל את מצב החירום המונהג במצרים מאז רצח אנוואר סאדאת המאפשר לשלטונות הביטחון לעקוב אחר חשודים "בפגיעה בבטחון המדינה",לעוצרם ולחוקרם ללא צו בית משפט והיא מתחמקת מלשחרר את כל העצירים הפוליטיים המשתייכים לאופוזיציה.
בתנועות האופוזיציה המצרית מתחילים להישמע קולות כי הצעדים שעליה החליטה האליטה הצבאית השלטת כמו פיזור שני בתי הפרלמנט וכתיבת חוקה חדשה אינם מספיקים וכי "המועצה הצבאית העליונה" משרתת את האינטרסים של ארצות הברית וישראל. האופוזיציה המצרית דורשת "מפת דרכים" ברורה לביצוע השינוי במצרים אך עד כה לא קיבלה אותה.
אחד השינויים העיקריים שהאליטה הצבאית נדרשת אליו בעקבות המהפכה הוא ביצוע רפורמות כלכליות.היא צריכה להתמודד עם הבעיות הכלכליות שהיוו חלק חשוב במניעים של "הדור הצעיר" להפיל את שלטון מובארכ כמו,אבטלה גואה,שחיתות,עליית מחירים,שכר נמוך ותנאי מחייה ירודים.
על-פי נתונים שפורסמו, במהלך 18 ימי המהפכה הפסידה מצרים כמיליארד דולר כתוצאה מהפגיעה בתיירות וכי היא ממשיכה להפסיד כתוצאה מהאירועים האחרונים כ-300 מיליון דולר ביום.
המהפכה עברה עכשיו מהרחובות אל המוסדות הממשלתיים והפרטיים שם התפרץ נחשול של זעם שהביא לשביתות והפגנות במחאה על מעשי שחיתות ושכר נמוך. כל הדמויות הכלכליות החשובות במצרים מזוהות עם משטרו של מובארכ וחלקן מואשם בשחיתות.כמה מהן נמלטו ממצרים וכמה מהן נתונות במעצר בית.
האם האליטה הצבאית השלטת תצליח לשקם את הכלכלה המצרית? מי יביא כסף למצרים וידאג להשקעות במדינה לאחר בריחתם של המשקיעים? מי ידאג ליצירת מאות אלפי מקומות עבודה למובטלים הצעירים שהפגינו ברחובות והפילו את משטר מובארק?.
הצבא המצרי לא יוותר על מעמדו במצרים, הוא ירצה להמשיך ולהיות חלק מהמערכת השלטונית והכלכלית ונראה שהוא עומד בפני אתגרים אדירים שנגרמו כתוצאה מ"מהפכת ה-25 בינואר" בתחום החברתי והכלכלי מלבד האתגר להוביל שינוי באופי המשטר.
מדובר במשימות כבדות שאין כל ודאות שהצבא יוכל למלאן וייתכן שהמדינה תדרדר למצב של תוהו ובוהו,עדיין מוקדם מידי לשפוט אך צריך לקחת בחשבון גם את האפשרות הזו.

תאריך:  15/02/2011   |   עודכן:  15/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן גרף
כָּל הַחְלָטָה שֶׁהוּא נִסָּה / כְּדֵי לְהַגְדִּיל הַהַכְנָסָה - חִישׁ עוֹרְרָה גַּל הִתְנַגְּדוּת / מִצַּד שֶׁל אֵיזֶה בַּעַל-זְכוּת. אִם מְעַקֵּם מִי אֶת פָּנָיו – / בִּיבִּי מַסִּיג הַחְלָטוֹתָיו. מָצָאתִי שֵׁם, נָא לֹא לִדְאֹג: / שֵׁם הַשִּׁיטָה: "מֶחְלָט נָסוֹג"!
ציפורה בראבי
מעולם לא היה החינוך היהודי כה רצוף מכשולים כמו בעידן האינטרנט ויותר מזה - הפייסבוק    עסקנים מן המגזר החרדי החליטו לקחת יוזמה ולהחתים את גדולי הרבנים כדי להחרים את הפייסבוק    כיצד נלחמים נגד המפלצת הבלתי נשלטת הזאת?!
עו"ד אברהם פכטר
אם חשבתם שסאגת מינוי הרמטכ"ל הסתיימה - אז תחשבו שנית. מוסד הרמטכ"לות עדיין תחת אש צולבת ועכשיו גם תחת חשדות מעיקים. ועדת טירקל מצאה את אלוף גנץ ראוי לתפקיד, למרות פגמים בהתנהלותו בעבר. ההבדל בין גנץ לגלנט - באיכות הפגמים ובעיתוי
דודו אלהרר
העיתונאית אבירמה גולן רואה בְּריקְבון רבדים מסוימים בחברה הישראלית - שיקוי בריא. היא בעד טיפוחו אף על-פי שהדשן ההכרחי לו הוא אנשים חיים    אין ברירה אפוא אלא להעלות מן האוב את הזכות שלא להירקב ולהילחם בריקבון הזה עד לסילוקו המוחלט
עמוס גבירץ
בימים רביעי וחמישי בשבוע שעבר, 10.2-9.2, הרסו את אל-עראקיב בפעם ה-15 ובפעם ה-16 בתוך שמונה חודשים, ולראשונה - באמצעות דחפורי קק"ל. ביום ה', 10.2, היו גם פצועים ועצורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il