X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השחיתות בישראל גוברת והפוליטיקה הולכת ומקצינה, בגלל ההיסטוריה הקשה של עם ישראל שהובילה לכך שהאזרחים חשים שהם נמצאים במאבק הישרדות תמידי. התרבות בארץ היא "תרבות ההישרדות" שמשפיעה על התנהגות האזרחים, על העמדות הפוליטיות שלהם ועל ההתנהלות של המנהיגים שלהם. רק שינוי תרבותי ותפישתי יוביל גם לשינוי החברתי הפוליטי שכולם מייחלים לו
▪  ▪  ▪
מותר לגנוב כדי לשרוד [צילום: עמוס בן-גרשום/לע"מ]

פרשת השחיתות שנחשפה ברשות המיסים ושורת החוקים הקיצוניים והפופוליסטיים שנידונים לאחרונה בכנסת, מצביעים על כך שהפוליטיקה הישראלית סובלת בימים אלה משני כשלים מהותיים - שחיתות הולכת וגוברת שמערערת את השלטון, וקיצוניות פוליטית שפוגעת במרקם החברתי של המדינה.
נשאלת השאלה האם יש קשר בין שתי תופעות אלה?, ומה הגורמים לתופעות אלה בחברה הישראלית?. התשובה לשאלה זו היא שיש קשר בין שתי התופעות ושהקשר נמצא חד-משמעית בתרבות הישראלית. לכן לא ניתן להבין לעומק את הבעיה או להציע פתרונות עד שלא חושפים את מקורות התרבות הישראלית.
תרבות היא מושג אמורפי שמשתמשים בו להסביר הרבה תופעות, ולכן כדי שלא יאבד את המשמעות שלו צריך לתת לו הגדרה ברורה. התרבות בספרות האקדמית היא בראש ובראשונה מנגנון אבולוציוני שנועד להגן על החברה, ולכן היא תוצר של ההיסטוריה והנסיבות המיוחדות של כל עם. התרבות האמריקנית, למשל היא תוצר של סיפור המאבק על זכויות אזרח כנגד בריטניה ולכן, לתרבות זו יש מאפיינים מאוד חזקים של חופש מהתערבות שלטונית בחיי האדם.
סוציולוגים, חוקרי תרבות והיסטוריונים, שמנסים להבין תרבויות שונות, מחפשים סממנים תרבותיים, בשפה, בתכנים תקשורתיים, בספרות, ובהתנהגות אנשים, ומנסים לקשר אותם להיסטוריה הייחודית של אותו עם שהם בוחנים.
מבט על ישראל מאותה זווית מחקר תרבותית היסטורית, יכול לשפוך אור על התרבות שהתפתחה בארץ ולעזור לנו להבין תופעות רבות. ההיסטוריה של העם היהודי היא היסטוריה של רדיפה מתמדת, ומאבק בלתי פוסק לשרוד.
יהודים סבלו מרדיפות, עלילות דם ומשואה שאיימה לחסל את כל היהודים, ואף הצליחה לחסל אחוז גדול מהיהודים באירופה. מדינת ישראל הוקמה על-רקע השואה כדי להבטיח את הישרדותו של העם היהודי. גם המדינה בתחילת דרכה לא הבטיחה את הביטחון לקיומנו, והמלחמות בתחילת דרכה של המדינה הצעירה צרבה שוב בתודעה את אותה תחושה של איום, פחד ומאבק של הישרדות.
הישרדות - מרכיב מרכזי בתרבות הישראלית
ההיסטוריה הקשה של עם ישראל גרמה לכך שתחושת הפחד, החשש, והרצון לשרוד הפכו להיות התמהיל המרכזי בתרבות שלו. העדות לתחושה שאנו נמצאים במאבק הישרדות היא שיש סממנים לכך בכל מאפייני התרבות הישראלית.
אנשים אומרים אחד לשני שהם שורדים כשהם נשאלים לשלומם, פוליטיקאים מהימין אומרים שלא נשרוד אם נחזיר את רמת הגולן או את ההתנחלויות, פוליטיקאים משמאל אומרים שלא נשרוד אם נמשיך בכיבוש, וגם כאשר צופים בטלוויזיה אז צופים ב"הישרדות". אזרחי המדינה מכל הקשת הפוליטית והחברתית, חשים כל הזמן שהם במלחמת הישרדות, ויש לכך השפעות שליליות גדולות, הן על הפוליטיקה הישראלית והן על החברה הישראלית.
תחושת הפחד והרצון לשרוד, יהיו נכונים ככל שיהיו, מצדיקים עבור אנשים כמעט כל פעולה, אפילו אם היא לא הגיונית, לא מוסרית או קיצונית. אזרחים מרשים לעצמם לרמות ולגנוב כי מי יודע אם נשרוד מחר, האלימות המילולית והפיזית האחד כלפי השני גוברת, כי כולם נאבקים על הישרדותם, והשאיפות שלנו כאזרחים הן נמוכות כי הן מתמקדות בהישרדות ולא בהצלחה. ההישרדות, לכן היא החוט המקשר בין השחיתות הפוליטית הגוברת, לבין הקיצוניות הפוליטית שלנו כחברה.
באותו אופן שאנו גונבים ומרמים האחד את השני, כך גם פוליטיקאים מאמינים שהם יכולים לגנוב מהקופה הציבורית, כי הם יכולים להצדיק את זה לעצמם כמעשה של הישרדות - "תאכל היום כי מי יודע אם יהיה מחר". מפלגות מהימין ומהשמאל נוקטות בעמדות קיצוניות בהצדקה שעם ישראל נמצא בסכנה והוא צריך לשרוד. אנחנו האזרחים ממשיכים לבחור בפוליטיקאים מושחתים וקיצוניים כי הם משכנעים אותנו שרק הם ישרדו, ושמדינת ישראל נמצאת בסכנת הישרדות.
מכאן שהדרך לחסל את תופעות השחיתות והקיצוניות בפוליטיקה הישראלית היא להפסיק להסתפק בהישרדות שמציעים לנו הפוליטיקאים, ולהתחיל לחשוב על בניית חברת מופת צודקת. מזמן עברנו את שלב ההישרדות ועכשיו עומדים בפנינו אתגרים גדולים חדשים כמו, בניית חברה טובה יותר, השגת שלום צודק עם שכנינו, וחיזוק הערכים היהודים והישראלים שלנו כאומה. כדי להשיג מטרות אלו אנו צריכים בראש ובראשונה להפנים שאנחנו פה, ונשאר פה לעד.

תאריך:  17/02/2011   |   עודכן:  17/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שחיתות פוליטית וקיצוניות מדינית
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה רדודה רוויה בפסיכולוגיה
רפאל1  |  17/02/11 15:49
2
התפלספות פסבדואינטלקט ללא בסיס
יהודה דרורי  |  17/02/11 18:20
3
איך לקרוא את 'מסע אחר' או 'הגה
ממליץ בחום  |  17/02/11 20:14
4
בקיצור, ציפיטפוט =משיח בן אדלר
תורה&עבודה  |  18/02/11 07:21
5
M1₪שוחד יומי:תע'הגירושין>קדימה
תורה&עבודה  |  18/02/11 09:04
6
דקטטורה תקשורתית מגבירה את
ישע  |  18/02/11 12:21
7
מאמר חכם. ניתוח יוצא מהכלל של
תומכת במאמר  |  25/09/11 14:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נפתלי רז
מהידידים העזתים 30 ביקשו להשתתף בכינוס בשדרות    "קול אחר" הצליחה להסדיר אישורי מעבר רק ל-14    הם הגיעו מהוססים, ביקשו לא לפרסם את שמותיהם מחשש מממשלת החמאס, אך השתלבו בסדנאות כאילו כלום...
ד"ר יעל ויילר ישראל
המרידות והמאבקים במדינות הדיקטטורה האיסלאמיות מחייבות את מנהיגי המדינה העברית בארץ ישראל לומר שלום וברכה    האם הם, ה"ריאליסטים", יעשו זאת או שמא הם רועדים מפחד?
דודו אלהרר
עם הכרזת שר החינוך על תוכנית לעידוד ביקורי תלמידים במערת המכפלה עט הארץ על הרעיון בציפורניו המטונפות ויצא בקריאה כי מדובר בהכרזה נפסדת. בעיני מי? ומדוע לא ייקרא מאמר המערכת הזה "הבל, ורעות רוח"?
הרב ישראל רוזן
נידרֵש לסוגיית ה'עשירונים'. זה עתה רגשה המדינה סביב התייקרויות תלולות במצרכי יסוד, בדלק, בתחבורה ציבורית ובמחירי הדירות. הספינה הקואליציונית חישבה להישבר והאוצר נאלץ לפתוח את ידו הקפוצה ולסגת מעט. ושוב הופנה הזרקור לעבר החלכאים והנדכאים, אשר דמותם מיטשטשת מאחורי המילה המכובסת: העשירונים התחתונים
יוסף קנדלקר
שאלו אותי מספר פעמים, למה אני לא כותב כלום בנושא תאגידי המים? האמת שקשה לדחוס כל כך הרבה על משהו שכבר אמרו וכתבו לפניי. אני מתיישב לכתוב קצת לפני שהאוצר מטיל עליי אגרה נוספת בגין סירוב לכתוב. אז מהו הסיפור של תאגידי המים? הרי הוא לפניכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il