X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע, פרשת "כי תשא": "כל מי ששומר את השבת, השבת שומרת, מגינה ואף גורמת לסליחת עוונותיו וחטאיו"; חטא עגל הזהב לדורות: "אין לך פורענות שבאה לעולם, שאין בה אחד מ-24 ליטרא של העגל"; כיצד עם ישראל יכול ומסוגל להביע שמחה לתבנית "אלוהית" בצורת עגל?
▪  ▪  ▪
יום מקודש [צילום: עכבר העיר]

פרשת השבוע, פרשת "כי תשא", הגם שהיא נכללת בין חמש הפרשיות האחרונות בספר "שמות" העוסקות בבניית המשכן וכליו המקודשים (חוץ מפרק ל"ב העוסק ב"חטא העגל"), בשישה פסוקים בפרשתנו התורה מצווה על שמירת השבת הקדושה, שנאמר [שמות ל"א, י"ב-י"ז]: "...אך את שבתותי תשמרו...ושמרתם את השבת...ושמרו בני ישראל את השבת...". שלוש פעמים התורה חוזרת ומדגישה את השורש ש.מ.ר, דבר שכשלעצמו "אומר דרשני", קרי: טעון עיון ודרישה נוספים וניתן למצוא בו רמזים בלתי מפורשים.
אשר על כן, אין לנו כל ספק שחזרה משולשת זו לא רק מעצימה את עניין שמירת השבת כתקנה, אלא, ואולי בעיקר, יש לקבוע: "כל מי ששומר את השבת, השבת שומרת, מגינה ואף גורמת לסליחת עוונותיו וחטאיו". ויפה ביטא רעיון זה אשר צבי (הירש) גינצבורג (1856-1927), מראשי הוגי הדעות של "הציונות הרוחנית" (ידוע בעיקר ב"שם העט", שלו "אחד העם"): "יותר מאשר שמרו בני ישראל את השבת, השבת שמרה עליהם". ודו"ק.
יום השבת התקדש ונצרב בהוויה היהודית כיום הקדוש ביותר מבין כל ימות השנה. קדושה זו נחקקה לדורות ונמשכת תדיר מן "הקדושה העליונה" ממש משום שהקב"ה קידש יום זה לעולמים. שנאמר: "על כן, ברך י-ה-ו-ה את יום השבת, ויקדשהו". ביום קדוש זה יש ירידת "שפע אלוהי" לכלל היצורים ובפרט לעם סגולתו, עם ישראל. יום השבת ניחן בשפע של סגולות ויתרונות, כמו למשל: יום מנוחה ונפישה, כינוס וקיבוץ המשפחה, יום של אמונה, לימוד והתעסקות בתורה הקדושה ועוד. ועל-פי מה שנכתב לעיל, ניתן להוסיף שיום השבת, במהותו הבסיסית, משמש גם כיום של סליחה, מחילה וכפרת עוונות וניתן להוכיח זאת ממספר מקורות בספרותם הקדושה של חז"ל, למשל: "אמר ר' חייא אמר ר' יוחנן: כל המשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש, מוחלין לו. שנאמר [ישעיהו נ"ו, ב']: "אשרי אנוש יעשה זאת...כל שומר שבת מחללו...אל תקרי "מחללו", אלא - מחול לו" [שבת קי"ח].

האם ישראל שמחו במעשה עגל הזהב?

פרשת השבוע, פרשת "כי תשא", היא אחת מן הפרשיות המיוחדות והמתייחדות, טכנית ותוכנית, משאר פרשיות התורה אשר בחמשת החומשים. וזאת משום שמחד-גיסא, היא הפרשה הארוכה ביותר שבספר "שמות" [קל"ט פסוקים וסימנך "עגל הזהב, טוב"] וכוללת 9 מצוות: 4 מצוות עשה ו-5 מצוות לא תעשה שאחת מהן היא [מצווה קי"ג]: "שלא לאכול בשר בחלב". כמו-כן, היא נכללת בתוך חמש הפרשיות האחרונות שבספר "שמות": תרומה, תצווה, כי תשא, ויקהל ופקודי, העוסקות, בעיקר, ודי בפירוט נרחב (כ-450 פסוקים (!) במסגרת שלושה-עשר פרקים (!)) בכל הקשור לבניית המשכן וכליו. ומאידך-גיסא, כשלושה פרקים בתוכה [פרקים ל"ב, א'-ל"ד, ל"ה] מספרים על אחד מן החטאים הגדולים ביותר שעם ישראל "חווה" בתולדותיו ואשר ידוע לכל בר בי רב בכינוי "מעשה העגל" ו/או "עגל הזהב". חטא נוראי זה נצרב "למשל ולשנינה" בחייה של האומה היהודית/הישראלית ו"היה לצנינים" בעיני אלוהים ומשה נביאו ו"אין לך נביא מנביאי ישראל שלא התייחס אל מעשה נקלה זה בדרך זו או אחרת" [מדרש גם]. חז"ל אף קבעו [סנהדרין ק"ב]: "אין לך פורענות שבאה לעולם, שאין בה אחד מ-24 ליטרא (=משקל קל) של (מעשה) העגל". ויפים הם דברי מו"ר, ר' משה צבי נריה זצ"ל, במאמרו "אש של עצמות" [מתוך הספר "נר למאור"]: "החטא היה כל עמוק ומושרש בעם ישראל שאינו רק לשעתו, אלא אף לדורות". אשר על כן, ניתן להבין מדוע ענישתם של עם ישראל לא הייתה רק לשעתה, אלא גם לדורות, שנאמר [במדבר ל"ב, ל"ד]: "וביום פוקדי (=כל אימת שאפקוד), ופקדתי עליהם חטאתם".
וגם אומנה, רוב פרשני המסורה הולכים בעקבות המקראות הקשורים ל"מעשה העגל" ורואים בזאת חטא חמור ביותר. ברם, חלק מן הפרשנים רואים ב"מעשה העגל" בחינת "הכרח, בל יגונה. אבל, בל ישובח", כלומר: המעשה נוצר עקב מציאות של אונס אשר מראש לא הייתה בה כוונת זדון וחטא. כמו למשל: ה"אבן עזרא" על אתר [שמות ל"ב פסוק א', ד"ה: "אשר ילכו לפנינו"] הטוען שעגל הזהב "לכבוד ה' נעשה. (והם) שיתפו אהרון עימו, לפי שהיו מחזיקין אהרון מלומד בניסים". וטעותם הייתה "שהיו סבורים שיוכל להנהיגם". או כפי שריה"ל (=ר' יהודה הלוי) בספרו "הכוזרי" טוען, שעם ישראל רצו "לבקש להם נעבד מורגש". שני הפרשנים טוענים כך משום שהתורה מעידה במפורש [שמות ל"ב, א']: "וירא העם כי בושש משה לרדת מן ההר". התעכבותו של משה גררה בעקבותיה בקשה חד-משמעית "לעשות להם אלוהים אשר ילכו לפנינו", קרי: אלטרנטיבה למשה. תחליף שינהיג אותם. הם מנמקים זאת במשפט המוכר: "כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצריים, לא ידענו מה היה לו".
מכל מקום, "מעשה עגל הזהב" נצרב בתודעת העם היהודי לדורותיו כאחד מן האירועים הקשים ביותר "בתיווכו" של אהרון וחומרת המעשה, היא בעצם עשיית העגל, בעיקר אחר יציאת ישראל ממצרים "באותות ובמופתים". מעשה זה הותיר "צלקת" מכוערת בדברי ימי ישראל. אין כאן המקום לפרט, אבל, אחד מן ההיבטים הקשים היו, כעדותה של התורה שיהושע שומע "את קול העם ברעה" [שמות ל"ב, י"ז]. הרס"ג (=רב סעדיה גאון) הולך בעקבות תרגום יונתן בן עוזיאל המתרגם את המשפט המקראי: "אשר ילכו לפנינו" לארמית: "כד מיבבין בחדווא קדם עגלא" (=בזמן שהם מייבבים בשמחה לפני העגל). נשאלת השאלה: כיצד עם ישראל יכול ומסוגל להביע שמחה לתבנית "אלוהית" בצורת עגל? האם, באמת, כל העם לא רק "שהמיר את כבודו" אלא גם הביע זאת בשמחה בלתי מסויגת ומבטאים זאת בקימת "צחוק", אכילה ושתייה?!
ונראה לנו לקבוע שלא כל העם עשה את הדבר הבזוי הלזה. וזאת משום שלא נאמר בתורה: "וישב כל העם לאכול ולשתות ויקומו לצחק, אלא נאמר: "וישב העם...". ודו"ק. מכאן אנו למדים שהייתה זו רק קבוצה מצומצמת של אנשים שהתנהגו בצורה כזו ("הערב רב" על-פי מדרשי חז"ל) והם, ורק הם הביעו זאת בשמחה, בריקודים ובצהלה. רעיון זה נסמך על-פי פירוש ה"אבן עזרא" על אתר המציין "(ש)לא היו (אלא) רק 3,000. והנה הם חצי עשירית (מ)עשירית המחנה". כלומר: עשירית מ-600,000 הם 60,000. חצי מהם הם 30,000 ועשירית מהם הם 3,000.
ונראה לנו להוסיף שגם אם חלק מעם ישראל הצטרף ל"חינגה האסורה והבזויה", שמחתם הייתה חלקית ולא שלמה. זאת משום שנסמך אנוכי על פירוש נפלא שראיתי לאחרונה והמתייחס לתרגומו של יונתן בן עוזיאל ["כד מיבבין בחדווא..."] כהאיי לישנא: "מה מקום יבבה אצל חדווה? ואם כה שמחו ביציר כפיהם (=במעשה עגל הזהב) מדוע היה עליהם ליתן קולם בבכי?! - אלא, בידוע הוא, שמי שנתחנך לתורה ומצוות, אפילו אם אין הוא מן הצדיקים שבחבורה ואין אנו בטוחים בעתיד העולם הבא שלו, לפחות, מובטחים אנו שגם מן העולם הזה, לא ירווה מלוא חופניים נחת וזאת מכיוון שלמד תורה ויודע את חומר האיסורים, הרי כל אימת שייכשל וילך אחר עצת יצרו, אזי 'אוי לו מיוצרו ואוי לו מיצרו', משום שליבו יהא נוקפו ומצפונו מייסרו ונפשו מתייסרת הרבה יותר ממי שלא למד מעולם". אף כאן, במקרה מעשה העגל: "כיוון ששמעו בני ישראל דברי אלוהים חיים במעמד הר סיני וקיבלו עליהם עול תורה ומצוות, אין הם יכולים לחוש שמחה שלמה בשעה שפרקו עול מלכות שמיים... ולכן, נתערבה שמחתם ביבבה. ודו"ק.

תאריך:  18/02/2011   |   עודכן:  18/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיבותה של השבת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מבט שונה על חשיבות השבת
יורם הר-לב  |  18/02/11 17:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
על כלכלה וקלקלה בקדימה ובמערכת המשפטית    וגם: מדוע צריך לבקר במערת המכפלה? כן ליוזמת השר סער ולמוזיקה יהודית    על כל אלה ועוד ברשימה שלפנינו
איתן קלינסקי
התרבות הישראלית זקוקה היום לאשת רוח נועזת, כדוגמת פרופ' אליס שלווי, שתחבר מונולוג כזה שיושמע בשתיקתה הרועמת של מהגרת עבודה הנמצאת היום במחבוש, כי כל חטאה הוא בכך שבטנה תפחה
דניאל גיגי
השחיתות בישראל גוברת והפוליטיקה הולכת ומקצינה, בגלל ההיסטוריה הקשה של עם ישראל שהובילה לכך שהאזרחים חשים שהם נמצאים במאבק הישרדות תמידי. התרבות בארץ היא "תרבות ההישרדות" שמשפיעה על התנהגות האזרחים, על העמדות הפוליטיות שלהם ועל ההתנהלות של המנהיגים שלהם. רק שינוי תרבותי ותפישתי יוביל גם לשינוי החברתי הפוליטי שכולם מייחלים לו
נפתלי רז
מהידידים העזתים 30 ביקשו להשתתף בכינוס בשדרות    "קול אחר" הצליחה להסדיר אישורי מעבר רק ל-14    הם הגיעו מהוססים, ביקשו לא לפרסם את שמותיהם מחשש מממשלת החמאס, אך השתלבו בסדנאות כאילו כלום...
ד"ר יעל ויילר ישראל
המרידות והמאבקים במדינות הדיקטטורה האיסלאמיות מחייבות את מנהיגי המדינה העברית בארץ ישראל לומר שלום וברכה    האם הם, ה"ריאליסטים", יעשו זאת או שמא הם רועדים מפחד?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il