X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כן, היה זה ריח משכר של כפר וטבע העומדים בקרוב להפוך למפלצות בטון, שרק אנשים אמידים יוכלו ליהנות מהן ומשאריות של טבע מרהיב שיישאר לנו הבולדוזרים בשליחות ברוטאלית של הון חסר-מעצורים ישאירו לנו פירורי נוף ממה שהיום - על-פי חוק - זו שמורת טבע
▪  ▪  ▪
ריח משכר [צילום: יצחק אלהרר]

מאמר זה בחלקו כתבתי בראשית הסתיו, כאשר ביקרתי בכפר ליפתא יחד עם קבוצת חברים שעלינו לירושלים למשמרת מחאה בשייח' ג'ראח. הקדמנו לצאת מתל אביב כדי לבקר במה שהוכרז באמצע שנות השמונים כשמורת טבע, אבל עד תחילת פברואר 1948 היה זה כפר פלשתיני גדול, שמספר תושביו לפי נתוני המנדט הבריטי היה 2,720 נפש.
להשלמת המאמר חזרתי בעקבות קריאת מאמרה של דפנה גולן בהארץ ב-22.2.11. את דפנה גולן קידמו שקדיות עת ביקרה בכפר ליפתא באלו הימים, אותנו קידמו ככרות של חצבים ורקפות של ראשית הסתיו. במקום אחד אפילו התעקשו מספר לא קטן של כלניות אדמדמות לספר לנו הנה אנחנו כאן נוכחות. לכבודנו כל הטרסות רופדו במשטח ירוק בעקבות הגשם הראשון. עץ הרימון משירו של יעקוב אורלנד קפץ לעברנו מים המלח, והחליט להתייצב במלוא הדרו בשביל היורד אל המסגד החרב ולשיר לנו מתוך מה שהיה פעם בוסתן את שירת חייו של המקום ששמו כפר ליפתא. עץ הרימון הזה התעקש להפיץ ריח משכר, הגם שהטבע לא חנן את הרימון בריח.
כן, היה זה ריח משכר של כפר וטבע העומדים בקרוב להפוך למפלצות בטון, שרק אנשים אמידים יוכלו ליהנות ממפלצות הבטון ומשאריות של טבע מרהיב שיישאר לנו. הבולדוזרים בשליחות ברוטאלית של הון חסר מעצורים ישאירו לנו פירורי נוף ממה שהיום על-פי חוק - זו שמורת טבע.
כן, בימים אלו מתחיל מנהל מקרקעי ישראל לשווק את מה שנשאר מאדמות הכפר ליפתא ליזמים פרטיים. כפר ששטחו הכולל עד 1948 היה 8743 דונם. 7780 דונם בבעלות ערבית, 756 בבעלות יהודית ו-207 דונם שהיו בבעלות ממשלתית.
כן, מנהל מקרקעי ישראל מתחיל לשווק את מה שנשאר מאדמות כפר ליפתא ליזמים פרטיים. כפר שכבר לפני למעלה מ-400 שנה, בשנת 1596, הייתה בו אוכלוסיה של 396 נפש. כפר, שתושביו התקיימו מגידולי חיטה, שעורה, זיתים וגידול עצי פרי. ב-1856 נבנה במקום בית יתומים נוצרי, שבמרוצת השנים הפך למוסד גדול עם מבנים לפנימייה, בה חיו מאות ילדים יתומים. המוסד, למרות היותו נוצרי, קלט גם מאות ילדים מוסלמים.
כן, מדובר בכבשת הרש האחרונה שנותרה לפליטה. מדובר בחמישים וחמישה מבנים נטושים פרומי גג. לאחר שעל חלק הארי של אדמות ליפתא נבנו כבר השכונות: קריית בעלז, קריית צאנז, סנהדריה המורחבת, רמות אשכול, גבעת המבתר ורמת אלון. סמלי שלטון ישראלים נבנו על אדמות של תושבי ליפתא, שחלק גדול מהם מתגורר כיום בירושלים המזרחית. מדובר בבניין הכנסת ובבניין של בית המשפט העליון, ולמעשה כמעט בכל המבנים של קריית הממשלה.
כן, מדובר בכפר בו היו שני בתי ספר, מסגד, בית קברות מצידו השני של הוואדי, בית בד, מעיין שעד היום חרדים באים לטבול בו, בריכת מים גדולה בת מאות שנים אותה כרו תושבי הכפר ששימש את החקלאים להשקות את השדות. בעבודת נמלים ובחריצות רבה בנו כאן חקלאות טרסות לתפארת, הכוללת בין היתר 1044 דונם של עצי זית ועוד כאלף דונם של בוסתנים בהם עד היום נראים שרידי גפן, תאנה, רימון ועוד.
בימים אלו של מזרח תיכון, שלהבותיו מחייבים אותנו להיות כרויים למתרחש סביבנו, אני מציע לבנימין נתניהו לעשות מעשה, שיהיה בו ניצוץ ראשון, גיץ ראשון של בשורה לחיים אחרים בירושלים. אני מבקש מבנימין נתניהו להיות קשוב לשתי משאלות, האחת שצבועה בצבע ירוק ומשאלה שנייה צבועה בצבעים רכים של קירוב לבבות והסרת מחיצות בין עמים.
המשאלה הירוקה מתייחסת לליפתא כאל חוליה קטנה - ואולי האחרונה - בשרשרת הירוקה ההולכת ונכחדת מסביב לירושלים. חוליה ירוקה מרהיבה ביופייה עם חקלאות טרסות שהיא פנינת יופי בפני עצמה, תזכורת אחרונה לנוף ייחודי - לתרבות ייחודית - שהולכים ונעלמים לנו. לא רחוק מליפתא כבר הוקרבו על מזבח הטירוף של תאוות בצע יותר מדי שכיות חמדה כדי להקים את מפלצת הולילנד. המשאלה הירוקה פונה אליך, להטיל את מלוא סמכותך ולומר - עוצרים את חורבן כבשת הרש של הכפר ליפתא.
המשאלה השנייה, כפי שהקדמתי, היא צבועה בצבעים של קירוב לבבות, אבל היא משתלבת עם המשאלה הירוקה. למילוי המשאלה הזו דרושה לנו החלטה של אדם אמיץ, שיפנה כבר היום לתושבי כפר ליפתא החיים ברובם בירושלים המזרחית, ויאפשר להם להקים מחדש את הריאה הירוקה. חמישים וחמישה הבתים, שב-1948 צה"ל פוצץ את גגותיהם, יוחזרו לבעליהם החוקים. איתם יוחזרו הבוסתן וגני הירק, כרמי הגפנים והזיתים.
כמטחווי קשת מגשר המיתרים ניתן לבצע את הצעד הראשון של הבנה. הבנה שמגלה פתיחות מצידנו לכאב ולאובדן של הפלשתינים. הבנה שתחזיר חמישים וחמש משפחות למעיין, בו השקו את עדריהם מים. לטרסות שזיעת דורות עיצבה בה חקלאות מפוארת וכיום הכל מוזנח וצועק הצילו.
במקום לתת להון מטורף להפוך את המקום למפלצת בטון מטילה ביצי זהב של כסף, תתן ממשלת ישראל את המקום למי שחיו שם מאות שנים. ואם כבר ליפתא, בואו נעצור באותה הזדמנות את הטירוף של שייח' ג'ראח בירושלים ואל-עראקיב בנגב.

תאריך:  23/02/2011   |   עודכן:  24/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לעצור את הרס שכיות החמדה בכפר ליפתא
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
איתן אני ממש מודה לי
ירושלמי  |  23/02/11 16:47
 
- קלינסקי: משעמם כבר באל עראקיב?
צבי גלברד  |  23/02/11 20:57
2
זה לא הטבע,זה הערבים
יוסף יוסף  |  23/02/11 19:48
3
קלינסקי,נעקור כל זכר לפלשתינים ל"ת
שקרן,מהנוף אכפתלך  |  24/02/11 00:07
 
- יצחק ישמעאל אחים לאב אחד,אברהם ל"ת
תגובה לרוצה לעקור  |  24/02/11 17:15
4
אנטישמיות סלקטיבית=זה מקצוע! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  24/02/11 05:39
5
איתן, תודה ועוד פעם תודה ל"ת
ענתי  |  24/02/11 08:02
6
עוד סמולן הזוי וסהרורי שמוכר  ל"ת
כזבים ומאמין בהם  |  24/02/11 09:08
7
תבורך על תרומתך למאבק על ליפתא
איש ירוק  |  24/02/11 09:19
8
יש לפנות מייד את ה"פלשתינאים"
רפאל1  |  24/02/11 09:21
9
מה שאדון קלינסקי מסתיר מהקורא
חגא  |  24/02/11 14:46
 
- אפילו עם גרמניה התפייסנו
תגובה לחגא  |  24/02/11 17:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד גרנד
יהודים נרצחו ובנות יהודיות הוטרדו מינית ע"י מוסלמים בעת שהתאפשרה תנועה משותפת ברחוב השוהדא - מדוע בוחר השמאל שלא לספר לציבור עובדות אלו?    שוב הוכח שארגוני השמאל משקרים    הארת-עיניים לפני ה-25 בפברואר, יום המחאה בגין איסור כניסת פלשתינים לרחוב השוהדא
יהודית הראל
כמבקרת תדירה במצרים, גם אני צפיתי את הפלת חוסני מובארק, כמו המצוטטים במאמרו של אלוף בן - "מצרים וישראל: אופס, מהפכה", ביום ו' ב"הארץ", ובניגוד לאנשי הממסד הממשלתי והמודיעיני הישראלי - השבויים בקונספציה שמובארק היה "טוב לישראל" ו"טוב לשלום"
נרי אבנרי
את ההבדל בין לדבר לבין לעשות, יוסי שריד מכיר. ולמרות זאת, הוא לא מחמיץ אף הזדמנות למתוח ביקורת ארסית    "יכול להיות שהעיוורון כה עמוק והאיוולת כה ממארת"? יש לו מספיק סיבות להקפיד על צניעות פובליציסטית    הלכתי לארכיון...
דניאל גיגי
הווטו שהטילה ארה"ב באו"ם מסמל הידרדרות ביחסים בין ישראל לידידה היחידה שעוד נותרה לה בעולם    בניגוד לפעמים קודמות בהן הטילה ארה"ב וטו אוטומטי, הפעם הממשל האמריקני התלבט יותר בהטלת הווטו והביע מורת רוח פומבית מהתנהלות ישראל    הגורם להידרדרות ביחסים עם ארה"ב מוטל כולו על ממשלת ישראל, שמעדיפה פופוליזם זול על מדיניות-חוץ חכמה ומחושבת
חן זפט-פייגלין
למרות ההחלטה להיפרד, בני הזוג ימשיכו להיות - תמיד וביחד - הורים של ילדיהם. הגישור מאפשר לכל אחד מהצדדים להיזכר גם בנקודות האור והחוזק של בן הזוג השני, שיעזרו להעניק לילדים הורות מאוזנת וטובה למרות הגירושים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il