X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ריקי שרובר-מרקוזה, אריקה למען הדיוק, נולדה בשנת 1938, נפטרה בשנת 1988, בהיותה בת חמישים, זכתה למה שרק מעטים מבנות דורי זכו להיות בת של אחד מעשירי עולם, ובה בעת להיות אשתו ו... אלמנתו, של אחד מגדלי הפילוסופים של העולם המערבי
▪  ▪  ▪
לפני אלף שנה בקיבוץ [צילום: פלאש 90]

היא הייתה בתו הבכורה של המיליארדר היהודי, איל הנפט מדרום אמריקה, מיילס שרובר. והיא גם הייתה אשתו של הפילוסוף הזקן, הרברט מרקוזה. מיילס שרובר התגרש מאמה, והשלוש, אמה ואחותה הצעירה, עברו ממקסיקו סיטי לניו-יורק. זה היה שנים לפני שמיילס הכיר את מארחת האחמי"ם ממשמר הנגב, גיטה שרובר. ריקי הייתה כשרונית להפליא בתחום הבלשנות, וחסרת כישרון מוסיקלי לחלוטין. היא הגיעה לקיבוצנו, כמתנדבת, בשנת 1961. היא אהבה להתלכלך בענפים השונים של המשק: בבריכות הדגים, בפרדס ובכרם. אהבתה לעברית הייתה מדהימה. והיא זכרה את שהותה בקיבוץ, את העברית, ואת ישראל, גם שנים רבות לאחר שהותירה את כל אלה מאחורי גבה.
ריקי לא נישאה לאיש עד גיל ארבעים. אבל אהבה שנים רבות את הפילוסוף היהודי-גרמני הרברט מרקוזה, שנולד בשנת 1898, כלומר ארבעים שנה לפניה. היא אהבה אותו בהתמדה, מהימים הרחוקים של שנות הששים, כשלמדה אצלו באוניברסיטת דרום קליפורניה. הפרופסור המחוזר, שהיה נשוי אז לאשתו השנייה, לא התפנה לאהבתה של תלמידתו. אבל בשנת 1976, לאחר שהתאלמן, הם נישאו סוף סוף. ממש כבאגדות. ילדים לא היו להם וריקי לא זכתה להיות אם, אבל אהבה מאד את בני אחותה, לסלי, המכונה יֶשִׁי. באותה שנה גם נפטר אביה הלא-אהוב, מיילס שרובר. ריקי לא שכחה לו מעולם את נטישת אמה ואחותה, וסירבה בעקשנות לראות את פניו. כשהיה מגיע לקיבוץ, לבקר את בתו, בלימוזינה מפוארת, בלילות, היה שולח את נהגו לחפש את ריקי. אבל היא אפילו לא ירקה לכיוון שלו. שרובר העשיר בא שוב ושוב, חנה כמו קבצן ליד שער המשק, וקיווה לראות את בתו. אבל היא לא ניאותה לבקשותיו.
וכך, בשנת 1976, קנתה לה בעל מבוגר ממנה בארבעים שנה, והפסידה אב, שהיה מבוגר ממנה בשלושים שנה. היא השלימה את לימודיה בבלשנות והחלה בהקמת מפעל חייה, מוסד גדול לחקר הגזענות. היא הקימה סדנאות לחיים משותפים ולהכרה משותפת בין אמריקנים היספנים, קרי מהגרים ממקסיקו, ובין אמריקנים מדרום קליפורניה. לימים הפך המוסד לידוע בתחומו, והיא השקיעה בו את הכספים שאף פעם לא חסרו לה. כספי אביה המיליארדר וכספי הפילוסוף ממריד הסטודנטים משנות השבעים, הרברט מרקוזה, שהיא הפכה לאשתו השלישית. חתונתם לא התקבלה יפה בעולם האקדמי של דרום קליפורניה, וריקי זכתה אז למבעים, חלקם פומביים, של בוז ולעג מבני דורה, מקולגות באקדמיה ומעיתונאי הרכילות.
לאחר שלוש שנים של זוגיות תוססת, בשנת 1979 נפטר מרקוזה בזרועותיה האוהבות, והיא הפכה לאלמנה צעירה ויתומה מבוגרת. ובשנים שגיטה שרובר, אשתו השנייה של אביה, שינתה את פני ירושלים והפכה לנדבנית מאד מפורסמת, שהטביעה חותמה על מפת ישראל, התרוצצה ריקי שרובר-מרקוזה מכנס מדעי של בלשנים אחד למשנהו. בקיאותה בלשון הגרמנית, וזיקתה אליה גם דרך יחסיה עם מרקוזה, הפכו אותה לחוקרת מקובלת בגרמניה. זוג תיירים, חברי קיבוץ כפר מנחם פגש אותה במטוס לברלין, כמה שנים לפני מותה. היא ראתה את העיתון העברי שקראו בו, התרגשה עד דמעות, והצטרפה אליהם למסע. הם לא חשו בכלל איך חלפה הטיסה, כי היו שקועים בחוויות שאגרה כמתנדבת בארץ. בסוף הטיסה היא בקשה למסור דרישת שלום למוקיריה ומכריה מאז, ושמרה את העיתון אצלה.
היא הגיעה לקיבוץ שלנו עם חברה ועם גיטרה. בלילות, ליד המדורה, מתרפקת על החבר שמצאה כאן, שרה לנו בקול גבוה וצפצפני את להיטיה של זמרת העם הידועה ג'ואן באאז. היא אהבה מאד את הזמרת ואת שיריה. והיא חשבה שהיא שרה ממש כמותה. אבל לאוזנינו הישראליות שירתה נשמעה חובבנית ופחות מכך. בלילות הקיץ החמימים הייתה מסירה את חולצתה, ומתלהטת בחזה כמעט גלוי, הייתה חושפת את שיניה הבולטות, ומערה את נשמתה הצעירה אל תוך החרוזים הבנליים של ג'ואן באאז. עד שהתאחר, והיא פרשה אל חדרם המשותף, ושם המשיכה לחגוג עם אהובה עד הבוקר.
היא הייתה לכלוכית אמיתית. לכלוכית גזעית. בפרדס הייתה כורעת על ארבעותיה כל היום בגומות העצים, חופרת ומגלה שורשי אויר, ומעלה על עצמה שכבות חול וחמרה, כאילו התמרחה בהן בכוונה. וכשהייתה מגיעה לארוחת צהריים לאחר יום של משיחת משחת עצים שחורה, על פצעי הגיזום, הייתה נראית כמו הכושיה עם המטריה מספרי הילדים. החבר שלה לחש לנו בסוד, שהיא לימדה אותו משחקי מיטה שלא הכיר, ובתמורה הוא לימד אותה להשתמש במברשת שיניים ובסבון רחצה. כך או כך, גם אם הייתה מסכימה להיפגש עם מיילס שרובר, אביה, בלימוזינה שחנתה בערבים ליד שער המשק, ספק אם הוא היה מכיר אותה מחמת שיזפונה וכתמי הזפת שדבקו בה, וספק אם היה מרשה לה להיכנס אל רכבו היקר.
הבחורים הצעירים שהשתחררו מהצבא גילו את חולשתה. היא אהבה את הלשון העברית יותר מאשר את גופה. וכשעבדה בבציר, בכרמים, הייתה רושמת מלים חדשות ששמעה, וכונסת את הפתקים בתוך חזייתה. ערימת הפתקים התפיחה את חזה ולרגעים היה נדמה שהיא אחת מהדוגמניות המרהיבות שראינו על בד הקולנוע הקיצי במדרון הדשא שלנו. ופעם אחת הם החליטו להעמיד את ריקי במבחן. מה חשוב לה יותר: הבלשנות, קרי אוסף הפתקים שצברה בתוך החזייה, או צנעת הפרט שלה והמוסר. והם התירו יום אחד, כאילו מתוך טעות את שרוך החזייה שלה, וכל פתקיה הכתובים התעופפו בין שורות הגפנים ובין האשכולות והעוללות שבכרם. ריקי עמדה במבחן בכבוד! היא הכריעה לטובת הבלשנות והמדע, והתרוצצה שעה ארוכה בין הבוצרים בחזה חשוף ומעורטל, ללקט את פתקי המילון העברי שלה. וכשעמדה סוף סוף, מתנשמת, מצטננת לרוח הבריזה הקיצית, רכנו כמה מהפועלות הערביות שעבדו בבציר, שהיו מכוסות מראשן עד כפות רגליהן, וסייעו לה לאסוף את הניירות האחרונים.
לימים הפכה לבלשנית ידועה, וספק אם זכרה את הניסיון המר והמבייש, שהתנסתה בו בכרמי הקיבוץ. בשנת 1988 לקתה במחלת הסרטן ונפטרה. אני מרגיש קרבה מיוחדת אל יהודיה אמריקנית זו, ילודת תרצ"ח, שנסיבות חייה הפכוה לדמות צבעונית כל כך. לכן התרגשתי כל כך כשגיליתי את האתר המוקדש לזכרה ברשת. לא התאפקתי, יצרתי קשר עם בעל האתר, היסטוריון יהודי, שהוא גם נכדו של הפילוסופוס הגדול הרברט מרקוזה. שלחתי לו את קיצור הדברים שכתבתי כאן. והוא, חרף גילו הצעיר, התרגש אף הוא. הוא בנה של אשתו השנייה של מרקוזה, ולאחר מות אמו, הייתה ריקי שרובר, אשתו השלישית של סבו, מעין סבתא חורגת מסוג מוזר. הוא הדפיס את קיצור הדברים בדפים שהקים באתר לזכר ריקי, וסיפור חייה הוא היום נחלתם של כל הגולשים ברשת, ובעצם נחלתם של כל באי עולם. יהי זכרה ברוך. חרף השנים הרבות שחלפו, עדיין מצטלצל לפעמים באוזניי קולה הצפצפני, כשהיא משתדלת לחקות את שירתה של ג'ואן באאז. כאילו עודנו יושבים ליד המדורה, בשכונת הצריפים הדלה של הצעירים, לפני שנות אלף בקיבוץ.

תאריך:  27/02/2011   |   עודכן:  27/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 פת ישראל /  Patt Israel"
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לכלוכית מודרנית - בתו של מיליארדר ואשתו של פילוסוף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מציאות שעולה על כל דמיון. נפלא ל"ת
הניה  |  27/02/11 17:03
2
תודה לאלישע ל"ת
איתן ק.  |  27/02/11 18:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביב בר-נוי
סדרת כתבות שעוסקת במקרים אמיתיים שקרו לכותב או למכריו, מהם ניתן ללמוד איך להשיג את מה שמגיע לך בהתנהלות נכונה מול נותני שירות. והשבוע - איך יוצאים מהתחייבות שלא נכנסתם אליה?
נועם בדין
מיליון ישראלים שהיו בטווח הטילים - עד 40 קילומטרים - בזמן הלוחמה במבצע "עופרת יצוקה", כבר לא שקטים ויודעים שאולי הם הבאים בתור    לארגון החמאס עדיין עומדת היכולת לפגוע בהם בקלות, אם רק יבחר לעשות זאת...
שושנה ויג
בסופו של הסרט יוצאים ברגשות מעורבים, יש תחושה שיש בסרט כוחות אפלים שמשתלטים על הגיבורה. למעשה, אולי הכל נמצא בנו. גם הברבור הצחור וגם הברבור השחור. כשנקלף מעלינו את הברבור הלבן, נמצא את כוחות ההרס שנמצאים בנו. אולי למראית עין אנו משדרים מראה תמים ולמעשה אנו הרסניים גם כלפי עצמנו ולא רק כלפי הזולת?
יובל לובנשטיין
הקינואה פרצה לעולמנו המערבי, רק החל בתחילת שנות התשעים ודי מהר הפכה ללהיט ולטרנד בארה"ב, באירופה ואף בישראל. מקורה בהרי האנדים של פרו, בוליביה וצ'ילה, שם שימשה מקור מזון חשוב מזה כ-6,000 שנה
עליס בליטנטל
המלודרמה המשפחתית "מחיר הכבוד" מאת יעקב גורדין ("שייקספיר היהודי"), מאששת את התיאטרון הישראלי במנת תרבות יהודית המהווה גם נתח היסטורי    המחזה בתיאטרון חיפה תופס את הקהל בגרונו, מרתק בכל דקה    כל זאת, בבימוי מבריק של רוני פינקוביץ', ועם צוות שחקנים נפלא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il