X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשבועות האחרונים יש סימנים המעידים על אסרטיביות רבה יותר בקרב המוסלמים, לרבות חזרתו למצרים של המטיף הרדיקלי, השייח' יוסוף קרדאווי, לאחר למעלה מ-40 שנות גלות בחו"ל, והנראוּת הרבה יותר של אלמנטים בתנועת האחים המוסלמים בהפגנות המתמשכות בכיכר תחריר שבקהיר
▪  ▪  ▪
עצרת חמאס בעזה [צילום: AP]

התקוממויות עממיות דרמטיות ברחבי העולם הערבי האפילו בשבועות האחרונים על הסכסוך הישראלי-פלשתיני. עם זאת, חילופי האש בשבוע שעבר לאורך הגבול שבין רצועת עזה לישראל, לרבות ירי טילי הגראד לעבר באר-שבע והתקפות חיל האוויר הישראלי על יעדים ברצועת עזה, משמשים תזכורת לכך שהפוטנציאל לעימות אלים בחזית זו נותר בעינו.
אכן, לאור הקשר ההיסטורי בין מצרים לבין רצועת עזה, היו מי שהעריכו כי התחזקותו של החמאס כתוצאה מהפלתו של הנשיא המצרי חוסני מובארק עשויה לתרום לתוצאה שכזו. אין ספק כי קשר מסוים אכן קיים, אך עדיין לא ברור אם תרחיש כזה אכן יתממש.
במבט ראשון, לחמאס יש את כל הסיבות שבעולם לקדם בברכה את ההתפתחויות במצרים. תחת שלטונו של מובארק דיכאה מצרים באופן פעיל את הגורמים האסלמיים במדינה ושיתפה פעולה עם ישראל בניסיון לאכוף פיקוח הדוק על תנועתם של אנשים, סחורות, כלי נשק וכסף אל רצועת עזה וממנה, ובעת ובעונה אחת שימשה כפטרון ליריבי החמאס בגדה המערבית - אנשי הפתח. עם זאת, חמאס (בדומה לפתח), פעל לדיכוי ביטויי תמיכה גלויים בהתקוממות במצרים.
צעד זה מרמז על כך שחמאס חש אמביוולנטיות מסוימת, אם לא לגבי נישולו של מובארק מהשלטון, אזי לפחות ביחס לאופן שבו הדבר התרחש, דהיינו, במחאות עממיות רחבות היקף שלוו בחוסר נכונות מצד גורמים הנמנים עם כוחות הביטחון של המשטר עצמו, לפעול באכזריות וללא רחם נגד הציבור. אמביוולנטיות זו נובעת ככל הנראה מהעדר ביטחון עצמי של חמאס ביחס ליכולתו לסכל או להכיל התפתחויות שכאלה, היה ויתפשטו לרצועת עזה, כפי שהתפשטו לאזורים אחרים בעולם הערבי.
פרט לכך, פרישתו הכפויה של מובארק תרמה מעט מאוד להבהרת מדיניותה העתידית של מצרים, שכן נראה, כי התפתחות זו הייתה המטרה המוסכמת היחידה של כוחות האופוזיציה השונים. מובן מאליו שחמאס יפיק תועלת רבה אם הפלתו של מובארק תסתיים במהפכה איסלאמית. חמאס עצמו הוא תולדה טבעית של תנועת האחים המוסלמים בעזה, הקשורים היסטורית לתנועה במצרים.
על-פי רוב הדיווחים, האחים המוסלמים הם עדיין תנועת האופוזיציה העקבית והממושמעת ביותר במדינה. פירוש הדבר הוא, שקרוב לוודאי שתנועה זו נמצאת בעמדה הטובה ביותר לנצל כל חלל או ריק פוליטי שייווצר במצרים שלאחר עידן מובארק. אכן, כבר בשבועות האחרונים יש סימנים המעידים על אסרטיביות רבה יותר בקרב המוסלמים, לרבות חזרתו למצרים של המטיף הרדיקלי, השייך יוסוף קרדאווי, לאחר למעלה מ-40 שנות גלות בחו"ל, והניראוּת הרבה יותר של אלמנטים בתנועת האחים המוסלמים בהפגנות המתמשכות בכיכר תחריר שבקהיר.
עם זאת, התנועה ההמונית שהביאה להפלתו של מובארק לא הייתה פרי יוזמה של האחים המוסלמים (שעלו על העגלה בשלב מאוחר יחסית), ולא התאפיינה ברעיונות או בתביעות אסלמיות. מה עוד שעל-פי כל הידוע, האחים המוסלמים אינם נהנים מתמיכה גורפת בדעת הקהל המצרית.
בסקר טלפוני - אם כי מוגבל כנראה בהיקפו, רק 15% מהמשיבים הביעו תמיכה "רבה" או "מסוימת" באחים המוסלמים, ורק 7% מהמשיבים תמכו ברעיון לפיו אופיו הלא-אסלמי דיו של משטר מובארק היה הסיבה הראשונה או השנייה בחשיבותה להתקוממות נגדו. עובדות אלה מסייעות להבין מדוע החמאס, בדומה לממשלה האירנית, קיווה לכך שההתקוממות במצרים מבשרת ניצחון של עקרונות אסלמיים, אך בשונה מהממשלה האירנית, לא בלבל בין תקוות למציאות.
עם זאת, השתלטות איסלאמית על מצרים אינה התרחיש היחיד היכול לספק יתרון לחמאס. תנועה זו עשויה להפיק תועלת עקיפה מאהדה מצרית כללית לפלשתינים, אשר ממשלה עתידית, ללא קשר לנטייתה האידיאולוגית, עשויה לחוש מחויבת להעניק. לבסוף, קיימת אפשרות לפיה התמשכות תוהו ובוהו פוליטי, הצפוי להתגבר על-רקע גל של שביתות מתמשכות ובשל חוסר יכולתה של המדינה לתת מענה לתביעות הכלכליות של ארגוני העובדים שזה עתה זכו להעצמה ושל ארגונים מקצועיים, עלול למנוע את קיומה של סמכות אפקטיבית ברחבי המדינה.
שליטה ממשלתית חלשה, בפרט במזרח חצי האי סיני, אזור המתאפיין באופן מסורתי ברגשות טינה מצד הבדואים כלפי הממשל בקהיר, תאפשר הברחות בקנה מידה גדול של כלי נשק וכן מתן הכשרה וסוגי תמיכה אחרים מאירן וממקורות אחרים.
לעת עתה, אף אחד מתרחישים אלה לא התממש. הטיפול הזריז של הצבא במצב אפשר לו לעצב את ההתפתחויות ולמנוע את התערערות הסדר. את המצב שנוצר ניתן לכנות "מובארקיזם ללא מובארק", למעט העובדה שהצבא הבהיר את כוונתו לאפשר ולהנחות התפתחות מסודרת של מערכת אזרחית משתתפת במקום לשמור על שליטה ישירה בפוליטיקה המצרית. נותר לחכות ולראות אם הצבא אכן יגלה נכונות או יוכל, הלכה למעשה, להוליך את ההתפתחויות בכיוון זה.
כך או אחרת, נראה כי הפתח הגיע למסקנה, כי האירועים במצרים ובאזורים אחרים בעולם הערבי מחייבים אותו לצפות לקריאות תיגר על הלגיטימיות שלו עצמו, ועל כך מלמדות קריאתו לקיים בחירות חדשות ויוזמתו החדשה לפיוס לאומי פלשתיני. אך דומה, כי אותם אירועים עצמם ערערו את בטחונו של החמאס מכדי שיוכל להגיב לכל אחת מהצעות אלה. ועם זאת, בו בזמן, דומה כי התנאים אינם בשלים עבורו לטפח מקור חלופי ללגיטימיות מחודשת - עימות נוסף בקנה מידה גדול עם ישראל.
במאזן הכללי, נראה כי פירוש הדבר הוא שעד כמה שהסתלקותו המבישה של מובארק מהשלטון נתפסת כמועילה להנהגת החמאס, עד כה טרם נודעה לה השפעה מהותית על הבנת התנועה את יחסי הכוחות הכוללים. בנסיבות אלה, ברירת המחדל של החמאס נותרה "לחכות ולראות".

תאריך:  02/03/2011   |   עודכן:  02/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבט על קהיר מעזה - מוקדם מדי לחגוג
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מנשה דנמור
הכנסת, הממשלה והתקשורת מעודדות - בשוגג - את תמ"א 38 'חיזוק' מבנים קיימים - במקום תמ"א 38/2 'פינוי בינוי' הריסת הישן והקמתו מחדש באמות-מידה חדישות וחדשות שיגנו באמת מפני רעש-אדמה צפוי    צריך לחייב קבלנים ויזמים תאבי-בצע ל'פינוי-בינוי' הריסת הישן ולהקמת החדש לפי תמ"א 38/2 - ולא ל'חיזוק' כביכול של הישן המשופץ לפי תמ"א 38
איתן קלינסקי
רבנים ואנשי דת מוסלמים חברו לשם תפילות ואיחולים להחלמת רבה של ההתנחלות תקוע, מנחם פרומן    הרב פרומן קורא להקמת תנועה חדשה - "ארץ שלום"    אני אומנם מתנגד לאפשרות שמעלה הרב בדבר מדינה דו-לאומית בין הירדן לים, אך אני תומך בדרך השלום שלו
ד"ר צ'לו רוזנברג
קומו שרים ותתחילו להופיע בתקשורת, תסבירו היטב את המצב ואז, כאיש אחד, כל אזרחי ישראל יתפעלו מהישגיה הבלתי נשכחים של הממשלה!    בלתי נשכחים? כן, בלתי נשכחים! - כיצד ניתן לשכוח את זיגזג הדלק, מחדלי הרכבת, מנוצלי השואה ואת גודל הממשלה?
יחיאל (חיליק) רוזמן
ירדן, לאחר דוח מקינזי, מתגלה כמדינה שמהפכה אינה יכולה להתחולל בה    יחיאל (חיליק) רוזמן מביא את הסיבות החינוכיות, החינוכיות והחינוכיות לכך, וגם את הסיבות הכלכליות והחברתיות    שכנתנו ירדן עומדת בפני פריצת-דרך שאין שנייה לה בעולם הערבי
עפר דרורי
בשנים האחרונות חלק מהרבנים פוגעים במעמדם ומטילים מבוכה על ציבור גדול שרגיל לנהוג ברבניו כבוד. הדברים אינם מתייחסים לרב אחד בלבד. לאחרונה אנו שומעים וקוראים על מכתבי רבנים בנושאים שונים, מין גילוי דעת רבני שכל קשר בינו לבין פסיקת הלכה מקרי. הדברים אמורים בגילויי דעת שמקוממים כל אדם שההיגיון הפשוט הוא נר לרגליו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il