X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אירוע מחווה לשירת חייו של המשורר יצחק גנוז עם צאת ספרו החדש "נוכח הארץ ומלואה". גנוז הגיע לפלנטה שלנו כשליח להעביר את רוח הזמנים ההם, את דיוקן הדמויות שעיצבו דור שלם. הוא מבטא את הזהות החדשה בארץ המובטחת, אך אינו מתכחש לזהות הישנה של הגולה. בכל מהותו הוא משורר של דו-שורש. הוא חי את ייסורי השורשים הכפולים, ואינו מוותר על השורשים הישנים
▪  ▪  ▪
יצחק גנוז ובלפור חקק
משורר של זמנים אבודים

לאחרונה נערך אירוע מחווה למשורר והחוקר יצחק גנוז עם צאת ספרו "נוכח הארץ ומלואה" והשקת סרטה של טל רוזנבאום "התרמיל שבין הים למולדת" על חייו ומפעליו.
המשורר יצחק גנוז חי כל ימיו בתחושה של שליחות היסטורית, בתודעה של ממשיך דרך של אבותיו ובצימאון להנחיל את הדברים לדור הבא, בבחינת: "יוצרי, הבינני מורשה להנחיל", כפי שנאמר בתפילת ימים נוראים.
הוא אינו כאן למען עצמו, למען העכשיו. הפסוק אומר: בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים. פרסומאי הזוי פרסם באחת המודעות את המשפט:" בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו. נקודה." משפט מצמרר אך מבטא תפיסה של דור, תפיסה אגוצנטרית המעמידה את האני במרכז.
יצחק גנוז בכל כתיבתו ובכל מעשיו רואה עצמו נרתם למען הכלל, למען היחד, למען העם. הוא כאן כדי לדובב את אלה שאינם. בכתיבתו הוא בא להעניק חיים לאלה שאינם איתנו עוד. הוא כותב מתוך תחושה שאינו עלה נידף ברוח, אלא עלה שמחובר לענף לגזע ולשורשים.
וכך הוא כותב:
הֲיֵשׁ עוֹד מִי הַזּוֹכֵר אֶת אִמִּי
אוֹ שֶׁאֵין כְּבָר מִי שֶׁזּוֹכֵר אוֹתָהּ,
וְיַגִּיד אֶת דְּבָרוֹ עַל רְגָעִים שֶׁקָּפְאוּ בַּזְּמַן
כִּי הֵם הָיוּ וְאֵינָם.
המילים שלו חדות כסכינים. יצחק גנוז הוא משורר של זמנים אבודים, והוא קם כדי להציב יד, כדי להנציח. לא לתת לשכחה למחוק את הכול. אמו מסמלת בעיניו את מורשת הדורות שהולכת וצוללת מול עיניו אל תהום הנשייה. והוא קם לעצור זאת.
האם מתוארת בחלק מן השירים כפליטה על האנייה "אקסודוס" - ויש בספרו של גנוז, צרור שירים על חוויות העולים בספינה, תיעוד נדיר. האם מתוארת בשירים כמעצבת דרך, כבונה את רוחו של הילד. גנוז מתאר אותה כדמות אלוהית, האם מונצחת בעטו הפיוטי כדמות על טבעית העולה מן הים של תל אביב:
עַל חוֹלוֹת תֵּל אָבִיב עָלְתָה מֵהַיָּם
עֲיֵפַת נְדוֹד, גֵּאָה, נוּגָה וְנִרְדֶּפֶת.
אוֹר יְקָרוֹת, הֶמְיַת גַּלִּים,
שֶׁמֶֹש גְּדוֹלָה, רְחוּמָה מְלַטֶּפֶת.
המשורר יצחק גנוז הגיע לפלנטה שלנו כשליח להעביר את רוח הזמנים ההם, את דיוקן הדמויות שעיצבו דור שלם. בלב שבור הוא אוחז בעטו ומבקש לתעד את האימה של השואה, את הרצון לשמור על צלם אנוש, את הסבל הנפשי שהִכּה ושבר לבבות ונפשות, וגם את ייסורי התקומה.
הוא מבטא את הזהות החדשה כאן בארץ המובטחת, אך אינו מתכחש לזהות הישנה של הגולה, של תרבות היידיש. בכל מהותו הוא משורר של דו-שורש. הוא חי את ייסורי השורשים הכפולים, ואינו מוותר על השורשים הישנים.
עולם הילדות שלו קשה לתיעוד, וגנוז מבקש לספר בכאב סיפור המרדף של הנאצי אחר הילד ויטק. הלב מתקשה לשאת בתמונה המצמררת:
אֶת בָּתֵּי הַסִּמְטָה אוֹפֵף,
לְאֹרֶךְ הַבִּיב הַפָּתוּחַ קַלְגַּס
אַחֲרֵי וִיטֶק הַנַּעַר רוֹדֵף.
הוא מתאר את ההתעללות של הקצין הנאצי בנער היהודי, הצעקה מרחפת באוויר, וגנוז רוצה להעביר לנו את הד הצעקה, את הגבורה הרוחנית, את קידוש השם במחנות.
שירתו של גנוז מתעדת ימים קשים בגטו, את הלבטים אם לעלות לארץ או להישאר ולקוות לטוב. כיום ממרחק של שנים, התיעוד נוקב, חושף מכאובים ונפשות במצב שקשה לשפוט:
"אַבָּא אָמַר, יֵשׁ לָקוּם וְלָלֶכֶת,
עֲנָנִים עַל רֹאשֵׁנוּ - גִּמְגֵּם הַשָּׁכֵן,
וְהַדֶּרֶךְ לְאַרְצֵנוּ אֲרֻכָּה, מְפָרֶכֶת
וְלָנוּ לֹא מַטֶּה, לֹא מָגֵן".
השירה של גנוז מפגישה את דור שרידי השואה עם דור הצברים שמסמלים את התקומה והישראלי החדש. הנתק בין הדורות נמס לאיטו למשמע סיפורי הגבורה והסבל, והמורשת המשותפת היא שמחברת בין שני הדורות - מסורת ההגדה מדור לדור. גנוז מחבר ביצירתו את הכאן והשם, את התקומה ואת השואה, את תרבות היידיש ותרבות העברית, והוא הגשר לכל העולמות.
גנוז חש מחויבות קדושה להנציח את הכול:
לְזֵכֶר כָּל מֵתַי אֶכְתֹּב מִלִּים
וְהֵם יָפִים וְטוֹבִים כַּמִּלִּים עַצְמָן,
וְהֵם יַעַבְרוּ לְפָנַי כָּל אֶחָד בִּנְתִיבוֹ
כְּמוֹ פְּתִיל חַיֵּיהֶם
שֶׁחָנַן אוֹתָם אֱלֹקִים וְחָנַן גַּם אוֹתִי
לִהְיוֹת אִתָּם, לִשְׁהוֹת בִּמְחִצָּתָם.
ועוד הוא כותב:
אֲנַחְנוּ שָׂרַדְנוּ כְּדֵי לְסַפֵּר,
הַאֻמְנָם נֵדַע לְסַפֵּר?
כִּי דַּלָּה הַשָּׂפָה, וְאָזְלָה הַמִּלָּה,
קָפְאוּ הַשְּׂפָתַיִם מִדַּבֵּר.
לסיום, אני מרגיש צורך בשם אחיי הסופרים לומר יישר כוח למשורר יצחק גנוז על חייו עשירי המעשים ועל יצירתו הענפה. אכן דלה השפה ואזלו המלים כדברו של גנוז, אך ליוצרים העבריים נועדה השליחות לתת ביטוי למציאות הישראלית ולזיכרון היהודי.

המאמר מבוסס על נאום באירוע מחווה למשורר יצחק גנוז בבית המורשת ע"ש ברודט בתל אביב, בהשתתפות מר חיים ישראלי חתן פרס ישראל, פרופ' הלל וייס מאוני' בר-אילן, סופרים, בני משפחה ובתוכם הבן משה גנוז יוזם האירוע והמנחה.
תאריך:  07/03/2011   |   עודכן:  07/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורה עריף כץ
מאבק העובדים הסוציאליים הוא אחד הצודקים ביותר שהיו במקומותינו בשנים האחרונות    מאבק מוצדק נגד אטימות וזילות המקצוע    פעם הייתי, גם אני, עובדת סוציאלית לקשישים; אשתף אתכם בזכרונותיי מה זה להיות עובדת סוציאלית
דודו אלהרר
חופש הביטוי של הימין עבר את הגבול אליבא דעוזי בנזימן, העורך הראשי של "העין השביעית"    בצר לו, הוא מגייס את הקומוניזם של סטאלין ואת הסנאטור מקארתי וגם מרבין אינו מניח ידו    סליחה?! אסור לי לחשוב ולהביע את המחשבה שח"כ חנין זועבי היא בוגדת וכמוה יוסי ביילין בוגד יחד עם כל כנופיות אוסלו וז'נבה?
אהוד גרנד
בתאריך זה תעלה פעם נוספת להצבעה בכנסת ישראל ההצעה לבדיקת המימון של ארגונים בארץ    כדי להגן על עצמנו, אנחנו חייבים לחשוף את מקורות המימון של כל הארגונים שפועלים כשליחי גופים זרים בתוכנו    "רעננים" - תנועת צעירי הציונות הדתית, החליטה להזכיר בעזרת הציבור לח"כים את תפקידם האמיתי - להגן על חיילי צה"ל, ופתחה "עצומת פייסבוק"
מאיר גלבוע
התעלמות מהמציאות והבאת "הוכחות" ממקרים בודדים וספורים, גם אם קשים, מוכיחה פעם נוספת את הטיית האישוש, לפיה אנו מתעלמים מעובדות לשם הוכחת דעתנו. כך, מחלץ פרופ' נבנצל מסקנה כי דרישת תוספת ראייתית, המעוגנת "במציאות האובייקטיבית" תיצור "תמריץ לחוקרים למקד את מאמציהם באיסוף ממצאים מהשטח במקום לחילוץ הודאות". התמונה האמיתית שונה.
עמוס שריג
מה קודם למה - פתרון הבעיות החברתיות לשלום, או ההפך? אני ושכמותי סברנו כבר לפני כ-25 שנים כי רק רווחה כלכלית תאפשר הידברות על שלום צודק; אחרים חשבו ההפך - וניצחו    עכשיו, כששלי יחימוביץ' הודיעה כי תתמודד על ראשות העבודה, אני מאמין כי הדגל החברתי יונף גבוה לפחות כמו הדגל המדיני, אם לא יותר    לכן בכוונתי להתפקד למפלגה, לסייע לח"כית הדינאמית ולהצביע עבורה    היא התקווה - גם של העם וגם של המפלגה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il