X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: איל לנדסמן]
הטחנה על הנהר
מרי אן אוונס (1880-1819), הידועה בשם העט שלה ג'ורג' אליוט, היא מבכירות הסופרות הבריטיות במאה ה-19 הרומן שלה "הטחנה על הנהר" (1860) שעובד בשנות ה-90 על-ידי הלן אדמונסון למחזה, עולה כעת בבית צבי ומזכיר את הספרות הנשכחת של פעם יופי שלא יחזור עוד
[צילום: איל לנדסמן]

בית צבי מעריך ומכבד קלאסיקה, ומחזה זה הוא בבחינת קלאסיקה עם רומנטיקה ומסר חברתי חריף. המאה ה-19 הייתה רבת התהפוכות מבחינה חברתית עד אז. המהפכה התעשייתית, המצאת הרכבת, החוקה שנוצרה תחילה בבלגיה ואח"כ התפשטה לשאר הארצות (אך אלינו היא עוד טרם הגיעה...) - כל אלה היו רקע להיווצרות מצבים חברתיים חדשים.
מצבן העלוב של הנשים החל לעלות על הפרק. ואליוט, בבחירתה בשם עט גברי, שאפה לקבל יחס שווה כמו לגברים, שאז לא היה בנמצא. בספרה "דניאל דירונדה הטיפה לחידוש התיישבותו של העם היהודי במולדתו העתיקה, ומכאן נחשבה לאחת מראשוני הציונות.
הגיבורה של "הטחנה על הנהר פלוס", מגי, פוצלה בעיבוד של אדמונסון לשלוש. את הראשונה, בת התשע, מגלמת ברקת מופקדי - שחקנית בעלת אישיות בימתית כובשת, ויכולת משחק ורסאטילית החודרת לצופה. האמירה שלה כנה, בלתי אמצעית וסוחפת. מגי הקטנה והפקחית מוערכת ע"י אביה האוהב (אבי גבריאלוב המרשים בחום ובכנות הרגש שהוא מחצין ובמשחקו המרגש), אך הוא מציין בשיחה עם הכומר, המחנך, שהוא מעדיף להשקיע בבנו תום, הפחות מוכשר, מאשר להשקיע בהשכלה לבתו הכה מחוננת.
מגי, כמה שנים מאוחר יותר, מגולמת בידי מעין רובין, גם היא רגישה ועשירת מבע, אם כי יותר מרוסנת ולא משולחת כמו מגי הקטנה. מגי הבוגרת, בת ה-22, (לימור צרפתי) כבר מתלבטת בין אהבתה לחבר נעוריה מעוות הגוף (יונתן משעלי המעולה) , לבין אהבת סטיבן גסט (אסף בן לולו המקסים, שאף הוא, כמו האחרים, "יש לו את זה", והאמירה המשחקית שלו נוקבת וחודרת). אך אהבתה האמיתית בנפש (כמו אליוט עצמה) היא לאחיה תום, שסצינת הסיום של טביעתם בסלו מושן היא פנינה תיאטרלית שיצרה הבימאית אתי רזניק. בשפה המשתמשת רק באמצעים תיאטרליים, ללא אביזרים ותפאורה ספציפית, כשהם מדמים בשפת גופם את הים הסוער ואת טביעתם בו. פיצול הדמות לשלוש מדגים את ההתלבטות של הדמות, כשלכל אחת מהן דעה אחרת על כל נושא, והמתח בין השלוש מניב את ההחלטה הסופית והתיחחסותה של מגי לבעיה או לסיטואציה.
ההצגה הכה נוגעת ללב, מלאת הטיפוסים האנגלים המרשימים, כמו אמה של מגי - סמדר אדלמן הכה עדינה, אצילה, סבלנית וכנועה, אחותה של האם, דודה גלג (נלי צ'רנוברוב הדומיננטית, שבעלה כה חרד ממנה ומצמצם עצמו לידה לאין (רן גוזי, ששפת גופו מביעה אומר יותר מטקסט שכמעט ואין לו); כך גם בולט ברגישותו זוהר גלבוע המכמיר, כחבר הנאמן היחיד שנשאר למגי לכל אורך הדרך.
הרומן הפתלתל, רב התהפוכות ועמוס הרגשות, המבטא היטב את הלך הרוח במאה ה-19, משמש ברעיונותיו כלי מקדם למהפכה המינית שהופיעה רק במאה העשרים. והספור רק מעורר זכרונות של ספריה של אליוט כמו דניאל דירונדה, האורג מרבלוי (סאיילס מארנר) ועוד. כך היא מצטרפת לרשימה המפוארת של צ'ארלס דיקנס, ג'יין אוסטין בכתיבתה הסוציאלית והפוליטית.
ההפקה בבית צבי מתהדרת בשחקנים משובחים, בימוי מצוין, עיצוב תאורה פנטסטי של זיו וולושין, שהיה כדאי לאופרה הישראלית לשכור את שירותיו, עיצוב תלבושות תקופתיות מהודרות על כל סלסולי התחרות והעיטורים של אירנה שר, עיצוב תפאורה מינימליסטי אך משמעותי של סלבה מלצב, הדרכת טקסט של אסי אשד, שבזכותה - סוף כל סוף שומעים על הבמה עברית תיקנית, ונגינת פסנתר באולם של יאיר סרי ומתנאל בראשי לחלופין, המעניקה צבע למתרחש.
הצגה מוקפדת ומומלצת, שלו קוצרה מעט בחלקה הראשון, היה קצב המערכה השניה פחות מאולץ, ובסך-הכל היצירה הייתה מקבלת את השדרוג הקטן והראוי. שאפו ליוצרים ולשחקנים על החוויה.

תאריך:  07/03/2011   |   עודכן:  07/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 צבי בר / Zvi Bar
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחלי נטע
אבטחה היא לא רק שירות לקוחות עם רמת אחריות גבוהה או יחסי ציבור טובים לעסק - אבטחה היא גם גורם שמקדם מכירות. גולש שלא ירגיש בטוח לגבי קנייה באתר, יעזוב מבלי לבצע רכישה, לא יחזור לאתר וגם עלול לכתוב על זה באחת מהרשתות החברתיות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי    והפעם - עוזי רובין, מדליפים, שלטון ה(צ)חוק ואהוד ברק    ענת קם - בת מינם של זרזירי הפרקליטות    על הנטייה של ברק להרוס כל מה שהיה מעורב בו    חקירות רמי-המעלה - עוד סימן להיותנו אוליגרכיה מתנוונת    שמעון הויזמן - אינו טוראי אלא אלוף
דבורה צרויה
המחשב האישי עבר תהפוכות, המסך שטוח ורחב כך שאין צורך להעמיק עבורו את השולחן או להשתמש במגירות מתחת לשולחן להנחת המקלדת    אזור העבודה מצריך תאורה שלא תאמץ את העיניים, התאורה הרצויה היא תאורה כללית לחדר ותאורה מקומית לאזור העבודה
יובל לובנשטיין
האם ידעתם שמרבית אגוזי הקשיו הנמכרים ב"מחלקת הטבע", הם למעשה מוצר "מעובד"? מוצר שעבר טיגון ובישול בחום רב לפני הכנסתו לשקית?    כיצד הפכה הודו ל"ממלכת הקשיו" העולמית? ומדוע יש ארגונים הקוראים להחרמת הקשיו?
אורן פרסיקו
שילה דה-בר, עד לפני רגע העורך הראשי של ידיעות אחרונות, הסביר לבאי כינוס חינוך לתקשורת במכללת אורנים כי עורכי "ידיעות" אינם מוכווני רייטינג וכי העיתון עצמו אינו טבלואיד סנסציוני    הוסיף: אין קשר בין תוכן העיתון לבין המכירות שלו, ואם יש קשר כזה, אני לא יודע מהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il