לאחרונה התבשרנו על הקמת "רשת חדשה" של שופרסל, בשם שופרסל דיל אקסטרה, המציעה ללקוחותיה קנייה מוזלת של מאות פריטים בתנאי שמבוצעת קנייה של שלישיית מוצרים זהים.
האם זה מתאים לכולם?, מה היתרונות? ומה החסרונות?.
קצת היסטוריה, לפני כ-7 שנים החל תהליך המיתוג החדש של שופרסל, אשר במהלכו בוטל פורמט יוניברס קלאב ועל בסיסו הוקם פורמט שופרסל דיל.
מה שנעשה כעת זה למעשה תהליך אשר בחלקו הגדול הוא תהליך הפוך, כלומר נלקחו החנויות המובילות של יוניברס קלאב ההיסטוריות והן הוחזרו למתכונת עבודה טיפה שונה, תחת השם שופרסל דיל אקסטרה.
יוניברס היה פורמט ייחודי "ועוף מוזר" בתוך שופרסל, שכן הוא התנהל באופן עצמאי, לטענת חלק מהמנהלים, עצמאי מדי, דבר שיצר ריחוק, קינאה ואף כעס על היותו מנוהל כה טוב ובאופן מצליח, על-ידי גדליה דוד, בהשוואה לשאר שופרסל של אותם הימים. נכון יוניברס הייתה מועדון חברים, אולם נראה ששופרסל דיל אקסטרה, ילכו באותה דרך של דמי חבר, אולם הם ממתינים כעת ורואים בשנת 2011 שנת הרצה בלבד.
בכל מקרה אין לי ספק, שהחל משנת 2012 תתבצע גבייה כזו או אחרת, על-מנת להפוך את האקסטרה לריווחי יותר. למעשה ובגדול ניתן לומר "אותה יוניברס בשינוי האדרת".
כמובן יש לזכור, שכל שינוי שם של חנות, גורר אחריו מתן הנחות רבות מהספקים, שכן בהסכמי הסחר בין הרשת ליצרן, מופיע סעיף "הנחה בגין פתיחת חנות חדשה", הנחה זו מסתכמת בעשרות מיליוני שקלים, שכן מדובר על גובה הנחות שנע בין 10-15% ממחיר המוצר למשך תקופה ממוצעת של כ-3 חודשים.
בהנחה שאכן המחירים יהיו זולים יותר, אזי בהחלט קיים כאן יתרון צרכני.
האם האקסטרה מתאים לישראל? האם מתאים לכולם?. יש לזכור שהמודלים האלה הועתקו בגדול מארה"ב, שם גודל הדירות ושטחי האחסון גדולים באופן משמעותי, בממוצע. קניית 3 אריזות של נייר טואלט, בהנחה שלא קונים כאשר בבית המלאי הוא אפס, בוודאי גורמת לבעיית אחסון.
הידעתם?
1) שמן זית - שמן זית ובמיוחד שמן זית בתולי (Virgin) עשיר בנוגדי חמצון, היעילים גם במניעת מחלות לב. מחקר שהתפרסם ב-Journal of Food Science מגלה שלאחר 6 חודשי אחסון פחתה היכולת האנטי חמצונית בכ-40% ולכן המלצתם היא לקנות אריזות קטנות ולאחסן אותם במקום חשוך.
2) "פרדוקס התוקף הארוך"- כידוע לכם, על כל מוצר מזון קיים תאריך תפוגה. רובנו מעדיפים לקנות מוצרים עם תוקף ארוך ככל שניתן לעיתים מספר שנים (בעיקר בשימורים). אולם קיים כאן עוקץ "תרתי משמע". ככל שניתן לשמר את המוצר תקופה ארוכה יותר, כמות החומרים המשמרים,אשר אינם מטיבים עם הבריאות, נוטה בדרך כלל לגדול משמעותית!
3) תה ירוק - מוצר זה ידוע בהשפעתו המטיבה עם תחלואים שונים. התועלת הבריאותית של תה ירוק ידועה במזרח מזה אלפי שנים. קיים פתגם סיני עתיק האומר: "עדיף לשתות תה אחד ליום מאשר לא לאכול במשך 3 ימים". יכולות אלה באות בגלל נוגדי חמצון המכונים קטכינים, אשר נלחמים במחלות ובפולשים רבים.
שקיות התה נשמרות זמן ממושך, אולם הקטכינים המצויים בתה הירוק, אינם יציבים באחסנה ממושכת. גם כאן הראה המחקר שלאחר 6 חודשי אחסון בתנאים אופטימאליים, חל שינוי במבנה הקטכינים, דבר העלול להשפיע לרעה על ההשפעות המטיבות המיוחסות לתה הירוק.
התחרות על ליבו של הצרכן הולכת וגוברת ולכן השוק הוא "שוק של קונים", כלומר לקונה יש הרבה יותר מה לומר ולהחליט היכן הוא מבצע את קניותיו. במילים אחרות רצוי לשמור את "המזומן בכיס" ולא תמיד להשקיע אותו במלאי ולהעביר מהר את כספינו לחשבונות הבנק של הרשתות, למעט מקרים בהם מהירות המחזור והצריכה שלנו , היא כזאת גדולה שאכן העסקה היא כדאית.