X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עסקת הטיעון, בה נהג דרס שתי נערות בנות 14 על אי-תנועה ויצא בעונש של 1,000 שקלים, עבודות שירות + תנאי, היא שערוריה משפטית כפולה. העונש על פציעה קשה של שתי נערות תמימות הוא עלבון למערכת אכיפת החוק
▪  ▪  ▪
זילות בחיי אדם [צילום: איתמר לוין]

כבר היו בעבר פסקי דין, במיוחד בתעבורה, הקשורים בפגיעה בחיי אדם או בפציעות קשות שהסתיימו בעונשים קלים או מגוחכים של עבודות שירות ופסילות לא ארוכות. אבל, המקרה הספציפי - עולה על כולם בעונש הקל לעומת התוצאה.
שתי נערות צעירות מלאות חיים, עומדות על אי תנועה, מחכות לחילופי הרמזור, כאשר מכונית נכנסת בהן בחוזקה, על-ידי נהג שיכור, עייף, ישנוני, מטלפן, חולם (בחרו את הצירוף הנכון), מתנגש בהן, נכנס בהן וקוטע את מהלך חייהן בשניה, אחת בצורה קלה יותר ובשניה בפגיעת ראש קשה, המאפשרת לה לתקשר עם הוריה ואחיה במצמוץ עיניים. העונש המוטל על הנהג הדורס - עונש קשה, כבד מנשוא 1,000 שקלים קנס כעונש עיקרי עם כמה תוספות שוליות. לא שלילת רישיון לכל החיים, לא מאסר בפועל בין 5-2 שנים, ואפילו לא 6 חודשים של מאסר ממש.
כבר כתבתי באתר זה בעבר כי הענישה הקלה והזילות בחיי אדם, במיוחד בעבירות תעבורה, חייבת להביא לשינוי מהותי ומרחיקת לכת, וצריך לחשוב על חקיקה בנוסח עונש מינימום. כאשר המערכת המשפטית והתביעתית, לא מבינה את העקרונות של ענישה והרתעה, יש להכניסה בכוח למערכת באמצעות עונשי מינימום הקבועים בחוק. עסקות טיעון הן הכרח שאסור לוותר עליהן, אבל עסקת טיעון מתבצעת, כאשר יש נימוק משכנע ראייתי, עובדתי ומעשי.
במקרים כשהעובדות ברורות וחותכות, עסקת טיעון מתקבלת רק כשהיא עומדת בקריטריונים של ענישה, הרתעה ותקדימים. הודעה באשמה, חסכון בזמן שיפוטי, בקשת סליחה - הן חישובים לעונש אבל לא אלמנטים מכריעים בענישה הרתעתית.
התביעה והשופטת
במקרה הספציפי של דריסת שתי הנערות הצעירות, הטלת האחריות על העונש המגוחך הפוגע בשכל הישר ופוגע קשות בנערות שנפגעו, מתחלקת שווה בשווה בין התביעה לשופטת.
התביעה לא הייתה צריכה להציע את עסקת הטיעון המקלה, והשופטת לא הייתה צריכה ולא מחויבת לקבלה. נימוקיה, לקבלת העסקה, לא עומדים במבחן ההיגיון ולא במבחן המשפטי. הפתרון - לחץ ציבורי, תקשורתי על התביעה, לרבות פניה של משפחות הנפגעים לפרקליט המחוז או לפרקליט המדינה - להורות על הגשת ערעור להחמרת הענישה.
נכון שנוצר כאן פלונטר לא מקובל
התביעה הציעה את עסקת הטיעון והשופטת קיבלה אותה. יחד עם זאת, כבר היו מקרים בעבר, שפרקליט מחוז/פרקליט המדינה הגישו ערעור למרות שהתביעה הסכימה לעסקה, זה קצת מביך אך הכרחי בנסיבות. חבל שהשופטת לפני קבלת העסקה, לא ביקרה את הנערה בבית לווינשטיין, נראה לי שהעונש היה נראה לגמרי אחרת.
רישיון לרכב - כמו רישיון לנשק
אמרתי זאת, מספר פעמים בעבר ואני חוזר על כך בכל הזדמנות מתאימה. עד שרשויות החוק, התביעה, בית המשפט, לא יעכלו זאת ויטמיעו זאת בהתנהלות שלהם ובתפיסתם את המטריה, לא יבוא כנראה שינוי ממשי בענישה. לא יתכן - שחיי אדם, יהיו הפקר והיה אם קורה אסון, ולפעמים זה בלתי נמנע, הנסיבות המיוחדות חייבות להיות משכנעות כדי שהפוגע לא יישא בעונש מעבר לפרופורציה בין המעשה לענישה המקובלת.
אם העונש הספציפי במקרה המתואר לעיל יישאר על-כנו, תהיה זו פגיעה אנושה בכוח ההרתעה, במערכת אכיפת החוק ומעל לכולם, באמון הציבור במערכת.
נקודות להבהרה:
1. בתקשורת פורסמו מאמרים, מהם עולה כי ידיה של שופטת התעבורה היו כבולות בהטלת העונש, בשל פסיקה של העליון כי ניתן לסטות "מעסקת טיעון" שמוצעת ע"י המדינה, רק במקרים חריגים ביותר.
2. בכל הודעה על "עסקת טיעון", מצוין במפורש כי בית המשפט אינו מחויב לקבל את עסקת הטיעון.
3. יתירה מכך - על השופט להודיע על כך במפורש לנאשם וסנגוריו לפני הטיעונים לעונש ולקבלת העסקה.
4. המקרה הספציפי - חל במפורש במסגרת של מקרה "חריג" ולכן השופטת הייתה רשאית לסטות מההוראה ולדעתי גם חייבת.
5. ראה בנושא זה מאמרי באתר זה - "על עסקות טיעון".

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  09/03/2011   |   עודכן:  09/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמה שווים חיי אדם בבית המשפט?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כנראה שהדורס היה מקורב לתביעה
ישראלי מן המנין  |  9/03/11 12:45
2
הפרקליטות גורם צרות לשופטים ומ
hhhhh  |  9/03/11 12:49
3
אם הנדרס היה בן של שופטת ??
שאלת תם  |  9/03/11 16:37
4
העים אדוני העורך דין טיפש
שכונת התקוה  |  9/03/11 21:00
 
- מר התקווה,עם כותבים בלי יוד
אלישמע  |  10/03/11 12:40
5
פכטר,הרשה לי לברך אותך על כך
אלישמע  |  10/03/11 11:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
מתחילים לראות שינוי לטובה במפלגת העבודה. הדבר הבולט הוא פתיחת השיח במפלגה וניסיון לייצר את הדרך האידיאולוגית שאבדה לה. הבעיה היא שהשינוי בינתיים הוא קוסמטי בלבד ואין עדיין מהפכה אמיתית במפלגת העבודה שתוכל להחזיר אותה למעמדה. שינוי אמיתי דורש תהליך של הפקת לקחים, ולקיחת אחריות על הכשלים שהובילו את המפלגה למצבה העגום כיום. לא נראה שתהליך כזה יתחיל בקרוב
מאיר הילזנרט
תמיכתם של "ארגוני נשים" באפליית גברים ובצידוד בנשים אף היכן שאישה היא מעוולת, מובילה את הנשים צעד אחורה אל התקופה בה מחמת "חוסר יכולתן השכלית והמנטאלית" הן לא הורשו לכרות חוזה ולבצע שום פעולה משפטית    תנו לנו פמיניזם אמיתי – סלקו את המתחזה הרדיקלי!
אלעזר לוין
איך יכול מי שקונה נדל"ן לדעת אם המוכר חייב לשלם מס שבח?
אלעזר לוין
לא מהפכה, אלא ועדות משנה נוספות ליד המחוזיות    איך יוציאו התרי בנייה? מה יגידו מכבי האש ופיקוד העורף? מניין יגיעו העובדים? ומניין הציוד הכבד? מה יקרה לריבית? הכל מעורפל - זה מה שקורה כשמכינים תוכנית "מקצועית" על רגל אחת
אלכס נחומסון
המקרה של שחר גרינשפן בת ה-12, שנדרסה על-ידי שיכור שסטה למדרכה ו"פיצפץ" את ראשה של הילדה, היווה שיא מרושע חדש של מערכת משפט השבויה באידיאולוגיה שיפוטית דרקונית    אחותה של שחר: "שחר לא צד בתביעה הזאת. התביעה התנהלה בין מרק פטריק למדינת ישראל, שהאינטרסים שלה הם קודם כל לחסוך כסף, לחסוך זמן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il