X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
התינוקת שלנו נולדה כמה חודשים לפני שפרצה מלחמת יום הכיפורים. וכשהגיע האוטובוס לאסוף את חיילי המילואים, הוא עצר לא הרחק מהבית שלנו, נשאה אותה אשתי על ידיה. היא הייתה כל כך קטנה וכל כך רכה, עד שלא התקשרה כלל עם המחזה המתרחש מעליה
▪  ▪  ▪
מלחמת יום הכיפורים. קשה לאחות את הקרעים [צילום: לע"מ]

היא התלוותה לשאר בני משפחתי שהלכו אחרי אל האוטובוס. להיפרד, כביכול. נשקתי לה נשיקת פרידה מוזרה. זמן כל כך קצר עבר מאז שנולדה, עד שלא הספקתי בכלל להכירה. היא חייכה אלי חיוך תינוקות תמים, כאילו ידעה שאנחנו נפרדים. הנשים הגדולות שהצטופפו מעליה היו חיוורות ורציניות. אחדות מהן לא התאפקו ובכו קצת, ליד האוטובוס המתמלא לאטו. זה היה במוצאי שבת שהיה גם מוצאי יום הכיפורים, לפנות ערב, בשנה שלא אשכח לעולם, תשל"ד, הלא היא 1973.
אחר כך חלפו שבועות ארוכים. לא התראיתי עם המשפחה בכלל ועם התינוקת בפרט. בקושי הצלחתי להחליף עם אשתי כמה משפטים משובשים מניידות הטלפונים הממורטטות. החופשה הראשונה שלי, שלאחר הפסקת האש, הייתה קצרה מאוד ודחוסה נורא. ולא התפניתי ממש אל התינוקת. צריך הייתי להרגיע את אשתי, לחדש את הקשר עם הילדים הגדולים. להפיג את פחדיהם ולהשיב על שאלותיהם רוויות החרדה. ולחשוב לרגע, יחד אתם, שהנה עכשיו, באמת, שוב הכול יהיה בסדר. והכול ישוב להיות כשהיה. ובתי הגדולה אמרה לי שלעולם לא שבתי להיות מה שהייתי אתה על הדשא, במשחק המטקות, בצוהרי השבת הארורה ההיא, לפני שפרצה המלחמה.
אשתי ואני כינינו את התינוקת "ילדת המלחמה שלנו", אבל זה היה רק בינינו, כשהאחרים לא שמעו. בדקות הקשות שלפני נסיעתי.
החזרה אל קו-האש במובלעת הסורית הייתה פתאומית והותירה דברים רבים לא פתורים ולא גמורים. בכל הדרך הארוכה מהבית אל תלי הבזלת הגבוהים, הטרידה אותי המחשבה שלא נהגתי עם התינוקת כשורה. פחות מדי חיבוקים, פחות מדי נישוקים. אבל לי היה צורך גדול להפיג את המתיחות שהצטברה בתוכי במלים, בשורות קצרות, בכתיבה על נייר. והיא לא ידעה אז אפילו מילה אחת קטנה.
השירות הממושך שלאחר הקרבות התארך והתמשך חודשים רבים ללא קץ. קשה היה לאחות את הקרעים. והחופשות הקצרות מדי לא תמיד סייעו. התינוקת שלנו גדלה מעט בינתיים, אבל אני נשארתי מרוחק. "ילדת המלחמה" תבעה את שלה. ומבלי שנרגיש נוצרו מחיצות. מחיצות דקיקות, אך לא כל כך שבירות. מסביבי ראיתי חברים, שגורלם לא שפר כגורלי. אחדים חזרו שלא כתמול שלשום. אחדים חזרו לאחר פציעה ממושכת. ואחדים לא שבו כלל. לרבים היה קשה לגשר על פני התהום שנכרתה לפתע לפניהם. הרגשת הנבגדות הקשה פקדה לראשונה חיילים ואנשי מילואים רבים. הרוגז והתסכול הכו שורשים. התפרצו הגלים הראשונים של תנועות המחאה.
לפעמים הייתי מוצא גם את עצמי כועס וממורמר, מבלי דעת, על "ילדת המלחמה שלנו". כאילו בשלה הסתבך הכול. כאילו בגללה באו הריחוק, המצוקות, השירות הקשה שלא היה לו סוף. כאילו בגללה אמרה לי בתי הגדולה, אבא, מה קרה לך? העיניים שלך ריקות. האם לא הבטחנו לתינוקת חיים טובים יותר? למה היא צריכה להתנסות בכל אלה? האם לא הבטחנו לה חיים בטוחים יותר? הרי לא אשמתה היא שהפכה בעינינו ל"ילדת מלחמה"
ואחר כך באו השחרור הנכסף והשיבה העצובה הביתה. זה לא היה אותו הבית, זו לא הייתה אותה הארץ. ישבתי שעות ארוכות מול הטלוויזיה בעיניים ריקות. היה קשה להמשיך את החוט שנטווה עם הילדים ונחתך באחת בצוהרי השבת ההיא, כשלהקי המטוסים כבר חורשים את השמיים והצפירות קרבות. גם הניירות שחשבתי שיסייעוני לא עזרו. המלים המנחמות לא באו.
מאז אני מנסה לסלק ממנה ומעצמי את הכינוי העגום "ילדת מלחמה". היא גדלה מאז אותם ימי מלחמה קודרים. וגם יפתה לא מעט. והריהי ילדה ככל הילדים. גם על המלחמה כבר אין מרבים לדבר אצלנו. לא נוח משום מה. לא נוח להזכיר ולא נוח להיזכר. ורק לפעמים, כשאיזה צל חולף ועובר מעל לראשינו, אני מזכיר לאשתי את הכינוי המוזר שנתנו לתינוקת שלנו, כשאשתי נשאה אותה על זרועותיה, אל מגרש החנייה המאובק, אל אוטובוס החיילים המתמלא לאטו. ואני אומר אז לה ולעצמי: ארור היום ששוב יכונו בו תינוקות רכים "ילדי המלחמה שלנו".

תאריך:  09/03/2011   |   עודכן:  09/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ילדת מלחמה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לא להתמסכן כל כך
בן הארץ  |  9/03/11 11:25
2
עכשו ברורה הבעיה של השמאלנות
בעיני שמאלן  |  9/03/11 17:08
3
התקשט בנוצות לא לו!
34s  |  9/03/11 20:16
4
בעיה נוספת
יואל קורנבלום  |  9/03/11 20:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
השיר "לנתיבך הנעלם" הינו שיר אהבה המבטא פרידה בין אוהב לאהובה. הקול הדובר פונה אל אהובתו בגוף שני לכל אורך השיר, הוא מציג לראווה את נקודת מבטו בעת התרחקותה ממנו. יתכן, שבשיר מנסה האוהב להשיב את אהובתו הנמצאת במנוסה, ועל כן בשורות הוא מבטא את העולם שהיה להם יחד ומבטא את חסרונה של האהובה
צילה שיר-אל
כוכב אורנוס, השליט הטבעי של מזל דלי המקושר עם רצון לחופש ושחרור ממסגרת מחייבת, ייצא השבוע מהמזל בו שהה בשבע השנים האחרונות - מזל דגים, ויעבור למזל טלה, שבו ישהה במשך שבע השנים הבאות
יובל לובנשטיין
עליית מחירי הכותנה מטרידה בייחוד את העוסקים בענף ההלבשה והיא תבוא לידי ביטוי בעונת החורף הבאה    וגם - מה הקשר בין בקבוקי שתייה לתעשיית השטיחים וההלבשה? כמה בקבוקי פלסטיק נדרשים כדי לייצר מעיל פליז ומה מיוחד בסיבי הפוליאסטר?
אורן פרסיקו
כתבים ערבים בתקשורת העברית "משתלבים במבנה היחסים הקיים בלי לערער עליו כדי לשמור על משרתם" ו"מפנימים את הדיכוי הנהוג כלפיהם", נטען במחקר חדש של מרכז אעלאם. "שטויות", מגיב כתב ערבי
חגית ריטרמן
ספר שנכתב לילדים אינו חי לבדו. לילדים יש דמיון עשיר, אבל אין להם ניסיון חיים רב. לכן, האיור נלווה למילים ומבאר אותן, מעניק נופך ויזואלי. כשמבקשים מילד לחשוב על ספר ילדים שהוא מכיר, תמיד יעלו בדעתו שני דברים: התוכן ושותפו - האיור. כך שמבחינתנו, ילדי ישראל משנות ה-70 ואילך, איל הייתה שותפה של רות לעיצוב תפאורת ילדותנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il