מערכת החינוך בישראל סובלת מבעיה קשה של צפיפות בכיתות, כאשר משרד החינוך והמדינה אינם עושים די כדי לשנות את המצב. מדוח ה-
OECD שעסק בחינוך [מצורף מעלה], עולה שהצפיפות הכללית בכיתות בישראל עוברת בהרבה את הממוצע של 24 תלמידים ומגיעה לממוצע של 33 תלמידים, כשאנחנו ממוקמים במקום השלישי מכל החברים בארגון מבחינת גודל הצפיפות. הצפיפות בכיתות בישראל גדולה אפילו יותר ממדינות כמו מקסיקו, טורקיה וברזיל, ורמת הצפיפות במדינה הקטנה שלנו מתקרבת למדינות כמו אינדונזיה וקוריאה. הצפיפות גדולה במיוחד בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה, אבל גם בבתי הספר היסודיים התלמידים לומדים בתנאי צפיפות שהם מהגדולים בעולם. מדובר במחדל של משרד החינוך, וצריך להפעיל את כל הלחץ הציבורי כדי לגרום למשרד החינוך לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות שלו.
הצפיפות הזאת בכיתות בישראל פוגעת באופן ישיר בהישגים של התלמידים, כאשר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הוכיחו שתלמידים בכיתות גדולות השיגו הישגים נמוכים יותר, והצביעו על קורלציה בין הצלחה בלימודים לבין מספר תלמידים נמוך בכיתה. בארה"ב ישנה מודעות גדולה לנושא, כאשר בלחץ של ארגוני הורים וארגוני מורים, עברו ברוב המדינות חוקים שמגבילים את מספר התלמידים בכיתות בחינוך הציבורי ל-20. באירופה המצב הוא דומה לארה"ב, כאשר במדינות המפותחות באירופה עומד ממוצע מספר התלמידים בכיתה על 22 בלבד, ויש שם מגמה מתמשכת להוריד את מספר התלמידים. אנשי חינוך בישראל גם מודעים לכך שההשפעה של צפיפות בכיתות היא אחת מהסיבות העיקריות להישגים הנמוכים של התלמידים שלנו, כשהם מדגישים שכיתות גדולות לא מאפשרות למורה להתמקד בתלמיד היחיד ובצרכיו, ומגדילות את הזמן שהמורה צריך להתמודד עם הפרעות בכיתה.
המחקרים וההבנה הזאת לא חילחלו מספיק לתודעה של מקבלי ההחלטות, ולכן בישראל ישנה התחמקות מתמשכת מהנושא, כשהצפיפות בכיתות עדיין גבוהה ביחס למדינות המפותחות. הממשלה קיבלה החלטות והכנסת חוקקה חוקים, אבל בפועל היישום במקרה הטוב הוא חלקי, ועל כן אנחנו הולכים ומתרחקים מהעולם המפותח ברמת ההישגים של התלמידים. בתקופת ממשלת אולמרט התקבלה החלטה חשובה בנושא, שמהותה הייתה להוריד את מספר המקסימום בכיתות מ-40 ל-32, אבל ההחלטה לא יושמה בגלל עיכוב בהעברת תקציבים, ולכן עדיין בלמעלה מ-10 אחוז מהכיתות בארץ יש עדיין מעל 40 תלמידים בכיתה, וב-24 אחוז מהן יש מעל 36 תלמידים. באותו אופן גם חקיקה שהתקבלה בשנת 2007, להגביל את מספר התלמידים בבית ספר יסודי ל-20 תלמידים בלימודי המיומנות (קריאה, כתיבה וחשבון), מיושמת רק בצורה חלקית ונדחית כל הזמן בחוק ההסדרים, כאשר בחוק ההסדרים האחרון שוב הסכים האוצר לקיים את החוק רק בצורה חלקית.