X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא סיפור המגילה, שהיה לסמל ומשל לגורל הקשה מנשוא של העם היהודי, קיבל במרוצת הדורות ביטוי של חג שיש בו התרת הרצועה ומצווה להשתכר בו "עַד דְּלֹא יָדַע בֵּין אָרוּר הֲמָן לְבָרוּך מָרְדְכַי" אסור שיהיה בספר הספרים צו המחייב להשמדה מוחלטת של עם, כולל נשים וטף ובעלי-חיים, הגם שצבאו היה שותף למעשים אכזריים
▪  ▪  ▪
לנקות את מגילת אסתר
איתן קלינסקי
אמחק ממגילת אסתר שלי את הפסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז", ולא ארעיש ברעשן למקרא הפסוק "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" * במגילה יש הטפה לרצח של חפים מפשע
לרשימה המלאה

קריאת המגילה היא המצווה העיקרית הקשורה בפורים. במקורות התרבות שלנו נקבע: "והכל חייבים בקריאת מגילת אסתר - אנשים ונשים גרים ועבדים ומחנכים את הקטנים לקרוא בה. ואפילו כוהנים בעבודתם מבטלים עבודתם ובאים לשמוע מקרא מגילה. וכן מבטלים תלמוד תורה לשמוע מקרא מגילה, קל וחומר לשאר מצוות של תורה, שכולן נדחים מפני מקרא המגילה" [רמב"ם זמנים, הלכות מגילה].
האם החברה הישראלית נתנה דעתה לפתוח דלתות למהגרי עבודה, העבדים המודרניים, והגרים החיים בתוכנו ולשתפם, כדבר ההלכה של הרמב"ם. האם הם נמצאים בתודעתנו בין "אנשים ונשים, גרים ועבדים", לקיום מצוות החג עליהן מדבר הרמב"ם. להלכה של הרמב"ם - בדבר הכל חייבים, כולל גרים ועבדים - אין לה אחיזה בדפוסי החברה שלנו. לזכותה של היהדות הרפורמית, אני מוצא לנכון לומר מילים טובות, כשחוויתי לפני שנה להיות במחיצת מהגרי עבודה רבים, שהוזמנו לבית הכנסת ונהנו בעיקר ממצוות סעודת פורים, ממצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים כדבר ההלכה - "על-מנת לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים". בית כנסת של היהדות המתקדמת הקפיד בקיום ההלכה, בכך שפתח דלתותיו לנזקקים מבני ישראל ולנזקקים שלא מבני עמנו. כולם שותפו במצוות החג.
הסימוכין ההיסטוריים למסופר במגילת אסתר הם קלושים ביותר. יש לשים לב לשמות - אסתר ומרדכי - שמות שאינם יהודיים. יתרה מזאת, השמות אסתר ומרדכי שאובים משמותיהם של שני אלים מתרבות פאגאנית בבלית - אישתר (אסתר) ומורדוך (מרדכי). מקורות השם אינם מפריעים לי. יש בלבי צער שדווקא הסיפור הזה, שהיה לסמל ומשל לגורל הקשה מנשוא של העם היהודי בין העמים, קיבל במרוצת הדורות ביטוי של חג שיש בו התרת הרצועה ומצווה להשתכר בו "עַד דְּלֹא יָדַע בֵּין אָרוּר הֲמָן לְבָרוּך מָרְדְכַי".
פורים הוא חג לזכר מאורע היסטורי, גם אם אין אנחנו יודעים מתי בדיוק התרחש ומה באמת התרחש. אני נותן את דעתי לשם המן האגגי מזרע עמלק, שהייתה לו תוכנית "ואנזה" משלו להשמדה כללית של העם היהודי. קשה לי לקבל שבאותיות עבריות יינתן היתר לנקמה בעמו של מי שהגה את תוכנית "ואנזה" בממלכת אחשוורוש. אני מוכן לקבל מספר הספרים שלי כל ענישה כלפי האחראים הישירים לביצוע תוכנית ההשמדה, אבל אינני מוכן לקבל מספר הספרים את ההיתר - "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל הָעָם הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוּז" [מגילת אסתר ח', 11]. אינני מוכן לקבל שליבת הערכים של עמי, העם היהודי, תפרוס בפניי בגאווה את הנקמה כלפי כלל האזרחים: "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך... הָרְגוּ חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף". אני לא אהיה שותף לצעקות הגיל בבית הכנסת, לא ארעיש ברעשנים למשמע הרג המוני.
ערב פורים לפני שלוש שנים בני עוולה טבחו תלמידים רכונים על ספרי תלמודם בירושלים. ערב פורים השנה בני עוולה טבחו זוג הורים - אב ואם - וילדיהם בשנתם. אני תובע שימוצה הדין עם מבצעי הטבח האכזרי, אנשים חסרי צלם אנוש. אינני שותף למה שמתירה המגילה - נקמה הכוללת גם "טַף וְנָשִׁים". אינני שותף לנקמה, שקיבלה בימינו את הכינוי "תג מחיר". אני גם דוחה את ההוראה שניתנה על-ידי סמכות רוחנית בישראל להשמיד את האויב העמלקי האכזר (המן הוא בן העם העמלקי) - "מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק, מִשּׁוֹר וְעַד שֶׁה, מִגָּמָל וְעַד חֵמוֹר" [שמואל א', ט"ו, 3]. סימוכין להשמדה טוטאלית של עמלק יש עוד בסיפור יציאת מצרים. בספר האוצר בתוכו את אוצרות הרוח של עמנו, אסור שיהיה בו צו המחייב להשמדה מוחלטת של עם, כולל נשים וטף ובעלי-חיים, הגם שצבאו היה שותף למעשים אכזריים.
אני חוזר כל פורים לסיפור המגילה, בידיעה שהיא מציינת מאורע היסטורי של עמי, גם אם אין לנו ידיעה מתי בדיוק התרחש האירוע ומה באמת התרחש בימי ממלכת אחשוורוש, כאשר על סדר היום עמדה תוכנית להשמדה כללית של עמי. עלילת הסיפור מובילה להצלת בני עמי במידה רבה בזכות נס וגם בזכות תושייתם של אנשים. אינני מציין את החג באכילת בשר ובשתיית יין. אני מתחבר יותר לשמחת השחרור משעבוד ולמצוות של משלוח מנות ומתנות לאנשים החיים בשולי החברה, כדבר ההלכה "על-מנת לשמח לב עניים ויתומים, אלמנות וגרים".

תאריך:  16/03/2011   |   עודכן:  16/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מגילת אסתר שלי
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
נהניתי מהמאמר ל"ת
דג .  |  16/03/11 17:31
2
יפה שהחמאת ליהדות הרפורמית ל"ת
דג  |  16/03/11 18:44
3
תודה לאיתן ל"ת
תודה לאיתן  |  16/03/11 19:03
4
עוד לא הבנת את התנ"ך...
לא חבל?  |  17/03/11 03:22
 
- תגובה ללא חבל
י.ריף  |  17/03/11 08:24
5
איתן, יפה מאוד  ל"ת
איתן, יפה מאוד  |  17/03/11 13:25
6
ולמה ניקרא-עמלק,שרוצה למלוק
פלא יועץ   |  18/03/11 09:31
 
- לפלא יועץ
שולה וידידיה  |  18/03/11 10:20
 
- לכל ציווי א-לוקי יש הצדקה,אך
פלא יועץ  |  18/03/11 11:14
7
איתן,זו המגילה שלי ל"ת
אסתר המלכה  |  20/03/11 11:34
8
תודה על המאמר
יוסי פלס  |  20/03/11 13:28
9
איתן, הענקת לי מגילת אסתר אחרת
אביב העמים  |  21/03/11 11:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
לא מעט מתחפשים כל ימות השנה למה שאינם, ולא רק אותם פושעים נקלים המתחפשים בבתי המשפט ליראי-שמיים    נשף המסכות נמשך בכל מקום, כל הזמן    צביעותם אומנותם
נפתלי רז
חישבו על היתרונות העצומים לישראל אם נתניהו יצהיר: מדינת ישראל מכירה במדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל על בסיס גבולות 67', וקוראת לרשות הפלסטינית לחזור למו"מ המדיני ללא תנאים מוקדמים    עד אז, נצהיר זאת כולנו, בהצטרפות ל"עצומה"!
שמעון שטיין
מסתבר שהאינטרסים הלאומיים ממשיכים (למרות התקוות, שלא היה להן על מה להסתמך, לפיהן יהיה באמנת ליסבון כדי לשנות את כללי המשחק) להנחות את המדינות הגדולות בהתנהלותן, לפחות בעתיד הנראה לעין    ספק אם יש בכך כדי להציב את האיחוד כשחקן רציני בזירה הגלובאלית
ראובן לייב
"בויאנה" הבולגרית של יפו מצטיינת במעדניה האותנטיים, בשירות המעולה שלה ובמחירים האטרקטיביים שהיא מציעה לסועדיה, להם מובטח כי לא יצאו ממנה רעבים    השף החדש של המסעדה, שהגיע היישר מסופיה, יוצר מאכלים מארץ מוצאו    שווה טעימה
אליקים העצני
איתמר אמורה להיכלל בתוך הטריטוריה של המדינה שרק גבולותיה יהיו זמניים, אך ריבונותה תהיה בלתי מוגבלת. צה"ל לא יוכל להיכנס, כפי שהוא עושה היום, אל עומק השטח, להטיל עוצר על כפרים ולעצור חשודים. השטח יהיה חוץ-לארץ והחשודים אזרחים זרים, שלא יהיה ניתן להעבירם דרך גבול ריבוני אל כלא בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il