X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הקמפיין בפייסבוק הניב לא יותר מאלף מפגינים נגד אסד, אלא שבמושגים של שלטון הפחד מדובר במספר לא מבוטל ובמהלך אמיץ מאוד. הפגנות נוספות עוד בדרך, ואם אסד ייאלץ להשתמש בצבא, לא בטוח שהוא ייענה לו. החיילים, בדומה לאחיהם הלובים, יעדיפו כנראה את הנאמנות השבטית
▪  ▪  ▪
חיילים סורים ליד אמבולנס של הסהר האדום בעיר דרעה [צילום: AP]
ס', גולה סורי:
"הייתה גם הפגנת ענק בבית הקברות שבו טמונים חללי ההתקוממות הכורדית שנטבחו על-ידי המשטר. הכול נעשה בשקט, ודווקא בגלל זה האימפקט העתידי צפוי להיות חזק יותר"

השעה כבר שלוש לפנות בוקר. ס' שב הביתה מעבודתו במסעדה הכורדית, אי-שם באחד מפרברי אמסטרדם. קוראי הטור הזה כבר מכירים את הגולה הסורי ס' מרשימות קודמות. ס', 35, נולד בעיר קמישלי בסוריה. לאחר שזומן לראיון על-ידי המוחבראת, הבריחה אותו משפחתו לאירופה, שם קיבל מקלט מדיני. בשנים האחרונות הוא מתגורר בהולנד וחולם על הרגע שבו משטרו השנוא של בשאר אסד יעבור מן העולם.
הימים והשעות האלו, בין העבודה הסיזיפית במסעדה הכורדית שבה הוא עובד ובין השעות שבהן הוא מתחבר למאבק נגד המשטר בדמשק, הם תמצית חייו. בשבועות האחרונים זו כבר הפכה לשגרה. גם שלו, אבל גם שלי. ס' מגיע הביתה טעון אדרנלין מן המוזיקה הכורדית האינטנסיבית שהוא מפמפם שעות במסעדה, מתיישב מול המחשב ומתחיל לתקשר עם העולם החיצון. השעה כאמור, היא שלוש לפנות בוקר. יום רביעי. הוא, בשלב הזה, מלא אנרגיה; אני כבר בקושי מחזיקה את העיניים פקוחות. אבל אז מגיע המסר. תתקשרי, הוא מבקש במייל.
הדינמיקה הזו עם ס' חשובה. היא פשוטה וזמינה לגמרי, אך בכך גם סוד גדולתה. זוהי תמצית ההעצמה של תופעת השימוש במדיה החברתית, שיצרה את גל המהפכות בעולם הערבי.

בדרך לדמשק

מרבית המפגינים מצוידים בפלאפונים. סוג של ביטוח, גם אם קלוש, שאם יקרה משהו הם יותירו מאחוריהם עדות מה קרה – ולא ייעלמו לשנים ארוכות בכלא הסורי מבלי שמשפחתם תדע מה עלה בגורלם

ס' שולח בינתיים סרטון נוסף, של לוחם אינטרנט בעל שם הקוד KASKOOS 1000. בסרטון ניתן לראות שההפגנה שהחלה אחר-הצהריים ממשיכה גם לאחר שהשמש שקעה. פנסי תאורה עזים מאירים את שדרת החנויות ברובע העתיק ההומה מאנשים. מספר המפגינים גדל מאוד, ועִמו גם הביטחון. הם משמיעים סיסמאות עם תעוזה רבה יותר כמו "בדם, באש, נפדה את סוריה" - וזה כבר סיפור אחר לגמרי. בקהל נראות גם נשים, ופה ושם אפילו מתעופפת המילה אינתיפאדה. מרבית המפגינים מצוידים בפלאפונים והם מנציחים לא רק את ההפגנה, אלא בעיקר את עצמם. ס' אומר שזה סוג של ביטוח, גם אם קלוש, שאם יקרה משהו, הם יותירו מאחוריהם עדות מה קרה - ולא ייעלמו לשנים ארוכות בכלא הסורי, מבלי שמשפחתם תדע מה עלה בגורלם.
ס', שבדרך כלל פסימי ודואג להזכיר בכל הזדמנות עד כמה החיים בסוריה דפקו אותו, נשמע לפתע אופטימי. "משהו טוב מתרחש", הוא אומר, "אני חושב שבסוף תגיע המהפכה גם לדמשק". הוא משתהה לרגע ומוסיף שאנשיו בשטח אומרים ש"ביום שישי הקרוב", קרי יום שישי שעבר, "צפויות הפגנות נוספות". לדבריו, "הפגנות נוספות כבר התרחשו גם מחוץ לדמשק - בחאלב ובדיר א-זור, אולם המידע לא טפטף עדיין החוצה, מכיוון שהשלטונות הפילו את רשת האינטרנט באזורים הכורדיים".
"מה שחשוב להבין", מטעים ס', "הוא שכבר לא מדובר בתופעה בודדת חריגה. זו כבר לא הפגנה פה ושם, אלא רצף משמעותי של אירועים. בשבת שעברה היו הפגנות באזורים הכורדיים בצפון סוריה לרגל יום השנה לאינתיפאדה הכורדית של 2004. אלפי אנשים יצאו בשבת שעברה והסתדרו בשקט מופתי לאורך הרחובות בקמישלי ובערים הכורדיות האחרות. הייתה גם הפגנת ענק בבית הקברות שבו טמונים חללי ההתקוממות הכורדית שנטבחו על-ידי המשטר. הכול נעשה בשקט ובמחשבה לטווח ארוך, ודווקא בגלל זה האימפקט העתידי צפוי להיות חזק יותר".
ס' צודק, כנראה. במבט לאחור, אכן יש רצף מובהק של פעילות הולכת וגוברת בסוריה - באינטרנט ובשטח גם יחד. להפגנות בשבוע שעבר ובשבוע שלפניו קדמה עצומה שהופיעה בדף של Elaph.com בפייסבוק. למעלה מ-25 אלף איש חתמו על העצומה הקוראת להפגין מול בית המשפט בדמשק, בדרישה להסיר את משטר החירום ולהשיב לחיים את החוקה הסורית שהוקפאה לפני 48 שנים. לעצומה זו, שקראה להפגנות ב-8 במארס לפני שלושה שבועות, הייתה היענות דלילה, אולם גדולה משמעותית מכל מה שקדם לה. בעקבותיה יצאה הקריאה להפגנת ה-15 במארס, שיצרה כאמור אימפקט מצטבר משמעותי.

השועל והשבטים נגד הדיקטטור

מעבר להפגנות עצמן, מסתמנת פעילות נוספת. סוג של עליית מדרגה. כך למשל, יצא סגן נשיא סוריה הגולה, עבד אל-חלים חדאם, בקריאה פומבית לבשאר להעביר את השלטון לידי העם. מקור המקורב לחדאם מתאר במהלך החודשים האחרונים תופעה של עליות ומורדות קיצוניים במצב רוחו, שכן הוא עתיד להופיע כאחד מעדי המפתח במשפט הרצח של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק חרירי.
"חדאם", אומר המקור, "היטלטל תקופה ארוכה בין אופטימיות לדיכאון, אולם בשבועות האחרונים הוא בטוח יותר מתמיד ביכולתו של הטריבונל הבינלאומי לחקירת רצח חרירי לחשוף את הקשר סוריה-חיזבאללה שמאחורי הרצח, ולהעמיד את בשאר אל עמוד הקלון. יתרה מכך", מוסיף המקור, "הצבע חזר ללחייו של חדאם, שהיה חולה מאוד בשנים האחרונות. איש עסקים שביקר אותו לאחרונה מספר כי חדאם האנרגטי מקבל עשרות שיחות טלפון ביום מסוריה, מלבנון ובעיקר מקפריסין - משם מתקשרים אליו מי שחוששים להתקשר ישירות מדמשק, מחשש האזנות.
"ללא ספק, חדאם חזר לתמונה, ובגדול", אומר המקור. "ואם הוא, סגן נשיא סוריה לשעבר, שמכיר היטב את הסיכונים ואת הסיכויים, נכנס לפעילות מול הקליינט הוותיק שלו בשאר, הוא כנראה יודע מה הוא עושה. דמשק הולכת ומשתנה מול עיננו - מה שהיה לא יהיה עוד".
עוד מספר המקור כי כבר בראשית ינואר שלח חדאם מכתב פתוח לבשאר, ובו קרא לו לוותר על כיסאו למען העם. "אולם הרבותא", הוא מטעים, "אינה במכתב עצמו, אלא בעובדה שנלוו אליו שני מכתבים נוספים. אחד של הסופר הסורי אחמד מולוד אל-טיאר הגולה בקנדה, ואחד מראשי השבטים בסוריה, ביניהם עלי חוסיין טרקאווי, ראש שבט טרקאווי החשוב. ואם ראשי השבטים בסוריה התגייסו גם הם למאבק, יש לכך חשיבות עצומה. ראינו את זה במלחמה בעירק ואנחנו רואים את זה כעת במלחמה בלוב. המשמעות ברורה. אם המצב יגיע לידי כך שבשאר ייאלץ להכניס את הצבא למשחק, הוא לא יוכל להיות בטוח שהצבא ייענה לו.
"במאבק בין הנאמנות השבטית ובין הנאמנות למשטר, החיילים יבחרו בזו הראשונה. זה קרה לקדאפי וזה יכול לקרות גם לבשאר. זוהי אחת הסיבות שבסוריה צופים בעניין רב במה שמתרחש בלוב. אם קדאפי היה נופל, כבר הייתה לכך השפעה אדירה גם על העם בסוריה. זו גם הסיבה", מוסיף המקור, "לשמועות על כך שאלפי לוחמי חיזבאללה ואנשי משמרות המהפכה נוכחים כעת בסוריה. ביום פקודה, בשאר כנראה צפוי לסמוך עליהם יותר מאשר על אנשיו שלו".

התחכמות זהירה אחת

יום שלישי, 15 במארס, הוא התאריך שרץ כבר שלושה שבועות באינטרנט ובהזמנות בפייסבוק בקריאה להפגנה נגד המשטר בדמשק. זהו סוג של מבחן כוח בעבור האופוזיציה המתגבשת נגד שלטונו של אסד, אך גם בעבור המשטר בדמשק עצמו. בניגוד למדינות אחרות בעולם הערבי, המשטר בדמשק עדיין יציב ושלטון הפחד עובד שם שעות נוספות.
ס' אומר שבניגוד למקומות אחרים, בדמשק הדינמיקה שונה. כך לפחות הוא מקווה. "הדינמיקה", הוא אומר, "דומה יותר לצונאמי. גל מעמקים שצובר תאוצה מתחת לפני השטח, ורק אז מתפרץ באנרגיה אדירה ששוטפת כל מה שעומד בדרכה". הוא מעביר לי במייל סרטון שהגיע בשעות האחרונות מדמשק ורץ כעת ביו-טיוב.
על-פי דיווחים קודמים שקראתי בסוכנויות הידיעות בשעות האחרונות, מספר המפגינים בדמשק לא עלה על כמה עשרות. לכאורה מאכזב. אפילו מאוד. אולם הסרטון מוכיח שהיו שם הרבה יותר. ס' מעריך שלפחות כמה מאות, אולי אפילו קרוב לאלף איש; וזה הבדל משמעותי. לדבריו המפגינים, רובם גברים צעירים, הם הגיעו תחילה לתפילות במסגד אומיאד העתיק בלב דמשק - שם יכלו לחוש את הדופק, לנסות לתור בעיניים אחר אנשי ביטחון ומלשינים, ורק אז לקבל החלטה אם לצאת בהמשך להפגנה. בסך הכול, אומר ס', מדובר בהחלטה אמיצה. כי כל מי שהחליט להצטרף להפגנה כבר יודע שפניו יונצחו בסרטוני היו-טיוב, והמשטר הסורי צפוי לעשות בסרטונים שימוש לא פחות מאשר האופוזיציה.
ואכן, בתוך ההמון שצועד ומשמיע סיסמאות בקצב כמו "סוריה, שלום, חירות", אפשר לאתר פה ושם גברים כבדים בחליפות, אנשי מוחבראת שלא עושים שום ניסיון להיטמע. להפך, מטרתם בעצם נוכחותם היא לרסן את ההפגנה.
אנחנו מקשיבים יחד לקריאות שמשמיעים המפגינים. המוטיב העיקרי הוא החירות. ס' אומר שהמפגינים זהירים מאוד - אין שום קריאות להפלת המשטר. אין אף מילה נגד בשאר. רק קריאה לחירות. אבל יש גם התחכמות זהירה, שמעלה חיוך על פניו של ס'. אחת הסיסמאות שהמפגינים משמיעים היא: "אלוהים, סוריה, חירות - מספיק ודי!". ס' אומר שזו וריאציה אירונית על קמפיין ממשלתי סורי מוכר לעייפה - "אלוהים, סוריה, בשאר - מספיק ודי!".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  24/03/2011   |   עודכן:  24/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אלוהים, סוריה, חירות - מספיק ודי!"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
איפה אתם????!!!!!
ajn  |  25/03/11 15:00
2
הגיע הזמן
שיפול כבר  |  25/03/11 15:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לילי בוטמן
תתפלאו לדעת כמה יכול כל אחד מאיתנו לסייע בצמצום הפסולת הביתית ולעיתים, בה בעת, לעזור לאחרים    הימנעו מהדפסת מסמכים וצמצמו את השימוש בשקיות פלסטיק על-ידי שימוש בסלים רב-פעמים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - עילגות מוכחת ואוצר מילים דל, אל תסמכו על המשטרה, עיתונאיות זרות מוטרדות מינית והמומחים שבהבל פיהם הבטיחו שלא ייפלו קטיושות באשקלון צדקו, כמובן
צור ארליך
נעם חומסקי הלך לנסראללה, ז'אן פול סארטר סגד לסטלין, רולן בארת התפעם ממאו, ומישל פוקו העדיף דווקא את ח'ומייני. מה גורם למיטב המוחות ההומניים של המערב לנהות שוב ושוב אחרי הגילויים האפלים ביותר של הטרור, הכוח והרוע?
הדס יריב
רובנו טועות וחושבות כי שתיית קפה או מיצים למיניהם הם תחליף למים שהגוף צריך    כך, בלי שנרגיש, גופנו אינו מקבל מספיק נוזלים בריאים במהלך היום    בכל יציאה הצטיידו בבקבוק מים צמוד ובשעות העבודה שימו בקבוק מים על השולחן
הרצל חקק
במוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות מציגים בפנינו דמות מיוחדת ותקופה מסעירה בחיי היישוב. מוזיאון אלכסנדר לדואר ולבולאות חושף בפנינו את תקופת המושל הראשון של ירושלים, תקופת רונלד סטורס שקבע את 'חוק האבן': בין כותלי התערוכה נחשפים שנים ואירועים - ירושלים העתיקה והמודרנית, סבך ניגודים באישיותו של מושל שבא להטביע חותם, ולא זכה להשביע את רצון כולם - שם התערוכה אומר הכל: מושל ירושלים, 1926-1918
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il