X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יאיר כחל יועץ תקשורת ואסטרטגיה כרוז - עיתון איגוד החברות הציבוריות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
המקרה המצער של שירלי מרדר, צעירה שנטלה נורופן לשיכוך כאבי שיניים ושמצבה החמיר עד כדי כשל חמור של הכבד, הוא לא רק סיפור טרגי ואימתו של כל אדם הנוטל תרופות, הוא כאב הראש הגדול ביותר של כל חברת תרופות
▪  ▪  ▪
לכל התרופות - תופעות לוואי [צילום: AP]

כל תרופה פותחה לאחר עשרות שנים של ניסויים בבעלי-חיים ואחר-כך ניסויים קליניים בחולים ובבני-אדם, כדי לוודא את העובדה שיהיו בה תופעות לוואי שוליות ככל האפשר, כאלו שהפגיעה בחולים מהן תהיה בעלת חומרה מינימלית, ובמספר חולים קטן ככל האפשר.
אין תרופה שאין לה תופעות לוואי. כך יצרה תרופה להגברת האון הגברי כאבי-ראש גדולים ליצרנית שלה, כאשר פורסם, לא בהכרח עם בסיס מדעי ועובדתי, שהיא עלולה לגרום לעיוורון; ותרופה להפסקת עישון יצרה כותרות תקשורתיות סביב הגברת התופעות האובדניות - והתקשורת מיד הניחה שאין עשן בלי אש. העובדה שמישהו נטל אולי תרופה בניגוד להנחיות וגרם נזק לעצמו, אינה נלקחת בחשבון על-ידי התקשורת ובוודאי שלא על-ידי הקוראים. שם, המילה "נורופן" עלולה לככב בהיבטים שליליים, בלי קשר לעובדות.
מבחינה תקשורתית, ממש לא משנה שרק 0.2% מנוטלי תרופה מסוימת ילקו בתופעות לוואי. התקשורת אמונה על לקיחת הסיפור האנושי, המקרה הבודד, והגדלתו לכדי עמודים שלמים, במיוחד אם מדובר בצעירה יפה וחיונית, שסבלה מכאבי שיניים (ולמי אין כאלו), והיא יכולה להיות השכנה ממול.
העובדה שהתרופה מסייעת מאוד לעשרות אחוזים מנוטליה, או שאינה גורמת נזק ל-99.8 אחוזים מהם - אינה רלוונטית לתקשורת. הגיבור התקשורתי הוא המלך ליום אחד, והדרמה תועצם מיד בעיתונים, בתמונות הענק, בכותרות הצבעוניות ובתוכניות הטלוויזיה שירוצו למצוא את קרובי המשפחה ואת החברים הטובים של מי שנפל קורבן לתופעת הלוואי, נדירה ככל שתהיה. משבר כגון זה נופל על חברות רבות כמו רעם ביום בהיר. רבות מהן מעולם לא נערכו באמת ליום שיגיע.
תסריטים לעת משבר
משמעות תפקוד לקוי במשבר עלולה להיות נזק תדמיתי לשנים במקרה הגרוע, וקריסת מותג והכנסותיו – במקרה היותר גרוע. משבר מייצר גם בתוך הארגון ובסביבתו הקרובה רעש רב – תגובות, רגשות, קולות שונים, הדלפות, ועלול לגרום לתקלות בהתנהגות הפנים-ארגונית, שעלולה לנבוע מלחץ רגעי שנובע מחוסר הכנה.
כדי להימנע ממשברים, כדאי לכל חברה להיות מוכנה לייצר תסריטים אפשריים לכל משבר שעלול לקרות, גם אם סיכוייו קטנים מאוד. להיערך לכל תרחיש – מה הם האופנים שבהם הוא עלול להתפתח; מה הם הסיכונים; כיצד כדור עלול להפוך לכדור שלג; לבנות מראש ספר משברים שכולל התנהלות פנימית וחיצונית – תיבת מסרים; מי יהיה הדובר מול התקשורת; מה יהיו הנהלים במקרה כזה; ולערוך סימולציה למשברים העיקריים בתנאים קרובים ככל האפשר לאמת; אבל מעל לכל - ארגון חייב לשמור בעת משבר על צלם אנוש, כלומר על ערכים בסיסיים שישתקפו ממנו החוצה בתקשורת, דרך אופן התגובה שלו.
ערכים של שקיפות, של אמינות, של אמפטיה לנפגעים ושל רצון לעזור, יהיו אלו אשר יסייעו לארגון לקחת הובלה על המשבר ולצאת ממנו במינוף תקשורתי, לעומת ערכים כמו הסתרה, טיוח, שמירת סודות והחזקת הקלפים קרוב ללב – שיעזרו לארגון לקבור את עצמו בחיים.
עיין ערך מקרה רמדיה, והתגובה הזכורה לכל של המנכ"ל שלה בשיחת טלפון עם בכירה במשרד הבריאות, שיחה שהוקלטה בצד השני שלה על-ידי כלי התקשורת שנכחו בחדרה של אותה בכירה. המנכ"ל נתפס כבר ביום הראשון כשהוא משקר במצח נחושה, והשאר היסטוריה. גם רמדיה - היסטוריה.
לסיכום, התנהגות ערכית אמפטית וחמה כלפי לקוחותיו, צרכני המוצרים או התרופה, שמירה על קודים אנושיים, הכנה מוקדמת, תסריט עבודה מסודר וסימולציות - יכולים לעזור לארגון להתגבר על משבר, ולהפוך את התרופה המרה לתרופה שיכולה להציל ואפילו למנף את הארגון.

הכותב הוא יועץ תקשורת ואסטרטגיה בכיר, המתמחה בניהול משברים בתחום הרפואי והכלכלי.
תאריך:  30/03/2011   |   עודכן:  31/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעין התקשורת: כאב הראש של חברות התרופות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גם אני רוצה להיות יועץ תקשורת
המומחה  |  31/03/11 11:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה גזית
הצעתי המהפכנית - לפנות לאנקרה, ולבקשה לפעול בין הצדדים בכל ארבעת נושאי המשבר, ולנסות להציע פתרונות-פשרה לייצוב מצב הדברים    אנו נשיג מטרה כפולה - שיפור מערכת היחסים הבילטראליים שבין שתי המדינות והורדת פרשת ה"מאווי מרמרה" מעל סדר היום, והפעלת מעצמה אזורית יציבה, מעצמה מוסלמית המחפשת דרך לבסס את מעמדה
יוני בן-מנחם
השינויים בעולם הערבי עד כה יצרו תהליכים ומגמות מסוכנים לישראל    הכוחות הרדיקליים של הסונה והשיעה במזרח התיכון התחזקו והם מסכנים את הסכמי השלום של ישראל עם מצרים וירדן    על ישראל מרחפת גם סכנה של פרוץ אינתיפאדה שלישית לקראת חודש ספטמבר, במקביל להכרה של האו"ם במדינה פלשתינית בקווי 67'
עליס בליטנטל
רשימת המועמדים הסופיים לפרסים ב-19 קטגוריות בתחום התיאטרון לשנת 2010 פורסמה במסיבת עיתונאים. הרבה תהיות תעורר רשימה זו. בחלוקת הפרסים יש תחושה שהדברים נבחשים מאחורי הקלעים, ממש כמו בפוליטיקה. משחק מכור אולי
עו"ד אברהם פכטר
התחקיר של רביב דרוקר בערוץ 10 הוא מגמתי, אישי, עם אג'נדה ברורה, לא מאוזן עם עובדות מסוימות שאכן נכונות    לדעתי, היה על ביבי ולשכת רה"מ לפרסם הודעה, לפיה אכן היו טעויות וחריגות מבחינת הנוהל התקין וחריגה מכללי האתיקה של הכנסת, אך היא נעשתה בתום לב ואולי בפרשנות לא מדויקת לעת ההיא
אליקים העצני
איזה ליקוי מאורות הוא זה, לתת בידי שלטונות רמאללה - הממררים את חיינו בכל פורום בינלאומי, שסוגדים בכיכרותיהם לשאהידים, מנחילים בבתי הספר את שנאת ישראל ומלמדים ע"פ מפות שישראל נמחקה מהם - סמכויות של מדינה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il