X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פזית לפיד דיאטנית קלינית   |  מרכז רפואי מאיר
כולנו מכירים את הריטואל - שעות אחר-הצהריים המוקדמות, אלפי אימהות תוחבות לתיקיהן בחופזה ביסלי, במבה, צ'יטוס, דוריטוס, עוגיות סנדוויץ' פרצופים, בקבוק מים או מיץ ויוצאות לגן השעשועים השכונתי נשאלת השאלה - האם חייב זה להיות התפריט אותו מקבלים מאות אלפי ילדים?
▪  ▪  ▪
הביאו לגן פירות וירקות חתוכים
[צילום: פלאש 90]

אקדים ואומר, שישנן שתי תקופות התפתחות קריטיות בחיינו. הראשונה היא תקופת הפעוט - מהלידה עד גיל שנתיים-שלוש והשנייה היא גיל ההתבגרות.
בתקופה הראשונה, התינוק שזה עתה נולד, משלש ומרבע משקלו. כמו-כן, מתפתח גם המוח בקצב דומה. התפתחות זו תלויה כמובן בהליך גנטי, אך גם בסביבה בה אנו חיים, הכוללת כמובן את התזונה הנכונה.
נקודה נוספת חשובה היא, שילדים רוכשים בגילאים אלו, הרגלי אכילה שילוו אותם לאורך כל חייהם וישפיעו על בריאותם והתנהלותם הכללית כשיהיו מבוגרים.
החסרונות מרשימת החטיפים החלקית שהזכרתי לעיל כוללים: עודף בנתרן (מלח)- האויב החדש של העולם המערבי, שגורם לעליית לחץ דם וכתוצאה מכך עלול לגרום לפגיעה מסוימת בכלי דם ובכליות.
בנוסף, פריטי מזון אלו עשירים לרוב בשומן בכלל ובשומן רווי וטרנס בפרט (שומן תעשייתי - קרי מרגרינה) שעשוי להעלות את רמות הכולסטרול "הרע" (LDL) ואת הטריגליצרידים (שומנים בדם) וכפועל יוצא מכך, לפגיעה בכלי דם ולב - כן כן... גם בגיל קטן.
מחקרים בינלאומיים עדכניים ממליצים, לא להגביל את כמות השומן בתפריט הפעוט עד גיל שנתיים. עם זאת, בתקופה האחרונה ההמלצה להגבלת כמות השומן בתפריט הילד צוברת תאוצה (אפילו כבר מגיל שנה).
ילדים עם עודף משקל יאכלו חטיפים אלו וארוחת ערב ככל הנראה, מה שיגרום לעלייה בתצרוכת האנרגיה הכוללת שלהם ובכך לעלייה נוספת במשקלם. ילדים רזים מדי, שצריכים לעלות במשקלם ובגובהם, ישבעו ככל הנראה מהחטיפים, ידלגו על ארוחת הערב ויאכלו בסופו של יום, כמות קלורית פחותה וצריכה איכותית נמוכה יותר.

אלו מרכיבים חייבים להיות דומיננטיים בתפריט הילד בגן השעשועים?

מזונות שעשירים בויטמינים מינרלים וסיבים תזונתיים מתאימים במיוחד לאכילה על הספסל בגינה.
  • ויטמינים: מקור המילה ויטה=חיים ואכן כשמם כן הם. הויטמינים דרושים להבטחת פעולה תקינה של המערכות הפנימיות בגוף, דרושים לגדילה של שלד ושרירים, ליצירת כדוריות אדומות והורמונים, לוקחים חלק בפעילויות אנזימתיות חשובות בגוף ועוד. בשל תפקידם המגוון ובשל העובדה שהגוף אינו מסוגל לייצרם, עלול מחסור של ויטמין מסוים, לפגוע ולשבש מהלך תקין של תהליכים בגוף, תהליכים הכרוכים בהפקת אנרגיה, חילוף חומרים ותפקוד המערכות הפנימיות בגוף;
  • מינרלים: המינרלים הינם יסודות, להם תפקידי מפתח בכל מערכות הגוף: בבניית השלד, השיניים, העור והשיער, הכדוריות האדומות, איזון משק המים בגוף והבטחת תקינותם של תהליכים מטבולים רבים;
  • סיבים תזונתיים: פחמימות ממקור צמחי שאינן עוברות עיכול על-ידי אנזימי המעי הדק, זאת בניגוד לפחמימות, שומנים וחלבונים אשר מתפרקים ונספגים במעי הדק. סיבים תזונתיים נמצאים בכמות גדולה במזון צמחי שלא עבר עיבוד כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים (חיטה, אורז), קטניות (למשל גרגרי חומוס, פול, שעועית ואפונה). חומרים אלו, בהגיעם למעי הגס, סופחים עודפי שומנים וחומרי פסולת אחרים, שעשויים להזיק לגוף (ביניהם חומרים מסרטנים) ובכך מסייעים במניעת עצירות.

והשורה התחתונה - מה כן נביא לגן השעשועים?

פירות וירקות חתוכים (מומלץ לא מקולפים), קטניות כמו גרגירי חומוס או אפונה מבושלים, לחמניות מחיטה מלאה ובתוכן טחינה ודבש, ממרח שקדים טחונים בכבישה קרה עם סירופ אגבה, אבוקדו, חביתה, טונה, גבינה רזה מתובלת בטיפות שמן זית וזעתר. כמובן יש להימנע ממיצים ממותקים.
לסיכום, מדובר כאן באימוץ הרגלים, בדיוק כמו מקלחת וצחצוח שניים (עליהם אנו כה מקפידים עם ילדנו). הרגלים אלו אמורים ללוות את ילדנו לאורך כל חייהם. אימוץ ההרגלים הללו כרוך במאמץ יחסית פעוט מבחינתנו כהורים והינו בעלי ערך מוסף בריאותי עצום לילדינו.
נסו ותיווכחו!

הכותבת היא דיאטנית קלינית, מומחית בטיפול בילדים בחטיבת הילדים במרכז הרפואי מאיר
תאריך:  31/03/2011   |   עודכן:  31/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תזונה נכונה לילדים בגן שעשועים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שירות גרוע, ראש חדש לשב"כ - "אל יתהלל חוגר כמפַתח", כסת"ח בצל"שים, לבקר במוזיאון לח"י באינטרנט, מי רצח את אביהן? ו"הבן הסורר"
ליאון אלי
מופע מבדר, קליל ומהנה המוצא "דברים מטרידים" במחזותיו של שייקספיר במטרה לקרב אליו בני נוער וצעירים שעצם הזכרת השם שייקספיר מצטיירת בעיניהם כמשהו כבד ומשעמם. מופע מסקרן המביא את אלה שפחדו משייקספיר להתעניין בו
עו"ד יאיר סקלסקי
האחריות על הסדרת מערכת היחסים בין הרופאים ללקוחותיהם היא קודם כל על אנשי הצוות הרפואי שצריכים לזכור את תפקידם    אם הדבר לא נעשה, אתם החולים צריכים לעמוד על זכויותיכם ולא לעבור לסדר היום על שום ביטוי שאתם מפרשים כזלזול או כהתנשאות
טליה וגנר
כאשר אתם נוטלים תרופת OTC, הקפידו על מינון מתאים בתדירות נכונה, קיראו בעלון לצרכן מה הן תופעות הלוואי האופייניות לתרופה והתייחסו לכל שינוי במצב הגופני או בתחושות של נוטל התרופה
ניסים יפה
עצמות בולטות בכפות הרגליים או אצבעות שעולות אחת על השנייה, הן תופעות נפוצות בקרב נשים מכל הגילאים    מעבר למטרד הבריאותי והאסתטי, קיים הקושי המוכר לבחור נעל מתאימה לכף הרגל הבעייתית    כאשר אתן הולכות לבחור נעל, יש לשים לב למספר דברים חשובים על-מנת לקבל נעל נוחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il