X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המתקוממים מדגישים שתירוצי המשטר - כי מצב החירום השורר בסוריה זה חמישה עשורים הוא בגלל המלחמה נגד ישראל - לא יועילו
▪  ▪  ▪
משטר אכזרי [צילום: AP]
גם שחיתות השלטון שהפכה את הרווחה הכללית מנת חלקם של ראשי המשטר וקרוביהם בלבד - העוני, היעדר רפורמה כלכלית, דיכוי המתנגדים למשטר והורשת השלטון בבחירות שבהן זוכים המנצחים ב-99.9 אחוזים מן הקולות - מצדיקה את התקוממות העם הסורי.

סוריה - יותר מכל מדינה ערבית - בשֵלה להתקוממות ולהפלת השלטון. זאת, כי זה 48 שנה שולט בסוריה משטר של מיעוט עדתי עלאווי, המהווה כ-12 אחוזים מן האוכלוסיה - הנחשב לנחות ולחריג בעיני הרוב של המוסלמים הסונים. העלאווים תפסו את השלטון בשנת 1963 הודות להשתלטותם על הפיקוד הצבאי. זה התחיל בין השנים 1958 ו-1961,
כשהקולונל העלאוויי סלאח ג'דיד פיקד על המכללה הצבאית בחומס. הוא דאג לכך ש-90 אחוז מחניכי קורס הקצינים יהיו ממוצא עלאווי, ובמידה מוגבלת - ממוצא דרוזי. נימוקו לכך היה שהצבא הוא צבא כל העם, ולכן על מפקדיו להיות גם מן המגזר הכפרי ולא רק מן העירוניים הבורגנים, כלומר מבין המיעוטים העלאווים והדרוזים שמרביתם כפריים, ולא רק מקרב המוסלמים הסורים. בוגרי המכללה הצבאית הועלו בדרגות בפרקי זמן קצרים, מה שאִפשֵר להם להשתלט על הפיקוד הצבאי תוך שתי הפיכות - האחת ב-1963 והשנייה ב-1966.
המפקדים של 11 מתוך 12 הדיוויזיות של צבא סוריה הם ממוצא עלאווי. רק דיוויזיה אחת היא בפיקוד של קצין מוסלמי סוני. בנוסף, כל הרמטכ"לים בצבא סוריה מאז 1963 הם ממוצא עלאווי - כערובה לשמירה על השלטון.
הרוב הסוני מדוכא. בפברואר 1982 טבח משטרו של אסד האב באחים המוסלמים בעיר חמא. העיר העתיקה בחמא, שגודלה ארבעה קמ"ר, נהרסה כליל, על בתיה, שוקיה ומסגדיה, ועשרת אלפים מתושביה נטבחו. על ביצוע הטבח פיקד רפעת אלאסד, אחיו של הנשיא חאפז אלאסד.
בספרו "מביירות לירושלים" מספר כתב הניו-יורק טיימס תומס פרידמן, כי נסע בשנות ה-80' לסוריה כדי להתרשם ממה שאירע בחמא וכי ראה במו-עיניו קבוצות של תלמידי תיכון המובאים באוטובוסים לחורבותיה של חמא, כדי לראות את מה שקרה למתנגדי המשטר - למען יראו ויירָאו.
זהו סוד הישרדותו של משטר הדמים כיובל שנים - משטר אכזרי שאינו משתמש בכדורי גומי ובגז מדמיע נגד המפגינים, אלא באש חיה. וזו דרכו גם בימים אלה בעיר הדרומית דרעא וגם בערים אחרות.
על אכזריות המשטר הסורי מספר דונלד רמספלד, מי שהיה שר ההגנה הן בעידן של הנשיא האמריקני ג'רלד פורד והן בזה של בוש הבן, שסדאם חוסיין שלח לו סרטון, כדי ללמד אותו פרק באכזריותם של שליטי סוריה. הסרטון סוקר מצעד של צבא סוריה, שבו מצולמות חיילות סוריות ההורגות נחשים ואוכלות אותן, כדי להפגין את הסתגלותן לתנאי קרב קשים במדבר.
אכזריות המשטר הסורי מופנית בעיקר כלפי העם בתוך סוריה, אך גם כלפי הלבנונים המתנגדים למעורבות הסורית בארצם. תעיד על כך שרשרת הרציחות של מנהיגים ואנשי ציבור לבנוניים, ובתוכם - ראש הממשלה רפיק אלחרירי. אכזריות זו לבדה מצדיקה את ההתקוממות של הסורים נגד המשטר.
אך לא רק זאת. שחיתות השלטון הפכה את הרווחה הכללית מנת חלקם של ראשי המשטר וקרוביהם בלבד. העוני, היעדר רפורמה כלכלית, דיכוי המתנגדים למשטר והורשת השלטון על-ידי בחירות שבהן זוכים המנצחים ב-99.9 אחוזים מן הקולות - מהוות הצדקה להתקוממות העם הסורי.
המתקוממים מדגישים שתירוצי המשטר - כי מצב החירום השורר בסוריה זה חמישה עשורים הוא בגלל המלחמה נגד ישראל - לא יועילו.
ימים יגידו אם המשטר הסורי עומד ליפול. אך אפילו אם לאו, הרי שהתערערותו הופכת את סוריה, שעליה נשענת אירן - למשענת קנה רצוץ.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון - קול ישראל.
תאריך:  01/04/2011   |   עודכן:  01/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחמן פביאן
בעוד שהאדמה בוערת במדינות רבות על פני הגלובוס, עוסק, בעזרת רוח גבית מצד גורמים בישראל, מי שנבחר לתרום לפתרון בעיות פוליטיות בעולם ברוח מגילת האו"ם, דווקא ב"זכויות הבלתי מעורערות" של הפלשתינים
אברהם (פריצי) פריד
פרשה נשכחת מתזמורת עתיקה    האישה שתמיד איתו    סיפור על שפתון אדום וכדורים לבנים    למה תוגמלו פרקליטי המדינה
אברהם בן-עזרא
ביהמ"ש קבע כי את מרוץ ההתיישנות בחבות ביצוע תיקונים ע"י קבלן יש למנות החל מהמועד שבו הודתה החברה הקבלנית בקיום הליקויים והביעה נכונות לתקנם
איתן קלינסקי
תמוה בעיני הדבר, שאדם שכיהן בתפקיד ראש סגל ראש הממשלה, לפתע עושה תפנית חדה מתפקיד ממלכתי של מייצג המדינה במשאים ומגעים מדיניים גורליים לישראל, ומחליט לייצג אינטרסים של חברת הון נגד מדיניות שמבקשת הממשלה לנקוט
אליקים העצני
האינטרס הישראלי מכתיב רגיעה ביטחונית מסביב לרצועה, שלא לשבש את התמונה האמיתית היוצאת עכשיו מן המזרח התיכון: ישראל כאי של רוגע בים ערבי רוגש    באורח פרדוקסלי , הימין הוא התובע בימים אלה "איפוק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il