X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תוכן שיווקי הוא הכרח המציאות בימים בהם צפייה רגילה בטלוויזיה הולכת ופוחתת. הרגולטורים חייבים להפנים זאת כמה שיותר מהר על-מנת לתת שירות טוב יותר לצופה וליוצר. המשחק הזה של קנסות לערוצים ותוכניות שמכניסות תוכן שיווקי הוא מגוחך ופוגע בראש ובראשונה בצרכן. במקום שהתוכן השיווקי יהיה גלוי, יצרני התוכן והיחצ"נים עושים עבודה נהדרת בהסתרתו והפעלת מנגנונים עוקפי רגולציה להטמעתו
▪  ▪  ▪
ההתפתחויות בהרגלי הצפייה בשיטות האלטרנטיביות [צילום: AP]

בעולם של V.O.D, אימיול וטורנטים, וצפייה מקוונת באינטרנט, הפרסומות במתכונתן הקלאסית, כהפסקות בשידורים, מאבדות את מקומן כמקור הפרנסה המרכזי של התוכן הטלוויזיוני שלנו. בתור צופים שהתרגלו לקבל את התוכניות שלהם בחינם, במקרה של ערוצים 2 או 10, או בתשלום נמוך יחסית, דרך הלווין או הכבלים, אנחנו חייבים לקבל בהבנה את התוכן השיווקי, הידוע גם בשמו הנפוץ יותר "פרסומת סמויה".
אז נכון שפיילוט ישראלי עולה עדיין בערך אחד חלקי שבעים מהפקת פיילוט דומה ברשת גדולה בארה"ב, אבל עדיין מדובר על כמה עשרות אלפי דולרים לפרק. חשוב להבין שכשאנחנו צופים בטלוויזיה אנחנו מקבלים מוצר יקר מאוד, ובתמורה אנחנו מוכרים את הזמן שלנו, ואת הקשב שלנו לפרסום. עד לפני כמה שנים ההכנסות מהפסקות הפרסומות היה מספיק אבל ככל שיותר ויותר צרכנים עוברים לצפייה מקוונת, או באמצעות V.O.D, ומוצאים דרכים שונות להתחמק מצפייה בפרסומת, אנחנו כבר בעצם מפסיקים "לשלם" בזמן שלנו בתמורה לתוכניות, ואת המוצר הזה, שעלויות ההפקה שלו כל כך גבוהות, אף אחד לא ייתן לנו בחינם.
שני פתרונות מתפתחים בתעשיה במקביל: הראשון הפחתת עלויות הייצור, על-ידי קידום ז'אנרים זולים (המרכאות מושמטות בכוונה), כאשר הריאליטי הוא המרכזי שבהם. השני הוא הגדלת ההכנסות או הקטנת העלויות ע"י הכנסת תוכן שיווקי. הטמעה של תוכן השיווקי היא כלי לקבל כסף ממפרסמים מחד, והיא גם יכולה להוריד בעלויות ההפקה מאידך, בין אם על-ידי קבלת מוצר שתשתמש בו בתוכנית בתמורה לפרסום או בין אם מדובר כתבה מוכנה, במקרה של תוכניות צרכנות לדוגמא.
הרשות השנייה ויתר גורמי הרגולציה בארץ עדיין לא מעכלים את זה, וכתוצאה מכך הם נלחמים בקרבות הלא נכונים. במקום להביא לירידה בזמני הפרסומות הגלויות, והגברה של אפשרויות הצריכה ללא פרסומות גלויות, במקביל להגברת מודעות הצופים לתוכן השיווקי, הם ממשיכים להילחם בפרסומות הסמויות. גם ההגבלות על הז'אנרים השונים, והגדרת חובה למינימום שעות של ז'אנר "עילית" (הפעם המרכאות מכוונות מאוד), היא מלחמה שמטרתה להשאיר את הטלוויזיה בפורמט הישן במקום להתאים אותה לעידן המקוון.
המשחק הזה של קנסות לערוצים ותוכניות שמכניסות תוכן שיווקי הוא מגוחך ופוגע בראש ובראשונה בצרכן. במקום שהתוכן השיווקי יהיה גלוי, ובכך הצופה יוכל להיות יותר מודע אליו, כמו הפרסומות בעונות השונות של הישרדות, יצרני התוכן והיחצ"נים עושים עבודה נהדרת בהסתרת התוכן השיווקי והפעלת מנגנונים עוקפי רגולציה להטמעתו, שהדוגמה הקיצונית שבהן לדעתי היא דרישת תשלום מ "מומחים" עבור הגשת פינות בתוכניות טלוויזיה. הצרכן נשאר מודע פחות וחשוף יותר.
קבוצת מיקוד שערכה הרשות השנייה ב-2005 מעידה על כך שהצופים מודעים לתוכן השיווקי ושהם מעדיפים אותו על פני יציאה לפרסומות. רק 1% מהאוכלוסיה אמרו בסקר שנערך על ידם באותה שנה כי הדברים הללו פוגעים לדעתם בתוכנית. כבר ב-2005 התחילו להבין את הדברים ברשות השנייה, כאשר וועדה בראשות אס"א כשר קבעה שיש לבטל את האיסור המוחלט על התוכן השיווקי. אך המסקנות מיושנות מאוד ולא רלוונטיות לאור ההתפתחויות בהרגלי הצפייה בשיטות האלטרנטיביות שהתפתחו בשנים האחרונות, תוכניות טלוויזיה ממשיכות להיקנס, והלקחים לא מופנמים.
אם רוצים לפעול לטובת הצופים והיצרנים יחדיו על המחוקקים, הרגולטורים ובראשם הרשות השנייה למסד את נושא התוכן השיווקי, במקום להילחם בו, להכיר בשינויים בהרגלי הצפייה, הן מבחינת הטכנולוגיה והן מבחינת הז'אנרים ולפתוח הרבה יותר את שוק התוכן השיווקי, שממשיך לפעול בדרכים עוקפות רגולציה ממילא, ולאזן את כל זה בהפחתת זמני הפרסומות בערוצי הטלוויזיה הציבורית. ואם הרשות השנייה ויתר הרגולטורים לא יתעוררו, הכנסת חייבת להתערב.

תאריך:  07/04/2011   |   עודכן:  07/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הרשות השנייה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נלחמים בתחנות רוח
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הרשות השנייה- גוף אנכרוניסטי
מתנגד  |  7/04/11 10:37
2
צ"ל טחנות רוח אלא אם התכוונת
ל-STATIONS  |  7/04/11 11:52
 
- לזה התכוונתי- משחק מילים
אביב בר נוי  |  7/04/11 13:35
3
מקריאה ברור שהכוונה ל-stations
ההוא מקומה 11  |  7/04/11 14:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
המסעדה המיתולוגית "אחמד את סלים", שבכביש החוף, קנתה את עולמה בזכות המטבח הקולינרי המעולה שלה, בזכות ניקיונה הבוהק, בזכות מלצריה היוצאים מגדרם באדיבותם ובזכות אורחיה המיתולוגיים מן העבר, בהם המלך חוסיין, הנשיאים ויצמן ופרס, ראש הממשלה רבין ומשה דיין - מעריציו של הטייס סלים, שנמנה עם מייסדיה
ליאור רזניק
במאמרי הקודם בנושא המשפט והצדק ציינתי כי מערכת המשפט איבדה את צדקת הדרך והבאתי את סיפורה הנוראי של שחר גרינשפן שנותרה משותקת כתוצאה מפגיעת מכונית (נזכיר שהנהג היה שיכור) בעוד שהעונש שקיבל הנהג היה מגוחך בלשון המעטה. במאמר זה אספר לכם סיפור מקומם נוסף על מערכת בתי המשפט שלנו
שאול רזניק
אחרי כל פזמון שמוקדש לרון ארד, לגלעד שליט או לאילן רמון מסתתרים שיקולים זרים. הגיע זמן שהיוצרים ינסחו לעצמם קוד אתי
יהודה יפרח
טרפוד מינויי הבכירים הפך לתחביב החדש של אנשי התקשורת ושל הפקידים המשפטיים. כדאי שנפנים את העובדה שההחלטות הציבוריות החשובות בישראל מתקבלות במשרדיהם של וינשטיין, לינדנשטראוס ומייק בלאס, ובהיכלה של דורית ביניש. הממשלה רק ממליצה
דניאל גיגי
מאבקי העובדים של הרופאים, העובדים הסוציאליים והפרקליטים נכשלו    ההסתדרות הפכה לסוס טרויאני שמחבל בכל המאבקים החברתיים ומעקר את העוקץ ממאבקים אלה    המאבק החברתי הבא חייב להיות מאבק על בנייה של גוף שבאמת ייצג את העובדים ולא ישרת את האינטרסים של בעלי ההון ושל מגמות ההפרטה שמקדמת המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il