X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההחלטה להילחם ששיקף בשאר אסד בנאומו, כאילו היה מנותק מן המאורעות, מקורה באירועים ובנתונים הרי חשיבות שהשפיעו עליו
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
כדי להכריע את סוריה, תידרש התערבות אמריקנית בהיקף של עירק, ואובמה כבר נתן פטור לחברו החדש, שעמו הוא חפץ רק "לדון בסוגיות, לא להתעמת עליהן"

מחזה מרהיב עם תפאורה מוקפדת ומרוממת, מלווה בהבלחות עלובות, זומן לנו על-ידי הצגתו שכה ציפה לה העולם של בשאר אלאסד, בבנין הפרלמנט הסורי המפואר שדפנותיו מעשה ידי אומן של פיתוחי עץ, ויושביו מהודרים כחתנים ביום חגם ומתורגלים כבובות עץ לחזור על אשר שיננו באוזניהם אדוניהם. אך אי-אפשר היה לטעות: בצר לו, שב המשטר בן ה-41, שחולייתו הנוכחית בת ה-11 חשה בסכנה סביבתית מידית, לתבניות הידועות מימי האב המייסד, אלא רק עם בת צחוק תמוהה על שפתיו.
הזירה רותחת, שלא לפי תחזיתם וחישוביהם של שורדי הקליקה שהייתה סביב אביו ושהכשירה אותו, שכמה מהם, כמו סגן הנשיא הנצחי חדאם, שעייפו או נשחקו או סר חינם, נטשו וגלו. והם ראו שיש לחשק את השורות סביב צעצועם, גם מחמת העריצים הנופלים סביבם, ועוד יותר נוכח אלה המטים ליפול, שמניינם אינו חדל לגדול. מה שהגדיש את סאתם היה ההתקוממויות בערים המחוזיות דרעא ולדקיה, קודש הקודשים של העדה השליטה, והמהומות הזולגות לבירה ופורצות לרשתות החברתיות והבינלאומיות, מבעד למסכי החרש החוסמים את מדיניות האימים. לפי שנפשם כרוכה בנפשו, הם ראו להכין בקפידה, לאחר הרהורים, דיוני חרש והחלטות דרקוניות, את תסריט המתח של התערבותו המיטיבה של השליט, שהכל ציפו בעיניים כלות להתגלותו לפני הציבור הצמא לראותו.
ההחלטה להילחם, ששיקף הנשיא, כאילו היה מנותק מן המאורעות, מקורה באירועים ובנתונים הרי חשיבות שהשפיעו עליו. ראשית, לאחר הנשיא האמריקני ג'ורג' בוש - שעד לפני שנתיים הטיל את חיתתו על אסד, בודד אותו בעולם ובמזה"ת, השפילו עד עפר כשאילץ אותו לסגת מלבנון בבושת פנים, וביטל את תפקידו שם להמליך נשיאים וראשי ממשלה, החרים אותו כלכלית ושם עליו ועל בעלי בריתו האירניים מצור מדיני ודיפלומטי - בא ברק אובמה הוזה החלומות. זה התיר את הרצועה באחת: סוריה שוב מוכרת דיפלומטית, בעלת בריתה שוב מחוזרת, ומכל מקום אינה מאוימת עוד, היא שבה ללבנון, שיברה את המאחז האמריקני שם, הסירה את בן חסות המערב שם והמליכה את עושי דברה מהחיזבאללה, בעוד שאמריקה נסוגה, ואימתה של בת חסותה הישראלית - נסדקת.
שנית, כאשר אסד צופה ברחמים בבן-דמותו בלוב המאוים צבאית על-ידי המערב, הוא יכול להניף בגאווה את הביטוח שרכש מן המערב. זאת, לא בלבד מפאת צביעותן של המעצמות האימפריאליות לשעבר, שבעודן מבזבזות דמעות תנין על ה"אזרחים החפים מפשע בלוב הנשחטים על-ידי מנהיגיהם", לא נותרו להם דמעות לקורבנות צנעה, מנאמא, דרעא ולטקיה. אסד גם מעודד מכך שצבא סוריה גדול וחזק מצבאות צרפת ובריטניה, וגם אם הן מעזות על חלשים, לא יעמוד להן כוחן על דמשק. על פתחי הבירה האומיית המפוארה יאזלו מלאי הצידוקים האימפריאליים, האלטרואיזם הטבוע בנפט, והצביעות האנגלו-צרפתית. כדי להכריע את סוריה, תידרש התערבות אמריקנית בהיקף של עירק, ואובמה כבר נתן פטור לחברו החדש, שעמו הוא חפץ רק "לדון בסוגיות, לא להתעמת עליהן".
עדנה בלתי צפויה נודעה לאסד גם מכיוון אחר: גדול החרדים מן המצב הנוכחי, המלך הסעודי עבדאללה, העומד על סף קברו וצופה באימה ופחד בידידיו הקרובים מטים ליפול אחד לאחד, בצנעא, במנאמה, ואפשר שגם בעמאן. לאחר הקורבנות הבלתי הפיכים שנגרמו לבן-עלי ולמובארק, גדולי ידידי המערב והנאמנים שבקליינטים האמריקניים, הוא מתעשת לזמר דברי ניחומים ועידוד לידידו מדמשק. אמריקה התגלתה במערומיה כקנה רצוץ, מדיניותה חסרת כיוון ומכוון, וסיכוייה בעירק ובאפגניסטן הם על צד הפחות מרנין, בעוד אשר אלה המתגעגעות למעמדן כמעצמות, חסרות ישע לחלוטין נוכח המהומה. במצב זה, רואה עצמו העריץ מדמשק רשאי לחייך ולהתלוצץ. המצב המביש שבו חברי פרלמנט מגויסים ושרתי השלטון עדיין צורחים שבועות תמיכה ומילות הערצה ועידוד תוך כדי נאום הנשיא, ובהם אפילו איווי כי יהיה מנהיג העולם נוכח דמותו הענקית הגדולה ממידותיה של סוריה, רומז לנו עד כמה חלומות הדמוקרטיזציה נותצו באספמיה, וכי השליט העליון המיטיב של דמשק גם יאחז בשלטונו בכל מחיר ונוכח כל אתגר.

לאתר מגזין "מראה"
פרופ' רפאל ישראלי הוא מורה לאיסלאם, למזרח תיכון ולסין באוניברסיטה העברית.
תאריך:  08/04/2011   |   עודכן:  08/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
משנכנס אפריל ולקראת יום הזיכרון לשואה יש רחש בסביבה ויש ניסיון חוזר לעזור לטבע בהמסת הקרחונים בשטח    הצעת חוק בכל הקשור לזכויות ניצולי השואה, טורפדה על-ידי ממשלות ישראל, בעוד הכנסת עמדה בצד    העובדה שיש עשרה גופים שמטפלים בנושא כאוב וטראומטי, היא לכשעצמה סימפטום של מחלה כרונית
קובי לירז
אם תוציאו לרגע את האף מהפודרייה של שרה, תגלו כמה דברים מהותיים שניסו להסתיר ממכם
ציפי לידר
מה לומדים מפרשת מצורע?    מדוע לריפוי הנגעים הולכים אל הכהנים?    מה מלמדת המילה מצורע על מקור המחלה ומה הקשר לאקולוגיה רוחנית?    הכתובת על הקיר    אֶל המעיין    תתחדשו!    בין נֶגע לניסן ברשימה שלפנינו
דודו אלהרר
טועים כל אלה שנדמה להם שהם חיים במדינה דמוקרטית כשהשלטון מסור בידיהם הנאמנות של נבחרי העם    להלכה ולמעשה אין כל ערך לקולו של הבוחר בישראל
אברהם בן-עזרא
מהו סוד הטכס הדתי של הברכה, ובמה ניחן הכהן - שלא זכו בכך אחרים - עד כדי קבלת תפקיד של מטהר ומכפר, כפי שכתוב בפשוטו של מקרא בפרשיות תזריע ומצורע?    מהי עמדת הרמב"ם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il