X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרדכי קידר מרצה   |  אוניברסיטת בר-אילן
מדוע מה שהצליח בתוניסיה ובמצרים אינו מצליח במדינות ערב האחרות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
רצח הבמאי והשחקן הערבי-ישראלי ג'וליאנו מר מהווה תזכורת לכל מי שבשנים האחרונות נרדם בשמירה: ג'נין הייתה ועודנה מרכז לג'יהאדיסטים רצחניים, שישימו קץ לחייו של כל מי שיעבור את הגבולות שהם הציבו. מחר זה יהיה פוליטיקאי פלשתיני שייתן לישראל הסכם שלום עם ויתורים שלהם אין הם מסכימים

זין אלעאבדין בן עלי, נשיא תוניסיה, עזב את מדינתו הגועשת ב-14 בינואר השנה, לאחר 28 ימי הפגנות ו-700 הרוגים. חוסני מובארק, נשיא מצרים, עזב את משרתו ב-11 בפברואר לאחר 18 ימי הפגנות וכ-400 הרוגים. כל הפרשנים דיברו על "אפקט הדומינו" שיפיל את מרבית שליטי ערב, אם לא את כולם. בשלב זה, ולמרות ההפגנות המתמשכות וההרוגים והפצועים בלוב, בתימן, בבחריין, במרוקו, בסוריה ובעירק, כבר חודשיים שאף נשיא או מלך נוסף לא התפטר, לא נפל ולא הסתלק. מאליה עולה השאלה מדוע מה שהצליח בתוניסיה ובמצרים אינו מצליח במדינות ערב האחרות.
התשובה קשורה לסוציולוגיה של מדינות ערב. תוניסיה ומצרים עברו בעשורים האחרונים תהליך של מעבר מן הכפר את העיר. במעבר זה עוברים אנשים אל העיר כבודדים או כמשפחה גרעינית של הורים וילדיהם. הפרט מתנתק מן המסגרת השבטית שבה הוא חי במדבר או בכפר, ובעיר הוא מצטרף לאלפי אנשים אחרים, בודדים כמוהו, שגם הם חיים בעיר ללא מסגרתם השבטית המסורתית. אנשים אלה מצטרפים לארגונים ולאיגודים על בסיס מקצועי, שנועדו לשמור על האינטרסים שלהם ולקדמם, ולארגונים אידיאולוגיים-פוליטיים (לדוגמה: סוציאליסטיים, דמוקרטיים או איסלאמיסטיים). התכונה המאפיינת ארגונים אלה היא שהם אינם מבוססים על קשר משפחתי בין החברים, אלא על אינטרס או אידיאולוגיה. אלא שבעוד שקשר משפחתי אינו ניתן להחלפה, הרי שאינטרס ואידיאולוגיה אינם קבועים וניתנים לשינוי.
זה אנחנו או הם
כתוצאה מהתפתחויות דמוגרפיות אלה של תהליך העיוּר, צמחו במצרים ובתוניסיה אליטות פוליטיות, המתבססות על אינטרסים ואידיאולוגיות ולא על משפחות או שבטים. בן עלי ומובארק היו מוקפים באליטות כאלה, שאין להן כל מחויבות משפחתית אליהם. לעומת זאת, במרבית מדינות ערב האחרות הנשיא או המלך שולט במדינה באמצעות השבט שלו, שגודלו אלפי אנשים, המושתלים בממשלה, בצבא, בארגוני הביטחון, במפלגה, ברשויות המקומיות, בחברות הממשלתיות ובכל הצמתים של קבלת ההחלטות. הם תומכים בראש המדינה לא למענו או למען שלטונו, אלא למען שרידותם כשבט וכפרטים, מכיוון שהם יודעים כי אם ייפול, ייפרדו ראשיהם מעל כתפיהם. דוגמה יפה לכך ראינו בעירק, שבה הציב סדאם חוסיין בראש כל גוף חשוב במדינה את בני שבטו - שבט דוליים.
גם בלוב, בסוריה, בתימן ובבחריין, כשהנשיא או המלך מביט סביבו, הוא רואה את אחיו ואת בני דודיו הראשונים, השניים והשלישיים עומדים איתן מאחוריו ותומכים בו בכל החלטה שיקבל, מכיוון שגורלם תלוי בגורלו. המאבק שלהם לשלטון הוא בעצם מאבק לחיים, בכל מובן המילה. זה "אנחנו או הם". לעומת זאת, כשבן עלי ומובארק הביטו סביבם, הם ראו רק אינטרסנטים שתמכו בהם רק עד כמה שהם היו חזקים ויכלו לספק את האינטרסים של תומכיהם. כאשר הנשיאים הללו נראו כחלשים מול ההמון, הסתלקו גם השרים והפקידים מן התמיכה בהם, והם נשארו בודדים.
בסעודיה, הציבור - ובעיקר השיעי שבמזרח - מכיר את מערכת התמיכה ההדדית של השבטים שהתאחדו בהקמת הממלכה, ויודע היטב כי אלה יילחמו על שרידותם עד טיפת דמו האחרונה של הסעודי האחרון. בלוב שני הצדדים ממשיכים להילחם, למרות האבידות הכבדות ואלפי ההרוגים, היות שהחלופה של כל צד היא להישחט בסכיני הצד השני. העלאווים בסוריה יודעים כי יישחטו בגלל היותם כופרים ובגלל הדם המוסלמי הרב שהם שפכו מאז שתפסו את השלטון בשנת 1966. ואילו בתימן, שבט סנחאן - שבטו של עלי עבד אללה סאלח - והשבטים הקשורים אליו בקשר דם, מאוחדים נגד גורמי האופוזיציה שאותם מניעות כמה מטרות: יש בהם מי שמנסה להחזיר לדרום תימן את העצמאות שהייתה לה עד 1990, יש בהם מי שמייצג אג'נדה שיעית קיצונית במימון אירני, ויש בהם מי שתומך בג'יהאדיסטים העולמיים הנקראים בשם הכולל "אל-קאעידה", שרבים מהם מצאו מקלט ומחסה בהרי תימן הגבוהים, הסלעיים והתלולים.
במדינות שבטיות אלה, מוסדות המדינה - כמו פרלמנט, מפלגות, ממשלה, מערכת המשפט, חוקה, מפלגה, בחירות -הם רק כיסוי מודרני לשלטון שבטי הפועל על-פי הרצון הקולקטיבי ויצר השלטון של השבט השליט, ומכאן נובעת יכולתו לשלוט באופן הנראה כלפי חוץ כלגיטימי. אך העם יודע את האמת, יוצא להפגנות והשבט השליט יורה במטרה להרוג, על-פי המסורת הידועה והמוכרת במזרח התיכון.
עם זאת, גם משטרים שבטיים כאלה אינם חסינים לעולם ועד. כל עוד השיקול של הקבוצה השלטת הוא שבטי, הם יכולים לשרוד בשלטון מול ההמונים, במחיר של הרוגים רבים, ואפילו מול כוחות צבאיים מערביים, כמו במקרה של לוב. ייתכן כי מה שגרם לסדאם חוסיין להתעקש מול המערב במרץ 2003 היה התייצבות שבטו מאחוריו, והרושם שקיבל היה שהצבא העירקי יחזיק מעמד נגד כוחות הקואליציה הבינלאומית בזכות מפקדי הצבא מבני שבטו. במקרה שבני השבט מסתכסכים ומתפלגים, מתחיל השבט לתפקד כמו בודדים הדואגים כל אחד לאינטרסים שלו, והשבט כולו מתמוטט. יש לעקוב היטב אחרי העריקות ממחנה קדאפי, כי אם תגבר התופעה, הוא ייכנע, יסתלק למקלט רחוק מסכיניהם של המורדים וישאיר את שבטו לחסדיהם. הוא אומנם ינסה להבטיח את שלומם לאורך ימים, אך ספק רב אם יצליח בכך.
הערה על אירן: האייתוללות מתפקדים כמו שבט, שכן הדבק הדתי המחבר ביניהם חזק, והאיום מצד הרוב החילוני במדינה יוצר ביניהם נאמנות חזקה ואכזרית. משמרות המהפכה ישלטו באירן בהנהגת האייתוללות כל עוד הם מאוחדים. ברגע שהאייתוללות ומפקדי משמרות המהפכה יתחילו להיאבק זה בזה, יגיע גם הקץ לשלטונם באירן.
תזכורת תיאטרלית
השבוע נרצח בג'נין השחקן והבמאי הערבי-ישראלי ג'וליאנו מר. את הרצח ביצע איש חמאס שלא ראה בעין יפה את פעילות התיאטרון שהקים מר, שבו פעלו יחדיו גברים ונשים. מר נרצח, כי תיאטרון כזה אינו מתאים לקוד המוסרי של אותם אנשים, שלאחר אזהרות והתראות, ביצעו במר את מה שקנאֵי האיסלאם עושים למי שמאיים על ערכי המסורת האיסלאמית.
רצח זה מהווה תזכורת לכל מי שנרדם בשמירה בשנים האחרונות: ג'נין הייתה ועודנה מרכז לג'יהאדיסטים רצחניים, שישימו קץ לחייו של כל מי שיעבור את הגבולות שהם הציבו. היום זה מר, מחר יהיה זה כל פוליטיקאי פלשתיני שייתן לישראל הסכם שלום עם ויתורים שאין הם מסכימים להם.
אם איש חמאס החשוד הוא אכן הרוצח, וארגוני הביטחון של הרשות הפלשתינית מכירים אותו כאיש חמאס, הרי שלחמאס יש תשתית בג'נין, למרות שבשנים האחרונות הוצגה העיר בשקטה וכ"נקייה" מטרור בזכות ארגוני הביטחון של הרשות הפלשתינית. אלא ששוב מתברר, כי ישראל אינה יכולה לסמוך על מנגנוני הביטחון הפלשתינים, שלא הצליחו לשמור על שליטת הרשות ברצועת עזה ביוני 2007, וייכשלו בכך שוב, אם ישראל תנטוש את יהודה ושומרון.
מנגנוני הביטחון הללו מייצגים אינטרס ואידיאולוגיה, ולא שבט, ולכן יכולתם לעמוד איתן לאורך שנים נוכח ציבור עוין - מוגבלת. גם אימון ונשק אמריקני, כסף אירופי ותמיכה פוליטית כלל עולמית, לא יהפכו את שלטון אש"ף ביו"ש למשהו שעליו יכולה ישראל לסמוך. רק שמונה מדינות שבט הומוגניות שיוקמו על בסיס אוכלוסיות הערים יכולות לשרוד לאורך ימים ושנים, בעוד שישראל נשארת לתמיד במרחב הכפרי כדי להבטיח שזה לא יהפוך לגבעות חמאס חפורות ומצוידות בטילים, כמו אלו של דרום לבנון או כמו עיר המנהרות החפורה מתחת לרצועת עזה.

לאתר מגזין "מראה"
תאריך:  08/04/2011   |   עודכן:  08/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה נעצר הדומינו?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מבריק,תענוג לקרוא ל"ת
גיזמו בון  |  8/04/11 20:32
2
מאלף!! ל"ת
הניה  |  8/04/11 20:44
3
בלי כוונה,תארת המצב בישראל
א מ רול  |  8/04/11 20:46
 
- יפה מאוד
המומחה  |  9/04/11 22:26
4
סוציולוגיה של מדינות ערב???
י. רוזמן  |  8/04/11 21:46
5
תגובה
רימונה  |  9/04/11 09:08
6
השוואה נכונה
יוסי שפניר  |  9/04/11 16:09
7
שטויות. מלומדות.
efis  |  9/04/11 16:35
8
למפלצות אדם ערביות אלו מסרו  ל"ת
רבין ופרס את ארצי  |  10/04/11 10:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפאל ישראלי
ההחלטה להילחם ששיקף בשאר אסד בנאומו, כאילו היה מנותק מן המאורעות, מקורה באירועים ובנתונים הרי חשיבות שהשפיעו עליו
צבי גיל
משנכנס אפריל ולקראת יום הזיכרון לשואה יש רחש בסביבה ויש ניסיון חוזר לעזור לטבע בהמסת הקרחונים בשטח    הצעת חוק בכל הקשור לזכויות ניצולי השואה, טורפדה על-ידי ממשלות ישראל, בעוד הכנסת עמדה בצד    העובדה שיש עשרה גופים שמטפלים בנושא כאוב וטראומטי, היא לכשעצמה סימפטום של מחלה כרונית
קובי לירז
אם תוציאו לרגע את האף מהפודרייה של שרה, תגלו כמה דברים מהותיים שניסו להסתיר ממכם
ציפי לידר
מה לומדים מפרשת מצורע?    מדוע לריפוי הנגעים הולכים אל הכהנים?    מה מלמדת המילה מצורע על מקור המחלה ומה הקשר לאקולוגיה רוחנית?    הכתובת על הקיר    אֶל המעיין    תתחדשו!    בין נֶגע לניסן ברשימה שלפנינו
דודו אלהרר
טועים כל אלה שנדמה להם שהם חיים במדינה דמוקרטית כשהשלטון מסור בידיהם הנאמנות של נבחרי העם    להלכה ולמעשה אין כל ערך לקולו של הבוחר בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il