X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגיע הזמן לאמץ את ביקורתו הנוקבת של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט מאיר שמגר, על מערכת בתי המשפט בארץ ולהימנע, ככל שניתן, מעסקות-טיעון מיותרות, שרק פוגעות במעמדה השיפוטי
▪  ▪  ▪

בית המשפט הישראלי הופך בשנים האחרונות יותר ויותר לבובה אילמת, נטולת השפעה, המבטלת את מעמדו השיפוטי. דברים כדורבנות, שאותם השמיע, בסוף השבוע, לא אחר מנשיאו לשעבר של בית המשפט העליון, השופט בדימוס מאיר שמגר, ושחייבים להדליק נורה אדומה אצל כל מי שחרד למערכת המשפט.
ביקורתו הנוקבת של השופט הנכבד מתייחסת לריבוי עסקות הטיעון בערכאות השיפוטיות - רעה חולה שפשתה בהן זה מכבר. היא מונעת מבתי המשפט להעיר, אפילו, הערה כלשהי, על אופייה ופרטיה של העסקה, ואף חוסמת מראש כל אפשרות להרהור או ערעור מצידם של היושבים על כס הדין.
עם יד על הלב צריך להודות שברוב הסוגיות החברתיות בארץ אומנם מעורב בית המשפט. אלא שהמגמה שונה בתכלית כל אימת שמדובר במשפט הפלילי. מרבית ההכרעות וגזרי הדין עוברים בו לידי התביעה. זו, יחד עם פרקליט הנאשם, דואגת לנסח עסקת-טיעון, ולו כדי להימלט ממשפט מייגע - לשביעות רצונם של שני הצדדים, שמהם נחסכים זמן, עבודה, כסף וסיכון של הפסד במשפט.
המציאות הישראלית בשטח מוכיחה כי עסקות שכאלה צוברות בשנים האחרונות תאוצה רבה מדי. הצרה היא שהן יוצרות חשש מהותי, שבו העדפה של עסקת-טיעון על פני משפט, עלולה לגרור, שלא בצדק, הרשעה של חפים מפשע. אלה, מסתבר, פשוט מעדיפים להימנע מהליכה למשפט, אם מתוך חשש להוכחת חפותם, ואם בשל העדר-ראיות. למען הסדר הטוב, כאן המקום להזכיר שכאשר מדובר בהאשמות חמורות, עלולה עסקת-טיעון להתגלות כהרסנית גם לצד השני.
נורמה פסולה
כך או אחרת, יתרונם של הסדרי הטיעון נעוץ בכך שהם מבטיחים ענישה, ללא צורך במשפט מסורבל. נאשם, המודה באשמה, זוכה בהם, לרוב, ב"סוכריה" מבית המשפט, כשהוא מצליח להיחלץ בעונש קל מזה שהיה נגזר עליו ללא עסקה. יתר על כן: יש אפילו מקרים שבהם כוללת עסקת הטיעון תיקון לכתב האישום ושינוי סעיפיו לסעיפים חמורים הרבה פחות.
בצדק מסתייג השופט שמגר מההלכה המקובלת, שבה מחייבת האינסטנציה המשפטית העליונה את בתי המשפט לאשר כמעט כל עסקה הנדונה בהם. משמעות הדבר היא שבית המשפט פשוט מועל בתפקידו כמייצגו של האינטרס הציבורי. בצדק קובע כבוד השופט שכשם שהנאשם זכאי להגנה דיונית, אף שעבריינותו מוכחת - זכאי לה גם קורבן העבירה הפוטנציאלי מן השורה.
סוד גלוי הוא שבעטיין של עסקות הטיעון, נוצר מצב אומלל, שבו אין בית המשפט מהווה, בעצם, צד כלשהו בהסדר שבין הנאשם לתביעה. מחמת הלקונה הזאת, הוא מחויב, בעל-כורחו, לאשר אוטומטית את העסקה האומללה.
בסופו של דבר אסור לשכוח שעסקות הטיעון באו לעולם כחריג בלבד. בעיקר הן נועדו למקרים שבהם היה ספק בעיני התביעה באשמתו של הנאשם, או בכאלה שבהם ביקש הנאשם לקבל הקלה תמורת הודאתו. אלא שמכאן ועד להפיכת עסקות שכאלה לנורמה מקובלת - המרחק גדול. יש, על כן, לחזק ולאמץ את קריאתו של השופט שמגר למגר את עסקות הטיעון ולמנוע בכך מבית המשפט להפוך למוסד אימפוטנטי.

תאריך:  10/04/2011   |   עודכן:  10/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאור רזניק
מאז פירסומו של המאמר הקודם שלי בנושא "די לרפיסות - כמה אפשר לספוג בלי להגיב?" קיבלנו את מערכת "כיפת ברזל" שאמורה להגן עלינו מפני טילים, וכרגע לפי הפרסומים פרוסה רק בשני מקומות: בבאר שבע ובין אשדוד לאשקלון. במאמר הזה אגע במספר נקודות: הגנה בלבד איננה פתרון מספק, במיוחד כשהיא חלקית; הינתקות אמיתית; מבצע צבאי
הלל ויס
נאום שנישא במהלך ביקור המשלחת של נאמני ארץ ישראל באירופה - הרב שלום דבער הלוי וולפא, דוד העברי - המועצה האזורית שומרון    מבהירים: התמיכה הבוטה והקידום של האיחוד האירופי בהקמת מדינה ערבית בארץ הם הזמנה לשואה שנייה
מיקי פרי
עלינו לחשוב מה היה בדוח גולדסטון שסחף את ההמונים, ואיך הגענו בכלל למצב שבו ההמונים הולכים כעיוורים אחרי הדוח כאילו היה תורה שירדה זה עתה מן השמיים?    אפשר לבקש מצה"ל לנצח עד מחר, אבל איך הוא יכול להמשיך לנצח אם המודעות לא מנצחת, כאשר משרד החוץ נעול בתפישת הפעלה מיושנת המתבססת על מחסומים בזרימת המידע?
דני בן-ישי
בזכות הציונות, בזכות מדינת ישראל, שואה לעולם לא תהיה    האם באמת נעלם מאיתנו שביום שרק נחליט "די!" יבוא לבסוף הקץ להשפלה והרדיפה של עם ישראל?    מוסר הציונות: תמיד נצטרך לשלם בעד חירותנו בדם, אך בהבדל מהותי אחד: כלוחמים על הגבולות ולא כקורבנות בלב הארץ
יהונתן דחוח-הלוי
ארבעה דוברי רוסית בדקו קטע שהוגדר כלא ברור בדבריו של זדורוב ומצאו פרט מידע העשוי להיות בעל חשיבות להבנת נסיבות הודאתו ברצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il