X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קרן אסולין מורה ומטפלת ברפואה סינית   |  סמינר הקיבוצים
על-מנת לחזק את אנרגיית העץ, נאכל בתקופה זו מאכלים שיוצרים תנועה, קלילות והתחדשות כמו: ירקות עליים ירוקים, נבטים, ברוקולי ונשתמש במזונות בתבלינים בעלי חריפות עדינה, כמו: צנון, בצל ירוק, ג'ינג'ר, שיתנו תחושה של תנועה ופתיחה
▪  ▪  ▪
הבצל והצנון יעניקו תחושת תנועה
[צילום: פלאש 90]

"כבר אפריל ויורד גשם, זה כבר הרבה שנים לא קרה". כל שנה נשמע את עצמנו אומרים את אותו המשפט. לפני שבוע הזזנו את השעון ופתאום יש עדיין אור כשיוצאים מהעבודה, בחצר הבית, מה שקודם נראה כמו עשבים והזנחה, נראה פתאום כמו שדה בר פראי של חרציות, סביונים ופרגים. יש את הריח הזה באוויר. קוראים לזה אביב.
הפילוסופיה הסינית מייחסת את האביב לאנרגיית העץ שמייצגת צמיחה, פריחה, התחלות חדשות, שינויים, תנועה, ו.. נו הריח הזה שיש באוויר.
העץ הוא אחד מחמשת האלמנטים הסינים שכוללים גם אש, אדמה, מתכת ומים. כל אלמנט כזה מייצג תנועה מסויימת, כיוון מסוים ומשוייכים לעונה, איבר, רגש וכדומה. הסינים מאמינים, שאדם חכם, שרוצה לחיות בבריאות, כדאי שיתאים את אורח חייו לתנועת האלמנטים.
וכך בתקופת האביב. בדיוק כמו הטבע שאגר במהלך החורף מתחיל לנבוט ולפרוח, כך גם אנחנו צריכים להקיץ משנת החורף ולהוציא לפועל את ההחלטות, ליצור ולהניע תהליכים.
ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב, שנכתב לפני כ-5,000 שנה, הינו הקלסיקה של הפילוסופיה והרפואה הסינית ושם נאמר על האביב: "את שלושת חודשי האביב מכנים תקופת ראשית, החיים והתפתחותם, נשימות שמים וארץ מוכנות לתת חיים ולכן הכל מתפתח ופורח. לאחר לילה של שינה, האנשים צריכים להקיץ בבוקר השכם, הם צריכים לצעוד בזריזות מסביב לחצר".
מאכלים שמחזקים את אנרגיית העץ
בתזונה הסינית, ההתייחסות היא דומה. על-מנת לחזק את אנרגיית העץ, נאכל בתקופה זו מאכלים שיוצרים תנועה, קלילות והתחדשות כמו: ירקות עליים ירוקים, נבטים, ברוקולי, נשתמש במזונות בתבלינים בעלי חריפות עדינה, כמו: צנון, בצל ירוק, ג'ינג'ר, שיתנו תחושה של תנועה ופתיחה.
האיברים המשוייכים לאלמנט העץ הם: הכבד וכיס המרה, ואכן זו תקופה מצויינת לניקוי כבד על-ידי הטעם החמוץ (לימון) ומאכלים ירוקים (ארטישוק, שעועית מאש, עלי ביביס) על-מנת לנקות עודפי שומן, וכולסטרול שהצטברו בכבד במהלך החורף.
נבשל את המזון בישול מהיר וקצר (זו תקופה פחות מתאימה לתבשילים עם בישול ארוך כמו חמין לדוגמא) ונקפיד על גיוון של מזונות וצבעים.
בספר הקיסר הצהוב ממשיכים ומזהירים: "אלו שלא יצייתו לחוקי האביב, עונשם יהיה פגיעה בכבד, עבורם הקיץ המתקרב צופן בחובו דיכאונות ושינויים לרעה".

פסח בא

חג הפסח מתאים מאוד לתפיסה הסינית את אלמנט העץ. הוא חג של יציאה מעבדות לחירות, של התחדשות, של ניקיון, אנחנו מפנים את מה שאנחנו כבר לא צריכים מהארונות (אלה שבבית ואלה שבנפש) ומאפשרים לדברים חדשים להיכנס.
לפי התזונה הסינית, לכל פריט מזון יש אנרגטיקה מסויימת, כלומר תנועה או תחושה שהמזון עושה לנו, לדוגמה מנטה גורמת לנו לתחושת רעננות, ופותחת את דרכי הנשימה.
אם נסתכל על קערת הפסח, נגלה שהמאכלים שמכילים אותה, מעבר להקשר המסורתי-תרבותי של יציאת מצרים, יש קשר מעניין לאנרגיית האביב וההתחדשות ולתזונה בריאה ומאוזנת.
  • חזרת: זהו סוג של צנון, הטעם החריף שנוצר מגירוד של השורש, גורם תחושה של תנועה והתעוררות, פותח את דרכי הנשימה ומשחרר תקיעויות. (לרוב, משלבים את החזרת עם סלק שמחזק דם, מניע ועוסר לסלק ליחה);
  • כרפס: הכוונה לירק שמוגדר "פרי האדמה" ומקובל להשתמש בסלרי או בתפוח אדמה. הסלרי, גם הוא גורם לתנועה, מחזק ומרגיע את הכבד. תפוח אדמה מחזק אנרגיה ומאזן את מערכת העיכול;
  • מרור: לרוב משתמשים בחסה או בעלים מרים אחרים. הטעם המר בתזונה הסינית עוזר לייבש ליחה, והצבע הירוק, כאמור טוב לאנרגיית העץ;
  • זרוע: לבשר או לעוף יש אנרגיה מחממת ומחזקת, אבל הוא מכיל שומן וכולסטרול ויכול להכביד על מערכת העיכול, לכן כדאי לא לאכול הרבה מדי ממנו ולבשל אותו עם צמחים או תבלינים ארומטים;
  • ביצה: ביצה קשה גם היא טובה לחיזוק אנרגיה ודם, היא עשירה בחלבון אבל גם בכולסטרול;
  • חרוסת: החרוסת עשויה מתמרים, תפוחים, בננות, אגוזים ועוד (כיד הדמיון הטובה עליכם). הטעם המתוק של הפירות מחזק, מנחם ומשמח, הפירות עשירים בויטמינים. גם כאן נשתדל לא להגזים, כיוון שהפירות עשירים גם בסוכר. אבל הטעם - מצויין.
ועוד משהו קטן לסיום
הרגש המאפיין את אנרגיית העץ הוא כעס, אבל כעס בונה, אכפתיות שמדרבנת לעשייה. כשהוא לא מאוזן, הוא יכול להתפרץ ככעס (לפעמים על המשפחה בליל הסדר).
אני מאחלת לכם אביב מלא ביצירה, בלבלוב, בהתחדשות ובבריאות.

הכותבת היא מטפלת ברפואה סינית ומורה לתזונה סינית בסמינר הקיבוצים
תאריך:  14/04/2011   |   עודכן:  14/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאון אלי
תערוכה של עורך-דין שהתחיל לצייר מתוך סקרנות והפך את הציור גם למקצוע לשם ההנאה והסיפוק הנפשי בלבד    רוב הציורים הם ציורי נוף של ים וכמעט כולם הם נופים ארץ-ישראלים    מעניין, צבעוני, מלא שמחה ואופטימיות
מור דואני
איכלו רק כשאתם רעבים    החופש האמיתי מאכילה לא נכונה לכם מגיע כאשר אתם מקפידים על אכילה מרובה של ירקות, במיוחד ירוקים וכתומים, התומכים במערכת העיכול שלכם ומאפשרים למזון להתעכל היטב
רות כהן
סיבוב נוסף בפרשת הפיכת הפנימייה של ביה"ס החקלאי בפרדס חנה למתחם נדל"ן חל בימים האחרונים, בעקבות הגשת כתב ערעור לבית המשפט העליון על-ידי הסתדרות המעו"ף ועובדי הפנימייה, באמצעות עורכי הדין שלמה כרם ורויטל כרם    לא מתייאשים בקרב
אלישע פורת
הסיסמה המשולשת "לציונות לסוציאליזם לאחוות עמים" התנוססה לאורך כמה עשורים על העמוד הראשון של היומון "על המשמר". על הציונות שיכתבו גדולים ממני. על הסוציאליזם שיכתבו טובים ממני. אבל על אחוות העמים יש לי סיפור מיוחד משלי
חגית כהן
האם ייתכן שתת-ההכרה לא קיימת כלל? פרופסור ישראלי קורא תיגר מרענן על התפישה המקובלת במאה השנים האחרונות לגבי נפש האדם. אך אם להומו-סאפיינס אין תת-מודע, באיזה נס בדיוק אנחנו חולמים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il