X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהי חשיבותה הכל-כך מיוחדת של "שבת הגדול" על דרשת השבת הארוכה והמתובלת בהלכות, במנהגים, במוסר, באגדה ובהגדה וגם: מדוע כונתה שבת זו בכינוי "שבת הגדול" דווקא?
▪  ▪  ▪

"שבת הגדול" היא אחת מן השבתות המיוחדות שבלוח השנה העברי והיא תחול תדיר ולעולם בסמיכות ולפני חג הפסח. שבת זו ידועה כשבת מיוחדת החל באמצע ימי הביניים, קרי: תקופת הזמן במהלך ההיסטוריה האירופית שהתחילה עם סיומה של "העת העתיקה" והסתיימה בתחילתה של "העת החדשה", תקופת הרנסאנס וכבר במאה ה-10, בכתובת עתיקה שנמצאה בעיר רמלה מוזכר השם "שבת הגדול".
חשיבותה של שבת זו נגזרת באופן ישיר מן המנהגים שרבים מעם ישראל, עם הקודש, נוהג לעשות בה, כמו למשל: "דרשת שבת הגדול" על-ידי רב המקום/בית הכנסת ובאריכות בענייני הלכות ומנהגי החג "משום שרבים המה". כמו-כן, רבים מן הדרשנים נוהגים לשזור ולשלב בדרשתם ענייני מוסר ואגדה "כדי להכין את העם לקראת החג החשוב הלזה" [מדרש גם], ו/או קריאת קטעים מן ה"הגדה של פסח" עד המילים: "לכפר על כל עוונותינו", וזאת "משום שנס הגאולה ממצריים התחיל בשבת זו" [אחרונים] או "משום שהדבר משמש כהכנה טובה לקראת קריאת ההגדה בליל הסדר [מדרש גם] ועוד.
שבת מיוחדת זו כונתה בשם "שבת הגדול" בגלל מספר טעמים:
א) משום שהרב הדורש מאריך בדרשתו בשבת זו ודומה על האנשים כיום ארוך וגדול [ספר "שיבולי הלקט", סימן ר"ה].
ב) משום הנס הגדול שהיה לבני ישראל במצרים בשבת זו, שהרי אותו היום שהצטוו על לקיחת השה לקרבן פסח לעיני המצרים שבת היה והשה היה אלוהיהם ולמרות זאת לא אוּנה לבני ישראל כל רע מהם [טור].
ג) משום שמפטירים בה בנביא [מלאכי פרק ג'] ומסיימים בפסוק: 'הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא...לפני בוא יום י-ה-ו-ה הגדול והנורא" [מהרש"ל].
ד) משום שהרב שהוא הגדול בתורה (ובחבורה) נוהג לדרוש לפני הקהל בשבת זו כנ"ל.
ה) משום שבשבת זו ישראל קיבלו את המצווה הראשונה שלהם ונהיו כקטן הנכנס לגיל בר-מצווה ונקרא "גדול" [אבודרהם]. ועוד.
ולנו ייראה להוסיף ולומר ששבת זו נקראה בשם "שבת הגדול" משום שיש להדגיש את גודל ומעלת השבת שהיא השבת היחידה הסמוכה לחג הפסח בבחינת [שבועות מ"ז]: "קרב לגבי דהינא - ואידהן", קרי: קרב וגע במשוח (השמן) ותהא משוח (בשמן) היות שהחג עצמו ממש חג חשוב וגדול, אם לא הגדול במועדי השנה, משום היותו חג מכונן בהוויה הרוחנית והפיזית של האומה היהודית לדורותיה. חג הפסח הוא החג המסמל מכל את חירותם, פדות נפשם וגאולתם של עם ישראל מן הגאולה הראשונית ועד הגאולה האחרונה, בעגלא ובזמן קרוב ממש.
חג כשר ושמח!!!

תאריך:  15/04/2011   |   עודכן:  15/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הערות לקראת פסח: למה מסעי הפרסום של רשתות השיווק לא מזיזים לי, להיכן צריכות ללכת התרומות של קמחא דפסחא, כיצד החומרות החרדיות גוברות משנה לשנה, על הרפלקס הפבלובי של הציבור החילוני, הצעה מקורית למוספי העיתונים וגם כמה מילים על ההגדה
אברהם (פריצי) פריד
הרצוג ירגיש    סטאז' על שרי ממשלה    השיטה האיטלקית    הקליינטים הבאים של עו"ד צמל    אוהלה של תורה    השבוי    עדות של מומחה
ראובן לייב
שיבושי השפה, לא עלינו, הם דבר יום ביומו, הן בשיח המתנהל בין איש לרעהו והן באמצעי התקשורת למיניהם    כולם נגועים בנגע הזה, באין מרפא למחלה המקננת. ממש כמו סרטן אלים שלא ניתן לדכאו    עד אנה נבוא?
עו"ד יוסי דר
כיצד הצליח הרצוג בתוך דקות לגייס לצידו את הדיפלומט האמריקני ולשכנעו להכחיש שהדברים על פרץ אכן נאמרו, וזאת – למרות שהם כתובים שחור על גבי לבן במסמך דיפלומטי סודי שנערך בידי אותו דיפלומט ממש    ניחוש שלי: הדיפלומט האמריקני הזה הוא בן להורים מפא"יניקים
נפתלי רז
דגל השלום יורד בחמש השנים האחרונות. ניאלץ להסתפק ב"חג החגים של המרכז-שמאל": יום-הולדת 5 ל"על צד שמאל" - עם פתיחה למרכז-שמאל; חג החירות ליהודים; חג התחייה לנוצרים; חג האביב למוסלמים; וחג השלום לדרוזים. חג שמח!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il