X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אל-עזזמה שירותי רכב בע"מ
הגנה מן הצדק
שכר ועונש
בלש אחד אזק את גנבי הרכב והשני תפס לי את היד: "רמבו מטומטם! מה אתה עושה?! תקשיב טמבל, ותקשיב לי טוב. עכשיו מה שנשאר לך, זה להתפלל לאלוהים שהמלוכלכים שתפסת לא יתלוננו שכיוונת עליהם נשק. אם הם יתלוננו אתה במצב קשה, אחי"
בדואי בוגר צבא העובד כמאבטח בקניון באר שבע מרוויח 22 שקל לשעה. חברו שעובד ב'אבטחה' בפרוטקשיין יכול לעשות 40 אלף ש"ח בחודש; בדואי העובד כנהג באגד מרוויח בממוצע כ-7500 שקל לחודש, חברו ש"מוכר רכבים" בחברון עושה כפול ביום

היה זה קיץ תשס"ז (2007) והיחידה שלי התאמנה בצאלים לקראת תעסוקה מבצעית. ביום השני של האימון הגיעו אלינו ואוצ'רים להשכרת רכב. מניסיון מר, לרכבים השכורים אצלנו ביחידה יש נטייה קבועה ולא מוסברת 'להיעלם' בימים הקריטיים שבאמת צריך אותם. הם בדרך כלל נמצאים מאוחר מדי אצל אחד הרס"פים, שתמיד יסביר לך ש"מישהו-הביא-לי-את-האוטו-למשימה-מאוד-דחופה-ולא-אמר-לי-לאן-להחזיר". הפעם, כדי להקדים רפואה למכה הודעתי למג"ד שאני יוצא למשוך את הרכב על שמי. אנחנו אומנם מכירים את החיים, וגם את הרס"פים, כדי לדעת שזה לא יעזור. אבל לנסות צריך.
וכך, בשבע וחצי בבוקר הגעתי למגרש החניה הגדול של חברות ההשכרה, לא רחוק מהתחנה המרכזית בבאר שבע, רק כדי לגלות שהמשרדים נפתחים בשמונה. בעוד אני תוהה כיצד להרוג את הזמן שנותר, קלטתי בזווית העין התרחשות מעניינת: על שער הכניסה, שהיה פרוץ, שמר נער בדואי כבן 15 (פרוטקשיין כמובן, את זה הבנתי מאוחר יותר). במרחק של כשלושים מטר ממנו עמדו שני צעירים בדואים ליד מיצובישי חדשה. כשהתקרבתי, הבחנתי שהחלון הקדמי שלה שבור והבחורים עמלים על חיבור החיווט של מתג ההצתה, את האזעקה הם ניטרלו כבר קודם.
האדרנלין התחיל להשתולל בדם. הם עדיין לא הבחינו בי, ובהחלטה של רגע הכנסתי מחסנית ושמתי פעמי אל שער היציאה במטרה לחסום אותו. תוך כדי איגוף ארוך התקשרתי למוקד 100. למוקדנית לא היה מושג היכן נמצא מגרש החניה הענק המשותף לחברות ההשכרה הפועלות בבירת הנגב, וכשניסיתי להסביר לה את מיקומו ביחס לתחנה המרכזית התברר שגם על ההבדל שבין צפון לדרום היא לא סגורה לגמרי. בינתיים החבר'ה הטובים הבחינו בי. לשנייה קפאתי במקום, לך תדע איך לעזאזל ייגמר הסיפור הזה. אבל בסוף הזעם הכניע את הפחד. רצתי אליהם תוך דריכה רועשת של הנשק במטרה לנסות לעכב אותם. הושבתי אותם ליד הרכב, ורק אחרי דקות ארוכות כאורך הגלות הגיע סוף-סוף רכב הבילוש.
הבלש הראשון אזק אותם והשני תפס לי את היד ומשך אותי הצידה.
"רמבו מטומטם!", הוא כמעט צעק, "מה אתה עושה?!"
"מה זאת אומרת מה אני עושה? עשיתי את העבודה שלכם! עצרתי לכם שני גנבי רכב על חם!"
"תקשיב טמבל, ותקשיב לי טוב", נזף בי הבלש, "עכשיו מה שנשאר לך, זה להתפלל לאלוהים שהמלוכלכים שתפסת לא יתלוננו שכיוונת עליהם נשק. אם הם יתלוננו אתה במצב קשה, אחי".
"רגע-רגע", ניסיתי בכל זאת להבין, "מי פה האיש הרע?, תסביר לי אחי, בשביל מה בכלל קפצתם? בשביל לתפוס על חם עברייני רכב, או בשביל לעצור מילואימניק פראייר שעזר לכם לשמור על החוק?"
"עזוב אותך מפילוסופיה אחי, צא מהסרט" ענה לי הבלש. "עכשיו תשמע, אני לוקח סיכון אבל יש לי רעיון. מבחינתי נסגור שאני לא ראיתי את הנשק שלך, ואתה בכלל לא היית עם נשק, בדוח סיכום האירוע אני כותב שקצין שהזדמן לאזור עיכב את החשודים. ועכשיו תתפלל חזק שהם לא יפתחו את הפה".
"ותגיד, מה עכשיו? מה תעשו עם הגנבים הללו?"
"תראה, אלו גנבים שאני לא מכיר, אז כנראה שזו הפעם הראשונה שלהם. זה גם הגיוני, כי אם הם היו קצת יותר מקצועיים כנראה שלא היית מצליח לתפוס אותם. אבל הנוהל קבוע: בפעם הראשונה והשנייה שהם נתפסים הם מקבלים התראה, בפעם השלישית אולי כמה חודשי מאסר".
"זה הכל?! אתה רוצה להגיד לי שבשביל להיכנס לכלא צריך להיתפס שלוש פעמים?! צריך הרי להיות גנב גרוע במיוחד בכדי להיתפס שלוש פעמים. חשוב על זה רגע - כמה פעמים גנב ממוצע מצליח לסחוב רכבים מבלי להיתפס עד שהוא נכנס לכלא?"
הבלש הסביר לי על שבט אל-עזזמה שהפכו את מרחב באר שבע למשחטת רכב אחת גדולה, ושבגללו חלק מחברות הביטוח אינן מוכנות לבטח רכבים של תושבי העיר. וסיכם: "עזוב אותך אחי, אל תנסה בכלל להבין. אני כבר התייאשתי".
נזכרתי השבוע בסיפור הזה כשנתפרסם פסק הדין במשפטו של חאלד אבו קרינאת. הצעיר בן ה-23 הספיק לא מעט בחיים: בכתב אישום מתוקן שהושג בהסדר טיעון הוא הורשע בלא פחות משמונה עבירות של גניבת רכב [אותם מכר בחברון], שתי עבירות של פריצה לרכב, ניסיון לגניבת רכב, גניבה מרכב והדחה בחקירה. וצריך כמובן לזכור שאלו רק המקרים שבהם המשטרה הצליחה להוכיח את מעורבותו מעבר לכל ספק סביר.
השופט טהא אבו נסר מבית המשפט השלום בבאר שבע, החליט שלא להטיל על אבו קרינאת קנס כספי, עקב "מצבו הסוציו-אקונומי הקשה". באמת, מעורר רחמים. האיש נפטר בעונש קל יחסית של 30 חדשי מאסר. לזכותו של השופט טהא נציין שהוא לפחות נזף בעבריין. טהה התבסס בגזר הדין על "פסיקתו המחייבת של בית המשפט העליון, ששב והדגיש את חומרת עבירות גניבת הרכב פעמים רבות, ואף קבע כי בעבירות אלו יש לתת משקל מכריע לטובת האינטרס הציבורי, המחייב ענישה מרתיעה למיגור התופעה שהפכה למכת המדינה".
הבלש בבאר שבע הסביר לי אז את המשוואה הפשוטה: בדואי בוגר צבא העובד כמאבטח בקניון באר שבע מרוויח 22 שקל לשעה. חברו שעובד ב'אבטחה' בפרוטקשיין יכול לעשות 40 אלף ש"ח בחודש; בדואי העובד כנהג באגד מרוויח בממוצע כ-7500 שקל לחודש, חברו ש"מוכר רכבים" בחברון עושה כפול ביום. וכשבתי המשפט פוסקים עונשים כאלו מגוחכים מה הפלא שהמצב לא משתנה?

לא מטפל באשכנזים

המחשה עגומה לחשיבות הביקורת על עבודתם של השופטים והדיינים קיבלנו שוב.
אל בית הדין האיזורי בירושלים הגיע זוג שנישואיו עלו על שרטון. בני הזוג החליטו להיפרד בשלום מבלי לכלות את הונם ומשאביהם הנפשיים בהתכתשות משפטית אינסופית, וניסחו בעזרת עורכת דין הסכם גירושין מפורט וסופי. אל בית הדין הם הגיעו לצורך מתן הגט בלבד.
הדיון נקבע לשעה 10 בבוקר, אך התחיל באיחור של כשעה תמימה. זו התבררה כבעיה הקטנה עבור בני הזוג ביום הזה. ההרכב שנקבע מראש לדיון, כלל את הדיינים הרב רבינוביץ, הרב אליעזרוב והרב אלחדד.
לאחר שהצדדים נכנסו לאולם, התברר שהרב רבינוביץ שוהה בחו"ל [נציין רק שקרוב משפחתו נפטר בהמשך השבוע והוא יושב שבעה כעת]. הטוענת הרבנית ביקשה משני הדיינים שנכחו לפתוח בהליך כתיבת הגט, ואז הפתיע הרב אליעזרוב וטען שהוא לא יכול לעזור כי הוא "לא מתעסק בגיטין". רק לשם ההמחשה, זה בערך כמו שקצרנית בבית המשפט תצהיר באמצע יום עבודה שהיא לא יודעת הקלדה עיוורת, או שטייס באמצע טיסה לארה"ב יודיע באינטרקום לנוסעים שהוא לא למד לנחות. כל תלמיד שנה א' בכולל להכשרת דיינים יודע שסידור גיטין הוא המשימה המרכזית והנפוצה ביותר של כל דיין.
אבל מכולם הפליא הרב אלחדד. הוא בירר את הפרטים על הזוג, ולאחר מכן שאל אותם: "תגידו, אתם אשכנזים?".
"כן", ענו לו בני הזוג.
"אז אני לא יכול לעזור לכם. אני לא מסדר גיטין לאשכנזים, אני לא עושה גט אשכנזי"
הטוענת הרבנית שכבר ראתה הרבה דברים בחייה, הייתה בהלם. היא ניסתה להבין האם היא שמעה נכון, והרב אלחדד עזר לה: "אתם יכולים לצאת מהאולם, אני לא מטפל באשכנזים".
הטוענת הרבנית מיהרה למזכיר בית הדין שאמר לה: "מה, את לא יודעת שהוא לא מטפל באשכנזים?". לזכותו יאמר שהוא הציל את המצב וארגן לה דיין אחר [הרב גודלברג] שהתפנה מעיסוקיו וסידר לזוג את הגט המיוחל.
האמת, אין מה להוסיף. כל מילה נוספת תהיה מיותרת.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף למקור ראשון
תאריך:  18/04/2011   |   עודכן:  18/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שכר ועונש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מותר לקרוא לכלב בשמו
המומחה  |  18/04/11 11:32
2
מאמר מתאר סוף המנדט הישראלי
ירון זכאי  |  18/04/11 13:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - צדקה, סלט ורגל קרושה, רשתות שידור עושות עסקים עם ארגוני טרור, מה ההבדל בין ענת קם לג'וליאנו מר? ופיקוד לא-ראוי למשטרה    חג שמח
יובל לובנשטיין
האם אתם יודעים שחלק לא קטן מהפריטים שיש לכם בבית, כלל לא מתאימים או לא נוחים לשימוש? האם אנו לא יודעים להבחין בין טוב או רע, או שאולי פשוט זה חלק מהעניין שאין זהות אינטרסים בין רצון היצרן לבין הנוחיות שלנו? לא מדובר על משהו מכוון, אלא שנקודת ההסתכלות של שני הצדדים לא תמיד זהה
שושנה ויג
יומנו האישי של האיש העומד מאחורי הקלעים של הסלבריטאים    יוסי מימוני - מלבד היותו מפיק חדשות וצלם עיתונות הוא רומנטיקן בדם ומתגעגע לתקופות בעבר, הוא איש רוח וחושב שלכל אדם יש קצב גדילה וחשיבה משלו    כתבה רביעית בסדרה "גבעת פייסבוק אינה עונה"
הודיה כריש-חזוני
בצעד נדיר, עתרה פרקליטות המדינה נגד המנהל האזרחי - זרוע ביצועית של המדינה - בבקשה לבטל את הנוהג שלפיו קרקע ביו"ש נחשבת בחזקתו של החקלאי אם עיבד אותה במשך עשר שנים מבלי שמישהו ערער על כך. אורית סטרוק: "אנו עומדים בפתחה של קטסטרופה. זו עתירה פוליטית של הדרג הפקידותי המבקש להדיר את רגלי היהודים מאדמותיהם"
חגי סגל
ניקיונות פסח של אריה דרעי כוללים הפעם השלכה לפח של המפלגות הדתיות ושאיבת אבק ממדפי אוסלו. אם לא הרב עובדיה, הוא מגלה, הייתי מצביע נגד. הפוליטיקאי החרדי שכיכב בממשלת רבין מתחייב בהן צדקו לא להמליך פעם נוספת על ממשלת שמאל צרה, אבל גם לא לתת יד לממשלת ימין צרה. מה בדיוק יצא לכם מממשלת נתניהו, הוא שואל את המתנחלים. באמת מה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il