X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר ונסה רואש אנדוקרינולוגית   |  מרכז רפואי תל אביב
יש חור בעצם? אחת מכל שלוש נשים תחווה תופעה של ירידה במסת העצם המכונה אוסטיאופורוזיס - עצם מחוררת למה העצם של נשים דווקא הופכת מחוררת ושברירית וכיצד לשמר את העצמות?
▪  ▪  ▪
נשים סובלות יותר מהתופעה
[צילום: AP]

אוסטיאופורוזיס תופעה שפירושה עצם מחוררת, מתארת ירידה במסת העצם, הפיכתה דקה יותר ושברירית. שכיחותה של תופעה זו עולה עם הגיל ופוקדת גם נשים וגם גברים. אחת מכל שלוש נשים ואחד מכל תריסר גברים יסבלו מהתופעה.

בונים עצם

תהליך בניית העצמות בגוף נמשך עד גיל 20, העצם מתארכת ומתעבה לאורך תקופת הגדילה וההתבגרות. בשנתיים הראשונות לחיים, תהליך בניית העצם מואץ, לאחר-מכן חלה האטה עד גיל ההתבגרות.
עם תחילת ההתבגרות המינית (גיל 14-11 אצל בנות וגיל 17-13 אצל בנים), גדלה כמות הסידן בחוליות עמוד השדרה ובעצם הירך כמעט פי 5.
בקרב הבנות, מסת העצם הנבנית והנצברת בגיל 14-11, דומה לכמות מסת העצם שהולכת לאיבוד לאחר המנופאוזה. למרות שתהליך הגדילה נפסק בסיומה של ההתבגרות המינית, מסת העצם ממשיכה להצטבר ולהיבנות כעשור נוסף. החל מהעשור השלישי, אנו מאבדים מצפיפות העצם. לאובדן הזה אין סימנים מקדימים, שכן הירידה בצפיפות העצמות אינה כואבת, עד להתרחשותו של השבר הראשון.

דעי את ה-D

ככל שאנו מתבגרים, אנו מאבדים את היכולת לספוג ויטמין D, תהליך שמאט את יכולת ספיגת הסידן שלנו. עובדה זו מגדילה את הנטייה של נשים, בעיקר לקראת ובמהלך המנופאוזה, לאובדן עצם.
העובדות מצביעות על-כך שלנשים עם רמות אסטרוגן נמוכות, קשה יותר לייצר רקמת עצם. תוספת של ויטמין D יחד עם סידן, עשויה להקטין את הסיכוי לשברים שלא בעמוד השדרה בנשים מעל גיל 65.
חלק ממחקרים אלה מקורם באוסטרליה, מקום הידוע בין היתר בשמש הרבה שלו, וגם הם הדגימו קשר בין תוספת ויטמין D לירידה בשברים בנשים בגיל המבוגר.

שברירית שכזו

עם הפסקת הווסת, נפסקת הפרשת הורמון האסטרוגן. מצב זה מהווה את הסיבה העיקרית לשכיחות הגבוהה של התופעה אצל נשים ואת הופעתה המוקדמת של התופעה בחיי האישה. אובדן מסת העצם אצל האישה נאמד בכ-30%-50% בממוצע, אצל הגבר האובדן נאמד רק ב-20%-30%. לפיכך, ההמלצה לנשים היא לבדוק את צפיפות העצם לראשונה כבר בגיל 60.
אם קיימים גורמי סיכון (שבר קודם, משקל נמוך במיוחד, חוסר ויטמין D, היסטוריה משפחתית של שברים, טיפול בסטרואידים, מחלות מעי דלקתיות, מחלות פרקים, אבנים בכליות, חשיפה לתרופות הידועות כפוגעות בעצם, עישון, צריכת אלכוהול והפרעות אכילה), מומלץ לבצע את הבדיקה לצפיפות העצם עוד לפני גיל המעבר. בדיקה זו מגלה את תכולת המינרל המצוי בעצם ואת חוזק העצם. היא בוחנת את מצב העצמות בשני מוקדים: צוואר הירך ועמוד השדרה, אזורים המועדים לשברים בגיל המבוגר.
עצם הטיפול
הטיפול הבסיסי המומלץ הוא נטילת תוספי סידן וויטמין D, המהווים את אבן היסוד של העצם. עוד מומלצת דיאטה עשירה בסידן ופעילות גופנית סדירה. תרופות למניעת שברים נרשמות בהתאם לחומרת המצב ולסיכון המוערך לשברים אצל האישה. התרופות ניתנות בהזרקה, בבליעה ובעירוי.

הכותבת היא אנדוקרינולוגית, אחראית על מרפאת העצם במכון האנדוקריני של המרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  21/04/2011   |   עודכן:  21/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כל מה שרציתם לדעת על אוסטיאופורוזיס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידית גור
ניקוי הפנים הוא שלב חשוב בשגרת הטיפוח היומית שלנו, אך איך נדע איזה חומרים מסירים איזה איפור? ולמה חשוב להוריד את האיפור? מתי ולמה צריך לעשות ניקוי פנים? כאן תמצאו את כל התשובות - המדריך המלא
ד"ר חיים גלאון
מומלץ לא להגיע למצב של צפיפות וחוסר מקום למכלול המשנן הקבוע, ולהגיע לבדיקה בזמן שעדיין קיים משנן מעורב    כשילד משתמש במוצץ, אפשר למתן השפעותיו ע"י שימוש במוצצים שגודלם מתאים לילד וצורתם פחוסה
חגית גינזבורג
בכוכב נולד כל כך אוהבים את צה"ל, שצוות השופטים יצא לחפש את הכשרון הבא בבסיסים צבאיים. מירי עשתה פזצת"א והלכה לישון עם מרגול, למיטלמן נפל האורגן, צביקה התרגש מהחוויה עד דמעות, ורק כשרונות גדולים במדים לא היו שם
חן מענית
מערכת המשפט בישראל כיום היא אחת ממערכות המשפט העסוקות בעולם    לקראת חג הפסח, ביקשנו מ-10 עורכי דין בכירים מתחומי משפט שונים לסמן את 10 "המכות המשפטיות" שהתרחשו במערכת המשפט בישראל מאז פסח אשתקד
ליאון אלי
נורמה הכהנת הגדולה של הדרואידים התאהבה בגדול אויבי המדינה. כאשר מתברר לה כי הוא מאס באהבתה ומתאהב באחרת שואפת לנקום, מתחרטת ומשלמת על כך בחייה. הפקה שכל חובב אופרה ישמח לראות. מומלץ ביותר.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il