X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הן אינטואיציות? איך ייתכן שאנו חשים דבר שאיננו יכולים להסביר? מה מטרתן? האם נוכל לסמוך עליהן?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

פעמים רבות אנו חשים תחושה שאנו לא מצליחים להסביר. למשל, לעיתים אנו חשים כלפי אדם (מוכר או אדם שפגשנו לראשונה) תחושה חיובית או שלילית מבלי שאנו מבינים. דוגמה נוספת - אינטואיציות לגבי החלטות מסויימות, מבלי שאנו מבינים לעומק את תחושתנו.
האינטואיציות מסייעות לנו רבות בתחומים שונים. לדוגמא: ישנם שיש להם אינטואיציות עסקיות בעזרתן עשו ממון רב. הם חשים הזדמנויות עסקיות, חשים מה עליהם לעשות כדי לממשן, וכל זאת מבלי שהם מבינים לעומק את הסיבה לתחושותיהם, שמנתבות אותם היטב בתחום זה.
האינטואיציות לעיתים עלולות גם להכשיל אותנו כפי שנראה בהמשך.
העובדה שאנו חשים תחושות שאיננו יכולים להסבירן מראה שהמערכת הרגשית "יודעת" מידע שאינו נגיש למערכת המודעת.
איך זה עובד?
תהליך קליטת המידע נעשה בשני תהליכים מקבילים. המערכת הרגשית והמערכת המודעת קולטות מידע בצורה שונה לחלוטין. מידע שהאחת קולטת אינו נגיש לשניה.
נסביר את מאפייני הקליטה השונים באמצעות סיטואציה בה אנו מגיעים למסיבה. המערכת המודעת קולטת מידע "מלמטה למעלה". כשהמארח יברך אותנו - נצטרך להקשיב לכל אות ואות שנאמרת ולאסוף אותן לכדי מילים ומשפטים. במקביל נצטרך לשים לב גם לכל פרט בסביבה ולאסוף את אוסף הפרטים לכדי מידע כולל. התפיסה הזו מאוד לא יעילה... נסו בעצמכם, שוחחו עם אדם אחר שימו לב לכל אות שהוא אומר ולכל פרט בחדר וכדומה.
האם הצלחתם לקלוט מידע בצורה יעילה?
התפיסה הרגשית נעשית בצורה הפוכה - אנו קולטים מידע "מלמעלה למטה" - אנו משליכים מידע שיש לנו מאירועים שאותם חווינו בעבר, על המצב הנוכחי. אנו עושים זאת מבלי שאנו מודעי לכך. המידע שאותו אנו משליכים נשלף מהזיכרון הרגשי הלא מודע שמוטמע בנו. התפיסה הזו יעילה מאוד - יש לנו באופן מיידי תמונת מצב כולל על האירוע הנוכחי. אנו מיישמים תגובה רגשית שהוכחה בעבר כיעילה. במקביל, נערך גם תהליך של הטמעה רגשית, אנו מטמיעים ומעדכנים את הזיכרון הרגשי ואת התגובה המוטמעת בו. המנגנון הזה יעיל מאוד! באופן מיידי אנחנו מיישמים את כל הזיכרון הרגשי שהוטמע בנו ורלוונטי לאירוע.
נחזור לדוגמאת המסיבה - אנחנו נראה את המארח, ונחוש תחושה חיובית, נפרש את דבריו בהתאם לניסיוננו החיובי באירועים דומים בעבר. בניסוי שעשו, המארח דיבר בצורה שלילית לאורחים והם עדיין בירכו אותו ופירשו את דבריו בהתאם לציפיותיהם ולא בהתאם לדברים האמיתיים שנאמרו!
בעוד התפיסה המודעת אינה יעילה, התפיסה והיישום הרגשיים רבי עוצמה. עיקר המידע שאנו קולטים, נקלט דרך המערכת הרגשית ולא המודעת. התפיסה המודעת כל כך לא יעילה שבתחומים שבהם לא הטמענו זיכרון רגשי לא נקלוט מידע! למשל: אדם שלא הטמיע זיכרון רגשי חברתי ולא יוכל לקלוט ולהבין סיטואציות חברתיות. דוגמה נוספת - אנשים עסקים שחשים הזדמנויות שאחרים לא קולטים כלל. חיסרון זה מקרין עלינו בכל תחומי חיינו: בתחומים בהם לא הטמענו זיכרון רגשי מספק לא נבחין בהזמנויות ואפשרויות שפתוחים לפנינו.
נבין כעת מדוע איננו יכולים להסביר פעמים רבות את רגשותינו - המערכת הרגשית קולטת מידע רב משמעותית מזה הנקלט במערכת המודעת, והיא מעוררת רגשות ואינטואציות שמבוססים מידע זה.
לצד היתרונות האדירים שיש למנגנון התפיסה והתגובה הרגשית יש לו גם חסרונות. התפיסה הרגשית היא מאוד סובייקטיבית. אנחנו שופטים את האירוע העכשווי בהתאם לניסיוננו. איננו יכולים לראות אותו בצורה אובייקטיבית. למשל, אדם שהטמיע זיכרון רגשי משפחתי וזוגי בעייתי, לא יחוש שדרים של אהבת אמת מצד נשים. הוא יקלוט שדרים כאלו כטפלים ושקריים ולא יוכל להאמין בהם!
החיסרון השני, עליו דנו, הוא חלקיות - לא נוכל לקלוט מידע בתחומים בהם לא הטמענו זיכרון רגשי מספק.
לאיזו מטרה מכוונים אותנו האינטואיציות והרגשות שלנו?
האינטואיציות והרגשות שמתעוררים בנו אינם מקריים. המערכת הרגשית היא המערכת הלא מודעת ההישרדותית רבת העוצמה שלנו. הטמענו זיכרון רגשי לא מודע רב עוצמה, בעיקר בתקופת הינקות והילדות. הזיכרון הרגשי הזה מוטמע כדרכי הישרדות לא מודעות! המערכת הרגשית מנתבת אותנו לפעול על-פי הזיכרון הלא מודע שלנו ללא שיקולי כדאיות. היא עושה זאת באמצעות הרגשות שמתעוררים אצלינו.
מנגנון הקליטה והיישום הרגשי רב עוצמה בהרבה מזה של המערכת המודעת. הניתוב הרגשי תמיד ינצח ויקבע את מסלול חיינו.
למעשה, המערכת הרגשית משפיעה באופן מכריע על כל ההוויה המודעת שלנו. למשל: כאשר אנחנו משוחחים עם אדם אחר, אנו מודעים לשיחה אך מנהלים אותה דרך המערכת הלא מודעת. נסו לחשוב באופן מודע על ניהול שיחה, על אפשרויות שונות לניסוח דברינו. יקח לכם זמן ממושך לומר ולו משפט אחד...
גם ההגיון שלנו מושפע באופן מכריע מרגשותינו. שקלול מידע נעשה באמצעות ייחוס משקל לשיקולים שונים. תהליך זה מסתמך על המערכת הרגשית. למשל, כיצד תשקללו את חשיבות הבטיחות, האמינות, שמירת הערך, העיצוב והנוחות בקניית רכב חדש? הענקת חשיבות לכל אחד מהשיקולים הוא סובייקטיבי בהתאם לעולמו הרגשי של המעריך. גם מה שנראה כהחלטה מודעת מושפע מאוד מהמערכת הלא מודעת.
כאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי חיובי, יישומו מנתב אותנו בצורה טובה. בתחומים בהם הטמענו זיכרון רגשי בעייתי וכאוב, רגשותינו יתבססו על מידע רב בהרבה מזה שאנו מודעים לו, אך הם יכשילו אותנו וינתבו אותנו בצורה בעייתית.
מוטמע בנו גם זיכרון רגשי ארוך טווח. למשל, ילד שהזדהה עם הורה וחוזר על מסלול חייו. במקרה כזה יתכן שהמערכת הרגשית תנתב אותנו היטב בחלק מחיינו ותכשיל אותנו מאוחר יותר. דוגמה לכך היא דבריו של הנוכל מיידוף בראיון שנערך עימו לאחרונה. הוא סיפר על הצלחתו הרבה של אביו ועל קריסתו הכלכלית בגיל מאוחר יותר. אירוע שהשפיע עליו עמוקות. האם זה מקרה שזה קרה גם לו?
ייתכן מאוד שננסה לחפש את הסיבות לקשיינו בכל מיני מקומות, אך לא במקום הנכון... הסיבות להצלחות שלנו כמו גם לקשיים עימם אנו מתמודדים טמונות בעולמינו הרגשי הלא מודע. רק שינוי הזיכרון הרגשי שלנו יביא לשינוי בניתוב הרגשי. השינוי האובייקטיבי לא יאחר להגיע.

קרן אלמוג היא חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר "העוצמה הרגשית".
תאריך:  22/04/2011   |   עודכן:  22/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
אחרי ששרנו את חד גדיא והיינו מסובים כל אותו לילה (לא רק בבני ברק) וסיפרנו ביציאת מצרים, הגיעה העת לשדרג את חד גדיא ולהכניס בו תכנים חדשים.
שוש מיימון
סדר פסח בארצות הברית כבר מזמן חרג מלהיות "חג של יהודים"    אמריקנים רבים מזדהים עם מסר החירות והחופש של החג וחוגגים את הסדר בכל מיני וריאציות - ביניהם אפילו הנשיא אובמה
ד''ר אברהם שלום
מול מזימת הקמת "מדינה פלשתינית" עלינו לפעול על דעת הקהל בעולם, לא לפעול רק כשתדלנים בגלות אצל השליטים    כל השנים ניסו מנהיגי המערב לרצות את העריצים הערבים על חשבון ישראל, עתה מתמרדים הערבים נגד העריצים שהמערב תמך בהם    הערבים מבקשים שינוי בארצותיהם: לא בשטח זערורי בארץ ישראל    נסביר כי מדינת טרור ערבית תסכן את העולם
נסים ישעיהו
על-פי טבע, לא ניתן כלל להסביר את עצם ההישרדות של מדינת היהודים ובטח לא את הניסים ונפלאות שמתחוללים מול עינינו במיעוט הנפגעים מהטילים שיורים עלינו מדי יום    כמו-כן, על-רקע הנ"ל ניתן להבין את החיפוש של אנשים רבים אחר הרוחניות, חיפוש המתגבר והולך לקראת הגאולה האמיתית והשלמה
אברהם (פריצי) פריד
נעדרים מרשימת החותמים    סודות הנהלת בתי המשפט    קטיגוריה על העסקה    שומרי מסורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il