X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרדכי קידר מרצה   |  אוניברסיטת בר-אילן
עד עתה ניסה השלטון הסורי שתי שיטות טיפול במקביל: מצד אחד - חזות של היענות לדרישות המפגינים - ביטול חוק החירום והקלות בחוקים הנוגעים לחופש העיתונות וההתארגנות הפוליטית. השיטת השנייה השגורה והמקובלת במזה"ת היא הפעלת כוח, שבמקרה הסורי יש בה שכלול: שימוש בכנופיות של רעולי פנים בבגדים אזרחיים, הנקראים בערבית "שביחה" ("רוחות רפאים")
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
יש ידיעות על הסתננות של לוחמי חיזבאללה לסוריה כדי לסייע לשלטון לשרוד. אומנם יש להתייחס לידיעות אלה בחשדנות, אך עם זאת, אין לשכוח כי לוחמי חיזבאללה השתתפו בחיסול מפגינים בטהרן ביוני 2009, כדי להגן על שלטון האייתוללות מפני זעם המוחים על זיוף הבחירות לנשיאות, וקריסת השלטון הסורי תהיה מכה לחיזבאללה

המערכת השלטונית בסוריה - שהתבססה מאז שמפלגת הבעת' הגיעה לשלטון לפני 48 שנים - עומדת בימים אלו מול האתגר הגדול ביותר לקיומה ולשרידותה. הענק הרועם קם מרבצו, איבד את הפחד, ואזרחים סוריים זורמים בשבועות האחרונים במספרים גדלים והולכים לרחובות תוך שהם מעזים לזעוק, לאחוז שלטים ולומר למצלמה בפנים גלויים מילים שהם לא זוכרים את עצמם אומרים גם בחדרי חדרים, מפחד המוח'אבראת.
כל יום שעובר מוסיף עוד עיר לרשימת זירות ההפגנות והרציחות. כבר אין מדובר בעיר הבדווים הדרומית, דרעא, המצויה על גבול ירדן, או בעיר הכורדים הצפונית, קאמישלי, השוכנת תחת עיניהם הפקוחות של הטורקים, אלא בערי המרכז, הליבה, של סוריה: חלבּ, חומס, חמאת ואפילו דמשק הבירה. ערי הנמל בחוף - לאד'קיה, טרטוס ובניאס - גם הן ראו הפגנות וחיסול מפגינים בדם קר, והן רגישות במיוחד, שכן הן נמצאות באזור העלאווי, שבו הנוכחות המוסלמית הייתה תמיד מקור למתחים ולסכסוכים.
עד עתה ניסה השלטון שתי שיטות טיפול במקביל: מצד אחד - חזות של היענות לדרישות המפגינים בצורת ביטול חוק החירום והקלות בחוקים הנוגעים לחופש העיתונות וההתארגנות הפוליטית. אך הציבור יודע כי צעדים אלה אינם יותר מאשר כמו עצמות יבשות המושלכות לרעב חסר שיניים: חוק החירום הוחלף בחוק נגד טרור, המאפשר לשלטון לחסל באופן חוקי כל פעילות נגדו, ולכן אין בכך שום הישג למפגינים הדורשים את מה שקיבלו אחיהם במצרים: סילוק הנשיא ומשפחתו והעמדתם לדין על פשעיהם נגד אזרחי המדינה. המוני סוריה דורשים את סילוק העלאווים הכופרים ואת משת"פיהם בני העדות האחרות מעמדות השליטה שלהם בצבא, בפוליטיקה, בביטחון ובכלכלה.

"רוחות רפאים"

שיטת הפעולה השנייה שמפעילים אסד וסייעניו היא השיטה השגורה, והמקובלת במזרח התיכון – הפעלת כוח, המתבטא במקרה הטוב בגז מדמיע ובמקרה הרגיל במכות באלות, ביריות בנשק חם אל תוך ההפגנות, במעצרים ובעינויים. במקרה הסורי יש שכלול של השיטה השנייה: השלטון משתמש בכנופיות של רעולי פנים בבגדים אזרחיים, הנקראים בערבית "שביחה" ("רוחות רפאים"), דבר המאפשר לדוברי השלטון לומר: "זה לא אנחנו".
יש ידיעות על הסתננות של לוחמי חיזבאללה לסוריה כדי לסייע לשלטון לשרוד. אבל יש להתייחס לידיעות אלה בחשדנות, שכן אלו נועדו להעצים את המתח הבינעדתי – שד שיצא לאחרונה מתחת לשטיח השלטוני – ולגייס עוד סונים נגד הברית העלאווית-שיעית. עם זאת, אין לשכוח כי לוחמי חיזבאללה השתתפו בחיסול מפגינים בטהרן ביוני 2009, כדי להגן על שלטון האייתוללות מפני זעם המוחים על זיוף הבחירות לנשיאות, וקריסת השלטון הסורי תהיה מכה לחיזבאללה.
חשוב לציין כי בימים האחרונים יש ניצני התנגדות לצעדי השלטון בקרב סונים המהווים חלק מהשלטון. כך למשל, מופתי המדינה התנגד בקולו לצעדי הדיכוי, וקצין בחיל האויר נרצח עם שני בניו כי התבטא נגד הרג המפגינים.
ישנם אפוא ארבעה תרחישים אפשריים לעתיד סוריה:
  • שימור המדינה בהנהגה אחרת – ייתכן כי בשלב כלשהו יקום מבוגר אחראי ברמת רמטכ"ל או ראש מודיעין, שיבין שכדאי להשליך לציבור עצם שמנה כדי להציל את מה שניתן. הוא יבוא אל בשאר אסד עם כמה שומרי ראש חמושים, ויטיל את אסד למעצר יחד עם אחיו מאהר ועם עוד כמה בני משפחה, בעיקר ממשפחת מח'לוף, משפחת אמו של הנשיא. הוא יעמיד אותם לדין בנוהל מזורז ויעשה בהם את מה ששמצפה ממנו הרחוב כי יעשה, רק כדי להשיג שקט תעשייתי. הוא יכריז על שינויים בחוקה, על רפורמות כלכליות ועל בחירות אחרי מספר חודשים. תרחיש זה מזכיר במידה מסוימת את מה שקורה כיום במצרים. אם המבוגר האחראי הזה יהיה עלאווי, סביר שהציבור לא יקבל זאת וימשיך בהפגנות. אם הוא יהיה סוני, יש סיכוי גדול יותר שחלקים בציבור ימתינו לראות להיכן מתקדמים העניינים, במיוחד אם הוא לא יהיה מזוהה עם השחיתות הכלכלית או עם שפיכות הדמים של דיכוי ההפגנות. הפרט החשוב בתסריט זה הוא שהמנגנונים הממשלתיים ישרדו, ימשיכו לתפקד ולהפעיל את המדינה, ולאורך השנים הבאות יעברו תהליך של ריענון וחידוש כדי להיפטר באופן הדרגתי מאנשים שהיו חלק מהשלטון הקודם.
  • התפלגות השלטון – תסריט זה יתרחש אם וכאשר יתגלעו מחלוקות בין זרועות הביטחון – צבא ומודיעין – וחלק מהן יחליפו את נאמנותן מהשלטון לרחוב, בדומה למה שמתרחש בלוב ובתימן. אם יתרחש התרחיש הלובי, תחל מלחמה כוללת, ללא מעצורים, בין החלק של הצבא התומך במורדים ובין זה התומך בשלטון, ואם יתרחש התרחיש התימני, יחוש הצבא משותק בשל התייצבות חלקו נגד חלקו האחר. תרחיש סורי מקביל יכול להביא לחלוקת המדינה לשני חלקים שישקפו את החלוקה הגיאוגרפית של הכוח כפי שתתגבש, וייתכן שנראה מלחמה בין הצדדים כמו זו שפרצה בלוב. תסריט זה ייצור אי-יציבות, כי כל חלק ימשיך להיות נשלט בידי אליטה צבאית, ובעיות היסוד של סוריה לא תיפתרנה אלא רק תוחרפנה. השלטון ייתמך על-ידי אירן, והעולם המערבי יתמוך במורדים.
  • התרסקות המדינה – אם הקבוצה העלאווית תפסיד את המערכה על הרחוב הסורי ואת השליטה על מערכות השלטון, צפוי להתרחש הנורא מכל מבחינתה: המוני סונים משולהבים ירוצו לשכונות העלאווים בדמשק, בחומס, בחמאת ובחלבּ עם סכינים בידיהם, כדי להפריד את ראשי העלאווים מצוואריהם. כל המוסלמים בסוריה יודעים כי העלאווים הם כופרים ועובדי אלילים, וככאלה אחת דינם: מוות. העלאווים יברחו כל עוד נפשם בם להרי אנצאריה, מקום מושבם המסורתי, ויתבצרו בהם כדי להגן על עצמם. הכורדים בצפון יכריזו על מדינה כמו אחיהם בעירק, הדרוזים בג'בל א-דרוז שבדרום ישיבו לעצמם את האוטונומיה שגזלו מהם הצרפתים ב-1925, הבדווים במזרח יקימו מדינה שבירתה דיר א-זור, והחלבּים ינצלו את ההזדמנות לנער מעל שכמם את עולם של הדמשקאים שנואי נפשם. כך יקומו על חורבותיה של סוריה שש מדינות, שכל אחת הומוגנית הרבה יותר מהמדינה הכוללת, ולכן כל אחת תהיה גם לגיטימית בעיני מרבית תושביה. במצב כזה (המזכיר את פירוקן של ברית המועצות ושל יוגוסלביה) לא תזדקקנה מדינות אלה לאויב חיצוני בדמות ישראל, שתפקידו הקבוע הוא איחוד השורות מפניו, ולכן הסיכוי שיהיה שלום בין המדינה שתקום מעבר לגולן (מדינת דמשק?) ובין ישראל גדול הרבה יותר מבעבר, ועלינו לברך על התפתחות כזו.
  • חימום הגבול עם ישראל – עד שנות ה-70' היה זה עניין שבשגרה: בכל פעם שעמד השלטון בסוריה בפני בעיות מבפנים, הוא חימם את הגבול עם ישראל, כדי ליצור מצב שיאפשר לו לומר להמונים הזועמים: "ההונים הציונים עומדים עלינו לכלותנו, ולכן עליכם להשליך את כל המחלוקות ולהתאחד תחת דגלו של הנשיא המושיע". מזה 37 שנים שהפרקטיקה הזו נזנחה, וקשה להניח שהיא תופעל שוב, כי הציבור כבר אינו "קונה" את הסיפור.
כל עוד יש לשלטון אמצעים משטרתיים וצבאיים להשתמש בהם, הוא לא ינסה לגרור את ישראל למערכה, שמא ישראל תנחית עליו – בעיקר על מסוקיו – מכה העלולה לשלול ממנו את יכולת התפקוד מול ההמונים. עם זאת, ובמקרה של קריסה כוללת של מערכות שלטוניות, עלול מישהו בשלטון הסורי לפעול לפי קו מחשבה של "תמות נפשי עם ישראלים", ולשגר דברים לא סימפטיים לעברנו. במקרה כזה יקשה על ישראל להגיב באפקטיביות, כי לא יהיה לה את מי להרתיע. על ישראל להיות מוכנה לתרחיש כזה, ובמיוחד לפקוח עין ולהטות אוזן קשבת נוכח מערכות הנשק להשמדה המונית המצויות בידי סוריה.

המאמר מתפרסם גם ב"ישראל היום" (22.04.2011).
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  22/04/2011   |   עודכן:  22/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוריה - תרחישים אפשריים
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
כמו תמיד
אבי גיא  |  23/04/11 10:34
2
כתמיד---הליצן של אל ג'זירה
אמציה האמיץ  |  23/04/11 12:10
 
- עוד דברי הבל משמאלן קטן ורדוד
וגם כזבן   |  23/04/11 14:45
 
- אמציה ה"אמיץ" ????
ש.י  |  23/04/11 20:43
3
לסמולנים ההזויים - עת שתתפקחו!
חץ  |  23/04/11 17:24
4
תגובה למגיב2 אמציה האמיץ.....
יוד יוד  |  24/04/11 04:27
5
Very Interesting Mr. Kedar
Avi Naamat  |  24/04/11 06:04
6
ניתוח מרתק ומלמד,יישר כח. ל"ת
פלא יועץ  |  24/04/11 08:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריק זיו
אבני דרך לנאום בר-אילן 2    מושחתים ברכבת ומערך כיבוי האש    לשכת ראש הממשלה לאן
אברהם בן-עזרא
ישראל תתנגד למדינה שנשיאה יהיה מכחיש שואה ופעיל טרור, או אישיות גרועה ממנו, והיה אם בכל זאת תיכון מדינה פלשתינית – יהא זה לזמן קצר, עד למלחמתה הראשונה נגד מדינת ישראל, פיתוי שסכלי הטרור לא יעמדו בו לאורך זמן אם תהיה בידם מדינה...
קרן אלמוג
מה הן אינטואיציות? איך ייתכן שאנו חשים דבר שאיננו יכולים להסביר? מה מטרתן? האם נוכל לסמוך עליהן?
אברהם פכטר
אחרי ששרנו את חד גדיא והיינו מסובים כל אותו לילה (לא רק בבני ברק) וסיפרנו ביציאת מצרים, הגיעה העת לשדרג את חד גדיא ולהכניס בו תכנים חדשים.
שוש מיימון
סדר פסח בארצות הברית כבר מזמן חרג מלהיות "חג של יהודים"    אמריקנים רבים מזדהים עם מסר החירות והחופש של החג וחוגגים את הסדר בכל מיני וריאציות - ביניהם אפילו הנשיא אובמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il