X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
לדברי הסופר הכווייתי יוסף אלדאיג', "עמי ערב מובסים בגלל דיכוי, פיגור וניוון הנמשכים זה מאות שנים המחדלים בעולם הערבי לא ייעלמו על-ידי ביצוע הפיכה והיעלמו של עריץ פה ועריץ שם המצב דורש טיפול הרבה יותר שורשי ושינויים הרבה יותר יסודיים"
▪  ▪  ▪
פיגור והזנחה [צילום: AP]
ההפיכות מבטיחות הגנה על זכויות המיעוטים האתניים והדתיים, אך הקיפוח וההרג נמשכים - נגד הנוצרים בעירק, הקופטים במצרים, הכורדים בסוריה, המוסלמים השחורים והנוצרים בסודן.

זה ששה עשורים חווים עמי ערב לעתים תכופות מהפיכות, הפיכות צבאיות וחילופי שלטון. המכנה המשותף לכל התהפוכות והחילופים האלו הוא השאיפה לשינוי. פעם אחר פעם מבשרים השליטים החדשים כי הם עושים את מה שהם עושים בשם העם ולמען העם, וכי המטרה היא הגשמת שאיפות העם וחתירה לקראת עתיד טוב יותר.
ובכל זאת, אין רואים את השינויים, ואין זה מוגזם לקבוע כי ההפיכות לא היטיבו עם עמי ערב. הזמן נוקף ומצבם מתדרדר, והשאלה: מדוע ובמי נעוצים הכשלונות המחפירים.
תהיה זו אשליה להאמין כי שינוי מצבם של עמי ערב נעוץ רק בשינוי השלטון. החברה הערבית סובלת מתחלואים רבים, כתוצאה מפיגור, מהזנחה וממחדלים בכלכלה בחברה ובחינוך:
  • מדינות ערב נכשלות במלחמה בבערות, ומספר האנאלפאבתים עולה על 40 אחוז של תושביהן.
  • כמעט כל מדינות ערב נכשלות ביישום רפורמה בתחום הבריאות.
  • מתפשטת התופעה של הורשת השלטון. זו קרתה בסוריה ובבחרין, ועמדה לקרות במצרים, בתוניסיה ובתימן.
  • השליטים החדשים זוכים בבחירות ברוב של 99 אחוזים בממוצע, ובבחירות האחרונות בתקופת סדאם חוסיין, הוא זכה ברוב של 100 אחוזים של הבוחרים.
  • חלק גדול מן האוכלוסיה במדינות ערב עוסק בעיקר בחקלאות. במצרים, למשל, 55 אחוז מן התושבים עוסקים בחקלאות, בעוד שבמדינות המפותחות החקלאים מהווים 3 אחוזים בלבד.
  • חוגים איסלאמיים מניפים את הסיסמה: "האיסלאם הוא הפתרון". אך הפתרון נשאר בגדר חלום.
  • שליטים מאיימים על עמיהם במלחמת השמד, כפי שעושים קדאפי ואסד בימים אלה.
  • במקום לשאת באחריות ולטפל בחוליים, מאשימים השליטים את ישראל ואת ארה"ב ברקימת קונספירציות.
  • כדי להשתיק את עמיהם, משתמשים הרודנים בסיסמה הנדושה: "אין קול שעולה על קול המלחמה נגד ישראל", שמשמעותה כי המלחמה נגד ישראל עומדת מעל לדרישות העם.
  • בעולם הערבי, קוראים לפתור סכסוכים במלחמות, אלימות וטרור, תוך זלזול בחוק הבינלאומי. זהו המוטו הקובע בסכסוכים הבין-ערביים ובסכסוך עם ישראל. הסכמי השלום בין ישראל ובין מצרים וירדן אינם מצליחים לסחוף את ההמונים, והיעד הנכסף לחיות בדו-קיום בשלום עם ישראל הוא נחלתו של מיעוט.
  • בחברה הערבית מתחולל מאבק בין החברה השבטית, הכפרית, החמולתית, לבין החברה העירונית המודרנית. גלי ההתקוממות שפוקדים את מדינות ערב מסמלים את המאבק הזה, שהוא בעצם מרד נגד מרות ראש השבט.
  • ההפיכות מבטיחות הגנה על זכויות המיעוטים האתניים והדתיים, אך הקיפוח וההרג נמשכים - נגד הנוצרים בעירק, הקופטים במצרים, הכורדים בסוריה, המוסלמים השחורים והנוצרים בסודן.
הסופר הכווייתי יוסף אלדאיג' כתב במאמר שכותרתו "מהפיכות הערבים הן קשקושים" את הדברים הבאים: "עמי ערב מובסים בגלל דיכוי, פיגור וניוון הנמשכים זה מאות שנים. המחדלים בעולם הערבי לא ייעלמו על-ידי ביצוע הפיכה והיעלמו של עריץ פה ועריץ שם. המצב דורש טיפול הרבה יותר שורשי ושינויים הרבה יותר יסודיים".
אכן, טיפול שורש בעיוותים אלה לא יתממש רק באמצעות הדרת שליטים. יש צורך ברפורמה ארוכת טווח בתחומי החינוך, שתנחיל ערכים חדשים כגון שוויון, הבטחה של זכויות המיעוטים, כיבוד הדעה האחרת וכיבוד זכויות האחר. קידום הכלכלה מחייב טיפוח דור חדש של מהנדסים וטכנאים, שיבטיח את השינוי מחברה חקלאית לחברה תעשייתית.
אחד התנאים היסודיים להבטחת שינויים אלה הוא חינוך לדו-קיום בשלום בין מדינות ערב לבין עצמן ובינן לבין ישראל, דבר שיאפשר את הפנייתם של משאבים לביצוע הרפורמות הדרושות, במטרה לתקן עיוותים הנמשכים זה דורות.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון - קול ישראל.
תאריך:  23/04/2011   |   עודכן:  23/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשטרים מתחלפים והישועה לא באה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל ברנדשטטר
כמו המצרים בזמן יציאת מצרים, נעשינו משועבדים לעבדים ולשפחות, וגם אם יגורשו בחוזק יד, וגם אם ילדו ילדים במספר העלול לערער את הריבונות היהודית בארץ, אנו מוכנים לרדוף אחריהם ולהביאם אלינו
איציק סיבוש
לא רק ש"סימני ההבשלה למשילות" של הציבור הפלשתיני הם בגדר אחיזת עיניים, אלא שהמהומות בעולם הערבי מוכיחות, כי אין באזור זה ולו מדינה אחת, פרט לישראל, שאזרחיה ראויים ומסוגלים למשילות בסגנון המתאים למאה ה-21
רחל ארנפלד
הרצאה בנושא חופש הביטוי שניתנה בקופנהגן בטקס קבלת פרס סאפו שנערך ב-2.4.2011 מטעם החברה הבינלאומית לעיתונות חופשית
עמנואל נאור
שיתמודדו הירדנים והמצרים עם טענות העולם הליברלי על הכיבוש והדיכוי של העם הפלשתיני שבאות מן השמאל הליברלי מכל העולם, ישראל לא תהיה עוד אחראית בעניין הזה
שולמית קיסרי
הממשלה תמשיך לתפקד עם 36 שרים ועוד סגני שרים ביניהם בעלי תפקידים לא מוגדרים או מוגדרים אך לא עושים כלום, בלי תיק אבל עם משכורת ומכונית תקציב לקשר עם הבוחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il