X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רן מלמד סמנכ"ל עמותת "ידיד" על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
תסריט: סטודנטים מקימים ערי אוהלים ליד האוניברסיטאות, מודיעים ששנת הלימודים הבאה לא תיפתח כי אין באפשרותם לעמוד במחירי שכר הדירה, ודורשים שהאוניברסיטאות ידאגו לפתרון דיור ראוי, או יפעלו להורדת שכר הדירה
▪  ▪  ▪
משבר בר-תיקון

אי-אפשר לתאר משבר של דיור בלי להבין שחלק גדול מהאשמה נופל על כתפינו, הצרכנים. לא הכל אשמת הממשלה. גם לנו יש מה שנקרא "אחריות תורמת", ובגדול.
נתחיל בשאלה הבסיסית, למה המחירים עולים. הם עולים, כי יש מי שמשלם. כאשר, על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רוב רוכשי הדירות אינו שייך למגזר המשפחות הצעירות - המסקנה המתבקשת היא שהדירות נקנות להשקעה, בדרך-כלל להשכרה. וכשבעל-בית מבקש את שכר הדירה הכי גבוה שהוא יכול, כי הוא שמע מהשכן שלו שאפשר לקבל - מחירי השכירות עולים. ומכיון שהם כל-כך גבוהים, כל זוג צעיר עושה את החשבון (הלא נכון לעיתים קרובות) שלפיו "יותר שווה לשלם משכנתה מאשר לבזבז את הכסף על שכר דירה". הוא רץ לקחת משכנתה ולרכוש דירה, גם אם ברור שהמחיר שלה בשמיים, ושיש סיכון גבוה כי הוא לא יוכל לעמוד בתשלומים, לאורך זמן, מבלי להיקלע לקשיים כלכליים. וכך, מחירי הדירות להשכרה והדירות למכירה עולים ועולים, רק מפני שיש מי שמסכים לפתוח את הארנק ולשלם את המחיר.
אם כך הוא המצב, מה אפשר לעשות כדי לשנות אותו? אסור להסתמך רק על בנק ישראל ועל משרד האוצר. צריך לעשות מעשה. בשביל לעשות, צריך לחזור למקור, לתחילת התהליך. אני מזהה שתי בעיות מרכזיות בתחום הדיור.
האחת, אין מספיק דירות להשכרה. למה? כי הציבור הישראלי לא מאמין בהשכרה ארוכת-טווח. זה נראה לו לא סביר לשלם שכר דירה עבור דירה למשך 30-20 שנה, גם אם זה יהיה כדאי מבחינה כלכלית. למה? מאותה סיבה שאנחנו מצביעים לכנסת על-פי התפישה המדינית-ביטחונית שלנו.
הבעיה השנייה היא היותנו צרכנים, איך לומר, לא ממש טובים. אם הייתי צריך להשתמש במילים חריפות יותר, הייתי אומר - פראיירים, בטלנים, אדישים. בקיצור, צרכנים שלא עומדים על המחיר, לא מתמקחים כראוי, מוותרים, ולא מוכנים להילחם על מה שחשוב באמת.
תחשבו על התסריט הבא: חודש יוני מגיע. חבורות של סטודנטים, בתמיכה של אגודות הסטודנטים בכל הארץ, מקימות ערי אוהלים לא רחוק מהאוניברסיטאות, ומודיעות להנהלות המוסדות להשכלה גבוהה כי שנת הלימודים הבאה לא תיפתח - כי אין באפשרותם של הסטודנטים לעמוד במחירי שכר הדירה. הם יוכלו לדרוש אחת משתיים - או שהאוניברסיטאות ידאגו לכל סטודנט לפתרון דיור ראוי, או שיפעלו כדי להוריד את מחירי שכר הדירה. כדור השלג יתחיל להתגלגל כאשר בעל-הבית הראשון יבין שייתכן כי יישאר בלי שוכרים לדירתו, ויוריד את המחיר ב-10%. לסטודנטים זה לא יספיק - הם ידרשו 20%. בסוף הם יתפשרו. רשת הפייסבוק תתמלא בהודעות על סטודנטים ש"עשו את זה" - הצליחו להוריד את שכר הדירה שלהם. משם הכדור יילך ויגדל, ובסופו של התהליך מחירי הדירות להשכרה ירדו. ראש הממשלה עשוי להודיע, במקביל, על העמדת תמריצים אמיתיים לקבלנים שיסכימו לבנות דירות להשכרה לתקופה ארוכה. חלק מהדירות יועמדו לרשות דיירי הדיור הציבורי וזכאי הסיוע של משרד השיכון. בסוף התסריט שלנו, בעוד שנתיים-שלוש, שוק הדיור ישתנה. עשרות אלפי דירות להשכרה ייבנו ברחבי הארץ. המדד הקובע הוא מדד השכירות.
בדיוני? לא ממש. זה בעיקר תלוי בנו - עד כמה נפסיק להתבכיין ולהגיד איפה הממשלה נכשלה ומה הממשלה צריכה לעשות, ובמקום זה נקום, וכמו צרכנים מלומדים וצודקים נגיד - עד כאן. מספיק.

תאריך:  29/04/2011   |   עודכן:  29/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי אשם במשבר הדיור
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
והשאלה היא - אם ישתלם
חנה שרה  |  29/04/11 16:55
 
- תיקון: מטורטרים על ידי השוכרים ל"ת
חנה שרה  |  30/04/11 22:45
2
ממשלת ההון לא תפעל להוזיל דיור
שימי 1  |  29/04/11 17:43
3
נכון מאוד- אבל המדינה היא צריכ
kc  |  30/04/11 09:54
4
זה רק ענין של גודל ההיצע
חיימי  |  1/05/11 09:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מבחינת בית המלוכה הבריטי, ישראל לא קיימת. ב-58 שנות מלכותה ביקרה המלכה אליזבת בכל פינה בעולם, חוץ מאשר אצלנו. עושה רושם שעוד לא סלחו לנו שם על כך שהעזנו לסלק את המנדט
דניאל גיגי
ממשלת ישראל מגיבה ב"תגובות בטן" פסימיות לאירועים המורכבים שמתרחשים במזה"ת ובכך פוגעת בעצמה    כבר רואים שתמיכת ישראל במובארק העכירה היחסים עם הכוחות המהפכניים במצרים, ודחפה את מצרים לזרועות אירן    באותו אופן מתנהלת ישראל ביחס לאירועים בסוריה ולתהליכים המתרחשים אצל הפלשתינים    הפסימיות וההתנהלות הנמהרת של מנהיגינו פוגעות באינטרס הישראלי ויש להפסיקה מיד!
דודו אלהרר
ערבי, פלסטיני מוצהר ואזרח ישראלי במסר חשוב: "הגידו לא למדינה פלסטינית"    "השאלות הקרדינליות הן קודם כל האם ההנהגה הפלסטינית ששולטת היום, מייצגת את העם הפלסטיני?", הוא גורס    כדאי מאוד שכל "אנשי השלום" יסכיתו לדבריו
אהוד פינקלשטיין
במדינת הגמדים רעש ומהומה, כל משרד ממציא חוקים ועושה לו מה שבא    לא שילמתי את האגרה השנתית (2009) לרשם המהנדסים והופתעתי לקבל הודעת תשלום כפל אגרה ל-2010. התלוננתי על כך לנציבות תלונות הציבור שליד משרד מבקר המדינה, ולאחר שנה וחצי קיבלתי את תשובתם המצורפת כאן
איתן קלינסקי
"שְׁפוֹךְ חֲמָתְךָ עַל גּוֹיִים שֶׁלּא יְדָעוּךָ" - אין לי זכות לשפוט את ירמיהו על אמירה כזו, במצב בו הוא זועק מנהמת לבו לנוכח מראות האימה. אך אני חייב לשאול את עצמי ואת החברה בה אני חי, האם ברצוני לבחור במורשת השנאה והנקמה או בציוויי חמלה ואהבה    בין פסח לשבועות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il