X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנציחים את יציאת מצרים בחג הפסח ואת חג מתן תורה בשבועות, אולם דומה שזיכרון איום ונוקב עד התהום של "זכור את אשר עשה לך עמלק" קיבל תאוצה במרוצת ההיסטוריה של העם היהודי
▪  ▪  ▪
מצעד החיים בבירקנאו [צילום: AP]

שישה ציוויים, שש זכירות. כל זכירה מקפלת בחובה קומה שלמה בבניין הנצח של העם היהודי. צמודות הן שש הזכירות שאנו מכירים, שש זכירות של עם ישראל בזיכרון ארוך. מנציחים את יציאת מצרים בחג הפסח, את חג מתן תורה בשבועות, אולם דומה שזיכרון איום ונוקב עד התהום של "זכור את אשר עשה לך עמלק" קיבל תאוצה במרוצת ההיסטוריה של העם היהודי. משנה לשנה הוא משנה תוקף. פושט ולובש צורה אחרת. העם הזה זועק "לזכור ולא לשכוח" מאחר שהדור פוחת והולך והזיכרון מתעמעם כגחלת. יש לדאוג שתהא תודעה זאת בבחינת שלהבת העולה מעליה.
מדי שנה יוצא המסע הזה אל מחנות המוות ומראות הזוועה קשים מעבר לכל דמיון. וגם אני "זכיתי" לעבור את המסע הזה כמה פעמים משני צדי המתרס - פעם בתור מדריכה ופעם בתור מודרכת. אני זוכרת שבתור ילדה בבית-הספר היינו מלאי חיים. ילדים נבונים וחסרי תחושת גבולות. ככה אופייני לתלמידים הישראלים. טשטוש מוחלט של הגבולות. וכאשר הגענו לשם, כבשנו כל טריטוריה כאילו הייתה שלנו מאז ולתמיד.
אני זוכרת שבמסע הראשון שלי בתור תלמידה, דווקא היינו עשרות נערים ונערות מתבגרים מתיכון צייטלין מהמרכז, עם בנות אולפנה ועוד, מהדרום ומהצפון. היינו אידיאליסטים במושגים של ארץ ישראל, חילונים, דתיים, אשכנזים ומזרחים. היו כאלו אחרי גיוס והיו שבחרו לא להתגייס בעקבות המראות הקשים. הם טענו שהם לא מוכנים ללכת לשטחים. אנחנו היינו ילדים ישראלים יוצאי-דופן, בעלי מודעות תרבותית אנושית בה בורכנו מיום הולדתנו. ראינו מראות קשים, מראות שאדם נורמלי לא מסוגל לשכוח אף פעם - תאי גזים, גז צילקון בי7, תמונות בוכות של ילדים חסרי-ישע זועקים לעזרה, צמות של ילדות קטנות צועקות בדממה בלי שאף אחד ישמע. כל אלה נותנים לך לעשות חשבון-נפש לאומי, תנועתי ואנושי. אתה חש פתאום אדם אחר. אתה פתאום לומד להבין שכאשר יש התלהמות של מצב פוליטי, מצב של התלהמות טרור, יכולה אותה קבוצה, בעזרת מידה רבה של מניפולציה, להפוך את העולם על פיו.
הכל נתון פתאום לשיקול-דעת ולחשבון-נפש, כי כאשר אתה נמצא שם זה לא יאמן איך הכל עובר לך בסרט נע על המתרחש בארץ. אתה נמצא בחיבוטי נפש על היסטוריה ומדע, ואתה קולט שאתה לא פחות מהם - מגיע מארץ של אינתיפאדה, מקום שבו מתקיימות הכחשה ושתיקה יחד. מדינה בורגנית שאנשיה לא ממגרים את האלימות אלא ממשיכים לשלוח את ילדיהם לתוך מלחמה עיקשת של החיים. ואנחנו בתור הורים מקווים שהפעם ילדינו יחזרו מהמסע הזה הומאניים יותר, לאומניים פחות.
כאשר אתה תחת כובע של מדריך במסע הקשה הזה, אתה שואל את עצמך האם הילדים הללו יכולים להפוך את המסר מהמסע למסע חניכה של אלימות? אמנות גסה? או להסיק מהמסע הומאניות ולימוד חיובי? האם אותם תלמידים שמקשיבים להסברים שלי בשקיקה על מיידנק, אושוויץ ובירקנאו יעשו מניפולציה ויהפכו לסרבני שירות בשטחים? או לחלופין - יהפכו לאנשים מדכאי אינתיפאדה? וכאשר אתה נמצא בקור שמחבר אותך לייאוש, יש משהו מצמרר בקור זה, מדכא. כשקר לך, אתה אומלל, אתה רוצה להתכווץ, ואתה שואל איך המוני אנשים חצי עירומים עמדו במסדר שעות רבות? זה נותן כוח למקום, ואתה שואל את עצמך - האם אני מתנהג כך עם האזרח הזר השוכן בקרבי? האם אני עוזר מספיק לאותו אזרח זר? ולטעמי, את זה כולנו צריכים לשאול, ולזכור שהזוועה הזאת התרחשה על הפלנטה שלנו, על-ידי יצורים אנושיים שהיו שליחיו של משטר רודני, שלצורך השגת מטרותיו הנלוזות ניצל את הרוע הטבוע באדם. לא שטן ולא מלאכי חבלה, ולא כוחות מסתוריים, אלא בני אדם, ילדי אישה, רעים.
משטר זה ניצל את שנאת היהודים המונחלת בכל דור ודור, ולכן קיימים תמיד הרהורים בלבנו גם על קיומנו כאן ועכשיו, על אדישות העולם לסבלם של עוד עמים אחרים נרדפים, על הצורך שלנו להיות חזקים כדי להתגונן ולהסיר כל איום על קיומנו, על מאבקנו המתמשך עם שכנינו, המוליד גילויים מכוערים, ועל השלום הנכסף והצודק. לכן, מוטל עלינו צו לזכור כי המראות הקשים הם צו לחיים טובים יותר, ערכיים יותר. לזכור שבכל דור ודור קם הצורר להשמידנו, אבל הקב"ה מצילנו מידם. וחשוב מכל לזכור תמיד שעם ישראל זה עם עם כוח! שעם ישראל חי וחי לנצח.

תאריך:  02/05/2011   |   עודכן:  02/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עם שזוכר ולא שוכח
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זכור את מה שעשה,עושה ויעשה לך
קורןנאוה טבריה  |  3/05/11 06:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
נאום ראש הממשלה בערב יום השואה היה נאום מתבכיין של נציגו של עם יהודי של מסכנים, שנשחטו בעבר ושהנה הם עומדים להישחט בקרוב מאוד שחיטה מסיבית על-ידי ההיטלר החדש (או אחר). נאום ביבי היה נאום עלוב וחסר ביטחון, חסר גאווה, נאום הפחדה אופייני לשיטת ביבי
איתן קלינסקי
רות המואביה עברה גיור, כשהיא למעשה המגיירת והמגוירת. רות מביאה מסר ערכי של הוויה אנושית, שמצדיק את היותה מגיירת ומגוירת בעת ובעונה אחת. היום יותר מתמיד אנו זקוקים לאווירה המקבלת בסבר פנים יפות את המבקש להתגייר. אנו זקוקים לאותה אווירה שפתחה את הלבבות בפני רות
עזי נגר
לנוכח האירועים ההיסטוריים במדינות ארצות ערב, שתיקת הכבשים של "מנהיגי" יהודי המזרח וראשי התאחדויות של יוצאי ארצות ערב בישראל, היא מבישה, צורמת ובלתי מובנת בעליל, זאת לאור המדיניות האנטי-מזרחית של הדיפלומטיה הישראלית
הרב שלמה אבינר
דברים שנאמרו בשעת מיתת יאסר ערפאת השייכים גם כעת לנוכח על הריגת אוסאמה בן-לאדן
שלמה ברום
נראה כי השינויים בעמדת החמאס משקפים את העובדה שהחמאס כלל אינו בטוח שההתפתחויות בעולם הערבי מיטיבות עמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il