כל המשתמש בשירותי מכונות השתייה האוטומטיות, הפזורות בכל פינה בארצנו, מכיר את התופעה: אתה משלשל למכונת השתייה או המזון מטבע, או יותר, לחריץ הכסף. ממתין שניות ו... המוצר שביקשת לא יוצא. במקרה הטוב, אתה לוחץ על לחצן העודף ומקבל כספך חזרה. במקרה הרע, וזה קורה לעיתים לא רחוקות, אתה לא מקבל לא את הכסף ולא את המוצר.
לפני כחודשיים "חוויתי" על בשרי מקרה כזה. הכנסתי 10 שקלים למכונת חברת "משקר", המוצר שביקשתי לא יצא והכסף נתקע. התקשרתי למספר הטלפון הרשום על גבי המכונה, מסרתי פרטי האירוע למוקדנית וזו הבטיחה לשלוח אלי כרטיס מגנטי לרכישה במכונות "משקר". מדוע לא כסף מזומן?, שאלתי ואם איני מעוניין להשתמש בשירותי "משקר" ובמוצריה - אחרי הכל, הכסף לא נתקע באשמתי אלא עקב אי-תקינות המכונה, זכותי לקבל כספי שלי חזרה. "אלה ההנחיות, אנחנו לא מחזירים כסף", הסבירה לי בחורה בשם הדר מ"משקר". נו, טוב, אין מה לעשות, הבחורה מבצעת הוראות.
חלף שבוע, חלפו שבועיים, שלושה שבועות - לבסוף, כעבור חודש הגיע סוף-סוף הכרטיס המיוחל, מספרו 091752 (למה זמן כה רב?), מוטען בדיוק ב-10 שקלים, לא אגורה יותר. במילים אחרות, הלוויתי 10 שקלים למשך חודש לחברת "משקר" ה"מסכנה".
השתמשתי בכרטיס שנשלח אלי לקניית מוצר ב-7 שקלים ונותרו לי 3 שקלים. ניסיתי להשתמש בהם לקניית מוצר אחר בכמה מכונות "משקר" על-ידי הוספת כסף, והעניין לא צלח. התקשרתי שוב ל"משקר" לברר פשר העניין. הדר, נציגת פניות ציבור, הסבירה לי כי כדי לנצל יתרת הכרטיס, עלי לשים כסף מדויק, לא אגורה יותר, ורק אחר-כך להעביר הכרטיס. שאם לא כן, לא אקבל המוצר. למה אתם לא מיידעים אותנו?, אני שואל. לא קיבלתי תשובה.
יאמרו, אתה מתעסק בזוטות, אבל הסיפור שלי ממחיש את הזלזול הכולל מצד חברות מכובדות, כמו "משקר", כלפי צרכניהן.
אני פונה לרשויות להגנת הצרכן למיניהן, לחברי כנסת, למשרד התעשיה והמסחר, "להתלבש" על החברות המפעילות את מכונות השתייה והמזון האוטומטיות, לא להירתע מבעלי הון ולקבוע תקנות מחייבות שישפרו רמת השירות לציבור, כגון:
- הגבלת משך זמן החזרת הכסף מרגע קבלת התלונה של הצרכן שלא קיבל את המוצר;
- מספר הטלפון של מוקד החברה המפעילה את מכונות השתייה והמזון יהיה רשום בהבלטה על המכונות, ויהיה מספר חינם, על-חשבון החברה;
- צרכנים שלא קיבלו מוצר במכונת השתייה יהיו זכאים - אם רצונם בכך - בהחזר כסף מזומן;
- חברות יהיו מחויבות לבצע בדיקות מעקב אחזקה תקופתיות והעניין יפוקח. לעיתים נדמה שהמכונות האוטומטיות לממכר שתייה מתקלקלות יותר מדי;
- מנהלי מקומות ציבוריים המשמשים אכסניה למכונות יהיו אחראים לציין בהבלטה על המכונה אם אינה תקינה.
חברות שמפעילות את מכונות השתייה והמזון האוטומטיות עושות כסף יפה מכיסנו, הגיע הזמן שתדענה לכבד אותנו ולשפר את רמת השירות. למשרד התעשיה והמסחר אני קורא לדאוג שזה אכן יקרה.