X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת "בהר" מאתגרת אותנו כחברה במחויבות למניעת נפילה והתמוטטות של הפרט מבחינה כלכלית. עלינו כחברה מוטלת חובה למנוע שאדם בחברה הישראלית יָמוּךְ
▪  ▪  ▪
אנו מחויבים למנוע התרוששות של אדם מנכסי קיום בסיסיים [צילום: פלאש 90]

השבוע המתקרב יפגיש אותנו עם פרשות "בהר בחוקותי" המסיימות את ספר ויקרא. במיוחד פרשת "בהר" מאתגרת אותנו כחברה במחויבות למניעת נפילה והתמוטטות של הפרט מבחינה כלכלית. עלינו כחברה מוטלת חובה למנוע שאדם בחברה הישראלית יָמוּךְ.
הביטוי "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ", שהוא ייחודי לפרשת שלנו, מופיע שלוש פעמים. אבות דרבי נתן רואה במילה "מָך" אחד משבעת הכינויים לביטוי של עוני: עָנִי, רָש, דָּךְ, דַּל, אֶבְיוֹן, מִסְכֵּן וּמָךְ.
בפרק כ"ה 25 אנו מחויבים למנוע התרוששות של אדם מנכסי קיום בסיסיים כמו בית ושדה . מצער , שכיום איננו מחייבים את הבנקים ברוח הפרשה למנוע סילוק משפחות מבתיהן , אם לא עמדו בהתחייבות כספית כתוצאה ממעידה כלכלית. בפרק כ"ה 25 נדרשת החברה למצוא פתרון למצב "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ", שאין בידיו כלים לחלץ עצמו, ביתו או שדהו מאימת נושים. זו פשיטת רגל מוסרית שלנו כחברה, שלא הקמנו מנגנונים שיהיו מותאמים למציאות של המאה ה-21. מנגנונים שיחייבו בנקים לאמץ את צווי פרשת "בהר". קשה לי עם עיסוקים שמימיים בכל צווי הפרשה ללא תרגומם למציאות חיינו, כשבכל שנה מדובר באלפי מפונים מבתיהם.
ישנה בכנסת ישראל כיום נציגות נרחבת המדברת בשם תורת ישראל. אני מחכה ליום בו יעלה על דוכן הכנסת הנציג , שיזעק את זעקת הַמָּךְ ברוח ויקרא כ"ה 25.
בפרק כ"ה 35-37 מצוּוה החברה הישראלית בביטול מוחלט של נשך כלפי אדם , שהמצב המוכח אליו נקלע מעיד כי הוא מתקשה לעמוד בעול פרעון החוב. מצער, שבימים בהם בנקים מפרסמים ד"וחות על רווחי מיליארדים, איננו מעלים על סדר היום החברתי את הצו של ויקרא כ"ה 35-37. גם הפסוקים האלו בספר ויקרא מייחלים ליום, שיעלו אותם לסדר היום בכנסת כצו המחייב אותנו כחברה.
מן הראוי שנעמוד על הקשר בין הפועל "יָמוּךְ" ובין שם התואר "נָמוּךְ". הקשר הלשוני בין שתי המלים מעיד על כמיהה של המחוקק לדפוסי שוויון חברתי, כמיהה לחברה בה לא יהיו קטבים חברתיים, כמיהה לחברה בה לא יהיו אזרחים נמוכים במעמדם כלכלי.
פרשת "בהר" מעלה נושא ערכי המחייב אותנו כחברה לשמוט חובות בשנה השביעית. יבול הארץ והחובות נשמטים באותה שנה. אנחנו מצוּוים, שאדם במצוקה החי בתוכנו לא יישמט מידינו. וכדי שזה יקוים, אנו חייבים להשתית בתוכנו חברה, שאדניה הכלכליים כרויים לא רק לרחשי לבו של ההון במובנו הבנקאי, אלא יהיו קשובים יותר להון האנושי היוצר והעובד שחי בתוכה.

תאריך:  11/05/2011   |   עודכן:  11/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשות "בהר-בחוקותי" - חלק א'
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
"מה ענין שמיטה אצל הר סיני ?"
פלא יועץ   |  11/05/11 13:00
 
- ובאמת מה ענין שמיטה להר סיני?? ל"ת
לפלא שלא יועץ  |  12/05/11 12:57
2
יש ליישם את הצווים החברתיים
ידידיה  |  11/05/11 14:31
3
איתן, כתיבתך משב רוח רענן .
שולה.  |  11/05/11 14:44
4
איתן, אני מזדהה עם כל מלה.תודה ל"ת
אוהבת את כתיבתך  |  11/05/11 15:30
5
אכן ספר הספרים נושא דגל חברתי
החלמאי  |  11/05/11 18:54
 
- תודה לחלמאי על תגובתו
איתן קלינסקי  |  11/05/11 20:48
6
וּבָא גֹאֲלוֹ, הַקָּרֹב אֵלָיו
איש עצוב  |  11/05/11 20:05
 
- נלך בעקבותיך
איתן .  |  11/05/11 20:40
 
- הבנקים וריכוזיות ההון אכן
איש עצוב  |  11/05/11 21:29
 
- דברים כדרבנות ! ל"ת
החלמאי  |  11/05/11 22:13
 
- מסכימים איתך , חלמאי. ל"ת
שולה וידידיה  |  13/05/11 10:09
 
- דרושים מנגנונים של המדינה
לאיש העצוב  |  14/05/11 17:40
 
- החינטרוש שלך כבר עבר את ... ל"ת
לאיש העצוב  |  15/05/11 16:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביגדור פלדמן
על-פי המנהג בבית על הגבעה בירושלים, פסק דין אחרון של שופט לפני פרישתו הוא מעין נוצת טווס צבעונית המתווספת אל זר עלי הדפנה שכבר קטף הפורש    במקרה הזה נוצת הטווס דהויה למדי ולכל היותר היא נראית כנוצת ברווז מקרטע
אלישיב רייכנר
המדורים במנהל התרבות, אלו שממליצים על תקצוב של מוסדות תרבות, מנוהלים רובם ככולם על-ידי אשכנזים
חן בן אליהו
מדינה ערבית פלשתינית ממזרח לירדן, בארץ ישראל המזרחית, זהו הוויתור הגדול והכואב הנדרש מישראל בזמן הזה ואשר מדינת ישראל אכן יכולה להרשותו לעצמה
יאיר דקל
הכעס שבתש"ח הוא לא של חיילי מלחמת השחרור, הכעס הוא של קניוק המבוגר, של שנת תשע"א    הוא מחבר את תחושותיו מהיום לחיילים הצעירים (ה"מושתנים") של אז
ראובן לייב
יותר מכל מוכרת בירת-אוסטריה לתייריה בזכות השניצל, השטרודל והוולס, כמו גם בזכות ארמון שיינברון וכנסיית סטפן הקדוש. אבל ישנה גם וינה האחרת, הלא כל-כך מוכרת - זו של סאונות-עירום משותפות לגברים ולנשים; של בית הבושת הגברי, הייחודי לעיר; ושל מסיבות הפיג'מות העליזות, המתקיימות, לחלופין, מדי סופשבוע, בביתו של מארח-תורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il