|
תאריך:
|
11/05/2011
|
|
|
עודכן:
|
11/05/2011
|
פרשות "בהר-בחוקותי" - חלק א' |
|
1 |
|
|
שואל רש"י.אלא מכאן אומר החתם סופר ראיה כי התורה ניתנה לישראל מן השמיים,ולא שכתבה משה רבנו מליבו.שכן מי בן אנוש אשר יעיז להבטיח כזאת:"וציותי את ברכתי לכם בשנה השישית,ועשתה את התבואה לשלוש שנים"? רק הקב"ה יכול להבטיח הבטחה כגון זו.הרי מכאן יש ראיה ש-ה' נתן את התורה על הר סיני.-"כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם.."-כשישב ר' נחמן מברצלב בא"י היה אומר,שעתה הובהר לו מפני מה נוקטת התורה תמיד לשון הווה,כשהיא עוסקת בא"י.שכן משזכה יהודי לשבת בה,הריהו חש בכל יום כאילו בו ביום ניתנה לו הארץ,כל יום הוא טועם את טעמה כבתחילה.-"וקראתם דרור בארץ לכל יושביה"..בעצם היה צריך לומר-לכל עבדיה,ולא לכל יושביה.אלא שנאמר בגמרא :"כל הקונה עבד עברי קונה אדון לעצמו".[קידושין]וממילא הרי זה גם "דרור לכל יושביה":העבד משתחרר מבעל הבית,ובעל הבית משתחרר מן העבד.[פני יהושע]-"ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו תשבו.." -כאשר נזכה ויתקיים בנו זה הפסוק,שעה שנשוב לארצנו,אז נזכה גם לכך שישובו אלינו משפחתנו וילדינו שאנו מאבדים אותם בגלות, שהם מתרחקים והולכים,לצערנו ,מאתנו,בורחים מעם ישראל ומתורת ישראל.[ר' שמואל מוהילבר]-"ולא תונו איש את עמיתו.."-אפילו הוא עמיתך,חברך לרמאות,רמאי כמוך-אפילו אתו אסור להונות.[ר' משה אלשיך]-ע"פ הדין אסור להונות את הזולת.לפנים משורת הדין-שלא יהא אדם מרמה אף את עצמו.[ר'נפתלי מרופשיץ]-"ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלהיך.."-אף ביראת שמים לא תהיו מרמים איש את אחיו.[ ה"סבא" משפולה]-כאשר מגיע אדם לפני בית דין של מעלה, שאלה ראשונה ששואלים אותו בעולם האמת היא:"עסקת באמונה"? האם היו כל עסקיך בעולם הזה ב"אמונה"?-"כל מי שיש לו פת בסלו ואומר "מה אוכל מחר"? אינו אלא מקטני האמונה".[מ.סוטה]-"ובכל ארץ אחוזתכם גאולה תתנו לארץ.."-בכל הארצות,בכל מקום שתהיו יושבים שם-זכרו לעשות לגאולת אדמתה של א"י.[קרבן העני] |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פלא יועץ |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
איתן, אתה בהחלט צודק , שאנחנו נדרשים כיום לפתח מנגנונים סוציאליים, שיתאימו למאה ה-21 כדי שישמטו חובותיו של אדם ושלא ייזרק מביתו.
הבנקים היום כרויים ל"זעקת" הטייקון ושומטים את חובותיו , אבל הם אינם כרויים לצעקת המשפחה הענייה שנזרקת מביתה ב"עוון" חוב לבנק.
ישראל של 2011 שבויה בלהט לאומני ,וציוויי הפתיחה של פרשת בהר נותרו נזופים ודהויים , הם רק מקום לשקלא ותריא תלמודי עקר מיישום במציאות של ישראל הפתוחה לחברה שוויונית יותר. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ידידיה |
|
|
3 |
|
|
לאיתן שלום. השתחררנו מהבוטות וגסות הרוח של "מורה נבוכים" וקבלנו את "פלא יועץ", רק שלזכותו ייאמר שסגנונו הוא סולידי. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שולה. |
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
לאיתן, פרשנותך לפרשה זו (ואחרות) מחממת את הלב, ומלמדת אותנו על חוכמת אבות אבותנו ורגישותם הרבה לנושאים חברתיים-ממש ראיה סוציאליסטית.
הלוואי והבנקאים המדושנים היו קוראים ומפנימים זאת.
אבל עדיף לדבר לקיר...
הכתבה דיברה אלי מאד ! יפה כתבת ! |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
החלמאי |
|
|
|
|
|
השעות הרבות , להן אני נדרש כדי להוציא מידי את המאמר על פרשת השבוע , זוכות לקבל את השכר הגבוה ביותר שיכולתי לבקש - והשכר הוא תגובתך החמה למאמרי.
תודה
איתן קלינסקי |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן קלינסקי |
|
|
6 |
|
|
איתן מציג רק חלק המתמונה (1) על פי הרישא של הפרשה, האדמות הן "רכושו" של הקב"ה ועל כן לא ניתנות לקניה או למכירה של ממש(2) על פי הכתוב כאשר קרקע עוברת ידיים מה שבפועל עובר אלה זכויות הגידול בקרקע עד שנת היובל, כלומר מדובר בפועל בחכירה לתקופה מוגבלת מראש "כִּי מִסְפַּר תְּבוּאות הוּא מוכֵר לָךְ"(3) מכאן, לדוגמא, קרקע שעוברת ידיים שנה לפני שנת היובל "שווה" 2 אחוז מקרקע שעוברת ידיים שנה לאחר שנת היובל (4) מי שחייב (על פי הכתוב) לעזור לאדם היורד מנכסיו אלה קרובי משפחתו (וּבָא גֹאֲלוֹ, הַקָּרֹב אֵלָיו...) (5) היה וזה שירד מנכסיו מכר מאחוזתו מצווים בני המשפחה לפנות לקונה, לשלם לו את החלק היחסי עד שנת היובל, ואז לגאול את הקרקע מידיו ולהשיבה ל"מוכר" על מנת שיוכל להתקיים (6) היה ואין בני משפחה או שאין בידם לשלם את הסכום, הקרקע נשארת בידי הקונה עד תום ה"הסכם" המקורי היינו עד שנת היובל. "וְאִם לֽא מָצְאָה יָדוֹ דֵּי הָשִׁיב לוֹ וְהָיָה מִמְכָּרוֹ בְּיַד הַקונֶה אתוֹ עַד שְׁנַת הַיּוֹבֵל וְיָצָא בַּיובֵל וְשָׁב לַאֲחֻזָּתֽוֹ"
סוציאליזם נאור - עם גבולות מאד מאד ברורים, קיום "חוזה המכר", חובת הסיוע על ידי בני המשפחה, חובת הקונה לאפשר את השבת הקרקע במקרה ורק במקרה שבני המשפחה שילמו לו את החלק היחסי עד שנת היובל. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איש עצוב |
|
|
|
|
|
נלך בעבותיך, מר איש עצוב, הכל קנינה של ההשגחה האלוקית , ורק שלה .
מה מונע מאיתנו היום לפתח מנגנונים שמתאימים למאה ה-21 למנוע זריקת אדם משדה , מבית אם קיים מצב מוכח שבסיטואציה הכלכלית לה הוא היה נתון , הוא אינו יכול לפרוע את חובותיו .
חובתנו כחברה למנוע את התופעה שכל שנה נזרקים עשרות רבות של משפחות מנכסיהן עקב חוב לבנקים.
מצד אחד אנו עדים לדיווחים של רווחי מילארדים בהעלי ההון הפייננסי הבנקאי.
אך לגבי ההון האנושי , הנתון במצוקה , משמעת ביבי-שטייניץ אונסת גם את כל נצידגי המפלגות הדתיות להמשיך לראות בדיני ששמיטה רק חוקי לשקלא ותריא שמימיים .
דיני שמיטה אינם מקבלים את לבושם הסוציאלי המתקדם המתאים למציאות של המאה ה-21 , כי יש בכנסת מעט דב חנין, שלי יחמוביץ . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איתן . |
|
|
|
|
|
הבנקים וריכוזיות ההון אכן נושאים המחייבים פתרון, ראינו את ארצות הברית לכאורה ערש היציבות, לכאורה ארץ האיזונים והבלמים, אשר הייתה על סף קריסה כלכלית כאשר במקביל מרבית הבנקאים וסוחרי הכסף שלה מילאו את כיסם במיליונים תוך שהם מנשים את כלל הציבור (הממוצע ומטה) מכספם ומחסכונותיהם. השיטה הייתה יצירת פיתויים לפשוטי העם להוציא עוד ועוד כסף, לקנות עוד ועוד אויר - והכסף נכנס לכיסים פרטיים ספורים. ומי שילם בסופו של דבר את המחיר? משלם המיסים האמריקאי!!. אין מקום לסוציאליזם פנאטי, אין מקום גם לקאפיטאליזם פנאטי. רוווחי הבנקים נראים לי כמשהו מוגזם, מסריח, המחייב לפחות הזרמת חלק ניכר מהון הרווחים הזה חזרה לחברה חזרה לציבור, באופנים אשר יקטינו פערים בין החלשים לחזקים. הכסף של הבנקים צריך להיחשב כמשאב לאומי, וההתייחסות אליו צריכה להיות בהתאם. ובקשר לשמיטה, אנא חזור אלי כאשר ח"כ חנין ו/או ח"כ יחמוביץ ייתרמו 14 וקצת אחוז (שביעית) מכלל ההכנסות שלהם למסכנים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
איש עצוב |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
לא פניה פופוליסטית היא הפתרון, מר איש עצוב. |
|
כתובת IP: |
109.186.122.104 |
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
לאיש העצוב |
|
|
|
|
|
|
|
אביגדור פלדמן
על-פי המנהג בבית על הגבעה בירושלים, פסק דין אחרון של שופט לפני פרישתו הוא מעין נוצת טווס צבעונית המתווספת אל זר עלי הדפנה שכבר קטף הפורש במקרה הזה נוצת הטווס דהויה למדי ולכל היותר היא נראית כנוצת ברווז מקרטע
|
|
|
|
|
|
אלישיב רייכנר
המדורים במנהל התרבות, אלו שממליצים על תקצוב של מוסדות תרבות, מנוהלים רובם ככולם על-ידי אשכנזים
|
|
|
|
|
|
חן בן אליהו
מדינה ערבית פלשתינית ממזרח לירדן, בארץ ישראל המזרחית, זהו הוויתור הגדול והכואב הנדרש מישראל בזמן הזה ואשר מדינת ישראל אכן יכולה להרשותו לעצמה
|
|
|
|
|
|
יאיר דקל
הכעס שבתש"ח הוא לא של חיילי מלחמת השחרור, הכעס הוא של קניוק המבוגר, של שנת תשע"א הוא מחבר את תחושותיו מהיום לחיילים הצעירים (ה"מושתנים") של אז
|
|
|
|
|
|
ראובן לייב
יותר מכל מוכרת בירת-אוסטריה לתייריה בזכות השניצל, השטרודל והוולס, כמו גם בזכות ארמון שיינברון וכנסיית סטפן הקדוש. אבל ישנה גם וינה האחרת, הלא כל-כך מוכרת - זו של סאונות-עירום משותפות לגברים ולנשים; של בית הבושת הגברי, הייחודי לעיר; ושל מסיבות הפיג'מות העליזות, המתקיימות, לחלופין, מדי סופשבוע, בביתו של מארח-תורן
|
|
|